Werkgever wilt salaris omlaagzetten voor 13e maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Werkgever wilt salaris omlaagzetten voor 13e maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:51

Hallo Bokkers,

Ik ben opzoek naar iemand die meer verstand heeft over het arbeidsrecht. Naar mijn idee mag dit namelijk niet maar ik ben benieuwd wat mensen die arbeidsrecht gestudeerd hebben hiervan vinden.

Ik heb een vast dienstverband (UZB CAO fase C). Nu willen ze mijn uurloon omlaag zetten omdat ze per 1-1-2016 over willen gaan op een 13e maand betaling. In mijn contract staat dus een uurloon en deze willen zij omlaag stellen ter reservering voor de 13e maand. In mijn contract staat niets vermeld over een 13e maand of reservering hiervan. Ik ben het hier niet mee eens, ik wil gewoon mijn uurloon ontvangen zoals in het contract is afgesproken. Over een 13e maand gaat namelijk veel meer belasting vanaf.

Mag een werkgever dit doen zonder mijn toestemming?

Daarnaast vind ik het ook niet netjes van mijn werkgever dat hij dit nu pas mededeelt...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:53

Ff nagevraagd maar dat mag dus niet.
Hij mag wel als je een nieuw contract krijgt dat contract aanpassen.
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 17-11-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:53

volgens mij niet... wat aso

Zoe_97

Re: Werkgever wilt salaris omlaagzetten voor 13e maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:55

ik zou niet naar bokkers luisteren die schreeuwen wat volgens hun gevoel recht is :p Gewoon even het juridisch loket bellen, dan heb je zekerheid

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:56

Gaat het echt om een 13e maand of gaan ze over naar een verloning per 4 weken?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:56

Ik heb wel enigszins kennis van het arbeidsrecht en naar mijn inziens mag dit dus ook niet. Ik weet iniedergeval dat ze je salaris niet zomaar omlaag kunnen stellen maar hoe het zat met een bedrag van je uurloon afhalen om te reserveren voor een 13e maand dat ligt misschien net weer anders..

Ik ben benieuwd naar de verdere reacties. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:57

Anoeska27 schreef:

Nee dat mag niet (zomaar).

Wel gaat er over een 13de maand niet meer belasting af indien je dat elke maand erbij zou krijgen.
Een 13de maand valt onder secundaire arbeidsvoorwaarde en deze mogen juist zeer makkelijk worden aangepast.
Mijn man had een 13de maand en een bonusregeling en deze zijn vervallen (door OR goedgekeurd) en daar konden we niks aan doen (zelfs FNV er nog opgezet).

Fortitude

Ik weet niet precies wat het voorstel is, maar wat heb je precies tegen op die 13e periode? Zoals ik het lees ga je dan naar een periode van 4 weken ipv een maand, daar hoef je niet perse slechter van te worden hoor, wij werken ook met periodes van 4 weken.

Het is alleen even wennen, maar ik heb nog nooit iemand in ons concern horen klagen :)

Brainless

Anoeska27 schreef:

Dan zou het uurloon niet verlaagd hoeven worden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 10:57

Anoeska27 schreef:

Ze blijven per week betalen en ze gaan over naar een 13e maand omdat de opdrachtgever dat ook doet met de mensen die hij vast in dienst heeft (overheidsinstantie).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 11:00

Ik krijg dus per week mijn salaris, in januari willen ze mijn uurloon dus omlaag stellen om in december een extra maand uit te kunnen gaan betalen.

Ik zie het nut hier ook niet van in...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:00

Brainless schreef:
Anoeska27 schreef:

Dan zou het uurloon niet verlaagd hoeven worden.

Daar heb je helemaal gelijk in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:31

Je hebt een contract en dat kan natuurlijk niet eenzijdig veranderd worden, tenzij er aantoonbaar zwaarwegend belang is.
Neem anders eens contact op met het juridisch loket.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 11:32

Ik heb inderdaad net mijn vraag uitgezet bij een jurist. :)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:55

Goed dat je het hebt voorgelegd aan een jurist! Laat je nog iets weten?

Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Vaak zijn er toch bijkomende voorwaarden om een 13de maand te krijgen, als je bv. zelf ontslag neemt in de loop van het jaar heb je vaak geen recht op een gedeeltelijke uitbetaling van die 13de maand, en dan zou je dus geld mislopen!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:58

Een 13e maand hoort een extraatje te zijn. Als ze je salarisverlagen betaal je hem in feite zelf en dat lijkt met niet de bedoeling. Plus dat je sowieso niet zomaar iemands uurtarief mag verlagen. Maar het is inderdaad verstandig om dit met een jurist te bespreken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 11:58

Uiteraard laat ik het weten. :)

Nou ik werk al vanaf 2009 bij deze werkgever en ik snap niet waarom ze het nu ineens willen aanpassen. Ik zie de meerwaarde er niet van in.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:58

Wat heeft het voor zin om het salaris omlaag te zetten als hij een extra 13e maand wilt betalen?
Dan kan hij toch beter het oude uurloon houden en geen 13e maand houden, of zie ik het verkeerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 12:01

Nou zo zie ik het dus ook Lizzyy..

Maar het komt er op neer dat de mensen die in vaste dienst zijn voor de opdrachtgever zelf een lager salaris hebben en een 13e maand.

In ons salaris zou de 13e maand al inbegrepen zitten (in het uurloon dus) terwijl dat nergens in het contract of CAO terug te vinden is.

Nu willen ze deze voorwaarden voor de vaste mensen die bij de opdrachtgever zitten en de uitzendkrachten gelijk stellen. Waardoor wij dus een lager uurloon zouden krijgen en een 13e maand zodat het verschil niet te groot is.

Ik kreeg dit namelijk als reactie terug van mijn WG: De wijziging is niet zomaar verzonnen, het is een vereiste omdat zoveel mogelijk gelijkheid te realiseren met ‘vaste’ (naam van opdrachtgever). Alle uitzendpartners moeten hierop overstappen.

Waarop ik me dan weer afvraag waarom ze dan niet over zouden gaan op een maandbetaling, als ze zo gelijk willen blijven, want de vaste medewerkers van de opdrachtgevers krijgen per maand betaald. En als ze dan zoveel mogelijk gelijkheid willen stellen.... bullshit dus in mijn ogen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:50

Lizzyy schreef:
Wat heeft het voor zin om het salaris omlaag te zetten als hij een extra 13e maand wilt betalen?

Ik heb er weinig verstand van maar misschien is dat voordeliger voor de werkgever ivm met allerlei afdrachten en bv verzekeringskosten? Die betaal je neem ik aan over het vaste deel van het en niet over het variabele (13e maand in dit geval).

Vraag me ook af of het ongunstig is voor de werknemer bij ontslag, wordt bv een 13e maand meegenomen in de hoogte van je uitkering?

Rot situatie voor jou TS, hoop dat je er snel goed uit komt. Maar los van jouw persoonlijke situatie eigenlijk wel interessant.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:28

Van jurist 1 antwoord, ik heb bij nog twee verschillende juristen de vraag openstaan.. En als deze hetzelfde zeggen gaat er maar een mooie brief naar mijn werkgever :)

Hartelijk dank voor uw bericht. Een werkgever kan niet zomaar aan uw salaris komen. Hierover zijn als het goed is afspraken gemaakt in uw arbeidsovereenkomst.

U kunt blijven vast houden aan deze contractuele afspraken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:52

Het maakt je vakantie toeslag ook voordeliger voor je werkgever, want dat is 8% van je salaris en daar telt een 13e maand niet in mee. Dus minder uurloon is ook lagere vakantie bedrag. Lekker sneaky sneaky. Waarschijnlijk weten ze zelf ook dondersgoed dat dit niet mag en proberen ze het gewoon.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:47

En antwoord van jurist nr 2.

Citaat:
U kunt u verzetten tegen de wijziging. Een werkgever kan niet eenzijdig de hoogte van het salaris, noch de structuur van de salarisbetaling aanpassen. U kunt één en ander desnoods afdwingen via de kantonrechter.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:58

Ben je lid van een vakbond? Zo ja, zou ik die even gaan inlichten en ze hiermee aan het werk zetten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:04

Inderdaad, of lid van een vakbond, of zsm worden. Dit mag niet wat je werkgever wil.