Uit Huis Gaan als 17 jarige .. Help !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Uit Huis Gaan als 17 jarige .. Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:19

Hallo Bokkers,

Ik ben momenteel 17 jaar en wil heel graag het huis uit.
De reden hiervan is dat mijn ouders en ik voortdurend in ruzie zijn en het niet alleen bij woorden blijft.
Het is al jaren en jaren aan de slechte hand en momenteel ben ik er zo klaar mee geworden dat het zo niet langer door kan gaan.

Nu vroeg ik me af wat je allemaal moet regelen als je het huis uit wilt, en of het wel mogelijk is als je nog geen 18 bent.
Heb al meerdere site's bekeken en bezocht en het zou mogelijk moeten zijn zonder toestemming van de ouders zelfs.
Mijn ouders zullen hier sowieso geen toestemming voor geven maar als dit langer doorgaat ga ik eronderdoor en heb ik straks helemaal geen toekomst meer.

Iemand ervaring hiermee?
Alle tips zijn van harte welkom :j

Anoniem

Re: Uit Huis Gaan als 17 jarige .. Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:20

Ik ben op mijn zeventiende uit huis gegaan, maar ik was op dat moment al student en kon dus ook een kamer bekostigen dmv studiefinanciering.

Hoe ben je van plan om je nieuwe plekje te gaan bekostigen? Je kan niet zomaar uit huis zonder vangnet..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:22

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Waar het toen op neerkwam is dat je ouders financieel voor je in moeten staan onder de 18 en dus het huurcontract moeten ondertekenen. Je zult dus toestemming moeten hebben van je ouders helaas. Of je moet via jeugdzorg uit huis geplaatst worden, maar dat gebeurt niet met gewoon ruzie. Wachten tot je 18 bent dus..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:23

Ik ben ook op mijn 16de het huis uitgegaan. Ik kreeg iedere week van mijn pleegouders 30 euro voor eten en drinken. Daar kom je makkelijk mee vooruit :) En huur betaalde ze voor mij. Maar ik werkte zelf ook nog zodat ik leuke dingen kon kopen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:25

Emmaa_ schreef:
Ik ben op mijn zeventiende uit huis gegaan, maar ik was op dat moment al student en kon dus ook een kamer bekostigen dmv studiefinanciering.

Hoe ben je van plan om je nieuwe plekje te gaan bekostigen? Je kan niet zomaar uit huis zonder vangnet..

Ik heb genoeg geld gespaard en verdien de komende maanden een hele hoop bij.
Ik voel me hier gewoon niet veilig en ik wil niet meer gedwongen worden dingen te doen die ik niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:26

OutOfTheWood schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik voel me hier gewoon niet veilig en ik wil niet meer gedwongen worden dingen te doen die ik niet wil.

Veel studentenwoningen zullen geen middelbare scholier in huis willen en daarbuiten moet je voor de meeste studentenwoningen kunnen aantonen dat je studiefinanciering ontvangt. Zonder vast inkomen kan je niet uit huis, ook niet als je 'genoeg' geld gespaard hebt (wat is genoeg?). Je zult een woonplek moeten vinden, inboedel kopen..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:29

Gemiddeld ben je zo'n 300 euro kwijt aan een kamer. 150 euro voor eten en drinken. 50 euro voor leuke dingen en kleren. 40 euro voor telefoonabbo. Dan moet je vaak nog ongeveer 20 euro per maand bijleggen aan zorgverzekering. Dat is maandelijks ongeveer 560 euro.

Je moet er verder nog vanuit gaan dat je voor een kamer nog borg moet betalen. Dan ben je vaak in een keer 600 of 900 euro kwijt. (1 maand huur + 1 of 2 x maandbedrag aan bord).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:15

Denk niet dat hethaalbaar is..

Kan je niet in contact komen met iets als jeugdzorg?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:17

Heb je een vertrouwenspersoon op school? Vraag naar de mogelijkheden voor begeleid wonen! Jeugdzorg kan hier ook goed mee helpen. Je zult wel je voorzieningen (badkamer/keuken) moeten delen, maar ze kunnen je enorm goed helpen als je uit huis wilt! Zelf contact zoeken want als ik het zo lees kan je niet zo verder gaan..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:52

Ik ben op m'n 15e het huis uit gegaan, particulier een 1kamer appartement gehuurd en keihard gewerkt zodat ik rond kon komen. Plus hulp van de voedselbank (die een uitzondering hebben gemaakt ivm minderjarig, geen protocol voor) redde ik t allemaal nét.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:56

Lijkt me heel zwaar...

Kun je niet terecht bij familie of vrienden?
Desnoods tijdelijk...wie weet verbetert de relatie wel als jullie allemaal even rust hebben?

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:03

WoW 15 jaar en dan al alleen wonen? Ik ben nu zelf 15 en zou het echt noet hebben gered knap hoor!

En ik weet niet hoe erg de ruzies zijn dus kan ook niet inschatten of dat rede genoeg is of niet... Kan je niet bij een goede vriend/vriendin in huis gaan?

