Wat zou bokt 'eisen' van dit reisbureau?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Wat zou bokt 'eisen' van dit reisbureau?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 21:31

Omdat mijn vriend en ik maandag een afspraak hebben bij het reisbureau wat onze onvergetelijke (helaas in iets minder positieve zin) reis heeft veroorzaakt. Een kleine uitleg:

In november zijn wij weg geweest naar Patagonië, 4 weken weg met 3 weken rugzaktrekking. Het had een once in a lifetime reis moeten worden, maar we moeten ben ik bang nog een keer terug. Voor vertrek hadden we tijdens de meeting met de reisbegeleidster al een beetje een naar gevoel. Het gevoel dat wij wel een heel andere instelling hadden dan de reisjuf. Bij de eerste trekking werd al snel pijnlijk duidelijk dat ze het niet kon waarderen dat wij van fotograferen houden. Het werd ons bijna verboden en een ontmoedigingsbeleid leek gestart. Na de eerste trekking heb ik geprobeerd om in gesprek te gaan en naar een oplossing te zoeken. Fotograferen is een van mijn passies en zeker landschapsfotografie.

Tijdens de tweede trekking bleek dat er weinig was verbeterd. Fotograferen werd nog altijd ontmoedigd en het doel van de vakantie leek te zijn om in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk afstand af te leggen zonder stil te staan bij het prachtige landschap. Dit heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat ik uit mijn stekker ben gegaan van frustratie. Reisjuf trok de hele groep uit elkaar, een lekke tent meegegeven door de organisatie met onderkoeling tot gevolg en een reisjuf die kostte wat het kostte het programma af wilde werken zonder stil te willen staan bij de wensen van ons, ze luisterde niet eens. uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat wij ons hebben losgemaakt van de groep en verder zelf op reis zijn gegaan.

Voor de sfeer op de gezamenlijke momenten met de reisbegeleidster was dit killing. Uiteindelijk ben ik in de negerstand gegaan, het was niet meer mogelijk om beleefd te kunnen blijven.

We hebben vanuit de organisatie een kleine vergoeding gekregen voor de kosten die we gemaakt hebben. Naar aanleiding van onze evaluatie hebben ze uiteindelijk mijn vriend opgebeld en de strekking van dat gesprek was ongeveer 'het spijt ons dat jullie het zo hebben ervaren'. Nu schoot dit mij in het verkeerde keelgat; het is eigenlijk geen excuus en daarnaast hebben ze de makkelijkste persoon gebeld. Vriendlief is een schat, maar iets te lief soms. Aan mij hadden ze een lastigere gehad en dat hebben ze geweten.

Naar aanleiding daar weer van wilde ik al op oorlogspad gaan maar vriendlief heeft een persoonlijk gesprek geregeld. Hij is iets nadenkender. Maar nu is wel de vraag wat we hier uit willen krijgen. Wanneer ze een bos bloemen hadden gestuurd met een 'sorry', had dit gesprek niet plaats hoeven vinden. Maar wat is wijsheid, wat is reëel? Ik wil dit goed aanpakken en merk dat ik last heb van dit gebeuren. 5000 euro gespendeerd, twee jaar sparen en een rotgevoel met nare dromen als uitkomst (en een paar mooie foto's van ons eigen tripje).

Wat zouden jullie 'eisen'? Voor een kopie van de evaluatie met daarin de punten van gebrek, stuur even een pb

Mungbean

Re: Wat zou bokt 'eisen' van dit reisbureau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:35

Wat vonden de andere mensen in de groep?

Ik heb er namelijk ook lichterlijk de schurft aan als 1 of 2 mensen alles ophouden omdat die ene bloem nog niet van alle kanten op de foto staat :o

Is het niet gewoon een verhaal met 2 kanten?

Een guided tour is juist ook vaak bedoeld om veel te zienin korte tijd.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:37

Was het een groepsreis?

Wat waren de afspraken vantevoren?

Ik kan mij voor een echte trekking/wandelvakantie namelijk voorstellen dat de groep in het algemeen "gewoon" door wil lopen.

Voor fanatieke wandelaars is niets zo irritant als steeds moeten stilstaan of tempo vertragen.

Dus was het een fotoreis, of was heel duidelijk afgesproken dat er veel tijd voor foto's zou zijn, dan heb je wat mij betreft gelijk.

