Psychologie op de universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Psychologie op de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:24

Hallo allemaal,

Als alles mee zit studeer ik in februari af van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening *\o/*
Echter wil ik in september 2016 psychologie gaan studeren aan de universiteit. Nu ben ik me al aan het oriënteren om te kijken waar ik wil gaan studeren. Op de uni van de vu, de uva en leiden stellen ze een wiskunde eis op vwo niveau. Als je die niet hebt zul je een toets moeten afleggen. Op de Erasmus zijn alle hoorcolleges in het engels en in Utrecht geldt geen wiskunde eis (als ik het goed heb gelezen). Er staat namelijk: propedeuse of einddiploma van een hogeschool die valt onder de Wet op het Hoger Onderwijs en wetenschappelijk onderwijs. Bij een hbo-propedeuse geldt een extra eis van een havo-diploma met wiskunde a of bij met een cijfer van een 6 of hoger.
Qua vakkenpakket (en reistijd) sluit het vu het meest op mijn wensen aan. Echter denk ik dat ik de toelatingstoets niet zal gaan halen, als ik het voorbeeld zie.
Wat raden jullie mij aan?
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 30-11-15 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Re: Psychologie op de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:28

De wiskundedeficiëntie valt heel erg mee :) ik heb op het Erasmus gestudeerd. Daar bieden ze wiskundelessen aan, maar als je je statistiek van jaar 1 gewoon haalt dan hoef je je wiskundedeficiëntie ook niet weg te werken want die vervalt dan. :)

Ik zou kijken naar welke universiteit je graag wil. In Rotterdam hebben ze het PGO (probleemgestuurd onderwijs) en dat is mij erg goed bevallen! Maar dat moet je ding zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:32

Ik studeer psychologie bij de Erasmus en de colleges zijn zelden in het Engels (literatuur wel). Of het moet veranderd zijn? Volgens mij kan je nu wel speciaal kiezen voor volledig Engels, maar dat hoeft niet

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:37

Het Erasmus spreekt mij ook aan ivm het PGO maar goed ik moet ook kijken of ik het haal qua vakken en qua reiskosten want het is sowieso geen goedkope opleiding..
Op de site wordt vermeld dat het in het Engels wordt gegeven alleen de werkcolleges dan weer in het Nederlands http://www.eur.nl/fsw/psychologie/onder ... programma/

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:44

Bij bijna alle universitaire studies is (veel) literatuur in het Engels, bijna nooit de colleges in het eerste jaar maar dat kan veranderen vanaf het tweede jaar.

Je kan altijd mailen naar studieadviseurs bij de uni's of langsgaan op open dagen om het te vragen, meeste uni's zijn heel begaan en hebben juist liever mensen die al eens gestudeerd hebben.

Succes :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:50

Bij meeloopdagen op de Erasmus staat psychologie zowel bij Engelse opleiding als bij Nederlandse opleiding..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:55

ik studeer aan de vub, is België ook een optie voor jou? studeren is hier veel goedkoper dan in nederland. Ikzelf doe agogische wetenschappen, maar nu in mijn eerste jaar heb ik bijna elk vak samen met de psychologen. Alles word hier (inclusief meeste mastervakken) in het nederlands gegeven. (En daarbij is dit gewoon de tofste universiteit die er is :p in tegenstelling tot leuven is hier iedereen zichzelf, iedereen is aardig tegen elkaar en de sfeer is erg leuk! )

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:04

Allereerst: heb je al gecheckt of je geen instellingsgeld moet gaan betalen?

Ik heb zelf Psychologie in Utrecht gestudeerd :) Het voordeel vind ik dat je hier al na een jaar een richting kan kiezen (en deze in je vrije ruimte nog kunt aanvullen zodat je nog alle kanten op kunt). De sfeer, colleges en het onderwijs in het algemeen vond ik meestal ook erg goed. Colleges zijn in het Nederlands (op enkele cognitieve vakken na), dit vond ik zelf erg fijn.

