Gepest gevoel door collega

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gepest gevoel door collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:35

Ok, ik ga het kort proberen te houden, maar ik moet toch even van de gelegenheid gebruik maken om van me af te tikken.
Ik werk bij de Mediamarkt (en ben hard op zoek naar een baan in m'n studierichting). We hebben een ontzettend uit elkaar gevallen team met allemaal ontzettend wijverige meiden (dat ben ik zelf totaal niet). Nu hebben we vorige week een bijeenkomst gehad met onze afdeling om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Ik heb mijn hart gelucht en gezegd dat ik het vervelend vind dat ik meestal gewoon hard doorwerk en dat er één collega is die veel staat te kletsen en niets uitvoert.
Toen kreeg ik een mega chagrijnige blik, maar de conclusie was dat we gewoon open en eerlijk tegen elkaar kunnen zijn, 'want het is nu eenmaal geen kleuterschool'.
Ik ging een beetje met mixed feelings naar huis toe daarna, want het zeggen is leuk, maar het ook werkelijk doen is punt twee.
En ja hoor, gisteren weer vette aanvaring omdat ik dus in het kader van de meeting heel beleefd vroeg of ze misschien ook eea wilde aanvullen.
Vandaag is haar dochtertje jarig en ik feliciteerde haar daar in onze groepsapp mee. En dan moet je niet denken aan 'Gefeliciteerd.' maar aan hé I, van harte met je dochtertje! Wat gaat de tijd toch snel..! Daar onder feliciteerde een andere collega haar ook. I reageert vervolgens met 'dank je, Laura'. Dus ze laat mij daarin compleet links liggen.
Normaal gesproken zou je zeggen, en ik denk dat dat ook jullie reacties zullen zijn, van och laat het links liggen. Zo iemand is het gedoe niet waard. Maar ik ben door gepest zijn etc etc zo onzeker dat ik het niet naast me neer kan leggen. Ik heb al doorgegeven aan mijn leidinggevende dat ik er een ontzettend rot gevoel van krijg en dat de meeting zo zijn vruchten niet afwerpt, maar die doet er niet zoveel mee.
Ik weet het even niet meer -O- Iemand nog wat oppeppende woorden in de aanbieding?

MyHorseGirl

Re: Gepest gevoel door collega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:42

Vervelende situatie! Nooit leuk dat soort collega's. Mijn advies is toch: laat het links liggen. Dat klinkt lastig en dat is het ook, maar je hebt er nou eenmaal van die rotte appels tussen zitten. Ik heb bij alle baantjes die ik tot nu toe heb gehad, nog nooit meegemaakt dat iedereen even hard werkte. Er zat altijd wel iemand bij die vooral gezellig aan het kletsen was, maar werken of iemand helpen ho maar. Ook vaak van wat gezegd tegen leidinggevende, maar die deed er ook weinig mee en inderdaad, het maakte de sfeer niet beter. Ik zou het je niet te veel aantrekken, ze zijn juist hartstikke blij met iemand die wél hard werkt en wél hard zijn best doet!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:49

Ik merk in je bericht dat jij je nu al kwetsbaar opstelt. Niet doen!!! Schouders naar achter, borst vooruit en haar GEEN kans geven om jouw te pakken. Dus als ze niet door werkt vriendelijk vragen, lachen en haar netjes groeten met goedemorgen, fijn weekend etc.

Wees de sterkste, laat zien dat jij volwassen bent!!!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:51

Idd vooral niet meer "aardig" doen , want dat is verspilde moeite.
Alleen het nodige comminiceren en verder niks extra.
Je hoeft niet met iedereen vriendinnen te zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:01

Mijn ervaring is dat je met een bepaald type vrouw zonder dat je het doorhad haar als vijand voor het leven hebt gekregen.

Ik zou me er niets van aantrekken, jezelf zijn..misschien iets minder hard doorwerken...want kijk jij doet het, zij hoeven dan niets meer te doen...want jij doet het toch wel..

Je luie collega's door je chefs laten aanspreken...helaas...desnoods vraag je erom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:03

MyHorseGirl, dat klopt ook wel.. Alleen is het grote nadeel dat ik los van de leidinggevende de enige ben die netjes haar targets haalt (d'r op en d'r over) en dat is voor haar ook weer een reden om er eens een steek onder water in te gooien. 'Renée? Die moet weer een wit voetje halen'.
Marlinde, ik begrijp je helemaal, maar ik vind het zoooo lastig om daar bij wijze van gewoon schijt aan te hebben. Ik voel me simpel gezegd gewoon buiten gesloten van het hele team. Het lukt me gewoon niet om die relativering aan te brengen.
Sneeuwpop, da's makkelijk gezegd.. Dat bevordert de sfeer namelijk totaal niet en dat merken klanten uiteraard ook.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:12

Renee1991 schreef:
MyHorseGirl, dat klopt ook wel.. Alleen is het grote nadeel dat ik los van de leidinggevende de enige ben die netjes haar targets haalt (d'r op en d'r over) en dat is voor haar ook weer een reden om er eens een steek onder water in te gooien. 'Renée? Die moet weer een wit voetje halen'.
Marlinde, ik begrijp je helemaal, maar ik vind het zoooo lastig om daar bij wijze van gewoon schijt aan te hebben. Ik voel me simpel gezegd gewoon buiten gesloten van het hele team. Het lukt me gewoon niet om die relativering aan te brengen.
Sneeuwpop, da's makkelijk gezegd.. Dat bevordert de sfeer namelijk totaal niet en dat merken klanten uiteraard ook.