Was het een groeps-wandelvakantie of groeps-trekking, en de verwachtingen van de rest van de groep zijn totaal anders, tsja, dan denk ik eigenlijk dat -helaas- het niet is wat jij verwachtte, maar wel wat realistisch gezien verwacht kon worden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:37

Niets. Met een groepsreis heb je altijd mensen die toch wat anders verwachten dan ze hebben gekregen.
De ander vond het misschien wel geweldig omdat ze juist wel veel KMs maakten.

Wel jammer dat het Zo is gelopen. Maar Thats life
In principe hadden ze je meer voor moeten lichten, zodat je niet verrast wordt. Maar wanneer je eigen wensen sterker Zijn dan die van de groep of groepsleider had je gewoon individueel moeten reizen.

Excuus heb je gekregen. Lijkt mij afdoende.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:40

Sizzle schreef:
Wat vonden de andere mensen in de groep?

Ik heb er namelijk ook lichterlijk de schurft aan als 1 of 2 mensen alles ophouden omdat die ene bloem nog niet van alle kanten op de foto staat :o

Is het niet gewoon een verhaal met 2 kanten?

Een guided tour is juist ook vaak bedoeld om veel te zienin korte tijd.

Dit dus, want als je dat wilt moet je met een fotografie vakantie meegaan.

Het verhaal heeft natuurlijk maat een kant op deze manier.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:40

Wat voor soort reis hadden jullie? Zoals ik lees een groepsreis. Tja dan is het hoog tempo veel zien en inderdaad weinig tijd voor fotografie. Bij zo'n reis ben je eigenlijk net een Japanner.

Je kunt ook een georganiseerde individuele reis maken. Wel alles geregeld maar zelf je tempo bepalen. Dan heb je alle tijd om uitgebreid te fotograferen.

Het klinkt mij in de oren als een verkeerde reis voor jullie dus slecht voorgelicht door reisbureau. Ik zou in gesprek gaan en niet eisen maar gewoon afwachten waar ze mee komen. Voelt dat niet goed dan kun je altijd vragen om meer.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 21:47

Nee, ik vind het geen excuus. Er is geen sorry vanaf gekomen.

Het was een groepsreis, met een niet bijzondere moeilijkheidsgraad, gemiddeld 5 uur wandelen per dag. Tijdens een groepsreis let ik altijd op of ik niet ophou. De twee snelsten van de groep werden geaccommodeerd, wij gelimiteerd en de twee langzaamsten waren we regelmatig kwijt. Die konden het tempo niet bijbenen.

En 1 klant waar we steeds op moesten wachten vanwege het fotograferen van vogels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:04

Ofwel het was gewoon geen groep die samen paste?
Hoe jammer ook, dat is het risico van een groepsreis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:07

Idd het risico van een groepsreis. Heel vervelend, maar de volgende keer mee gaan met een fotografie-reis. Dan weet je zeker dat er met passende wensen rekening word gehouden.
Een dure les denk ik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 22:17

Een fotografiereis is niet wat wij zoeken. Ik loop graag en veel en ben gewend om tijdens de wandelingen foto's te maken. IJsland, Nepal, Noorwegen, Tunesië nog nooit problemen gehad. Wanneer ik alleen reis ben ik gewoon om langere en zwaardere wandelingen te maken.

Het is overduidelijk dat reisjuf een volledig ander beeld had dan wat wij voor ogen hadden na het lezen van de reisbeschrijving. En nee, ik lig geen uren in het grasveld. Ik zie, ik stel in, ik schiet en ik loop verder. Wanneer ik alleen ben, dan ga ik zeker los.

Overigens, was dit niet het enige. Dan hadden we ook nog een lekke tent, slechte voorbereiding van iemand die niet overweg kon met gps.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:09

Tja, maar je je eenmaal aan iets stoort gaat het snel van kwaad tot erger. Dan stoor je je heel snel aan alle kleine dingen.

Ik vind dus ook dat je eigenlijk niks hebt te eisen, maar wel iets aan te geven. Iets waar ze wellicht bij latere reizen rekening mee kunnen houden.

Maar zoals hierboven aangegeven, dat is het risico van een groepsreis. Met €5000,- had je ook prima alleen op pad kunnen gaan en tot in perfectie plannen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 23:30

Eisen staat ook tussen haakjes, ik heb niet de intentie en de illusie om er geld aan over te houden. Eigenlijk wil ik oprechte excuses.

Achteraf is het een koe makkelijk in de kont kijken. Ik heb bewust hiervoor gekozen omdat ik geen woord Spaans spreek en er veel geregeld moest worden. Achteraf, ja, blijkt het een enorm makkelijk gebied te zijn. We moeten echt nog een keer terug. Dat doen we wel alleen, stukken makkelijker!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:49

De negerstand?? Sorry?!!!??

