'Geluidsoverlast' door kroeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

'Geluidsoverlast' door kroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:00

Hoihoi,

Even een vraagje. Ik ben bedrijfsleider bij een café. Dit café zit midden in het centrum, precies tussen de uitgaansstraten in. Wij zijn doordeweeks gemiddeld tot 00u open en in het weekend tot 01u, helemaal niet laat eigenlijk.
De bovenbuurman (die twee verdiepingen boven ons woont met vriendin en baby) heeft meerdere malen geklaagd over de muziek. Wij houden al zoveel mogelijk rekening met hem door de muziek niet té hard te hebben staan en de deuren dicht te houden (kleine moeite toch?).
Aanstaande zaterdag hebben wij echter een feest bij ons die tot diep in de nacht gaat duren.
Aan de ene kant snap ik hem goed, hij woont daar met zijn vriendin en baby, en die willen ook gewoon rustig kunnen slapen. Aan de andere kant zijn ze gaan wonen midden tussen het uitgaanscentrum in een studentenstad. Dé uitgaansstraat ligt aan de achterkant van hun huis. We hebben een keer voorgesteld om een decibelmeting te doen bij hun in huis maar dat hebben ze afgeslagen.

We doen een briefje bij hun in de bus dat ze in ieder geval weten dat er iets gaande is, en we zorgen ook dat we een decibelmeter bij de hand hebben voor het geval dat. Maargoed, er zullen wel vaker feestjes komen op weekenddagen en om dat nou elke keer te doen vind ik ook weer zoiets.. Het is nou eenmaal een kroeg en dat is het al meer dan 25 jaar (was een bluescafé, met live muziek en alles).

Wat vinden jullie? Voordat ik met deze situatie zat heb ik hier wel vaker over nagedacht, want het komt nog vrij vaak voor dat mensen klagen over kroegen en de muziek. Misschien iets voor een leuke discussie? :)

Amaris

Re: 'Geluidsoverlast' door kroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:02

Heel simpel, jullie moeten je aan een bepaald aantal decibel houden.

Zit dat goed dan kan ie op zijn kop gaan staan. Zit dat te hoog dan heeft ie recht van klagen.

Misschien idee om ZELF eens decibellen te meten met de deuren netjes dicht.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:02

Ik vind dat je als een kroeg midden in een uitgaanscentrum nergens rekening mee hoeft te houden zolang je binnen de wettelijke decibelnormen blijft. Het is tenslotte je werk, je bedrijf en dat werk bestaat mede uit muziek maken. Je houdt er al meer rekening mee dan nodig is vind ik. Wie daar gaat wonen, weet wat hij/zij kan verwachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:03

Tja, eerder zal hij vrolijk meegevierd hebben, echter, nu hebben ze een baby. Dat sloopt al en dan ook het rumoer van buiten er bij. Dat ze niet willen meten snap ik wel, denk dat het er dik onder blijft. Nadeel van een baby hebben is dat je heel licht gaat slapen, bang om iets te missen.
Het is inderdaad niet jullie probleem en ik vind het al netjes dat jullie als cafe er rekening mee houden.
Volgende keer als hij weer komt klagen dan verwijs je hem maar naar de gemeente of wijkagent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:06

Ik vind persoonlijk dat ze niet moeten zeuren als de kroeg er al 25 jaar zit en jullie binnen het toegestane geluidsniveau blijven.. Vooral omdat het lijkt dat jullie wel met opties komen zoals een geluidsmeting. Zorg dat je de correspondentie daarover bewaard, mochten de buren wel naar de gemeente of de politie stappen dan hebben jullie bewijs dat jullie wel je best doen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:06

tja. ALs je nie ttegen geluid kunt ga je maar op het platteland wonen, of ten minste niet boven ene cafe :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:07

Ik zou hem een kopie van de relevante wet en regelgeving sturen met daarbij een vriendelijke brief dat je zeker rekening met hun wilt houden maar dat jullie wel een bedrijf hebben dat draait op rumoer en dat volledige geluidsarm onhaalbaar is. Daarbij kan je ze eens uitnodigen voor een biertje van de zaak, vaak helpt het al als mensen zich welkom voelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:07

