Ratten ontleden biologie, mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:26

Wij moeten op school bij biologie in Havo 5 allemaal een rat ontleden en laten we eerlijk zijn, dat vind ik maar niks.

De ratten zijn al dood en zijn allemaal op hun rug op een plankje gebonden.
Ik kan prima tegen bloed en vind het ook niet vies, maar zit meer met het idee dat er een dier voor gedood is. Organen ontleden van dieren die geslacht zijn of een natuurlijke dood gestorven vind ik dus ook niet erg.
Ik dacht altijd dat dit niet zomaar mocht en dat je voor het gebruiken van een proefdier altijd heel goede redenen moest hebben + vergunning en opleiding.

Ik wil dit dus echt liever niet doen en heb dus ook de vraag of dit zo maar mag -O-

Nayomie

Re: Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:27

Ja hoor. Wij hebben een muskusrat ontleed, en deze beesten zijn gewoon een plaag in Nederland en worden daarom gevangen en gedood. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:29

Bah wat naar.
Bij ons heeft de docent eens een duif ontleed die tegen het raam was gevlogen, vond ik leerzaam en verder ook prima. Vissenkoppen kregen we ook eens maar dat is natuurlijk ook "slachtafval".
Dacht dat wat jou school doet inderdaad niet toegestaan was in Nederland.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:29

Wij moesten vroeger op school schapen- en koeienogen opensnijden, maar dat was dan inderdaad van een voor de slacht gedood dier. Mijn zoon moet nu op school een kikker ontleden en zit met dezelfde vraag als jij: hij wil ook niet snijden in een dier dat er speciaal voor gedood is. Van mij hoeft hij het dus ook niet (zou er zelf ook moeite mee hebben als het speciaal voor een les afgemaakt is). Ik denk dat je je vraag bij de directie van school moet leggen. Of iemand anders van Bokt moet weten hoe de regelgeving gesteld is?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:30

Bah, ik vind het echt maar niets..

Het kan dan wel een plaag zijn maar ze worden tegelijkertijd ook gefokt..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:32

Het is bij wet niet toegestaan om (gewervelde) dieren te doden enkel om ze te voor onderwijs te gebruiken. Er wordt dus geen rat gedood voor je biologie practicum er wordt enkel een dode rat bewaart.

Als je ondanks dat feit toch nog gewetensbezwaren hebt moet het volgens mij altijd wel mogelijk zijn om het vak zonder ontleden te volgen. Volgens mij heeft proefdiervrij daar een voorbeeld hoe je die gewetensbezwaren aan kan kaarten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:32

2 biggetjes, 1 kikker en 1 kuiken ontleed voor biologieles, en ja ik vind dat reuze interessant maar de rest van de klas (op 3 andere na) zijn allemaal wat anders gaan doen in een ander lokaal... Het was niet verplicht om te ontleden bij ons maar ik weet niet wat voor opleiding je doet.

Maar dieren die speciaal gedood worden om te ontleden vind ik wel raar...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:33

ponycrosserr schreef:
Wij moeten op school bij biologie in Havo 5 allemaal een rat ontleden en laten we eerlijk zijn, dat vind ik maar niks.

De ratten zijn al dood en zijn allemaal op hun rug op een plankje gebonden.
Ik kan prima tegen bloed en vind het ook niet vies, maar zit meer met het idee dat er een dier voor gedood is. Organen ontleden van dieren die geslacht zijn of een natuurlijke dood gestorven vind ik dus ook niet erg.
Ik dacht altijd dat dit niet zomaar mocht en dat je voor het gebruiken van een proefdier altijd heel goede redenen moest hebben + vergunning en opleiding.

Ik wil dit dus echt liever niet doen en heb dus ook de vraag of dit zo maar mag -O-

Dat is absoluut zo, laat daar geen misverstand over ontstaan :n

Reken maar dat de ratjes die jullie hebben gebruikt op school echt niet zomaar even uit de dierenwinkel zijn gehaald. Ook scholen hebben zich te houden aan regels, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er iets niet klopt.

Ik vermoed dat deze ratten eerder komen van een bedrijf die bijvoorbeeld ook de diepvrieskuikens voor katten en slangen verkoopt. Tenslotte worden ratten en muizen ook gebruikt als slangenvoer en dat moet ook ergens vandaan komen. TS, als je er echt zo mee zit vraag het dan aan de docent of desnoods aan iemand anders van school als de docent het ook niet weet.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:33

Ik snap wat je bedoelt, ik heb vanuit school al verschillende dieren moeten ontleden, maar ik vond het ook niet altijd even prettig..

Spoiler:
Kathaai, slang, paardenbal, duif, konijn en volgens mij nog meer.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:35

Oh oke, dat maakt misschien iets beter, maar dan zijn deze dieren waarschijnlijk geslacht omdat ze te veel waren en dat vind ik eigenlijk net zo'n onzinnige reden.

Ik zal daar eens naar kijken liedje89

Voor slangenvoer vind ik wat anders, dat heeft tenminste nog een echt doel
Laatst bijgewerkt door ponycrosserr op 19-11-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:36

Hoe weet je dat het dier speciaal gedood is voor het ontleden? Misschien is het beestje gewoon gestorven/ingeslapen en hebben ze 'm hier voor bewaard.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:38

ponycrosserr schreef:
Oh oke, dat maakt misschien iets beter, maar dan zijn deze dieren waarschijnlijk geslacht omdat ze te veel waren en dat vind ik eigenlijk net zo'n onzinnige reden.