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:53

Negeerstand. Mensen maken wel eens typfouten.

Jammer van jullie reis. Het is altijd lastig om een grote groep op elkaar af te stemmen. Probeer open dat gesprek in te gaan en hopelijk krijg je dan de excuses die je wilt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:54

1 e extra gok ik.
Negeerstand.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 23:54

:D ik hou zo van autocorrect....

Supervixen schreef:
De negerstand?? Sorry?!!!??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:25

Hoe was de reisbeschrijving? Ik heb ooit eens heel veel gezeik gehad met een reisorganisatie, maar dit was voornamelijk omdat de gehele reisbeschrijving niet klopte (2002, dus wel een tijd terug, maar onvergetelijk was het zeker, maar in negatieve zin):
-hotel met nabijgelegen zwembad=> zwembad was 20 minuten lopen
-Beklimming van de Triglav => Direct bij aankomst werd gezegd dat dit niet doorging want veel mensen konden dit niet aan. En dit was juist de reden voor mij om deze reis te boeken
-dagtocht mountainbiken. => Om 2 uur moesten we terug zijn. Dit noem ik geen dagtocht
-Wandeltocht langs de 7 meren werden maar 2 meren omdat de rest van de groep moe was en het werd bonje omdat ik het dan wel solo wilde voortzetten. Ik heb er nog spijt van dat ik niet gewoon m'n kop gevolgd heb en het toch alleen gedaan heb. Ik ben een wandelaar, heb meerdere keren wandeltochten alleen gedaan.
-Half pension => maar bij de wandeltocht moesten we ineens zelf voor ontbijt en eten zorgen. Was maar 2 dagen, maar toch
-En tot overmaat van ramp was het hotel de laatste 2 nachten nog overboekt. DUs moesten we verkassen naar een ander hotel.
-Terugreis betekende dat wij op een afwerkplaats langs de snelweg gedumpt werden met het verhaal, de pendelbus naar Nederland komt over 2 uur wel. We hebben echt 2 uur op een voor ons onbekende parkeerplaats doorgebracht aan een snelweg in Slovenie. Voelde niet veilig. De parkeerplaats werd echt gebruikt voor autosex.
In dit geval had ik dus een meer dan gegronde reden. Na dreigen het voor de geschillencomissie te gooien heb ik de helft van de reissom teruggehad.

Als jullie ook zulke hiaten en fouten in de reisbeschrijving hebben, dan zou ik er werk van maken. Als het een groepswandelreis was en het voldoet wel aan de beschrijving, dan kun je weinig doen denk ik en waren de verwachtingen niet goed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:12

En toch.... kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat anders speelt.... Want je zegt dat foto's maken ontmoedigt werd en dat het doel blijkbaar was in zo'n kort mogelijk tijd zo veel mogelijk afstand af te leggen. Er was geen tijd om ergens bij stil te staan. Maar later zeg je dit:

maaikemuis schreef:
En 1 klant waar we steeds op moesten wachten vanwege het fotograferen van vogels.

Blijkbaar kon fotograferen dus wel en hebben jullie tussendoor dus ook wel gewacht. Het kan simpelweg niet allebei zijn. Dus wat is er nu écht aan de hand dat jou zo furieus maakt?

Verder begrijp ik echt niet wat je nog meer van de reisorganisatie wil. Je hebt al een tegemoetkoming gehad zeg je. Ze hebben ook aangegeven het vervelend te vinden dat jij het zo ervaren heb. Heel veel meer excuses kunnen ze niet maken, want als ik het zo hoor, is het niet dat er echt iets gebeurt is wat niet gepland stond. Het is alleen iets anders dan wat jij verwacht.

Ik weet niet wat er die reis precies gebeurt is, maar ik ben wel razend nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal. Je spreekt jezelf wat mij betreft iets te veel tegen.
Dus als ik jou was, zou ik even heel goed stilstaan bij mezelf wat dit nou allemaal veroorzaakt en veroorzaakt heeft. Dán kan je in gesprek (waarbij een gesprek betekend praten én luisteren. Enkel er heen gaan om je gelijk te halen is geen gesprek).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:39

Ik mis nog steeds de reisbeschrijving en verder ga ik met ladidan mee...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:41

Tja, balen. Maar loslaten zou ik zeggen. Je gaat hier echt niet nog meer excuses en geld uithalen.
Volgende keer je eigen plan trekken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 10:49

Lalidan schreef:
En toch.... kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat anders speelt.... Want je zegt dat foto's maken ontmoedigt werd en dat het doel blijkbaar was in zo'n kort mogelijk tijd zo veel mogelijk afstand af te leggen. Er was geen tijd om ergens bij stil te staan. Maar later zeg je dit:

maaikemuis schreef:

Blijkbaar kon fotograferen dus wel en hebben jullie tussendoor dus ook wel gewacht. Het kan simpelweg niet allebei zijn. Dus wat is er nu écht aan de hand dat jou zo furieus maakt?

