Benodigdheden voor op kamers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Benodigdheden voor op kamers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 23:57

Hallo allemaal!

Ik zit nu in mijn examenjaar van VWO en ga dus het volgend schooljaar studeren. Ik ga dierengeneeskunde studeren in Antwerpen. Hiervoor zal ik op kamers moeten gaan. Ik ben al gaan rondkijken naar wat er allemaal aangeboden wordt maar de definitieve kamer weet ik natuurlijk nu nog niet. Echter komt de kerst eraan en ben ik binnenkort jarig. Deze gelegenheden kan ik goed gebruiken voor het inslaan van dingen voor mijn kamer. Hierbij heb ik graag jullie advies.

Mijn bedoeling is om een kamer te vinden met een eigen keuken, wc en douche. Maar omdat ik niet zeker weet of dit ook zo wordt wil ik nu alleen focussen op dingen die je sowieso altijd nodig zal hebben, welke kamer het ook wordt.

Mijn vraag is dus aan jullie of jullie mij kunnen helpen met een lijstje op te stellen met deze 'basis' benodigdheden.

Alvast bedankt!!

Groetjes emilyslaluna

Laura_x_

Re: Benodigdheden voor op kamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:00

Ken je geen mensen die al op kamers zitten? Misschien kun je hen eens vragen? ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:03

Hee,
Wat leuk dat je op kamers gaat, leuke studie en geweldige plek om te studeren!

Wat altijd handig is op je kamer, of je nu wel of geen keuken hebt, is een waterkoker. Voor je thee, of noodles, of soep of zelfs pasta.
Andere dingen die handig en leuk zijn:
- Mokken en ander servies
- creatieve opbergsystemen (bv leuke bakjes, van die ophangdingen van de ikea ect.)
- Nieuw bed dekovertrek (fleece plaids zijn ook leuk)
- een wasrek en wasmand :')

En niet zozeer handig maar wel leuk, heeeeeel veeel fotolijstjes ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:08

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je kamer wordt :) Maar het allerbelangrijkst is natuurlijk je bed, bureau en kledingkast. Als je de ruimte hebt is een bankje/stoel héél erg fijn zodat je niet altijd maar óf op bed óf aan je bureau hoeft te zitten. Als je de mogelijk hebt om te wassen, moet je ook even nadenken over hoe de was op te hangen. Hoeft niet persé een wasrek te zijn, die nemen ontzettend veel ruimte in beslag namelijk. Zijn wel handigere systemen voor te bedenken, beetje googlen :) Verder heb ik hier nog een kastje met een spiegel staan voor opslag van prulletjes zoals make up, zonnebrand, extra tasjes en schoenen etc. En een boekenkast. Ik mijn huis was geen wasmachine aanwezig dus die heb ik zelf aangeschaft. Wel opletten of er een plaats is waar je die kan aansluiten en of er eventueel in het gebouw een mogelijkheid tot wassen is. Altijd maar naar een wasserette gaan en/of je vieze kleren meeslepen naar je ouders is best duur en vermoeiend namelijk. En ook niet onhandig, eigen handdoeken.
Verder, als je een eigen badkamer/keuken hebt komen er nog dingetjes bij zoals borden, bestek, bekers, kookgerei, schoonmaakmiddelen enz. Maar dat zijn dingetjes die je beter daar ter plekke kan halen, helemaal dingen zoals borden, bestek en bekers kan je voor bijna geen geld bij een kringloop halen.

Edit: wasmand(en)! Ik had ze wel heel leuk gekocht maar wist niet waar ik ze neer moest zetten :+ Wel even de moeite waard om daar even over na te denken. En nog iets: probeer niet gelijk alles vol te stouwen. Toen ik in mijn kamer ging (klein kamertje) had alles gewoon mooi een plek, had niet echt ruimte over. Maar naarmate je er langer woont stuit je toch tegen dingen waarvan je denkt, ja dat wil ik eigenlijk wel maar ik heb geen plek ervoor. Zo ben ik begonnen met een nieuwe hobby, ofja hobbies eigenlijk, namelijk longboarden, golfsurfen en snowboarden. Heel leuk maar ik heb dus eigenlijk geen plek om al mijn boards kwijt te raken :+ Ze staan hier nu wel tegen de muur maar handig is het niet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 00:29

Dit zijn al heel wat tips! Erg handig! Ik schrijf ze erbij!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:40

Ligt er een beetje aan. Soms kan je heel veel dingen over kopen van de bewoner voor jou, soms koop je de kamer helemaal kaal. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je kamer is, of er een gedeeltelijke woonruimte is en of je kamergenoten een gedeeld servies hebben of dat ze dat allemaal apart doen. Het opstarten kost wel enorm veel, vergis je er niet in!

