Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

BronCitaat:Hoeveel pellets verbruikt nu een pelletkachel?
Hoe hoger men de stand van de pelletkachel zet, des te meer pellets vallen er in de verbrandingskorf van de kachel. Verbruik ligt dan tussen O,6 KG en max. 2 KG per uur. Evenredig zal ook het verwarmingsvermogen stijgen.
Het verbruik is ook gedeeltelijk afhankelijk van het vermogen van de kachel en de manier waarop de kachel wordt gebruikt.
Als regel mogen we aannemen dat een gemiddeld gezin met 2 kinderen die de kachel gedurende de hele winterperiode (najaar,winter en voorjaar) gebruikt, een 1500 Kg. aan pellets verbruikt. Dit voor het verwarmen onder normale omstandigheden zoals:
Een gemiddelde gezinswoning, woonruimte plus keuken
Een gemiddelde winter
Binnentemperatuur van 21°
Dubbel glas plus normale isolatie
Conclusie: gemiddeld 1,5 ton pellets aan 240 Euro per ton is 360 EURO.

PortRoyal schreef:We hebben nu een Noorse houtkachel waar we de hele benedenverdieping mee verwarmen. En een houtkachel blijft altijd het mooiste, maar het werk wordt wat te zwaar. Slijtage in de gewrichten verpest de lol behoorlijk kan ik je vertellen. Maar het kan nog wel even duren voordat we wat anders doen hoor! Het is zo'n lekkere warmte.
We stoken denk ik 8 tot 10 kuub per jaar.
We hebben wel altijd veel ongedierte in onze houtopslag. Er zit nu een familie ratten in...
En houtbriketten? Daar ga ik me even over inlezen op de website. Ik woon vlakbij Zuidlaren.
estja schreef:Wij willen een Fins houten huis gaan bouwen en kijken nu naar een Tulikivi spekkachel. Die kan op hout én op pellets.
Het leuke van dit merk is dat ze niet alleen maar die oubollige kachels hebben.
droomy schreef:estja schreef:Wij willen een Fins houten huis gaan bouwen en kijken nu naar een Tulikivi spekkachel. Die kan op hout én op pellets.
Het leuke van dit merk is dat ze niet alleen maar die oubollige kachels hebben.
Weet wel dat je bij Tulikivi inderdaad pallets kán stoken (als je er een extra rooster bij aankoopt), maar dat het eigenlijk niet helemaal de bedoeling is.
Het hele idee van pallets is dat het heel geleidelijk opgebrand word, bij een speksteenkachel moet je gewoon een hoop in je brandkamer leggen en opbranden (van boven naar onder).
Ja, het werkt, maar niet optimaal en ik vraag me af of er dan wel afdoende warmte vanaf komt.
Wij hebben hebben het rooster maar nog niet uitgeprobeerd.
__inge__ schreef:PortRoyal schreef:We hebben nu een Noorse houtkachel waar we de hele benedenverdieping mee verwarmen. En een houtkachel blijft altijd het mooiste, maar het werk wordt wat te zwaar. Slijtage in de gewrichten verpest de lol behoorlijk kan ik je vertellen. Maar het kan nog wel even duren voordat we wat anders doen hoor! Het is zo'n lekkere warmte.
We stoken denk ik 8 tot 10 kuub per jaar.
We hebben wel altijd veel ongedierte in onze houtopslag. Er zit nu een familie ratten in...
En houtbriketten? Daar ga ik me even over inlezen op de website. Ik woon vlakbij Zuidlaren.
Je mag me wel een privé berichtje sturen als je interesse hebt, ik kan wel zorgen dat je voor een leuke prijs een proef pakketje kan halen!