aanvaarden dat je niet meer kan paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefje

aanvaarden dat je niet meer kan paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:23

Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen, maar ik wou het graag van mij af schrijven. Ik ben al een jaar of 5-6 thuis met chronische depressies en dergelijke. Mijn lichtpuntje in mijn leven was paardrijden. Maar sinds een jaar of 3 kreeg ik altijd last na het paardrijden aan mijn schouder. In het begin viel het nog goed mee en ging het nog over. Maar daar bleef het niet bij. Ik kon na een tijdje niets meer met mijn schouder. Heb chronische ontstekingen eraan. Ik heb al vele behandelingen achter de rug en niets helpt.
Ik rij nu al een jaar niet meer. Mijn tweede hobby was tuinieren maar ook dat gaat niet meer. En nu moet ik maar proberen te aanvaarden dat het misschien nooit meer zal lukken. Maar alles wat me enigszins wat hoop en ontspanning gaf is weg. Paardrijden deed mij altijd dromen, gaf me vrijheid, rust en nu is het voor mij dag in dag uit gewoon maar saai. Ik probeer het te aanvaarden, maar het is heel moeilijk...

Cynn
Fotograaf

Re: aanvaarden dat je niet meer kan paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:33

:(:) ... Wat naar dat je al zolang thuis zit en dan die schouder er ook nog bij.. Ik kan je helaas geen tips geven, ik zit in een vergelijkbare situatie en kan ook niet meer paardrijden.
Wel wilde ik je even een digitale knuffel geven :*

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:34

Dat is zeker niet makkelijk. Heel veel sterkte.

Ben opgegroeid tussen de paarden, er mee gewerkt en toen eindelijk de paarden aan huis tot ik ziek werd en beetje bij beetje op moest geven. Inmiddels alleen nog twee mini's en verder heb ik niks meer met paarden van doen. Nooit gedacht en was een enorm moeilijke stap. Maar nu na een paar jaar heb ik het zo goed als geaccepteerd en ontdekt dat er ook een leven is naast paarden.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:40

cynn en wilawander, dan je voor de steun! Wel jammer dat jullie ook niet meer kunnen rijden!

Ik heb ook heel mijn leven paarden rond mij gehad. Als ik kind had ik een paard gekregen die aan huis stond. En altijd als ik het moeilijk had kon ik bij haar terecht. Later ben ik verhuisd en had ik leuke verzorgpaarden omdat mijn paard niet mee mocht. Dieren hebben mij altijd tot rust gebracht. Met paardrijden had ik het gevoel dat ik echt iets goed kon, dat ik kon zijn wie ik ben. Voor mij was het niet juist een "sport".

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:42

Ik heb je even een pb gestuurd. kijk eens naar osteiitis condensans. (uitleg in PB)

Bowen

Probeer niet vast te houden aan wat niet meer is, maar je te richten op wat wel kan, welke deuren openen.
Rijden is misschien niet meer mogelijk, maar er is zoveel meer te doen met paarden. Misschien is het een idee om eens een verkenningstocht te maken langs die andere manieren om fijn en als je dat wil progressief bezig te zijn met paarden.

Wie weet zit er wel iets tussen waar je evenveel of zelf meer plezier aan beleefd.

_Alarm_wlkp

Ik heb ook een tijd geaccepteerd dat het paardrijden gedaan zou zijn.
Ik had ook heel veel chronische pijn in rug, krachtverlies en gevoelloosheid in mijn rechterarm en krachtverlies in mijn linkerbeen.

Ik had geen balans niet meer en voelde mij echt een beginneling en zat m'n paarden in de weg..
Aangezien deze klachten er altijd zullen zijn ben ik gestopt met paardrijden en miste het echt.
Uiteindelijk toch terug begonnen van 0 af en ben de eerste weken echt al jankend aan het rijden geweest.
Maar de pijn is zo goed als weg, heb mijn balans terug en beetje bij beetje kom ik terug op mijn 'niveau'.

Ik kamp ook aardig met depressies, burn-out's,... en paardrijden is mijn uitlaatklep.
Dus snap heel goed wat jij bedoeld, ik zit nu met een chronisch ziek paard en heb verder niets meer staan om te rijden dus nu terug bij af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:43

TS, is het niet mogelijk om opnieuw te leren rijden met bijvoorbeeld 1 hand en een mitella?
Misschien kan je tips krijgen op het forumdeel aangepast rijden?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:45

Wat rot zeg.. Ik zou er niet aan moeten denken.. En dan ook nog eens je andere hobby niet. Kunnen uitvoeren..
Komt die pijn doordat je kracht moet zetten met die arm/schouder of door het gehobbel?
Als het door kracht is kan je altijd nog proberen om western te gaan rijden? Waarschijnlijk dat dat ook niet gaat maar wilde het toch even genoemd hebben..

