Laptop met pensioen sturen, wanneer doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

savasan

Laptop met pensioen sturen, wanneer doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 23:06

Tsja, de vraag die mij al een tijdje bezig houdt...

Ik zou graag willen zeggen dat mijn laptop me 4,5 jaar trouwe dienst heeft geleverd. Alleen dat is niet zo. De accu doet het niet, hij wordt steeds langzamer, de wifi ontvanger doet het al jaren niet meer, en ik heb hem al een keer moeten laten repareren. Hij is ook al zo'n 4x opnieuw geïnstalleerd omdat hij vastliep of gewoonweg niet meer wilde opstarten. Ik ben het zo gewend geraakt dat er iets mis mee kan gaan dat ik al mijn bestanden rechtstreeks op dropbox opsla. Mijn laptop heeft me behoorlijke vertrouwensproblemen gegeven.

Maar hij doet het nog wel. Als ik de knop indruk gaat hij aan. Zo nu en dan loopt hij niet eens vast als ik meteen na het opstarten iets probeer te doen. Het probleem is dus dat ik het vervelend vind om iets te vervangen wat het in principe nog doet.

Ik heb de mening van volslagen vreemden nodig. Wat zou bokt doen? Ermee doorgaan, of de laptop naar de eeuwige laptopweiden sturen?

Alvast bedankt!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:08

De mijne staat tegen een flink houtblok aan omdat anders het scherm achterover valt.
Maar wil nog geen afscheid nemen.......

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:09

Mijn laptop doet het al 7 jaar meer dan prima, dus die van jou zou ik óf op strafkamp sturen óf naar de eeuwige laptopweiden :j

Warboel

Re: Laptop met pensioen sturen, wanneer doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:12

Ik zit met hetzelfde dilemma :+ heb een Macbook Pro die nu bijna 5 jaar is. Hij doet het opzich nog prima, maar merk dat hij trager wordt met bijvoorbeeld Photoshop of Illustrator, terwijl ik die programma's echt heel hard nodig heb. Laatst nog een nieuwe lader gekocht. Ik kan 'm nu nog inruilen. Heb nu maar gewoon genoeg gespaard voor een nieuwe, zodat ik elk moment kan beslissen :)) of nog even wacht tot de nieuwe er zijn.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:12

Mwahhhh die van mij deed het ook nog redelijk, maar ik kon koffie zetten en een bakje opdrinken voordat ie opgestart was.

Ik ben niet zo'n geduldig mens en om te voorkomen dat ik hem vliegles ging geven heb ik na 5 jaar een nieuwe gekocht.

Wat een verademing. In 5 seconden opgestart en als ik er daarna meteen wat van vraag loopt ie niet vast. Beste aanschaf van het jaar. Ik zou dus zeggen: eeuwige jachtvelden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:13

Ik zou een fatsoenlijke kopen als ik jou was. Weet niet wat je nu hebt natuurlijk hoor, maar 4,5 jaar is echt niet lang. Bij ons gaan computers 10+ jaar mee.. Mijn vorige laptop startte niet meer op omdat ik hem bijna dagelijks liet vallen, toen heb ik eerst nog oude laptops van anderen versleten tot die hetzelfde lot ondergingen, mijn huidige laptop overleeft het allemaal wat beter en gaat nu zo'n 7 á 8 jaar mee.. Hij is een keer opnieuw geformatteerd omdat hij te traag werd.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 23:20

Dat is ook deel van het probleem denk ik, het is een ASUS die toentertijd iets van 800 euro kostte. Ik baal dus als een stekker dat hij nu al de geest aan het geven is...

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:21

Ik zit met hetzelfde dilemma.. Mijn laptop is inmiddels 10 jaar oud. Al meerdere malen gereset, traag, oververhit na 10 minuten een filmpje kijken, de accu gaat maximaal 5 minuten mee en opstarten duurt gerust 10 minuten. Maar de aanschaf van een nieuwe. Oei... Hij is op aan het raken. Dat is duidelijk. Maar een nieuwe aanschaffen is ook weer een stap te ver. Ik lees mee!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:32

Ik heb een nieuwe gekocht toen mijn oude laptop letterlijk uit elkaar begon te vallen :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:35

Als mijn frustratie te hoog oploopt vliegt hij naar de prullenbak. Zo'n ding moet fatsoenlijk functioneren, anders heb ik er niks aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:36

Mijn ASUS is nu 4 jaar oud, computers met exact dezelfde prestaties kosten nog evenveel als mijn huidige laptop 4 jaar geleden heeft gekost. Dus ik vind het zonde om deze met pensioen te sturen.