Zolang jullie je aan de wettelijke decibelnormen houden, heeft hij pech. Dan moet hij maar in een hutje op de hei gaan wonen. Je kiest voor een levendige plek om te wonen, dan moet je niet klagen dat het ook levendig is als ze zich netjes aan de regels houden.
Jullie doen het netjes, kondigen het aan, zelf geluid meten en deuren dicht. Top!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:08

Ik vind dat het probleem bij hun ligt.
Maar je zou idd zelf met de decibelmeter kunnen checken of jullie voor teveel overlast zorgen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 15:09

Bedankt voor de reacties :)

Het rare is dat hij zelf jaren in dit café heeft gewerkt, bij de oude eigenaar. Hij is helemaal fan van bluesmuziek en heeft ook laten blijken dat hij 'onze' muziek (we hadden een keer op het einde van de avond de meest foute nummers aangezet) afkeurt.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:09

Dat is al hetzelfde gezever als mensen die naast een luchthaven gaan wonen en dan klagen dat er een vliegtuig overvliegt... {:)-:(

Ik vind dat jullie al mooi in gesprek gaan en oplossingen aanrijken, hoewel dat eigenlijk niet hoeft als jullie binnen de wettelijke normen blijven.

Ik zou inderdaad ook wachten tot hij een volgende keer komt klagen, nog een keer voorstellen om te komen meten en als hij dat weer afslaat, hem verwijzen naar de wijkagent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:10

LauraMc schreef:
Bedankt voor de reacties :)

Het rare is dat hij zelf jaren in dit café heeft gewerkt, bij de oude eigenaar. Hij is helemaal fan van bluesmuziek en heeft ook laten blijken dat hij 'onze' muziek (we hadden een keer op het einde van de avond de meest foute nummers aangezet) afkeurt.

Geef hem een blues cd met een briefje erbij dat als hij jullie muziek flauw is, hij dit kan opzetten :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:11

Zoals boven vermeld, als jullie binnen de norm van de decibelmeting blijven. Hoef je meer niet te doen.

Jullie zijn al heel schappelijk door de aanpassingen te doen binnen jullie bereik. Menig andere café of kroeg
eigenaar had het echt prima gevonden, dan had ie maar moeten verhuizen toen de baby onderweg was.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:11

Je hebt toch sowieso vanuit de gemeente een vergunning nodig die aangeeft tot hoe laat je open mag zijn en tot hoe laat er muziek gedraaid mag worden?? Tevens moet je je ook houden aan de max toegestane aantal decibel. Die mag niet overschreden worden. Anders hangt er een grote boete boven je hoofd.

Als dit allemaal op orde is dan zou ik eens rustig met de buren rond de tafel gaan. Wat zou bijv hun eigen voorstel zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:18

Als je vergunningen kloppen en je houdt je eraan, dan zou ik helemaal niet met de buren om tafel gaan. Zij zijn daar gaan wonen, of besloten daar te blijven wonen met een baby, moet niet gekker worden.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:23

Zoe_97 schreef:
tja. ALs je nie ttegen geluid kunt ga je maar op het platteland wonen, of ten minste niet boven ene cafe :')

Precies.. hier hoor je s'nachts echt helemaal niets. Als je boven een cafe gaat wonen, dan weet je dat je last van geluid kunt krijgen :') Zolang jullie aan de regels houden, is het niet jullie probleem.

Maar op tafel gaan zitten enz. kan altijd natuurlijk

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:24

Marcato schreef:
Je hebt toch sowieso vanuit de gemeente een vergunning nodig die aangeeft tot hoe laat je open mag zijn en tot hoe laat er muziek gedraaid mag worden?? Tevens moet je je ook houden aan de max toegestane aantal decibel. Die mag niet overschreden worden. Anders hangt er een grote boete boven je hoofd.

Als dit allemaal op orde is dan zou ik eens rustig met de buren rond de tafel gaan. Wat zou bijv hun eigen voorstel zijn.

Dit dus. Als je hier binnen valt, staan jullie in je recht.

Ik denk dat je al heel erg tegemoet komt door ze een berichtje te doen als jullie langer open zijn etc. :j
Net wat anderen ook zeggen, dan moet je maar niet boven een café gaan wonen hoor. :Y)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:00

Café's vallen onder het Activiteitenbesluit milieubeheer. In dit besluit staan de geluidsnormen waar het café moet voldoen.