Maar goed, even ervan uit gaan dat je inderdaad compleet zelfstandig (eigen keuken, wc, douche) woont en compleet kaal begint:
- borden, kommetjes, bakjes... dingen waaruit je kan eten
- bestek, messenset
- kaasschaaf!
- tosti ijzer
- bekers, glazen, kopjes, mokken.. dingen waaruit je kan drinken
- water koker
- meer keukenapparatuur die je wil (blender bijv)
- fruitschaal
- spiegel
- potjes voor bijvoorbeeld snoep of koekjes, suiker
- vloerkleed
- leuke kussentjes
- iets van kaarsjes om het wat op te leuken
- fotolijstjes inderdaad
- handdoeken, washandjes, theedoek
- prullenbak
- stekkerdoos, altijd handig
- licht er een beetje aan of je een beetje een theeleut bent maar een theedoos?

En misschien minder om te vragen, maar wel om aan te denken (qua kosten) als je gaat verhuizen:
- the obvious: bed (want je wil thuis ook nog eens blijven slapen) en matras
- deken voor op je bed
- dekbedovertrek
- bank (als het past op je kamer, anders een lekkere stoel misschien)
- tafel multifunctioneel als bureau (met stoelen natuurlijk)
- kleding kast
- kastjes
- dingen om schoon te maken (dwijl, stofzuiger), zeker als je compleet zelfstandig gaat wonen zal je die nodig hebben. Woon je met wat huisgenootjes hebben ze die dingen meestal wel
- mocht je een oven krijgen zijn ovenschalen ook wel handig
- wasrek (evt. voor aan de deur) en wasmand vind ik een hele goeie (als je uberhaupt een wasmachine hebt in bij je kamer) en natuurlijk knijpers

Oef lang bericht :+ Ben zelf ook aan het kijken, nu bezig met mn eerste jaar HBO en wil in het tweede jaar toch echt wel op kamers eigenlijk :o Sommige dingen zul je misschien al hebben die je zo mee kan nemen, sommige dingen kan je pas bepalen als je de kamer hebt gekozen (bank, kastjes). Maar wel leuk om alvast naar te kijken!
Ik haal nu vooral inspiratie weg bij een vriendin die net op kamers is, maar die heeft een (zo goed als) zelfstandige kamer van 20 m2, zo groot zal ik hem nooit vinden voor mijn budget :+ Uberhaupt een zelfstandige kamer gaat het hem niet worden, maar ik heb geen probleem met het delen van de douche etc. Hoop dat je er wat aan hebt!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:42

Naar mijn ervaring worden de meeste kamers in België bemeubeld verhuurd. Ook kan je best pas beginnen met zoeken in mei/juni/juli.

Wat handig is om te hebben:
- servies en bestek
- strijkijzer
- kookpotten set
- keukenspullen

Veel kom je onderweg wel tegen als je iets nodig hebt. Het is nog wat vroeg om hier al mee bezig te zijn. Dadelijk zit je met een hoop wat je eig niet nodig hebt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:51

Zo grappig dat hier dingen genoemd worden die ik in vijf jaar op kamers en drie jaar zelfstandig wonen nooit nodig gehad heb. Een strijkijzer?! Of wasknijpers?! Ik heb altijd zelf gewassen, maar die nog nooit nodig gehad.

On topic: een dekbed, overtrek, kussens, alle meubels (bed, bureau/tafel, kast, stoel(en)), stekkerdozen, wasrekje (eventueel voor aan de deur), handdoeken, theedoeken en badlakens.

Als je helemaal zelfstandig gaat, is een complete keukeninrichting ook praktisch, maar daar kun je beginnen met de noodzakelijke items en de rest gaandeweg aanschaffen. Borden, bestek, glazen en mokken, pannen, spatels en lepels en een waterkoker of fluitketel :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 09:15

Heel erg bedankt voor deze tips. Ik weet dat het vroeg is, ik wens dat ik ook in de zomer jarig zou zijn haha.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:19

Lampen! Dus voor aan je plafond (als het gemeubileerd is zit er misschien wel al wat bij in), bedlampje/leeslampje en bureaulamp zijn wel erg prettig en handig.

De gebruikelijke dingen zijn verder al genoemd maar ik mis nog:
handdoeken (keuken en douche)
theedoeken
vaatdoeken
afwasbak en borstel (ook handig als je een vaatwasser hebt)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:13

Tink89 schreef:
Zo grappig dat hier dingen genoemd worden die ik in vijf jaar op kamers en drie jaar zelfstandig wonen nooit nodig gehad heb. Een strijkijzer?! Of wasknijpers?! Ik heb altijd zelf gewassen, maar die nog nooit nodig gehad.