Maar als ik het goed begrijp twijfel je nu tussen Amsterdam, Utrecht en Rotterdam? Dan is mijn eerste vraag hoe graag je Psychologie wilt gaan studeren. Als je hoe dan ook wilt beginnen zou ik gaan voor de universiteit waar je de meeste kans maakt om binnen te komen. Als je ook nog een jaar kunt wachten zou ik voor de universiteit gaan waar je het beste gevoel bij hebt (zo te horen de VU). Ook kan het meespelen of je al weet welke kant je op wilt (klinisch, neuro, arbeid, etc) en te kijken hoe de universiteiten op dat gebied bekend staan. En wat hierboven ook al wordt gezegd is dat wel of geen PGO ook mee kan spelen in je keuze. Al moet ik zeggen dat ik, nu ik beide onderwijsstijlen heb gehad, ik denk dat je je prima kan aanpassen aan beide manieren van onderwijs.

Succes met je keuze iig!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:18

Moet je voor de VU de algemene premastertoets maken met wiskunde? Want die is heel goed te doen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 00:20

Psychologie lijkt een hele maatschappelijke/sociale studie, maar vergis je niet in de hoeveelheid wiskunde/statistiek die in deze opleiding verwerkt zit. Als je dat niet ligt, zou ik er niet aan beginnen. komt in de hele opleiding inclusief de eindvakken/thesis terug. Interesseer je je wel in sociale psychologie en gedrag van groepen mensen is antropologie wel een aanrader. En nee, die zitten echt niet allemaal stammen in papoua nieuw-guinea te bestuderen. kijk eens bij Nijmegen, daar hebben ze een hele leuke management/beleidsgerichte richting waar je ook veel vakken samenvolgt met sociologie en psychologie studenten. (en voor wie het wil weten, ja, dat heb ik zelf gestudeerd!)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 07:49

Ik zal het instellingscollegegeld moeten betalen ja en dan verschilt per uni al met ongeveer 1500 euro zag ik.
Vladimir 1979 zou je mij (via pb) meer kunnen vertellen over de statistiek?

Karlijn, ik weet niet of het een algemene premaster toets is maar toen ik het voorbeeld zag op de site moest ik even hard krabben :=

Irlijn, ik wil graag in de richting van de gezondheidspsychologie gaan maar dat is nu (na een minor psychologie). Wie weet is dat na een jaar studeren weer anders..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 08:19

Ik was op de havo heeel erg slecht in wiskunde, maar de wiskundecursus op de uni begon echt letterlijk vanaf 2 + 2 = 4 :') en daarna bouwde het heel logisch op. Geen rare bijdingen, alleen de hoofdpunten en een heel erg duidelijk boek. Ik vond het peanuts :) (en ik heb heel havo 5 nog bijlessen moeten volgen om uiteindelijk met een 6 te slagen voor wiskunde A :P ). Uiteindelijk hoefde ik de toets niet te maken, omdat ik statistiek gewoon had gehaald :=

Ik vond zelf de statistiek helemaaal niet leuk. Je krijgt (in Rotterdam dan) ieder jaar een blok. Voordeel is dat je er dan helemaal in kan duiken omdat je geen andere vakken hebt, en dat je er ook in één keer weer vanaf bent. Mijn ervaring was dat iedereen die er voldoende energie in stak, het gewoon haalde, maar mensen die zich er makkelijk vanaf maakten die haalden dikke onvoldoendes. Je moet gewoon echt je huiswerk maken (klinkt cliché) maar dan haal je het echt wel. Ik had zelfs zowel in jaar 1, 2 als 3 een 8. Als ik dat aan mijn oude wiskundelerares van de middelbare zou vertellen dan zou ze dat NOOIT geloven.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:16

Misschien zeg ik nu wat heel stoms, maar waarom laat je niet nog een vak open bij je hbo opleiding? Dan betaal je volgens mij nog wettelijk tarief :j

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:23

vladimir1979 schreef:
Psychologie lijkt een hele maatschappelijke/sociale studie, maar vergis je niet in de hoeveelheid wiskunde/statistiek die in deze opleiding verwerkt zit. Als je dat niet ligt, zou ik er niet aan beginnen. komt in de hele opleiding inclusief de eindvakken/thesis terug.

Bovenstaande wilde ik ook even zeggen. Dat je in Utrecht geen extra eisen hebt, betekent niet dat ze niet hetzelfde niveau van je verwachten als op de andere universiteiten. Ik ben nu bijna klaar met mijn bachelor psychologie daar en heb flink wat wiskunde achter de rug. Je moet verplicht 3 statistiek vakken volgen, vaak heb je er zelfs nog meer en tijdens je bacheloronderzoek zul je het allemaal in de praktijk moeten toepassen. Met hard werken kom je er zeker, ook als je slecht bent in wiskunde. Maar ik wil wel even benadrukken: onderschat het niet!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:29

Ik ben op dit moment eerste jaars psychologie student op het erasmus. Het pgo systeem vind ik echt een groot voordeel. Het gebeurt gewoon nooit dat je iets niet snapt omdat er altijd wel iemand is die het snapt en uitlegt. Mijn colleges zijn wel allemaal in het Engels met uitzondering van statistiek.