Ps jeugdzorg wil dat liever niet dus als je dat wilt zou ik geen contact opnemen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:09

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:18

Je kan jeugdzorg proberen. Ik heb er niet zon goede ervaring mee. Toen mijn vriend uit huis ging bij zijn moeder heeft hij eerst een half jaar bij onder andere mij moeten wonen omdat er zogenaamd geen plek was voor hem. toen hebben mijn ouders aangegeven dat ze hem uit huis zouden zetten en toen was er opeens wel wat mogelijk -:(-
toen heeft hij drie weken in een woning gezeten met kinderen die totaal van het padje waren. Toen kwam jeugdzorg aan dat hij heus wel weer bij zijn moeder kon wonen en er niks was. Weer een maand bij mij gewoond en toen eindelijk vond zijn vader het goed dat hij daar zou wonen. Pfft.
Jeugdzorg kan best een tijdelijke oplossing zijn maar dan sturen ze dus mensen naar je huis om te kijken wat er misgaat in het gezin. Natuurlijk doen je ouders dan alsof ze engeltjes zijn en moet je weer terug...
wanneer wordt je eigenlijk 18?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 02:36

Je moet wel echt veel hebben gespaard wil je op jezelf kunnen gaan... Het kost meer dan je denkt...

Er van uit gaan dat je op kamers gaat en incl internet, tv water, gas en elektra betaald, laten we een bedrag van 300 euro aan huur nemen maandelijks. Daar boven komt je zorgverzekering van 100 euro(zorgtoeslag krijg jij niet omdat je nog geen 18 bent) en je moet eten ala 150 euro. Dan kom je dus al op 550 euro uit aan vaste lasten per maand. Dan heb je nog geen inboedel want die heb je ook nog nodig. Hoe kan jij dit financieren?

Dan hebben wij het dus nu over een kamer, een kamer in een huis wat je deelt met meerdere. Vaak maar iets van 12m2 dus ook niet groot.

Daarbij zit je neem ik aan ook nog op school...

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 05:12

Je zou begeleid wonen kunnen proberen maar dit zullen ze niet snel doen. Ik heb dit ook geprobeerd te regelen toen ik 17 was maar dit is uiteindelijk niet gelukt.

Vergis je inderdaad niet er in hoe duur het is om alleen te wonen! Je zit op school en hebt leerplicht tot je 18e dus fulltime werken kun je ook niet..

Kun je niet bij familie terecht? Broers/zussen, tantes??

Ik hoop dat je een oplossing vind! Succes!

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 06:37

Ik was 17 jaar en 16 dagen jong, toen ik uit huis ging/moest.
Ook ik had voortdurend ruzie met mijn ouders, al jaren. Ik was diep ongelukkig.

Mijn ouders hadden eerst diverse hulpmiddelen geprobeerd, zoals gezinstherapie. Dit hielp niet.

Daarom hadden zij in overleg met parlan, jeugdzorg en triversum besloten dat het voor mij beter was een eigen plekje te hebben.
Ik ging wonen op een zelfstandig woontraject, speciaal voor jongeren waarbij het thuis niet meer gaat.
Ik kreeg van hen een eigen appartementje, en werd klaargestoomd voor echt zelfstandig wonen. Ook financieel werd ik gesteund, zowel door de instelling als door mijn ouders.
Hier betaalde ik geen huur, ontving ik wekelijks 30 euro boodschappen geld en op maandbasis 50 euro kleedgeld.
Het geld dat ik verdiende met mijn bijbaan, mocht ik zelf houden.

Ik raad jou dus aan om je in te schrijven bij parlan en jeugdzorg. Zij helpen jou eerst om de situatie thuis zo ver mogelijk te redden, en daarna om een eigen woonplaats te vinden.

Succes TS!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:34

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:53

Ik denk dat het goed is om te kijken of je bij iemand anders kunt wonen, bv een tante, oudere zus, oma of een vriend van de familie. Dat geeft je ouders wat meer vertrouwen en dan heb jij toch wat meer rust en vrijheid. Je zou ook even naar je huisarts kunnen gaan en met hem de situatie overleggen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:38

Ik zou ook zeggen - probeer het eens bij groutouders, ooms en tantes of bij een vriendin.

Sterkte in elk geval.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:46

Inderdaad familie lijkt mij dan ook het beste idee. Heb je geen vriendin?
Een vriendin van mij is tijdelijk bij dr vriend ingetrokken (ze moest voor haar studie op kamers maar kon de eerste 2 maanden nog nergens terecht). Zoiets?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:54

OutOfTheWood schreef:
Emmaa_ schreef:

Je zal niet alleen de komende maanden een hoop moeten verdienen, maar de komende jaren, zo niet de rest van je leven. Heb je zekerheid dat je iedere maand een vast en genoeg inkomen hebt?
Heb je enig idee hoeveel je maandelijks kwijt bent als je op jezelf woont? Heb je al een rekensom gemaakt?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:58

ben ook vroeg het huis uit gegaan maar ik werkte al. Zonder meer achtergrond informatie moeilijk oordelen. Sta je al ingeschreven voor een huis of kamer of hoe denk je die te vinden? Heb je idee van het kostenplaatje, hoeveel inkomsten heb je? Hoeveel kosten krijg je met een huis/kamer?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:59

Wordt lastig. Ik denk dat je het beste in je familie of vriendenkring kan kijken of daar mogelijkheden zijn, is vaak goedkoper. Duurt het nog lang voor je 18 bent?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 11:34

Heel erg bedankt voor alle reacties !
Voor nu heb ik onderhandeld met mijn ouders en hebben we afspraken gemaakt :)