Verder begrijp ik echt niet wat je nog meer van de reisorganisatie wil. Je hebt al een tegemoetkoming gehad zeg je. Ze hebben ook aangegeven het vervelend te vinden dat jij het zo ervaren heb. Heel veel meer excuses kunnen ze niet maken, want als ik het zo hoor, is het niet dat er echt iets gebeurt is wat niet gepland stond. Het is alleen iets anders dan wat jij verwacht.

Ik weet niet wat er die reis precies gebeurt is, maar ik ben wel razend nieuwsgierig naar de andere kant van het verhaal. Je spreekt jezelf wat mij betreft iets te veel tegen.
Dus als ik jou was, zou ik even heel goed stilstaan bij mezelf wat dit nou allemaal veroorzaakt en veroorzaakt heeft. Dán kan je in gesprek (waarbij een gesprek betekend praten én luisteren. Enkel er heen gaan om je gelijk te halen is geen gesprek).

Waarom het bij die klant wel goed gevonden werd... Tussen reisjuf en die klant bestond een wat bijzondere relatie (klant die reisjuf helpt met tent opzetten, nachtelijke gesprekken etc etc, ze vonden elkaar op zijn minst wel erg aardig).

Wat mij denk ik het meeste dwarszit is de mate waarin er gemeten werd met twee maten. 1 klant die wegkomt met fotograferen terwijl het ons bijna verboden wordt. 2 klanten die het tempo niet bij kunnen benen en waar niet op werd gewacht. En ik die daar ongeveer tussenin loop en veelvuldig verbaal als non-verbaal wordt gekleineerd. Ik was namelijk niet de persoon op wie gewacht moest worden. Tijdens de reis heb ik tweemaal het gesprek aangeknoopt, conclusie van dit gesprek was dat wanneer zij expedities leidde dat fotograferen niet kon en de condities vele malen moeilijker waren. We waren alleen niet op expeditie (hell no, wanneer ik dat doe dan sta ik er ook iets anders in)

De tegemoetkoming die we hebben gekregen is het bedrag wat reisjuf kwijt zou zijn geweest aan ons aan boodschappen en campinggelden, helaas is dit niet voldoende geweest voor de kosten die we uiteindelijk hebben moeten maken. Ik ben ook niet perse op zoek naar een geldelijke tegemoetkoming. Wel wil ik een oprecht excuus van het reisbureau en ik denk ook een oplossing voor een probleem wat ik nu heb. Zij hebben als enige reisbureau de reis in portefeuille die op mijn bucketlist staat. Een reis die georganiseerd moet vanwege veiligheidsapsecten. Maar als deze ervaring staat voor de werkwijze van dit reisbureau...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 11:11

Ineke2 schreef:
Ik mis nog steeds de reisbeschrijving en verder ga ik met ladidan mee...

Reisbeschrijving betrof een wandel- en rugzaktrekking waarbij 14 dagen wandelen van de 28. Zwaarte van de reis was gemiddeld/zwaar. De zwaarte zat echter niet bij de afstanden en hoogteverschillen, maar meer in het trekken met rugzak. Ter vergelijking, de zwaarte van de reis die ik twee jaar geleden heb gemaakt in Nepal was in de zwaarste categorie (de volgende stap zou expeditie zijn). Er was voor mij geen indicatie dat het maken van foto's onderweg een probleem op zou leveren. Maar in het verleden behaalde resultaten geven niet altijd garanties voor de toekomst.