Haha een strijkijzer heb ik ook niet nee. Maar ik "strijk" wel heel af en toe wat met m'n stijltang (die ik verder ook nooit gebruik :'))
Wasknijpers gebruik ik wel :j Ondergoed valt van het droogrek en handdoeken en lakens zijn veel sneller droog als je ze met wasknijpers ophangt in plaats van dubbel er overheen.

On topic: Vraag je wel even af of het handig is om al die spullen al te hebben als je nog niet weet wat voor kamer je krijgt. Ik woonde eerst in een studio waar helemaal niks in zat. Had dus alles nodig. Van douchegordijn naar koelkast, oven, kookplaat, bank. En alle keukenspullen. Maar nu woon ik in een huis met twee huisgenoten en gemeenschappelijke ruimte. De woonkamer is gemeubileerd en de keuken staat propvol met serviesgoed, bestek en dergelijke. Het grootste deel van mijn spullen staat nu ongebruikt bij m'n ouders in de schuur, best wel zonde... Al waren m'n huisgenoten wel heel blij met mijn combimagnetron en senseo apparaat :P

Verder denk ik dat je zo al best een compleet lijstje hebt.
Ook heel handig om te hebben is een kleine set gereedschap, komt altijd van pas!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:27

Ik ben sinds kort uit huis en deel de douche/woonkamer/keuken/toilet. Maar mijn kamer is wel zo groot dat ik er een bed, tv met tv kast, bank, tafel met 2 stoelen, grote kast (echt huge), koelkast, bijzettafeltje, nachtkastje, salontafel en ikea vakkenkast in heb staan (en wasbak maar die was er al :P). Verder heb ik nog een waterkoker, blender, grote plant, passpiegel, compleet servies en bestek, muurversieringen, gordijnen, voorraadpotten (5 stuks), wasmand, prullenbak, kapstok, en wss vergeet ik nog he veel ;).

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:53

Ik zou juist gaan sparen! Zorg ervoor dat als je een kamer krijgt een 2000/3000 op je spaarrekening hebt staan!!
Zo koop je geen dingen dubbel, kun je meubels overnemen en heb je ook geen stress om al je gekochte dingen ergens op te slaan

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:37

Ik heb niet alles gelezen. Ik wil je alleen meegeven dat kamers in Antwerpen vaak gemeubileerd zijn :) en dat je dus geen bureau, kast, bed etc hoeft te kopen

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:05

Handige tips!! Dank jullie wel! Ik moet inderdaad eerst even op zoek gaan naar een kamer hihi

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:07

Heeft iemand van jullie ervaring met kamers in Antwerpen? Ik weet echt niet in welke wijken ik moet zoeken...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:13

Ik denk dat de benodigde inboedel afhangt van de grootte van de kamer.
Maar een bed om in te slapen en een bankstel om op te zitten wel zo comfy zijn.
Een tv is niet echt een must maar wel zo fijn.
Bureau met goede stoel om je huiswerk aan te maken is handig!
Wat eetgerij is geen overbodige luxe, tenzij je elke avond buiten de deur wilt eten... :D

Weekenden naar huis? Wasmachine niet nodig! grote sporttas zodat je in het ouderlijk huis in de weekenden kunt (laten ;) ) soppen, strijken en vouwen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:54

emilyslaluna schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met kamers in Antwerpen? Ik weet echt niet in welke wijken ik moet zoeken...

Ga je studeren in de binnenstad of bij drie-eiken etc?
In laatste geval vind ik Berchem heel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:50

Benodigdheden kom je meestal gaandeweg achter :)) Dingen die ik persoonlijk altijd in huis zou hebben is een EHBO kistje met verschillende soorten pijnstillers, pleisters, verband en dergelijke. Dat is echt zoiets wat je mist als je het op een gegeven moment echt nodig hebt, en dan kan het erg vervelend zijn om nog naar de supermarkt te moeten voor die dingen.

Ik heb jarenlang geen blikopener gehad, tot ik ineens echt een blik moest openmaken en naar de buren ben gegaan. Volgende dag heb ik er eentje gekocht en toen ging er een wereld voor me open := zelfde geldt voor een knoflookpers. Niet per se nodig maar als je hem eenmaal hebt snap je echt niet hoe je ooit zonder hebt gedaan.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:18

emilyslaluna schreef:

Ik studeer zelf biologie aan de Universiteit Antwerpen en ik woon op de grens van Berchem en Wilrijk. Gezien je diergeneeskunde gaat studeren, zou ik je ook aanraden om een kamer te zoeken in deze buurt. Ik woon op 5 minuten fietsen bij campus Groenenborger en ongeveer 15 minuten bij campis Drie Eiken vandaan. Dit zijn de 2 campussen waar je les gaat hebben, Drie Eiken wrs iets meer dan Groenenborger.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:28

Welke spullen je kan vragen ligt er geheel aan of je kamer bemeubeld/onbemeubeld is en in wat voor huis je gaat wonen. Zelf woon ik in een studentenhuis waar ook een wasmachine, droger, strijkplank, strijkijzers, waterkokers, blenders etc. ter beschikking zijn.

