Hoe leren leven als anti roker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Hoe leren leven als anti roker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 01:47

Met je vriend die wel rookt.

Hoi iedereen, Al sinds ik mijn vriend ken rookt hij, in mei was ik heel boos geworden en is hij gestopt voor mij.
Helaas zoals mijn vermoedens zich al voordeden is hij weer begonnen met roken :(

Ik vind hèt alleen zo moeilijk om te accepteren, het is net zoiets dat ik niet zonder mijn paardje zou kunnen alleen dan 10 erger ik probeer het te begrijpen maar ik wil hem zo graag niet rokend hebben. Terwijl ik weet dat het niet gaat.

Heeft er iemand tips hoe ik er mee kan leren omgaan, toen was het echt haat iedere 15 a 30 min dat hij ging roken nu alleen nog op zn werk na en voor werktijd.

Anoniem

Re: Hoe leren leven als anti roker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:11

Heel erg lastig. Ik zou het ook heel erg moeilijk vinden.

Wat je voor wat meer acceptatie zou kunnen doen, is eens een lijstje maken van al jouw ongezonde/riskante bezigheden waar hij zich bij jou aan zou kunnen ergeren. Paardrijden scoort al behoorlijk hoog als je een hobby zoekt om mee in het ziekenhuis te belanden. En misschien ben jij wel verslaafd aan snoep, frisdrank, chocolade, fastfood en alle andere verleidingen die ook erg ongezond zijn. Misschien lukt het je dan beter om die ene ongezonde hobby (hij heeft er waarschijnlijk ook meer, net als jij) te accepteren.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 02:25

xyzutu2 schreef:
Heel erg lastig. Ik zou het ook heel erg moeilijk vinden.

Wat je voor wat meer acceptatie zou kunnen doen, is eens een lijstje maken van al jouw ongezonde/riskante bezigheden waar hij zich bij jou aan zou kunnen ergeren. Paardrijden scoort al behoorlijk hoog als je een hobby zoekt om mee in het ziekenhuis te belanden. En misschien ben jij wel verslaafd aan snoep, frisdrank, chocolade, fastfood en alle andere verleidingen die ook erg ongezond zijn. Misschien lukt het je dan beter om die ene ongezonde hobby (hij heeft er waarschijnlijk ook meer, net als jij) te accepteren.

Dat is juist het lastige ik houd niet van snoepen drinken roken fast food e.d en mijn vriend deelt mijn paarden hobby maar al te graag :/
Momenteel kan ik weinig ivm mijn zwangerschap dus gezond leven moet ook wel maar omdat mijn vriend vroeger ook hartpatiënt is geweest (als baby 6x een hartstilstand gehad) vind ik het gewoon heel eng, ik ben zo gek op hem en ben zo bang hem hierdoor (dood) kwijt te raken.... typische gevoelens die door de zwangerschap nog even worden verstrekt.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:39

Als partime roker kan ik je vertellen dat elke zeuren geen zin heeft. Daar ga je alleen maar meer van roken :+

Het is je vriend zijn keuze, hoe hard dat ook even klinkt. (Mits hij buiten rookt en niet in het bijzijn van jou)

We weten allemaal dat het slecht is, en dat we moeten stoppen, sommige (zoals ik zelf) moeten alleen even naar dat punt toe groeien.

En anders schuif je het boek van Allan Carr voor zijn neus: Stoppen met roken. Maar stoppen met iets moet je doen voor jezelf, dat kun je niet voor een ander doen.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 02:46

Hackie schreef:
Als partime roker kan ik je vertellen dat elke zeuren geen zin heeft. Daar ga je alleen maar meer van roken :+

Het is je vriend zijn keuze, hoe hard dat ook even klinkt. (Mits hij buiten rookt en niet in het bijzijn van jou)

We weten allemaal dat het slecht is, en dat we moeten stoppen, sommige (zoals ik zelf) moeten alleen even naar dat punt toe groeien.

En anders schuif je het boek van Allan Carr voor zijn neus: Stoppen met roken. Maar stoppen met iets moet je doen voor jezelf, dat kun je niet voor een ander doen.

Het gaat er ook helemaal niet om dat hij moet stoppen. Dat heeft hij toen wel gedaan voor mij en heeft hij lang vol gehouden tot november toen is hij herlaas weer begonnen. Ik weet alleen niet hoe ik er mee om moet gaan.

Ik ben niet boos wel teleurgesteld en verdrietig en weet het niet te plaatsen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 03:21

Ik ben nu single en weet ook niet of ik er mee zou kunnen leven hoor.
Dat vind ik echt wel een issue..

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 03:55

Gelukkig hebben ik en mijn ernstig zieke schoonmoeder er voor kunnen zorgen dat hij weer is gestopt. Zijn moeder moet en bypass hebben anders heeft ze niet lang meer.