Dat kreng is gewoon jaloers.
Je collega is zielig en sneu, niet capabel om feedback te krijgen en mist de mogelijkheden om netjes te werken.

Jij bent en eerlijk, en aardig, en werkt zoals het hoort.
Blijf vooral je goede zelf!
Leer hiervan.. Maar maak het jezelf niet zo persoonlijk gevoelig.
Dit zegt meer over haar dan over jou.
Misschien kun je er met meededogen over denken.. Hopend dat ze ooit nog wat gaat groeien als mens zijnde :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:18

Heel vervelend inderdaad, maar ik zou niet meer in de groep zo'n verwijt maken. Het is inderdaad geen kleuterschool, je zou eerlijk moeten kunnen zijn, maar in de praktijk werkt dat totaal niet. Zeker niet voor de sfeer.

Als je wat dwarszit, lucht dat bij je leidinggevende en laat die de kwade pier zijn. Als jij wel je targets haalt en je collega niet, dan is dat ook al duidelijk bij je leidinggevende en dan is het aan die persoon om dat op te lossen.

Hoe eerlijk je ook bent, je bent dan altijd degene die gezien wordt als iemand die een wit voetje wil halen in jouw voordeel en hun nadeel. Hoe oud of jong je collega's ook zijn, dat wordt gewoon niet goed opgevat. In een perfecte wereld zou iedereen dat als tips kunnen zien, maar de meeste mensen handelen dat niet goed.

Er schijt aan hebben is heel leuk, maar ook heel moeilijk inderdaad. Ik denk dat je gewoon lekker goed je werk moet blijven doen en het allemaal moet proberen te laten rusten. Zulke dingen waaien vanzelf meestal wel over.

Sterkte!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:20

Jij hebt echt niks met de prestaties van je collega's te maken. Kan me voorstellen dat je er last van ondervindt maar ik vind het wat vreemd om letterlijk te gaan vingertje wijzen naar anderen die minder hard zouden werken. Focus je op jouw werkzaamheden en doe die goed en laat anderen het lekker zelf uitzoeken.
Mocht het nu zo zijn dat jij constant problemen van collega's moet oplossen dan is het een ander verhaal maar dan nog zou ik je verhaal naar je leidinggevende algemeen houden ("Ik kom niet aan mijn werk toe omdat er zaken blijven liggen" en niet "Kim en Karel hebben zus en zo niet gedaan"). Sta alsjeblieft boven dit kleuterklas geneuzel want jij bent straks degene die aan het kortste end trekt en niet die collega.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:21

Ik zie nu dat ik het erg concreet in de openingspost heb neergezet. Ik heb niet de collega bij de naam genoemd, maar in het algemeen gezegd dat er een paar harder werken dan anderen en dat dat niet eerlijk is. Wel heb ik haar met naam en toenaam genoemd tegenover m'n leidinggevende.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:22

MarlindeRooz schreef:
Ik merk in je bericht dat jij je nu al kwetsbaar opstelt. Niet doen!!! Schouders naar achter, borst vooruit en haar GEEN kans geven om jouw te pakken. Dus als ze niet door werkt vriendelijk vragen, lachen en haar netjes groeten met goedemorgen, fijn weekend etc.

Wees de sterkste, laat zien dat jij volwassen bent!!!

Dit vind ik ook. Ik vind zelf dat je volwassen gehandeld hebt, blijf dat doen! Probeer erboven te staan en doe alsof het je niet boeit dat ze jou links laat liggen.
Ik weet dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan maar soms is het de enige manier om je er niet door te laten mee slepen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:25

Tja, maar ik denk dat je ook niet echt op je plaats zit daar, misschien te hoog opgeleid?

Zorg dat je snel wat anders hebt.

Terzijde, maar de Mediamarkt, ken ze niet allemaal, maar de paar die ik ken vind ik overigens een akelige winkel...de service is er ver te zoeken..de meesten weten niets, en je moet zoeken om iemand te vinden om je te helpen en het intellect straalt je dan niet te gemoet.

Ik zou zeggen, let it be, voor joiw snel wat anders..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:29

Dit is voor jou een bijbaantje, zij zal in deze destructieve sfeer nog veel langer moeten werken. Misschien kun je voor jezelf deze werkplek als leermoment gebruiken en leren voor jezelf op te komen. Qua communicatie zijn je collega's waarschijnlijk ook niet de sterkste, maar houd in je achterhoofd dat je met je eigen communicatie meer kan bereiken dan je denkt.

