Met welk bitloos systeem rijd jij? (Enquete)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Met welk bitloos systeem rijd jij?

Kaakgekruist
31 (17%)
Kingekruist
8 (4%)
Sidepull
83 (45%)
Kaptoom
15 (8%)
Lightrider
Geen stemmen
Hackamore
26 (14%)
Bosal
5 (2%)
Onderlangs
14 (7%)

Totaal aantal stemmen: 182

Mariett
Blogger

Met welk bitloos systeem rijd jij? (Enquete)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 12:05

Hoi allemaal!
Een vraag hier voor de bitloze ruiters: met welk bitloos systeem rijd jij (of zou je willen rijden)?

Nog een vraagje voor mijn eindwerkstuk, die gaat over (bitloze) hoofdstellen. Ik ben erg benieuwd wat eruit komt!

Mis je de optie: "ik rij niet bitloos"? Dat klopt, die heb ik er niet bijgezet. Deze enquete is heel specifiek voor de bitloze ruiters :)
Als je graag een discussie wil beginnen over wel of niet bitloos rijden: dan stuur ik je door naar alle duizend andere topics die daarover gaan. Discussies over welk bitloze systeem het beste is, zijn hier natuurlijk wel welkom.

Alvast bedankt!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:07

Heb gestemd. Ik rij niet standaard bitloos, alleen soms met recreatief oid. Mag ook wel toch? :P

Maureen95

Re: Met welk bitloos systeem rijd jij? (Enquete)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:08

Ik mis het touwhalster!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:14

Kingekruist, hackamore en touwhalster. Helaas kan ik maar 1 optie kiezen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:18

Ik men bitloos met kaakgekruist, dit vind ik voor het mennen de prettigste optoming. Ik rij ook af en toe, momenteel ook met een kaakgekruist hoofdstel ik wil tzt graah nog een sidepull erbij rn denk dat ik met tijden uiteindelijk meer gebruik zal maken van de sidepull

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:25

Ik heb 6 pony's waarvan er 5 onder het zadel lopen, ik kijk naar welke optoming het beste bij de pony en bij de ruiter past. De pony's worden vrijwel altijd buiten gereden en hebben daarvoor allemaal een andere optoming.
Als er kinderen/minder ervaren ruiters op rijden hebben ze sowieso allemaal een sidepull om maar dan loop ik er zelf ook altijd naast zodat ik kan helpen als dat nodig is. En in de bak worden ze ook allemaal met sidepull gereden. Dit is omdat ik de sidepull de meest vriendelijke en duidelijke optoming vind en ze het daar ook allemaal goed op doen. Ook vind ik een sidepull eigenlijk de enige optoming waarbij je met een contact teugel kunt rijden en dat vind ik voor oefeningen in de bak wel fijner. Ik heb in de poll dus de sidepull geselecteerd maar er zijn nog wel veel meer bitloze optomingen in gebruik:
Mijn Haflinger rij ik zelf me een academishce hackamore met korte scharen omdat hij nog wel eens het gras in wil duiken op buitenrit. Ik rij hem met losse teugel op zit, been en gewichtshulpen en gebruik de hack dus alleen om hem uit het gras te halen als dat nodig is.
Onze Tinker wordt buiten met een S-hackamore of touwhalster gereden, zij heeft heel soms de neiging om zich sterk te maken en dan werkt de rem nog niet snel genoeg. Met de hack of het touwhalster kunnen we dan een duidelijkere rem prikkel geven. Zij is nog jong en we zijn wel aan het werken aan de rem, dit gaat steeds beter.
Onze IJslander wordt buiten door mij met een sidepull gereden, onze dochter rijdt hem met een kaak- of kingekruisd hoofdstel. Met dat hoofdstel kan ze voorkomen dat hij onderweg gaat grazen, dat lukt haar met de sidepull nog niet.
Onze Welsh kruising wordt door haar bijrijdster met een mini hack van barefoot gereden. Eigenlijk is zij op elk hoofdstel prima te rijden maar bij dit hoofdstel voelt haar bijrijdster zich het veiligst.
De Shetlander wordt met een sidepull of gewoon op haar stalhalster gereden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:07

Dank jullie wel voor alle stemmen en meningen!
Een touwhalster is een onderlangs systeem :)

Ik zorg wel even dat je 3 keuzes kan maken (een mag uiteraard ook).
Edit: helaas kan ik mijn OP niet meer aanpassen, dus kies wat je het liefst zou gebruiken!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:10