In 2014 crashte mijn harde schijf, nieuwe in laten zetten.

Afgelopen jaar toch maar een laten kijken naar een scheur bij het scharnier. Computerman heeft 'm even gemaakt en doorgelicht. Was het met mijn eens, mijn pc is prima in orde voor wat ik er mee doe en wil. Dus hij adviseert deze mooi aan te houden. Als hij weer te traag wordt en ik me er niet mee kan redden, ga ik daar gewoon weer heen om hem er naar te laten kijken.
Pas als hij daar wordt afgeschreven is het klaar...

Wel op mijn kop gekregen, waarschijnlijk is het moederbord al na een half jaar kapot gegaan. Ik gebruik mijn laptop aan de stroom, want na een jaar of twee werkte hij niet meer met accu er in. Daarvoor gaf hij altijd al aan dat de accu niet goed was. Accu was prima in orde, laptop ook. Dus waarschijnlijk moederbord en dat is wel een dure reparatie.

Maar ik heb 'm draagbaar niet nodig, dus hij gaat nog lang niet weg. Pas als hij echt niet meer te repareren is. En dan koop ik een overjarig model.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:38

...wanneer het 76 wordt? Nee zonder gein. Wanneer de snelheid omlaag gaat en een boost niet meer helpt en nieuwe programma's steeds moeilijker installeren worden. Dan is het tijd voor een nieuwe.

Maar als je een paar keer per week paar excelletjes of word typet, kan een laptop heel lang mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:35

Accu vind ik niet zo'n probleem. Ik reis niet met mijn laptops, dus ze gaan gewoon in het stopcontact.
Vastlopen vind ik enorm vervelend. Dan wordt een laptop of computer hier meteen geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd. Heeft ie dan nog steeds problemen, dan gaat ie de prullenbak in.
Dat is me al zo vaak overkomen met die oude windows pc's en laptops dat ik een jaar of 5 geleden ben overgestapt op Apple, en sindsdien loopt alles vlekkeloos :)
Ik ben nu niet bang meer voor vastlopen en andere softwareproblemen, ook niet om gegevens te verliezen omdat mac altijd met timecapsule automatisch reservekopieën maakt op mijn externe harde schijf.. Maar zou hij hardware problemen gaan geven dan koop ik snel een nieuwe. Een computer/laptop moet gewoon betrouwbaar zijn vind ik.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:37

Mijn oude laptopje heeft het ook tot heel oud volgehouden, maar toen de spatiebalk stuk ging (en Toshiba geen onderdelen voor die laptop meer leverde...) heb ik mijn nieuwe gekocht. Zonder spatiebalk kan je echt bar weinig :+
Nu heb ik mijn Asus Zenbook en ik ben zoooo blij dat ik over ben gegaan. Als ik mn oude nu opstart, vraag ik me echt ten zeerste af hoe ik dat heb volgehouden

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:41

"opnieuw geinstalleerd", is dat geroot of is dat professioneel gedaan?
Anders kan rooten nog wel eens helpen :)

Als je dat ook al gedaan hebt, dan zou ik toch voor een nieuwe laptop gaan, waarvan je de bon goed bewaart zodat je er mee kan wapperen voor garantie.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:12

Haha, herkenbaar! Die van mij is bijna 10 jaar (welke laptop redt dat nou??) maar nu wel af. Op een virusje na vorig jaar waardoor alle foto's zijn verdwenen heeft hij al die jaren trouwe dienst bewezen. Hij doet het nog wel, maar toen ik de CDROM van m'n nieuwe camera erin stopte begon die hard te piepen dat het systeem te verouderd was. Goh.. Ik geloof dat ik er nu toch ook maar aan moet geloven..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:13