Sterkte :(:)
Hopelijk binnenkort weer een lichtpuntje voor je!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:47

Wordt best verdrietig van je berichtje. Eigenlijk dus door lichamelijke klachten je twee grootste hobby's niet meer kunnen doen.

Heb je zelf een paard?

Zo niet dan misschien iemand in de buurt waar je met mee kan naar stal?
Ik heb wegens schouderklachten ruim een half jaar niet kunnen rijden maar haalde veel plezier uit even knuffelen en mee op de wagen met iemand. Ondanks dat blijft het rijden wel ontzettend trekken hoor.

Inmiddels weer in het zadel. Hoop dat dit voor jou in de toekomst ook weer mogelijk is maar als ik je berichtje zo lees zie je het niet positief in.

Mocht je bij mij in de buurt wonen en zin hebben aan een zeer knuffelbare haflinger en wat gezelligheid dan ben je absoluut welkom!

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:51

:(:)

Kan je niet iets gaan doen zoals mennen bijvoorbeeld? Of inderdaad leren rijden met 1 hand? Echt gaan oefenen op het rijden met zit en benen zodat je bij wijze van spreken geen teugels meer nodig hebt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:23

Madeliefje schreef:
cynn en wilawander, dan je voor de steun! Wel jammer dat jullie ook niet meer kunnen rijden!

Ik heb ook heel mijn leven paarden rond mij gehad. Als ik kind had ik een paard gekregen die aan huis stond. En altijd als ik het moeilijk had kon ik bij haar terecht. Later ben ik verhuisd en had ik leuke verzorgpaarden omdat mijn paard niet mee mocht. Dieren hebben mij altijd tot rust gebracht. Met paardrijden had ik het gevoel dat ik echt iets goed kon, dat ik kon zijn wie ik ben. Voor mij was het niet juist een "sport".

Heb je geen andere hobby's/dieren waar je toch wat uit kunt halen? Ik had bv. al honden en ben hondensport gaan doen en dat doe ik nu al weer 11 jaar en vind het helemaal geweldig en dat gaat wel als ik genoeg rust tussendoor neem bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:29

Er zijn mensen die paarden trainen voor anderen met een lichamelijke beperking. Ik weet niet of je een eigen paardje hebt, maar wie weet kan zo iemand je paard herscholen. Met 1 hand rijden, is meestal even wennen, maar eens je het te pakken hebt, is het best fijn rijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:33

Ik ben ook gestopt met rijden.
Incidenteel een paar keer per jaar doe ik eens een stapritje om daarna 5 dagen veel pijn te hebben.
Vorig jaar de stap genomen om een Welsh B te kopen en ik men nu wat ik veel beter trek.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 01:09

verschiet ervan dat er toch ook nog redelijk wat mensen hier in een gelijkaardige situatie zitten.

Om even op wat vragen te antwoorden: met mijn laatste verzorgpaard kon ik bijna volledig op 1 hand rijden (ik reed enkel buiten, gebruikte alleen twee handen als er auto aankwam om haar mooi langs te kant te houden), maar het te lang in een bepaalde houding zitten zorgde er helaas ook voor dat de pijn weer opkwam. En kou helpt er ook niet echt aan.
Bij stress komt de pijn ook meer op omdat mijn schouder en nekspieren zich dan extra aanspannen.

Nu kan ik gelukkig alweer op mijn schouder slapen maar als ik terug iets doe van trekbeweging met kracht of met arm boven mijn schouder of paardrijden dan begint alles weer vanvoor af aan.

Verder heb ik buiten het paardrijden ook een hond waar ik vroeger mee naar de hondenschool ging. Alleen wordt ze te oud om agility te doen en gehoorzaamheid mocht ik wedstrijden doen, maar ze vond dit zo leuk niet en daarmee ben ik ook gestopt.

En in de tuin werken en groenten kweken enzo deed ik heel graag, maar vanaf ik daar iets in wil doen, moet ik het allemaal aan mijn vriend vragen. En het leuke is er dan ook wel vanaf.

Ik zoek echt naar iets leuks om te doen waar ik mijn rust, plezier in kan vinden. En ik kan gaan knuffelen met paarden, dat is wel leuk maar sorry als ik het zeg dat het niet hetzelfde gevoel heeft als in vrijheid te gaan paardrijden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:14

Ik ben het ook met een eerdere voorganger eens! Je bent nog erg jong. Probeer toch te denken in mogelijkheden. Dat is misschien makkelijk denken voor iemand die zelf niets mankeert, maar bedenk wel dat als jij alleen maar denkt in wat je niet meer kan... Je leven nog lang vol onmogelijkheden gaat zitten.

