Confronterende kerstreclame?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Confronterende kerstreclame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 13:21

Okee, misschien voor sommige mensen iets over de top, maar toch kreeg ik het er een beetje koud van.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze commercial vinden!

Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-12-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:24

Ik herken dit gelukkig dus helemaal niet omdat we met de familie met mijn grootouders van beide kanten een zeer goede en hechte band hebben en er dus regelmatig wat georganiseerd word, borrels, feestjes etc. En tijdens of net na de feestdagen gaat meestal de hele familie op bezoek..

Maar confronterend is het wel omdat het waarschijnlijk toch bij een behoorlijk aantal familie's er zo aan toe gaat. Erg jammer want je moet profiteren van je ouders/grootouders zolang je ze hebt, want plotseling zijn ze er niet meer!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:29

Ik ga altijd in de dagen voor kerst een dag naar mijn moeder; zij is zo druk met kerst dat ze amper thuis is.
Mijn moeder heeft liever dat we zo (een dagje) komen dan dat we "verplicht" op feestdagen moeten komen opdraven. En dat het snel,snel moet omdat we dan meerdere adressen langs gaan.
Met mijn vader heb ik nauwelijks/geen contact, dus daar ga ik niet heen.

Heb zelf geen grootouders meer, maar met kerst gingen we meestal wel 1 van de dagen op de koffie.
Dat doe we nu ook bij mijn schoonouders.

Heb zelf 3 kinderen en willen ook genieten van ons eigen gezin.
Straks als ze ouder zijn gaan ze de hort op met speciale dagen, dus vind het nu nog heerlijk om lekker thuis te kunnen zijn met z'n 5en.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:30

Erg confronterend, zit met tranen in mijn ogen. |(
Sinds mijn ouders zijn overleden zie ik niemand meer van de familie en zit ik met kerst ook zo.
Inmiddels heb ik het geaccepteerd en vermaak mij prima, maar deze reclame brengt wel wat omhoog ja.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:31

Silly1972 schreef:
Erg confronterend, zit met tranen in mijn ogen. |(
Sinds mijn ouders zijn overleden zie ik niemand meer van de familie en zit ik met kerst ook zo.
Inmiddels heb ik het geaccepteerd en vermaak mij prima, maar deze reclame brengt wel wat omhoog ja.

:(:) :(:) :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Confronterende kerstreclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:35

Ik denk dat je dit filmpje breder moet trekken dan de kerstdagen.... waarom kan alles op stel en sprong wijken omdat je vader overleden is, maar lukt het niet bij zijn leven tijd vrij voor hem te maken? Koester wat je hebt, zolang je het hebt. Ik vind het een mooi filmpje en hoop dat het sommige mensen de ogen opent.....

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:35

Wel een reclame die echt voor bewustwording zorgt in ieder geval.
Dit is dan omtrend kerst, maar veel erger is nog eigenlijk dat heel veel mensen dit dagelijks ervaren...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:40

Ik vind het niet over de top hoor...tis gewoon de kei harde waarheid. Niet alleen met kerst, maar over het algemeen. Mensen zijn alleen maar druk met van alles, geld verdienen, spullen verzamelen, en vergeten wat uiteindelijk belangrijk is...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:42

Dank je Fenna.

Ja inderdaad, Ik heb dus mijn ouders niet meer en dat vind ik echt heel erg.

Koester ze zolang je ze hebt!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:45

Ik sta in de thuiszorg en kan jammer genoeg bevestigen dat dit de realiteit is voor veel mensen. Sommige mensen zien alleen de verpleegkundige 's morgens of een huishoudhulp 1x per week. Andere mensen zitten het hele weekend voor hun uit te staren. Niet alleen met de kerstdagen is dit triestig. Ze zijn eenzaam, de hele tijd.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:57

Had het filmpje ook gezien en is echt pakkend!
Het is bij sommigen harde realiteit.
En ja inderdaad de vraag, waarom kan alles ineens wel als men het zo moet spelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:04

Tja.. de ene zoon is arts (in het filmpje) begrijp best dat hij normaal niet zomaar vrij kan krijgen met kerst.
Was pakkender geweest als ze mensen lieten zien gewoon "niets" aan het doen waren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:07

Ik vind het een stomme reclame, maar ik begrijp sowieso niet waarom er zo dramatisch over de feestdagen gedaan moet worden. Alsof het wel prettig is om al die andere dagen in een jaar alleen te zijn... Het hele gedoe van 'niet alleen moeten zijn met de kerst' is mi aangepraat sentimenteel gedoe. En ook nog eens hypocriet, als mensen het hele jaar niet naar me omkijken, dan hoef ik ze met kerst niet ineens wél over de vloer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:10

nee dat is zo, maar met kerst voelt het extra wrang kan ik je vertellen, vanwege al die gezellige reclames alles wat toegespitst is op kerst gezellig samen met je familie.
En als je dat dan niet hebt voel je je extra eenzaam.
Ja rest van het jaar ook wel, maar dan wordt je er toch een heel stuk minder mee geconfronteerd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:15