Herkenbaar :) Mijn MBP van nu dik 4 jaar oud is ook zo traag als dikke poep door een theezeefje. Geen idee waar het 'm in zit, m'n OS alleen al vreet al 3,5 gig geheugen dus er blijft ook niet zoveel meer over. Maar hij dóet het nog wel, en verder loopt ie niet vast, hij crasht niet, hij is eigenlijk bést lief. Ik voel me zo bezwaard om 'm te vervangen :')

Dus ik herken je dilemma hahaha, maar ik kan je er denk ik niet mee helpen :P Als ie echt onbetrouwbaar is (en dat geef je wel aan, je zet ook je bestanden op je dropbox enzo) dan zou ik 'm wel vervangen denk ik..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:23

Een nieuwe accu kopen. Kost je zo'n 100€.

De rest hangt af van de specs van je laptop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:27

Mijn Dell is 5 jaar oud, heb ongewild verplicht |( van de vorige afscheid moeten nemen.
Draaide op windows XP en dat was niet zo handig voor beveiliging en aanverwante zaken.
Anders had ie nog gedraaid (jaartje of 10)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:36

Die van mij is ook al een paar jaar oud, en de accu is ook stuk. Maar hij hangt fulltime aan het stroominfuus dus dat is niet erg.

Windows 8 of 10 hoef ik er niet op te zetten, dan loopt ie de hele tijd vast.

Maar met windows 7 doet ie het nog prima, dus na 5,5 jaar ben ik nog steeds TE blij met m'n ouwe trouwe Asus.

Maar TS: als ik jou zo hoor, dan had ik al lang een nieuwe gekocht!

Wat heeft een laptop zonder wifi uberhaubt nog voor nuttig doel eigenlijk?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:37

Neej schreef:
Herkenbaar :) Mijn MBP van nu dik 4 jaar oud is ook zo traag als dikke poep door een theezeefje. Geen idee waar het 'm in zit, m'n OS alleen al vreet al 3,5 gig geheugen dus er blijft ook niet zoveel meer over. Maar hij dóet het nog wel, en verder loopt ie niet vast, hij crasht niet, hij is eigenlijk bést lief. Ik voel me zo bezwaard om 'm te vervangen :')

Het is een proces Neej, het is een proces... _O-
Elke keer denk ik "ha! Nu ga ik toch eens kijken voor een nieuwe" en dan zie ik m'n lieve trouwe Macje zo op tafel liggen.. En dan kan ik het niet opbrengen om 'm te vervangen :Y)

Overigens heb ik toen ik 'm aanschafte begin 2011 er gelijk 8 GB RAM in laten zetten dus dat scheelt al enorm, met El Capitan erop is 'ie echt enórm vooruit gegaan qua snelheid.
Alleen ja, Adobe wordt steeds zwaarder natuurlijk. InDesign trekt 'ie bijvoorbeeld erg slecht, Illustrator gaat nog wel goed en Photoshop een beetje er tussen in. Arm ding :(:)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:37

Die asus'en ook... blijven maar doorgaan, op hun manier. Maar uiteindelijk brak ik mijn scherm af en was het klaar (precies dat ik naar een belangrijke cursus moest). Maar als je gefrustreerd genoeg bent om dit topic te openen... wordt het niet tijd voor een andere (enorme vooruitgang nadat ik mijne 'inruilde').

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:41

Neej schreef:

Dus ik herken je dilemma hahaha, maar ik kan je er denk ik niet mee helpen :P Als ie echt onbetrouwbaar is (en dat geef je wel aan, je zet ook je bestanden op je dropbox enzo) dan zou ik 'm wel vervangen denk ik..

Wij hebben dezelfde uit 2010, ding is haast antiek. Maar ze zijn zo duur nieuw. En voor Bokt is hij nog prima. :')

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:42

Als je de computer gebruikt voor je dagelijkse werkzaamheden zou ik zeggen: weg ermee! Je kunt zoveel efficiënter werken op een snelle goed functionerende laptop.
Als hij alleen voor 'recreatief' gebruik is vind ik langzaam zijn dan niet echt een probleem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:46

maar dan moet je toch minstens op internet kunnen?