Ik zal daar eens naar kijken

Er is een seizoen dat dieren legaal afgemaakt mogen worden in het wild (denk aan herten of aan oerkoeien in de oostvaardersplassen). Als er te veel muskusratten van zijn, heeft dit grote gevolgen voor dijken, sloten en landerijen van boeren. Zo'n kulreden is het dus ook niet, in mijn ogen. :D

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:38

LoesVDB het zijn er een stuk of 100 dus ik denk niet dat die een natuurlijke dood gestorven zijn.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:39

Nayomie schreef:
ponycrosserr schreef:

Ik zal daar eens naar kijken

Er is een seizoen dat dieren legaal afgemaakt mogen worden in het wild (denk aan herten of aan oerkoeien in de oostvaardersplassen). Als er te veel muskusratten van zijn, heeft dit grote gevolgen voor dijken, sloten en landerijen van boeren. Zo'n kulreden is het dus ook niet, in mijn ogen. :D

Daar heb je wel een punt..

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:40

Wij moesten ook ontleden. Biggetjes vond ik ook heel zielig maar ze verzekerden mij dat deze een natuurlijke dood gestorven waren. Daarnaast ook ooit kleine haaitjes moeten ontleden. Dit was bijvangst en zou anders toch vernietigd worden. Dan maar gebruiken voor biologie

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:43

Ik zal in ieder geval nog navragen hoe en waarom deze gestorven zijn, hopen dat dat me een beetje geruststelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:54

Toen ik nog op school zat hadden ze de ontleed-lessen net sinds een paar jaar vervangen door digitaal ontleden. Was gewoon een computerprogramma waarmee je virtueel een kikker moest ontleden.
Voor zover ik weet mag een school dit soort lessen wel geven, met dode dieren, maar is wel verplicht om een alternatief te bieden voor leerlingen die er niet aan mee willen doen. Ik zou dus gewoon naar een alternatief vragen. De ene school heeft een digitaal alternatief, de andere laat de leerlingen een verslag schrijven..

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:55

gaat jouw leraar ze dan zelf vangen en doodmaken? zijn gewone voerratten voor slangen die al gedood zijn en in de diepvries liggen bij een dierenzaak

maar ik zou ook weigeren, speciaal doodgemaakt voor de les of niet ik leer het wel vanaf een getekend plaatje

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:58

ponycrosserr schreef:
Bah, ik vind het echt maar niets..

Het kan dan wel een plaag zijn maar ze worden tegelijkertijd ook gefokt..

Muskusratten worden niet gefokt (iig niet in Nederland en worden juist als een plaag gezien).

Citaat:
Muskusratconsumptie creëert markt voor te fokken muskusratten?
Dirk-Jan benaderde de Unie van Waterschappen en vroeg om uitleg. Want wat ze schrijven is wel erg raar. Hoezo zou het laten opeten van vlees, dat anders weggegooid zou worden, een markt creëren voor het fokken van muskusratten? Je mag muskusratten niet eens houden in Nederland. Ze staan op de lijst van exoten. Ze staan niet op de zogeheten positieflijst van dieren die je in Nederland mag houden, al dan niet onder 'soortspecifieke houderijvoorschriften. Fokken is dus helemaal geen optie.

http://www.foodlog.nl/artikel/een-plaag ... de-natuur/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:59

Je mag weigeren. School is verplicht om een alternatief te bieden. Op mijn middelbare moesten we ook van alles en nog wat ontleden.. Ik heb altijd geweigerd, ik ga mij niet lenen voor het ontleden van dieren.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:01

Waarschijnlijk zijn het ex-proefdieren. Ze zullen niet natuurlijk gestorven zijn maar waarschijnlijk wel volwassen en sowieso gezond.
Ik heb ook een rat ontleed (HBO opleiding) en het is erg leerzaam en interessant. Veel bloed zal je niet zien trouwens.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 19-11-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:02

Ze zullen gedood zijn om als product verkocht te worden, net als dat met dieren gebeurt die we opeten. Alleen dan met de intentie om slangevoer te worden maar iedereen mag dat natuurlijk kopen. Het is normale dierenslacht handel. Niks meer en niks minder.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:18

troi schreef:
Ze zullen gedood zijn om als product verkocht te worden, net als dat met dieren gebeurt die we opeten. Alleen dan met de intentie om slangevoer te worden maar iedereen mag dat natuurlijk kopen. Het is normale dierenslacht handel. Niks meer en niks minder.

Dat is best onwaarschijnlijk hoor. Je mag geen dieren doden om te ontleden ook niet als je pas na het doden bedenkt dat je hem daarvoor gaat gebruiken (dat zou namelijk een maas in de wet zijn die je wel erg makkelijk kan misbruiken). Bij proefdieren is het altijd nee, tenzij er geen alternatief is. Om gewoon een dier te ontleden op de middelbare school zijn er echt genoeg afvaldieren beschikbaar daar hoef je geen dieren voor te doden.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:21

Ik snap nooit het nut hiervan voor de middelbare school. Wij hebben dat nooit gedaan, maar er zijn genoeg computersimulatie programma's hiervoor.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:23

_xManadisx_ schreef:
Ik snap nooit het nut hiervan voor de middelbare school. Wij hebben dat nooit gedaan, maar er zijn genoeg computersimulatie programma's hiervoor.

Omdat je dan in reallife ziet hoe een organisme er van binnen uit ziet, hoe het in verbinding staat etc. Door zelf er mee bezig te gaan, onthoud je het beter (voor een eventuele toets).
Je kan nog zo'n mooi helicopterspel op je computer hebben maar als je het niet in het echt gedaan hebt, kun je er ook niet mee vliegen :D