Dreamybol schreef:
Ik vind het een stomme reclame, maar ik begrijp sowieso niet waarom er zo dramatisch over de feestdagen gedaan moet worden. Alsof het wel prettig is om al die andere dagen in een jaar alleen te zijn... Het hele gedoe van 'niet alleen moeten zijn met de kerst' is mi aangepraat sentimenteel gedoe. En ook nog eens hypocriet, als mensen het hele jaar niet naar me omkijken, dan hoef ik ze met kerst niet ineens wél over de vloer.

Hartgrondig mee eens!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:21

Het ligt er denk ik aan hoe jezelf kerst gevierd hebt en wat je gevoel erbij was.
Kijk; ik wil mijn moeder echt niet kwijt, maar aan kerst (en andere feestdagen) zit geen extra tintje.

Wij hebben het wel een tijdje gevierd met diverse kanten van de familie; maar dat was echt een verplichte routine waar ik niet naar uitkeek.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:27

Ik werd er al stil van toen ik het concept als eerste zag..

Het idee is al eerder gebruikt in Het kleine huisje op de prairy
(de tijd zonder moderne communicatiemiddelen.. en dan alleen zijn als oudere)..
seizoen 1 aflevering 6: should i wake before i die?
After the death of her dear friend, Miss Amy feels lonely for her family. While talking to the Ingalls' girls at her funeral, Laura declares it is not fair for loved ones to ignore a birthday and always show up for a funeral. Miss Amy decides to stage her own death and enlists the help of Doctor Baker and Charles Ingalls.

Ik vind het super confronterend, maar het is wel een waarheid.. het was voor mij zelfs zo indrukwekkend dat ik mij nu direct de aflevering herinnerde bij het zien van deze reclame..

Dreambol, je gaat voorbij aan het hele onderliggende issue uit dit filmpje..
Door de kerst wordt men er extra gevoelig door..

Maar het gaat juist om aandacht voor ouderen die alleen zitten..
dat je zover moet gaan om je eigen dood in scene te zetten om al je dierbaren nog eens te zien..

het kerstsausje is gebruikt om mensen dit extra te laten voelen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:28

Darom vind ik het juist zo aangepraat.. En langzamerhand slaat het de plank volledig mis. Kijk bijvoorbeeld eens in een supermarkt hoeveel eten mensen ineens inslaan, net of ze het hele jaar niet gegeten hebben. Alles moet toegespitst op 'een leuke, gezellige kerst'. Tsja, ik heb het daaromheen liever óók leuk en gezellig. En gun dat anderen ook.
En daarbij, ik heb in 2 relaties hiervoor gezeten waar kerst met de familie gevierd werd en dat was nooit gezellig, omdat het altijd een kwestie van moeten en mooi voor de buitenkant moest zijn. Dan liever in mijn eentje met een lekkere kop soep en brood zitten, dan een niet gemeend cadeau krijgen van mensen die me alleen maar uitnodigen omdat hun zoon me nou eenmaal wel leuk vond.

Ik ben van mening dat de gezelligheid rond kerst schromelijk overdreven en overgewaardeerd is, kijk eens om je heen hoeveel mensen nu al rode vlekken hebben, mekkeren over hun (schoon)familie en het liefst in een pyjama thuis zouden blijven, maar dat niet eens durven omdat er anders nóg meer gezeik van komt.
Maar hee, volgens de bladen en tv is het tijd om gezellig bij elkaar te zijn, dus *slaat met vuist op tafel* nu ís het gezellig en daarmee basta.

Mijn ouders zouden hun kinderen zien aankomen als we dat alleen met kerst deden. Denk dat we er niet eens in zouden komen. :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:29

Grappig Elena, ik had het er net nog met iemand over dat het Kleine Huis op de Prairie hier ook een aflevering aan heeft gewijd!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:32

Cayenne schreef:
Grappig Elena, ik had het er net nog met iemand over dat het Kleine Huis op de Prairie hier ook een aflevering aan heeft gewijd!

lotp had best indrukwekkende afleveringen, als we zo lang na dato zo spontaan kunnen uitroepen dat we het thema (niet kerst, maar in scene zetten van je dood om je familie maar te zien) herkennen en ook nog weten waarvan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:33

Oef, hier ook tranen in de ogen. Sinds mijn moeder is overleden probeer ik zoveel mogelijk bij mijn vader langs te gaan. Maar zoveel dingen die aan je trekken... die je moet doen. Dit laat maar weer eens zien dat het zó belangrijk is. Ik pieker nu al over oud&nieuw...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Ik zit ook zo aan tafel op een van de twee kerstdagen, zelfs nog zonder boom want dat vind ik alleen maar een hoop gedoe (vooral het opruimen) 8-)

Zielig? Neejoh!