Ze zou de operatie niet laten doen zolang hij rookte.
Hij is direct weer gestopt met de belofte nooit meer een peuk aan te raken.

Heb ook duidelijk gemaakt dat mijn vertrouwen weer op 0 staat op dat gebied en dat hij er hard aan moet werken dat weer goed te krijgen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 04:52

Ik zou het niet kunnen, samenleven met een roker... Ik heb nogal een zwart-witte visie op dingen en dus ook op roken en dat zou voor heel veel spanningen moest het uberhaupt al tot een relatie komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 06:27

Ik zou er ook niet mee kunnen leven, maar ik heb dan ook chronische bronchitis en een roker.
Ook al zou hij netjes buiten roken, die vieze stinklucht blijft toch in kleren hangen en dat ruikt de roker zelf niet, maar de persoon die er naast staat of ermee samen leeft wel. Ik moet er niet aan denken om die ranzige lucht dag in dag uit om me heen te moeten hebben :r

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 06:49

Ik heb jaren lang in een huis met rokers gewoond. Beide ouders rookten.
Nu ik al een tijdje er niet meer woon, vind ik het echt gewoon smerig als ik daar binnen kom.
Ranzige rook lucht in huis.

Op de zaak heb ik ook een rokende collega in het team.
Die hoor je niet binnenkomen, die ruik je binnenkomen... Goor!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:34

Fijn dat hij toch weer gestopt is! Ik lees tussen de regels door dat je zwanger bent?
Kun je hem alvast vertellen dat als hij toch weer rookt als de kleine er is, hij zich continue mag omkleden voordat hij zijn dochter/ zoontje mag vasthouden. Ondanks dat hij buiten zou roken daalt het fijne schadelijke materiaal neer op zijn kleding. Wellicht nog iets om hem aan te herinneren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:48

Roken is slecht voor je gezondheid maar je continu druk maken over iets waar je blijkbaar geen invloed op hebt ook. Rokers ruiken of stinken zoals sommigen het noemen. Maar paardemeisjes ook. Alleen vinden wij dat dan weer niet. Wij ruiken het zelfs niet eens. Nu mijn paard met pensioen is en ik niet meer elke dag op stal kom ruik ik bij m'n vriendinnen van hoe erg dat is. Stoppen moet echt uit jezelf komen er over zeuren heeft geen zin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:56

Wat een chantage allemaal. Ik voorspel dat hij weer rookt als sm overlijdt. Je kunt m beter coachen en steunen, chanteren werkt niet op de lange termijn.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:19

Sorry maar ben ik de enige hier die vindt dat er enorm wordt gezeurd????

Roken is ieders eigen keuze. Als je er zo'n enorme problemen mee hebt had je nooit een relatie moeten starten met je vriend. Dit heb je wel gedaan dus moet je niet zo zeuren.
Je vriend heeft ook nog heel erg veel te zeggen over zijn eigen leven. Als ik in zijn schoenen had gestaan was ik denk ik al lang weg geweest.

En ik schrijf dit echt niet om te rellen.

Stel je vriend had als hobby een levensgevaarlijke sport (bijvoorbeeld cagefighting) of het moment dat je een relatie begint, mag je niet na een paar maanden van hem eisen dat hij hiermee stopt omdat hij iedere maand in het ziekenhuis ligt. Het is zijn eigen keuze en zijn leven.

Tips om ermee om te gaan...... Niet meer klagen/zeuren/etc.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:21

Wat ik dus niet begrijp.. Hij rookte al toen je hem leerde kennen. Als het zo'n big issue was, waarom dan toch doorzetten en niet afkappen? Hoor dat echt zo vaak, snap dat gewoon niet.

Ja het is ongezond, ja het stinkt en ja, er zijn nog 1001 andere redenen om te stoppen. Maar dat zal echt vanuit hem zelf moeten komen, anders gaat het toch niet lukken. Zeuren werkt meestal averechts.
Vind het ook echt een raar iets van zijn moeder.. Even chanteren met een leven :? ... En dan druk ik me echt nog heel zachtjes uit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:21

Iris82 schreef:
Wat een chantage allemaal. Ik voorspel dat hij weer rookt als sm overlijdt. Je kunt m beter coachen en steunen, chanteren werkt niet op de lange termijn.

Jij zegt wat ik Denk. Gatver zeg. Zoiets doe je toch gewoon niet.

Ik vind roken ook niet fijn. Maar als je zo fel tegen bent en je er niet mee kunt leven, trek dan je eigen conclusie en ga op zoek naar een partner die niet rookt. Of maak afspraken waar jullie beiden me kunnen leven. Bijvoorbeeld buiten roken en niet binnen. En mondwater gebruiken na het roken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:27

zanakuzies schreef:
Heb ook duidelijk gemaakt dat mijn vertrouwen weer op 0 staat op dat gebied en dat hij er hard aan moet werken dat weer goed te krijgen.

