Bekeuring uit Hongarije

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Bekeuring uit Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:52

Hallo all

ik heb mijn auto 5 oktober verkocht aan een man uit Hongarije.
ik heb toen mijn kenteken platen achter moeten laten bij de RDW en hij kreeg tijdelijke witte kenteken platen

2 weken geleden kreeg ik een aangetekende brief uit Hongarije dat ik 80 euro moet betalen,omdat de nieuwe eigenaar op 7 oktober in Hongarije er mee ree , maar geen tol had betaald.
ik heb toen een mail terug gestuurd dat ik vanaf 5 oktober niet meer de eigenaar ben.
en een kopie van de vrijwaring mee gestuurd.
nu kreeg ik een brief terug dat ze daar niet mee akkoord gaan ,en of ik dan anders het adres van de man kon sturen plus koop contract van de nieuwe eigenaar.
Maar hij heeft mijn auto betaald en is weggegaan.

ik heb al mijn rechtsbijstand gebeld ,maar die gaan niet over verkeersboete...en ANWB weet ook niks over de Hongaarse wet.
Dus ik dacht wie weet daar wel meer van ? en wat zal ik er mee doen?
alvast bedankt {:)

FriesWytske

Re: Bekeuring uit Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:54

Al contact gehad met het RWD? Misschien kunnen zij je wel helpen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:56

Staat op het vrijwaringsbewijs de datum ? En is die datum van voor 7 oktober? Zo ja, dan zou ik zeggen dat men je niets maken. Het vrijwaringsbewijs is juist in het leven geroepen voor dit soort situaties dacht ik

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:58

zelfs als ik als belg een verkeersovertreding in nederland bega kunnen ze mij niet verplichten die te betalen (was laatst een reportage over op televisie), lijkt me sterk dat hongaren jou dan wel kunnen verplichten te betalen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:58

Vreemd als jou platen niet op de auto zaten hoe komen ze dan bij jou..?
Raar zaakje stinkt niet betalen evt naar politie bureau gaan voor advies klinkt bijna als oplichting namelijk.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:05

Ja ik heb de RWD al 2 keer gebeld en die weten ook niet wat ik het beste kan doen , ze vinden het maar raar allemaal en zeggen ook dat ik vanaf 5 oktober niet meer de eigenaar was.
Er waren witte kentekenplaten af gegeven,waar wel de zelfde letters op stonden als de ouwe..alleen waren die dan zwart wit.
ik heb ook geen idee hoe ze bij mij zijn gekomen ,maar ik denk omdat ik de laatste eigenaar ben ,en doordat hij op export is gegaan mijn naam blijft hangen in nederland ofzo.
Op de vrijwaring staat 5 oktober,en die man is geflitst op 7 oktober
ik weet ook niet hoe het ook gaat in Hongarije kwa wet etc...maarja het lijkt me toch niet mijn probleem dat ze niet weten op wie zijn naam mijn ouwe auto nu staat?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:11

Ik zou het verder gewoon negeren en afwachten. Geloof dat Hongarije geen samenwerking heeft met NL met verkeersovertredingen dus dan hoef je nergens bang voor te zijn. Voorlopig voor de zekerheid maar niet op vakantie gaan naar Hongarije ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:14

Je kunt voor de zekerheid even informeren bij de politie

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:14

loulou schreef:
Ik zou het verder gewoon negeren en afwachten. Geloof dat Hongarije geen samenwerking heeft met NL met verkeersovertredingen dus dan hoef je nergens bang voor te zijn. Voorlopig voor de zekerheid maar niet op vakantie gaan naar Hongarije ;)

haha dat zei mijn broer ook al :+

maar vind het wel vervelend ,ook omdat ik er niks van snap.
een vrijwaring is toch een bewijs dat je niet meer aansprakelijk bent.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:15

Negeren.
Jij hebt bewijs dat je geen eigenaar meer was.

RDW heeft als het goed is wel zijn gegevens.
Je kunt evt navragen of zij deze aan Hongarije willen doorgeven.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:16

Corelli schreef:
Je kunt voor de zekerheid even informeren bij de politie

ja dat zei een collega ook al ,maar ben benieuwt of hun het wel weten.
maar ga morgen wel even heen :o

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:17

Brainless schreef:
Negeren.
Jij hebt bewijs dat je geen eigenaar meer was.

RDW heeft als het goed is wel zijn gegevens.
Je kunt evt navragen of zij deze aan Hongarije willen doorgeven.

Nou dat vroeg ik ook aan die man van de RWD ,en die zei dat hun het niet weten.
Maar het lijkt me dat je toch ook je rijbewijs moet laten zien om een auto op je naam te laten zetten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:21

Natuurlijk weten ze dat:
Dit staat op hun eigen! site:
Citaat:
Als u in het bezit bent van het papieren kentekenbewijs:

- het vrijwaringsbewijs (dit is het bewijs waarmee u kunt aantonen dat uw registratie bij de RDW is stopgezet).
- het Tenaamstellingsbewijs (Deel IB).
- een papieren kentekenbewijs deel II. Dit is een kentekenbewijs dat de RDW sinds 2014 bij uitvoer afgeeft. Op dit kentekenbewijs staan de gegevens van degene die het voertuig op uitvoer heeft laten zetten. Dit kentekenbewijs deel II heeft u, samen met het Tenaamstellingsbewijs en het Voertuigbewijs, nodig voor herregistratie van het voertuig in het buitenland.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitvoeren.aspx