Maar goed misschien is het anders als je je best doet om het huis vol te krijgen en het lukt niet wegens allerlei redenen/smoezen dat kan natuurlijk. Dat zal het verhaal van die opa wel zijn denk ik dan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:42

dreambol, zelfs als jij niets met kerst hebt..

feit is dat voor heel veel mensen eenzaamheid en gemis tijdens de feestdagen extra zwaar gevoeld wordt. En feit blijft dat sommigen geen vrij kunnen nemen voor een familiefeest of familiebijeenkomst.. maar stuur een rouwkaart en ze kunnen wel verschijnen..

stel je voor als bejaard.. je probeert iedereen op een bepaalde datum eindelijk eens bijeen te krijgen..immers hoe vaak zul je ze nog zien, en hoevaak zul je ze nog bijeenzien, behalve op begravenissen? Juist, dat lukt je niet, behalve na je dood.. dan staan ze ineens allemaal rond je kist dan kan het wel.

zoals Brainless al zegt.. het is toch eigenlijk van de zotte, dat iemand niet kan komen omdat hij arts is.. Maar na het sterven, heeft hij ineens wel de mogelijkheid om naar zijn vader te gaan.. Wat heb je daaraan als vader..

-----
het is confronterend.. maar daar draait het wel precies om, waarom kan men na je dood wel tijd voor je maken.. maar voor je dood zie je de helft niet, die je wel zou willen zien.
---

djininie, hier ook..

mijn vader al verloren in 1999, mijn oma in 2002, mijn moeder op mijn vaders verjaardag in 2014, haar moeder 5 weken later.. mijn opa's heb ik nooit bij hun leven gekend.. Voor mij is er dus geen mogelijkheid meer tot familieweekendjes met directe naaste familie of grootouders.. En zelf geen kinderen en zal die ook niet meer kunnen krijgen..

Gelukkig hang ik zelf niet zo aan feestdagen en verjaardagen (mijn vader overleed twee dagen voor mijn verjaardag).. Maar doordat ik 'zo jong' al geen close familie meer heb, behalve een zusje, kan ik mij het wel heel goed voorstellen hoe mensen kunnen verlangen naar hun familie om hun heen, des te zuurder is het als ze nog leven, maar gewoon niet bijeen te krijgen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:45

Ik vind de reclame in dat opzicht net goed. Mensen die met kerst eenzaam zijn, die zijn dat vaak het hele jaar door... Daar wordt nu al vaak genoeg op gehamerd, maar verandert er veel? Niet echt. Door het gegeven aan kerst te koppelen, zogenaamd HET feest van het jaar wat je samen moet doorbrengen, zal er nu misschien toch bij een hoop mensen een lichtje gaan branden.
Iemand die eenzaam thuis zit met kerst omdat de familie het "te druk" heeft, die zit vaak zat even eenzaam in huis met Pasen, met zijn/haar verjaardag, met Sinterklaas, noem maar op. Het gaat er juist om om de mensen er even met de neus op te drukken dat niet al die tralala en hoempapa het belangrijkste zijn. Wat wél telt, is gewoon domweg je welgemeende aanwezigheid!

@djinnie: herkenbaar. Sinds mijn vader overleden is nu bijna 8 jaar terug heb ik geen enkele kerst meer doorgebracht met zijn moeder (mijn grootmoeder) of familie van die kant. Oma heeft me enorm diep gekwetst ivm zijn dood, mijn tante en nichtje niet. Maar ik ken helaas wel het excuus "ik heb geen tijd" en ja, daar schaam ik me om. Daar wil ik dit jaar verandering in gaan brengen :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:48

Ik heb heel veel met kerst (sinds ik uit die 2e relatie ben tenminste ;) ). En ik ben het hele jaar heel vreselijk veel alleen (ziek, behoorlijk aan huis gebonden en best veel hulp nodig). Maar nu met kerst maken mensen zich daar ineens druk om. En dat vind ik dus hypocriet. Als het mensen in de zomer niet boeit dat ik in mijn uppie op bed lig, waarom dan nu met kerst wel? Omdat er sentimentele reclamefilmpjes worden gemaakt? Kunnen mensen nou echt niet meer zelf verzinnen dat het nooit fijn is om je aan je lot overgelaten te voelen??