Ik heb ook gestemd! Ik rijd sidepull met een neppe Rambo Micklem multi bridle :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:12

Sidepull of kaakgekruisd voor dressuur, touwhalster voor hobbelen

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:14

Ik heb een Nurtural, valt dat dan eerder onder kaakgekruisd of sidepull? Aangezien het technisch gezien beiden is. En idd jammer dat je slechts één optie hebt, kan je geen mod vragen om het aan te passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:15

Kaakgekruisd. Paardlief doet het daar heel goed op.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:16

Een nurtural vind ik kaakgekruist :)
Een sidepull werkt alleen in op de neus, en dat doet een nurtural natuurlijk niet. Ik had veel positieve dingen gehoord over de nurtural! Erg leuk dat je er één hebt :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:17

Sidepull :) daar reageert Athos het allerfijnste op :)

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:19

Enkel een neus bandje met bevestiging voor teugels en een simpel western hoofdstelletje.. Lijkt het meeste op sidepull..

Paard kan geen druk op de onder kaak hebben en moet zo min mogelijk drukte om het hoofd...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:20

Ben er idd erg tevreden over. Mijn ruin rijd ik met een kaptoom (FRA Baro). Hij is echter ingereden met een Natural Hackamore maar hij durfde best heftig te reageren als je die aanpakt (logisch ook..). Ik wil rijden met de Natural Hack wel terug aanpakken eventueel..

Dit is mijn Nurtural. Mijn merrie is best lastig en dit hoofdstel werkt fijn voor ons beiden. Ze werd gek van een gewone kaakgekruisde aangezien die bij contact toch wel durven aansnoeren. Zeker als je buitenrijdt op straat is dat ongewenst..
Afbeelding
Een goede vriendin verdeelt ze, zo maakte ik kennis met dit uniek concept. Erg fijn! Neusriem mocht op de foto overigens ietsje hoger, dat is inmiddels al gebeurt.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:23

Ik heb een poos met een kaptoom gereden, maar die gebruikte ik als sidepull en die werkt geloof ik ook hetzelfde in. Was dat toevallig zo met de kaptoom die ik heb? Werken andere kaptooms anders in dan een sidepull?

Tegenwoordig rijd ik wel gewoon met een standaard sidepull, in de bak met een zachte dikke voor teugelcontact en buiten met een scherpere met alleen teugelcontact als het nodig is

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:25

Ik rijd met een kaakgekruist hoofdstel. Grondwerk aan de kaptoom.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:36

Jammer dat je geen twee opties kan selecteren.

Met mijn oudje rij ik met een sidepull, met mijn jongere paard met een kaakgekruist hoofdstel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:39

Mijn eigenste rijdt ik meestal met een sidepull. Soms touwhalster en als ik andere paarden bitloos pak is dat een touwhalster.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:53

Wat gaaf, dat rood, Jackytje! En Lisa, jouw laptops werkte inderdaad in als een sidepull, de neusriem was daar zacht en flexibel genoeg voor. Als je een ijzeren neusriem hebt, of één met een harde, ijzeren kern, wordt de werking weer wat anders. :)

En helaas kan ik de poll niet meer aanpassen zodat je meer keuzes kan toevoegen..

Edit: bijna vergeten bedankt te zeggen! Heel erg fijn dat jullie allemaal stemmen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:19

Mariett schreef:
Dank jullie wel voor alle stemmen en meningen!
Een touwhalster is een onderlangs systeem :)

Ik zorg wel even dat je 3 keuzes kan maken (een mag uiteraard ook).
Edit: helaas kan ik mijn OP niet meer aanpassen, dus kies wat je het liefst zou gebruiken!

Misschien even een mod pb'en?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:23

Bedankt! Rood in nylon is helaas limited edition dus vind je nergens. Ik heb dus veel geluk! De release van de nylons is namelijk beter dan de biothane :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:01

De opties zijn verhoogd naar 3 opties! Dankjewel mod :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:09

Oh ik kan hem helaas niet opnieuw doen, verdorie :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:14

Ik heb sidepull gestemt, dat is ons 'normale' hoofdstel. Af en toe gebruik ik ook het touwhalster of de neckrope (die laatste enkel binnen een omheinde ruimte).
Op andere paarden rijdt ik soms met een kruislings systeem, maar ik ben groot sidepull fan. :j