Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Rudina schreef:Wij rijden momenteel een alfa dieseltje van 2001.
Nu valt de wegenbelasting van een diesel toch wel vies tegen.. de auto zou ondanks de hoge belasting op zich bij ons mogen blijven, hij rijdt lekker, we wonen tegen de grens dus tanken momenteel 1,- per liter.
Maar er zitten een aantal grote reparaties aan te komen waar onder de distributieriem, v-snaar, remmen, net ontdekte we een scheur in de turboslang.
Alle kosten bij elkaar zullen toch wel vies gaan tegenvallen, en dan ook nog elke maand eens 100,- voor de belasting wordt mij wat te gortig voor zo'n oudje.
Als wij gaan inruilen zullen we waarschijnlijk niks degelijks gaan vinden, tevens lukt het op het op dit moment niet om wat bij te leggen dus ik stuitte op een lease auto.
Ik zie diverse nieuwe auto's met aantrekkelijke bedragen, het lijkt mij ook ideaal dat je niet tegen onverwachte kosten aan stuit.
Maar hoe gaat dat leasen nou precies in zijn werk? En mag je met deze auto's gewoon de grens over? Gezien wij bij de grens wonen winkelen wij vaak in Duitsland.
Sani schreef:Ik rijd sinds juni in een FIAT 500 op private lease. Ik mag 10.000 km op jaarbasis rijden en betaal 280 per maand (speciale editie). Ik heb nog geen nadelen ontdekt. Ik lease de auto voor vier jaar. Voordeel is voor mij dat ik over vier jaar of er voor kan kiezen deze auto te kopen, of in een nieuwe auto kan gaan rijden.
Onderhoud zit er volledig bij de gehele vier jaar.
Ik heb voor zover ik weet geen beperking tot de grens of iets dergelijks.
. Als je een stuk minder hebt, en dus een tweedehands moet aanschaffen, is private lease misschien nog niet eens zo slecht. Century schreef:Maar dan ga je er dus wel vanuit dat je 15.000 euro hebt liggen om een auto aan te schaffen. Als je een stuk minder hebt, en dus een tweedehands moet aanschaffen, is private lease misschien nog niet eens zo slecht.
.
waarom zou je anders nog kopen? De leasebedrijven moeten ergens ook verdienen.Century schreef:Dat kopen goedkoper is dan leasen lijkt me logischwaarom zou je anders nog kopen? De leasebedrijven moeten ergens ook verdienen.

_Nelleke_ schreef:Wij hebben 3jr een Toyota yaris hybrid geleased en waren daar dik tevreden over. Mijn toenmalige benzindeslurpende golf 3 (2.2 liter) uit '97 kostte me zo'n 550,- per maand aan onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzine. Ik had toen even geen geld liggen voor een hele nieuwe auto en wilde ook niet de ellende van iemand anders overnemen (had al genoeg ellende met de golf gehad dus was er even klaar mee). Het leasebedrag incl benzine lag zo'n 50 euro lager dan mijn maandelijkse kosten aan de golf, dus dat vond ik het zeker waard en was voor ons toen een hele goede oplossing.
Na 3jr hebben we de auto niet overgenomen omdat we de auto het restbedrag niet waard vonden. Maar het had wel gekund.
Dus ik heb het destijds niet vergeleken met of het duurder was dan kopen, want kopen kon ik op dat moment toch niet, maar het was wel goedkoper dan mijn toenmalige auto en daar ging het me om.