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:22

Heb jij het exportbewijs op jouw naam gezet of op de naam van de Hongaar?
Als het op jouw naam is, heb je een probleem is op de naam van de Hongaar kunnen ze je niets maken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:33

En als het idd op jouw naam staat.. Boetes uit sommige landen worden niet geïnt door het cjib (maw; dan ben je niet verplicht te betalen tenzij he de grens nog over wil), Hongarije wel.
:+

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:35

XLeandrosX schreef:
Heb jij het exportbewijs op jouw naam gezet of op de naam van de Hongaar?
Als het op jouw naam is, heb je een probleem is op de naam van de Hongaar kunnen ze je niets maken.

ik heb niks op mijn naam gezet, mijn vriend is alleen meegegaan met hem naar de RDW in amsterdam om hem daar over te laten schrijven op zijn naam ,waarbij ik dus die vrijwaring heb gekregen.

maar wel raar dan dat die man van de RWD dan zegt dat hij geen gegevens heeft van die man...
anders ga ik hun ook nog even bellen morgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:42

ik zou het ook gewoon negeren. En mocht, maar verwacht het niet, het CJIB ooit bij je gaan aankloppen; je kan met je vrijwaringsbewijs aantonen dat de auto sinds 5 oktober niet meer in je bezit is. Overtreding was 7 oktober, dus dan kan het CJIB ook niet anders dan zich terug trekken.

Maar lijkt me eerlijk gezegd erg sterk dat Hongarije in samenwerking is met Nederland wat betreft verkeersboetes (als Nederland dat al niet met België heeft....), dus verwacht eerlijk gezegd niet dat je gedwongen kunt worden tot betaling. En al was dat wel zo; sinds 5 oktober niet meer op jouw naam, overtreding vond na die datum plaats; dus ze kloppen sowieso bij de verkeerde aan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:42

Ik zou de boel gewoon de boel laten. Laat ze het lekker uitzoeken... jij hebt genoeg je best gedaan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:46

Frozen schreef:
Er waren witte kentekenplaten af gegeven,waar wel de zelfde letters op stonden als de ouwe..alleen waren die dan zwart wit.

Tijdelijke kentekenplaten hebben niet hetzelfde kenteken als die je had.
Een witte kentekenplaat met zwarte letters die hetzelfde zijn als jouw kenteken is bedoeld voor een fietsendrager of een klein aanhangertje.

Mocht je een foto van die Hongaren gekregen hebben waar zo'n plaat op zit dan lag hij misschien nog in je kofferbak?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:48

Als die Hongaar hem niet op zijn naam heeft laten zetten, dan heb je aan die vrijwaring alleen een bewijs dat de auto is uitgevoerd en niet meer in Nederland rondrijd maar ben je dus theoretisch nog wel de eigenaar (zo lees ik het in ieder geval)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:50

zigranta schreef:
Als die Hongaar hem niet op zijn naam heeft laten zetten, dan heb je aan die vrijwaring alleen een bewijs dat de auto is uitgevoerd en niet meer in Nederland rondrijd maar ben je dus theoretisch nog wel de eigenaar (zo lees ik het in ieder geval)

Het Nederlandse kenteken is ingeleverd. TS zou helemaal niet meer te achterhalen moeten zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:52

er mee naar politie en verder zelf niks betalen die auto was toen niet meer van jou dus je hoeft ook niet te betalen

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:52

janderegelaa schreef:
zigranta schreef:

Het Nederlandse kenteken is ingeleverd. TS zou helemaal niet meer te achterhalen moeten zijn.

Ja dat vind ik ook zo gek hoe ze aan mijn adres etc zijn gekomen als ze niks met nederland hebben

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:53

Niet betalen en verder niet op in gaan. Ze hebben geen poot om op te staan.

Boetes moeten betalen is sowieso dikke bullshit. Het wordt allemaal illegaal uitgeschreven, zoalng jij een natuurlijk persoon bent.

https://www.youtube.com/watch?v=cfnJ1rOFK7o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:55

Je zou nog een reactie sturen dat jij vanaf 5 oktober niet langer de eigenaar bent van de auto en dus ook niet verantwoordelijk bent of gehouden kan worden voor overtredingen gemaakt/begaan met de auto vanaf dat moment .
evt met nogmaals een kopie van de vrijwaring er bij en dat ze voor gegevens van de koper en vragen over hoe dat nou zit met een vrijwaringsbewijs etc contact kunnen opnemen met de RDW .

Daarna zouden ze van mij echt de hik kunnen krijgen :+

RDW zou idd wel gewoon gegevens van de koper moeten hebben, die is voor export ook gewoon overgeschreven, en jij hebt niet voor niets een vrijwaringsbewijs , juist om aan te kunnen tonen dat jij niets meer van doen hebt met dat voertuig.

Vind het trouwens wel knullig dat aan jou word gevraagd wat de gegevens van de koper zijn etc.
Maar goed, ik heb geen flauw idee hoe het zit met eigendom van auto's etc in hongarije