Ik wil dit stukje er even uitlichten. Je schrijft dat je tips zoekt om het roken van je vriend te gaan accepteren. Accepteren is ook daadwerkelijk je erbij neerleggen dat iemand iets doet dat jij niet leuk vindt. Dus hem niet overtuigen dat het anders moet! Met dit soort uitspraken leg je, naar mijn mening, best wel een emotionele druk op je vriend en los van of het werkt of niet, dit past niet bij je acceptatiedoel. Als je echt wil accepteren zul het moeten loslaten dat hij rookt...

Nog even wat anders: ik begrijp je angst voor het rookgedrag van je vriend en de mogelijke gevolgen voor hem heel goed :j Heb je wel eens écht met hem besproken waar je bang voor bent? Of verzand je bijvoorbeeld in discussies over of roken wel of niet slecht is en of hij zou moeten stoppen of niet?
Laatst bijgewerkt door Corelli op 10-12-15 08:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:27

Zelf rook ik niet, mijn vriend ook niet. Had hij wel gerookt? Prima, ik heb er geen problemen mee, ik stink naar paard en hij naar rook. Ieder mens in zijn waarde laten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:31

Steun hem nu vooral, niet dreigen met als je weer begint dan.... wees zo trots en lief dat de gedachte om het aan jou te moeten vertellen dat hij er weer een opgestoken heeft hem er van weerhoudt. Lekkere dingen waar hij nu van houd gaan beter smaken dus verwen hem daarmee. Stoppen moet echt uit jezelf komen, ik vind het echt knap dat hij dit voor jou doet!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:35

tja, ik ben ook iemand die een gruwelijke hekel heeft aan roken, omdat ik allergisch ben voor de stoffen die men dan uitdampt.
Ik vind het ook bijzonder ongezond voor mezelf (laat staan voor de roker) om mee te roken en als je dan naast zo iemand zit, ook al rookt die dan op dat moment niet, is brrr. Kleren stinken, adem stinkt en als je zo iemand zoent is het net alsof je een asbak uitlikt....:-(

Maar goed, ik heb daarom gekozen voor een vriend die niet rookt want ik weet dat je een verslaafde lastig kan verbieden te roken en iemand dan zelf moet willen stoppen.

En dus laat ik de andere rokers in hun waarde , maar blijf liever uit hun buurt als ze aan het dampen zijn dan zijn we allemaal blij.

Ik hoop voor je dat je vriend de voordelen van niet-roken idd zelf gaat zien en dan ook echt wil stoppen. De lichamelijke verslaving schijn je snel kwijt te zijn maar de geestelijke niet echt zeggen ze. Dus dat is de uitdaging.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:39

Als je het zo'n probleem vind waarom ben je dan in godsnaam een relatie begonnen met iemand die rookt?
Ik ben zelf een niet roker en mijn vriend rookt wel, ik zal hem nooit pushen om te stoppen. Dat is toch ieders eigen keuze?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:47

Je kunt iemand niet veranderen zonder dat die persoon er zelf achterstaat.
Stoppen met roken is al moeilijk wanneer je het echt zelf wil, wanneer het je door anderen wordt opgelegd is het zo wat onmogelijk.
Nu heb je het in je eerdere posts over dat je wil leren hoe je ermee om moet gaan. Dat lijkt me de juiste benadering. Je wist dat hij rookte en je bent die relatie aangegaan. Als je nu niet meer kunt leven met het feit dat hij rookt, ben jíj dus veranderd en nu verwacht je dat hij met je mee veranderd.
Vertoon geen achterdocht en stel juist wél vertrouwen in hem nu hij aangeeft toch te stoppen.
Biedt hem steun en leef met hem mee, begrijp wat voor moeilijl traject hij doormaakt om deze verslaving te doorbreken.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:53

Sorry maar waar haal je het lef vandaan
je chanteert hem,hij moet stoppen
het is zijn keuze en niet de jouwe
je wist van het begin dat hij rookte kom op zeg

ja ik rook zelf en mn vriend niet
als hij gaat eisen dat ik moet stoppen kan hij tien hoog de boom in

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:56

Mensen proberen te dwingen tot iets waar ze niet achter staan gaat niet werken. Uiteindelijk denk ik dat hij het gezeur zat gaat worden en jou erbij, dan heb je niks meer....

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:59

Je vriend rookte al toen je hem leerde kennen, dus je wist waar je aan begon. Niet fair tegenover hem daar nu ineens wel een groot issue van te maken.