Als je meer wil weten kan je altijd pb'en

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:45

Steef schreef:
Misschien zeg ik nu wat heel stoms, maar waarom laat je niet nog een vak open bij je hbo opleiding? Dan betaal je volgens mij nog wettelijk tarief :j

Maar vaak moet je in bezit zijn van een HBO diploma om je te kunnen aanmelden. Bij sommigen kun je ook met je P doorstromen maar dan moet je die wiskundetoets doen om toegelaten te worden.

Trouwens, Irlijn ik zag dat je in Utrecht in jaar 2 14 vakken in blok drie heb klopt dat wel? :=

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:50

14 vakken? :oo Haha, nee, dat klopt niet. Je volgt in Utrecht elk blok twee vakken. Misschien keek je naar de lijst met mogelijke vakken? :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:54

Oh ik wou al zeggen haha.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 21:34

Voor degenen die psychologie studeren op dit moment, hoe veel onderzoek doen jullie op de opleiding?

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:58

Ik heb psychologie gestudeerd in Tilburg. Onderschat idd het statistiek gedeelte niet! Ik heb tweemaal zelf echt onderzoek gedaan voor de bachelor- en master thesis. Wel ook 'veel' onderzoeksgerichte vakken gehad, overwegend dus de statistiek vakken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:30

Ik weet ook niet of je al gekeken hebt naar de baankansen? Mijn vriend heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen, en hij is nu onderzoeksspycholoog en komt al niet al te makkelijk aan de bak, om maar nog niet te spreken over al zijn ex-medestudenten die klinische psychologie hebben gedaan.

Mijn vriend is wel goed in statistiek maar ik weet dat heel veel van zijn medestudenten het hier flink moeilijk mee hadden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:37

dorientjuh schreef:
Ik weet ook niet of je al gekeken hebt naar de baankansen? Mijn vriend heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen, en hij is nu onderzoeksspycholoog en komt al niet al te makkelijk aan de bak, om maar nog niet te spreken over al zijn ex-medestudenten die klinische psychologie hebben gedaan.

Dat wilde ik ook al zeggen. Baankansen zijn helaas niet groot, ze willen het liefst iemand die GZ'er is, maar dat kun je alleen maar worden als je aan het werk bent als psycholoog en je via je werkgever op een opleidingsplek kunt komen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 12:44

Gittekit schreef:
Ik heb psychologie gestudeerd in Tilburg. Onderschat idd het statistiek gedeelte niet! Ik heb tweemaal zelf echt onderzoek gedaan voor de bachelor- en master thesis. Wel ook 'veel' onderzoeksgerichte vakken gehad, overwegend dus de statistiek vakken.

Oke, en is dat praktijkgericht onderzoek dan? Ik heb daar namelijk een schijthekel aan.. Literatuuronderzoek vind ik nog wel leuk.

Ik wil (als ik het nu kan bepalen) richting ggz. Maar ik heb nu maar een halfjaar een minor gedaan dus ik weet het nog niet zo goed natuurlijk. Ik wil vooral psychologie studeren omdat ik het heel leuk vind. Krijg ik een goede baan dan is dat mooi meegenomen, anders heb ik in ieder geval 3 leuke jaren gehad. Doe nu SJD en dat is nou niet echt dat ik denk heb dat met plezier gedaan :') Ik kan dan altijd nog een SJD beroep uitoefenen mocht ik na 3 jaar psychologie niet aan de bak komen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:40

Baankans is wel een dingetje inderdaad :P je moet eigenlijk al tijdens je studie hard werken om jezelf te onderscheiden en praktijkervaring op te doen. Ik heb tijdens mijn studie nog bijna fulltime als begeleider gewerkt met een aantal moeilijke doelgroepen en ook veel vrijwilligerswerk gedaan. Ben nu een jaar afgestudeerd en gelukkig fulltime aan het werk, maar ik ben een van de zeer weinigen van mijn studiegenoten. Je moet dit alleen doen als je er 100% voor wil gaan en ook aan je cv wil bouwen.