Bij mij zou je welkom zijn. Gewoon om te kijken wat je wel kan. Heb wel zo'n grote lieve viervoeter staan. Geen idee waar je woont?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:21

Gaat mennen ook niet?
Met het Achenbach systemen men je met 1 hand.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 01:24

Ik woon in België. Ik zou heel graag tegen de zomer terug eens willen proberen op een paard te zitten. Nu is het niet echt te moeite meer want binnen een maand is mijn buik te dik om er nog te rijden (zwanger). En ik kijk misschien nu wat negatief. Nu bij het zien van een paard denk ik al, ik kan dit toch niet. En ik wil die houding eerst wegkrijgen, dan zal ik waarschijnlijk meer mogelijkheden zien ook.

En mennen kan ik in de zomer misschien proberen, alleen nu als ik 5 minuten op een koets zit mag ik de dichtstbijzijnde boom zoeken omdat mijn blaas op springen staat van het dooreen geklutst te worden :o

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:28

Moeilijk he...ik zit ook in hetzelfde schuitje ongeveer. Ben erg zwak na herseninfarct en red het nog net om 2x per week op mijn paardje te klimmen, heb er nu door mijn hele lijf zenuwpijnen bijgekregen en als die zo blijven houdt het voor mij op...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:37

De mensen die hier spreken over rijden met één hand hebben duidelijk nog nooit zware schouderproblemen gehad... een schouder gebruik je sowieso bij alles in het rijden, de stoten en schokken die je lichaam moet incasseren doen net de schouderpijn oplaaien, niet het bewegen van de teugel...

Ik ben nu zelf 6 maanden op de sukkel met een schouderletsel na een ongeval in juni en sinds 3 weken geopereerd en heb nog zeker 6 maanden voor de boeg, dit is dus ook al die tijd niet rijden... en ondanks dat ik het in het begin wel geprobeerd heb en ik een merrie heb die ik zelfs zonder gebruik van handen en teugels kan rijden, ontdek je dan pas dondersgoed dat de schouder net heel belangrijk is in het ganse paardrij - proces en je deze niet kunt ontzien eens op het paard, ook al gebruik je geen armen noch teugels...

En ik ben niet kleinzerig, met spierscheuren, verrokken enkelbanden, gekneusde rug, gebarsten pols enz reed ik lekker koppig door met mijn paard... echter, eens de schouder kapot gaat is dat geen optie meer en ja ik heb het meermaals geprobeerd de eerste maanden...

Sterkte Madeliefje !

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:43

Je kan gaan recht richten op de grond, vrijheidsdressuur doen, halter class western, fietsen met je paard (en op leuke plaatsen grondwerkspelletjes doen), wandelen. Je kan eigenlijk alles wat je onder het zadel doet ook vanaf de grond doen.
Je kan daar serieus mee bezig, je kan lol met je knol hebben. Er is echt erg veel te doen met paarden behalve dat rijden, kijk naar wat wel werkt voor jou, waar je voldoening uit kan halen.

Het is niet rijden of alleen wat knuffelen, er is nog een hele wereld daartussen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:45

Eens hoor little_gift.
Ik heb ze beiden uit de kom gehad en dan merk je hoe erg alles aan je schouders verbonden zit.
Ook de pijn in mijn nek er van was een ramp.
Zelfs opstaan uit een stoel trekt door naar je schouders, via je borstspieren trekt dat toch door..
Als ik niet kan mennen ga ik clickeren, vrijheidsdressuur.
Daar kan ik dan mijn gedachten goed mee verzetten en echt van genieten. :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:51

Bowen: Fietsen gaat niet als je schouder je klachten bezorgd ! Ik ben naast intensief paardrijdster ook intensief spinner/wielrenster en ook dat moest staken na de breuk in de schouder (als onderdeel van meerdere letsels in de schouder) en al zeker met paard kan dit niet, hoe wil je je fiets gaan vasthouden én je paard als je maar 1 goede arm hebt dan?

Longeren is ook een pijnlijk gebeuren, de zweep gaat algauw doorwegen en de longe eveneens! Laat staan als je paard even mis stapt en je een snok door de longe krijgt...

Moonfish : inderdaad! Vrijheidsdressuur, clickeren is hier nu ook hetgeen we vaakst doen en los longeren, dat kan wel, handige is dat we hier ook een echte longeerpiste op stal hebben dus hoef ik niets af te zetten en dergelijke...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:59

Hier ook schouder patiënt, maar longeren heb ik me eigen gemaakt door alles met links vast te houden.
paarden vasthouden doe ik ook met links.
Rijden ging tussen de operaties inderdaad niet, nu wel. Niet op een hangend paard, maar dat hoort toch al niet :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:36

Mijn nichtje die ook diverse klachten had nav een hernia en een flinke dosis tramadol slikte om naar dr paard te kunnen heeft enorm veel baat gehad bij body stress release http://www.bodystressrelease.nl/
Ze is nu van de pijnstillers af en rijdt weer 'gewoon' paard. Misschien is het een idee?