Als het goed is, is er in het verleden een milieumelding voor dit café ingediend. Bij deze melding is er als het goed is aangegeven welk muziekniveau er in het café gehanteerd wordt. Bij een hard muziekniveau moet het café aantonen dat dit mogelijk is door middel van een akoestisch onderzoek. Is harde muziek niet mogelijk dan heeft het café 2 mogelijkheden:
het pand isoleren of het muziekniveau omlaag brengen.
Het geluid kun je ook beheersbaar maken door een geluidsbegrenzer aan te brengen. Spreek met de buren af wat zij acceptabel vinden en zet dat niveau vast!

Uit ervaring weet ik dat als je in de bovenwoning bijvoorbeeld in de huiskamer of de slaapkamer de muziek hoorbaar is, de geluidsnormen worden overtreden! dat het café al 25 jaar bestaat doet er niet toe! je moet je gewoon aan de geluidsnormen houden.

Het activiteitenbesluit kent de zogenaamde 12- dagen regeling voor zogenaamde incidentele festiviteiten.
12 keer per jaar mag je als bedrijf buitenom de geluidsnormen activiteiten uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een live-bandje oid. Bij de gemeente moet je dan een melding incidentele festiviteiten indienen.
Op dat moment zijn de geluidsnormen dan niet van toepassing.

Om de relatie met de bovenburen goed te houden zou ik ze in zulke situatie een hotelbon geven oid.
Als ze een handhavingsverzoek indienen bij de gemeente indienen zijn jullie verder van huis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:13

Nanda, dan ga je er dus vanuit dat dit cafe zich niet aan de regels houdt, terwijl je dat helemaal niet weet. Als het gebouw gehorig is hoor je alles van elkaar en inderdaad, met kinderen slaap je lichter...
Het idee om ze op speciale dagen (als dat inderdaad maar 12x per jaar is) tegemoet te komen is wel een goede. Een hotelbon is volgens mij tegewoordig niet zo heel duur en kun je met ze bespreken eventueel.... De andere dagen... tja, het is geven en nemen. Als jij je aan de afspraken houdt dan zullen zij ook moeten accepteren dat ze niet op het platteland wonen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:23

Secricible, ik ben jarenlang handhaver milieu geweest en heb heel wat keertjes 's nachts geluidmetingen in woningen en bij café's uitgevoerd. Daarom durf ik wel te zeggen dat ik er iets vanaf weet.

De nachtnorm ( na 23.00 uur) is bij aanpandige woningen is zo streng dat je geen geluid, herkenbaar als muziek, in geluidgevoelige ruimten mag horen. Is dat wel het geval dan is het café, als zij geen ontheffing heeft, in overtreding.

Natuurlijk moet er formeel een geluidsmeting uitgevoerd worden, maar uit ervaring weet ik dat bovenstaande juist is.

Natuurlijk weet je als je boven een café woont dat je enige overlast moet tolereren. Aan de andere kant moet een café zijn pand zodanig isoleren dat (harde) muziek mogelijk is. Als het pand niet goed geisoleerd is, moet het muziekniveau omlaag.

De bovenbewoners worden hier beschermd door de geluidsnormen in het Activiteitenbesluit.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:31

Als LauraMc er met de bovenbewoners uitkomt door afspraken te maken is dat natuurlijk prima. Maar als de bewoners naar de Gemeente gaan met geluidsklachten, trekt het café uiteindelijk aan het kortste eind als er geluidsmetingen worden uitgevoerd en het cafe blijkt niet aan de normen te voldoen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:52

heb ook inde straat bij een kroeg gewoond....de ramen trilden in het kozijn elke zaterdag weer.
en dan nogmaar te zwijgen over de bezoekers nadehand.....
Iritant maar toch wen je er aan en kon ik op den duur ook gewoon slapen.

Als het cafe er al stond voor je kwam wonen heb je wettelijk weinig argumenten dan alleen bepaalde geluids nivo.maar dat zal het echt wel binnen die norm zitten, anders hadden ze al lang gesloten geweest.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:57

Kwita, er zijn een heleboel buren van cafés die nooit klagen. In veel gemeenten wordt er alleen gehandhaafd als er klachten komen. Dat er bij veel cafe's niet gehandhaafd wordt wil niet zeggen dat ze aan de gestelde normen voldoen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:37

Pieter25 schreef:

:')

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:53

Nirvana_ schreef:
Pieter25 schreef:

:')

Aan :x _O-