Maar een waterkoker op je kamer is wel echt een must hoor. Kan niet meer zonder de mijne :)
Verder denk ik dat hierboven al wel vanalles genoemd is.

Oja, verlengsnoeren/stekkerblokken. Ik heb maar op een paar (beetje onhandige) plekken stopcontacten in mijn kamer.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:32

future_vet schreef:
emilyslaluna schreef:

Ga je studeren in de binnenstad of bij drie-eiken etc?
In laatste geval vind ik Berchem heel fijn

leintje_ schreef:
emilyslaluna schreef:

Ik studeer zelf biologie aan de Universiteit Antwerpen en ik woon op de grens van Berchem en Wilrijk. Gezien je diergeneeskunde gaat studeren, zou ik je ook aanraden om een kamer te zoeken in deze buurt. Ik woon op 5 minuten fietsen bij campus Groenenborger en ongeveer 15 minuten bij campis Drie Eiken vandaan. Dit zijn de 2 campussen waar je les gaat hebben, Drie Eiken wrs iets meer dan Groenenborger.

Bedankt voor de tip! Hoe hebben jullie een kamer uitgezocht? Ik ben nu bezig met kotweb.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:35

Emmaa_ schreef:
Benodigdheden kom je meestal gaandeweg achter :)) Dingen die ik persoonlijk altijd in huis zou hebben is een EHBO kistje met verschillende soorten pijnstillers, pleisters, verband en dergelijke. Dat is echt zoiets wat je mist als je het op een gegeven moment echt nodig hebt, en dan kan het erg vervelend zijn om nog naar de supermarkt te moeten voor die dingen.

Ik heb jarenlang geen blikopener gehad, tot ik ineens echt een blik moest openmaken en naar de buren ben gegaan. Volgende dag heb ik er eentje gekocht en toen ging er een wereld voor me open := zelfde geldt voor een knoflookpers. Niet per se nodig maar als je hem eenmaal hebt snap je echt niet hoe je ooit zonder hebt gedaan.

Een EHBO is een goed idee!!! Een blikopener is idd iets waar je aan denkt als je het pas nodig hebt _O- Bedankt voor de tips!!

krimpenaar schreef:
Welke spullen je kan vragen ligt er geheel aan of je kamer bemeubeld/onbemeubeld is en in wat voor huis je gaat wonen. Zelf woon ik in een studentenhuis waar ook een wasmachine, droger, strijkplank, strijkijzers, waterkokers, blenders etc. ter beschikking zijn.

Maar een waterkoker op je kamer is wel echt een must hoor. Kan niet meer zonder de mijne :)
Verder denk ik dat hierboven al wel vanalles genoemd is.

Oja, verlengsnoeren/stekkerblokken. Ik heb maar op een paar (beetje onhandige) plekken stopcontacten in mijn kamer.

Een waterkoker ga ik idd even halen! Die zal ik niet kunnen missen. Verlengsnoeren zal ook wel van pas komen. Ik zal eerst even moeten kijken welke kamer ik heb en dus hoe lang ze moeten zijn. Bedankt voor de tips!!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:46

leintje_ schreef:
emilyslaluna schreef:

Hee buurvrouw :D
Ik woon dus ook op de grens Berchem-Wilrijk. Ik studeer diergeneeskunde, het eerste jaar zit je vooral op campus Groenenborger, het tweede en het derde jaar op campus Drie Eiken. Probeer dus daar in de buurt een kot te vinden en niet in het stadscentrum. En als je van feesten houdt, ga dan zeker dicht bij campus Drie Eiken zitten, daar is namelijk de Konijnenpijp, waar bijna alle feesten van de buitencampus plaatsvinden :D
Het belangrijkste op kot vind ik een goed bed, een groot bureau en een goede bureaustoel, aangezien je daar de meeste tijd gaat doorbrengen. En zorg voor een goede fiets met een goed slot. Een krakkemikkige fiets gaat het Antwerpse wegdek niet lang volhouden :P

Ik heb het zelf heel erg naar mijn zin in Antwerpen, doe ook zeker mee aan de verkenningsdagen om mensen te leren kennen! Veel succes :)

Edit: ik heb ook een eigen badkamer, waar ik heel blij mee ben, maar een eigen keuken zou ik eigenlijk niet willen. Omdat de keuken gezamenlijk is, is het heel gezellig in huis en heb je veel meer contact met huisgenoten, ik zou het niet anders willen!
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 20-02-16 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:48

Kotweb is een goed idee maar hoe ik mijn koten heb gevonden was gewoon rondlopen in de buurt waar je naartoe wilt. Kotbazen hangen meestal een briefje aan de raam