Overigens ben ik blij met jullie vragen en meningen,dit topic is niet geopend als 'ik moet gelijk hebben' topic maar als middel om neutrale inzichtspunten te krijgen. Onze ervaring is namelijk een slechte, met een keuze gemaakt onder voor ons wat bizarre omstandigheden. Wij kunnen niet zo goed neutraal kijken, maar wil je een gesprek aangaan, dan moet je er wel van meerdere kanten naar kunnen kijken. En ik wil graag het gesprek aan.

edit:

Ladilan vroeg wat er nu echt dwars zat. Wat ik net typte deed me even teruggaan naar het moment waarop ik de keuze maakte om weg te gaan van de groep. Dat moment is iets waar ik naartoe terug blijf gaan (misschien is dit wel het punt waarop alles bij elkaar kwam en wat mij dwars zit). Tijdens de trekking zijn we op het punt aangekomen waarop we zeer slecht weer hebben gehad. Dagenlange regen, bij een temperatuur van net boven het vriespunt. Op een bepaald punt hadden we een plek waarbij het mogelijk was om te warmen bij haardvuur en waar spullen konden worden gedroogd. De tent die we mee hadden van de organisatie was lek. Ik heb toen geopteerd om op die plek te blijven in plaats van door te trekken (immers, het opvouwen van een natte tent en deze 3 uur later weer opzetten levert nog meer nattigheid en koude op en ik had geen droge vezel meer aan mijn lijf en in mijn tas door die tent), dit was geen mogelijkheid en we hebben onze spullen weer moeten pakken. Tijdens deze wandeling is ze de groep volledig uit het oog verloren en kreeg ik te maken met onderkoelingsverschijnselen. Haar reactie was 'maar we hebben toch fijn door het bos gelopen'. Ik kon toen niet anders concluderen dan dat mijn beeld van een competent persoon toch heel anders was. Dit is het punt geweest waarbij ik (als een soort grote blauwe smurf) trillend van de koude maar ook boosheid heb besloten om de groep onder haar leiding te verlaten.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:29

Persoonlijk vind ik groepsreizen = aanpassen. Niet is vervelender dan onderweg zijn en mensen die iets anders willen. Wil heel de groep iets anders, prima, maar anders...

(Dat is dus voor mij ook de reden om nooit op een groepsreis te gaan, want ik zou te veel ruzie hebben want ik wil ook mijn eigen ding doen. Kom ik op een mooie plek, wil ik die rustig even bekijken, foto's maken etc.) Maar ik snap ook, mensen die er niets mee hebben en gaan voor het wandelen" het zien als oponthoud. + Er is een planning, als je niet door loopt, kom je te laat bij bepaalde dingen aan, lijkt me iig.

Ik snap dat het geen indicatie was dat foto's maken onderweg niet kan, maar als ik aan een wandelvakantie denk, dan denk ik ook niet meteen aan "foto's maken". En al helemaal niet in combinatie met een groep.

Ga je alleen met een reisgids, dan verwacht ik wel wat meer flexibiliteit van de reisgids, jullie zijn klant, dus dan heb je rechten. Maar met groepsvakanties moet het voor iedereen leuk zijn. Hetzelfde als ik bijvoorbeeld in het buitenland wil gaan paardrijden, ik vraag expliciet wat voor mensen er in de les rijden, dat het niet alleen dom rondstappen achter elkaar is. En als je dat gewoon goed communiceert, vooraf wat je wilt, kom je vaak weinig problemen tegen. (En dat is dan voor een paar uur....) Heb ook een keer gehad dat er last minute nog 3 mensen meegingen die nog nooit gereden hadden, maar toen hebben ze dat ook netjes opgelost (ook omdat ik vooraf had aangegeven wat ik wilde/verwachtte.)

Wat je nu nog kunt eisen, in mijn ogen weinig ;)

Voor de volgende keer gewoon heel goed en duidelijk aangeven wat jij verwacht, waarom jij wilt gaan en kijken of dat aansluit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:48

Ik vind het erg knap dat je mijn opmerking zo op durft te pakken en er op in durft te gaan, veel mensen zouden op hun achterste benen hebben gestaan en in de verdediging zijn geschoten. Jij durft in elk geval verder te kijken dan de oppervlakte. Top!

Verder denk ik dat je met dit huidige verhaal veel meer kan dan met je eerste verhaal. Er speelt veel meer dan alleen 'geen foto's kunnen maken'. Ik zou zeggen, zet het voor jezelf helder op papier en ga daarmee naar het reisbureau. Waarschijnlijk komen jullie dan gezamenlijk wel ergens uit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:51

Bij het lezen van je OP had ik ook zoiets van 'mens, stel je niet aan'. Maar na het lezen van je laatste post denk ik dat het zeker wel verstandig is om het medische issue aan te kaarten bij het reisbureau. Dat is zeker iets waar de reisleider op aangesproken dient te worden. De gezondheid van de reizigers is immers diens verantwoordelijkheid.