Dat mensen hun targets niet halen is blijkbaar gewoon en je leidinggevende schiet hier misschien ook wel wat tekort. Dat lijkt me namelijk reden om iemand te ontslaan, maar kennelijk komt dat zoveel voor dat het geen optie is.
Dee_Es schreef:
Mocht het nu zo zijn dat jij constant problemen van collega's moet oplossen dan is het een ander verhaal maar dan nog zou ik je verhaal naar je leidinggevende algemeen houden ("Ik kom niet aan mijn werk toe omdat er zaken blijven liggen" en niet "Kim en Karel hebben zus en zo niet gedaan"). Sta alsjeblieft boven dit kleuterklas geneuzel want jij bent straks degene die aan het kortste end trekt en niet die collega.

Uiteindelijk trekken die collega's aan het kortste eind. TS werkt hier als het goed is geen jaren meer, zij wel. En ook al liggen ze goed in de groep, dit is niet de fijnste werksfeer imo. Die meeting is ook niet voor niets in het leven geroepen.

Dee_Es schreef:
Jij hebt echt niks met de prestaties van je collega's te maken. Kan me voorstellen dat je er last van ondervindt maar ik vind het wat vreemd om letterlijk te gaan vingertje wijzen naar anderen die minder hard zouden werken. Focus je op jouw werkzaamheden en doe die goed en laat anderen het lekker zelf uitzoeken.

En dit, onderling heb je daar niks mee te maken. Snap dat je zo gaat denken hoor, zij beginnen ten slotte ook over jouw prestaties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:33

Tja, die dame heeft dus heel goed door dat zij diegene is waar het over gaat. Negeren en gewoon je werk blijven doen. je werkt er niet voor haar maar voor je eigen portemonnee, over tien jaar zit zij werkloos thuis en heb jij je droombaan. Ik heb vroeger wel eens in dezelfde situatie gezeten, was ook plaatsvervangend leidinggevende. Je hebt helaas altijd zulke figuren erbij, gewoon negeren helpt het beste. Geef haar niet de kans om te pesten en probeer ook niet meer om vriendelijk te zijn, dit is helaas de grote mensenwereld en die is soms nog vervelender dan de kinderwereld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:10

Valt de dame in kwestie er niet over dat je het niet eerst individueel met haar hebt besproken voor je in de groep hebt gemeld dat je het niet eens bent met haar werkwijze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:15

Nee, want ik heb het meerdere malen met haar besproken voordat ik het hogerop zocht. Eerst gewoon lacherig, toen wat serieuzer, en vervolgens tamelijk boos.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:07

Ik lees dat je hier niet voor altijd wil werken en op zoek bent naar iets anders. In dat geval zou ik het laten gaan. Als je een nieuwe baan vindt hoef je die dames nooit meer te zien. Het is helaas niet anders. Ik kan me je gevoel wel voorstellen hoor, ik trek me dat soort dingen ook altijd aan. Maar ben inmiddels wel zo ver dat ik weet dat het niet aan mij ligt en dat ze maar in de stront moeten zakken met rotopmerkingen. Sterkte!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:13

Renee1991 schreef:
Ok, ik ga het kort proberen te houden, maar ik moet toch even van de gelegenheid gebruik maken om van me af te tikken.
Ik werk bij de Mediamarkt (en ben hard op zoek naar een baan in m'n studierichting). We hebben een ontzettend uit elkaar gevallen team met allemaal ontzettend wijverige meiden (dat ben ik zelf totaal niet). Nu hebben we vorige week een bijeenkomst gehad met onze afdeling om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen. Ik heb mijn hart gelucht en gezegd dat ik het vervelend vind dat ik meestal gewoon hard doorwerk en dat er één collega is die veel staat te kletsen en niets uitvoert.
Toen kreeg ik een mega chagrijnige blik, maar de conclusie was dat we gewoon open en eerlijk tegen elkaar kunnen zijn, 'want het is nu eenmaal geen kleuterschool'.
Ik ging een beetje met mixed feelings naar huis toe daarna, want het zeggen is leuk, maar het ook werkelijk doen is punt twee.
En ja hoor, gisteren weer vette aanvaring omdat ik dus in het kader van de meeting heel beleefd vroeg of ze misschien ook eea wilde aanvullen.
Vandaag is haar dochtertje jarig en ik feliciteerde haar daar in onze groepsapp mee. En dan moet je niet denken aan 'Gefeliciteerd.' maar aan hé I, van harte met je dochtertje! Wat gaat de tijd toch snel..! Daar onder feliciteerde een andere collega haar ook. I reageert vervolgens met 'dank je, Laura'. Dus ze laat mij daarin compleet links liggen.
Normaal gesproken zou je zeggen, en ik denk dat dat ook jullie reacties zullen zijn, van och laat het links liggen. Zo iemand is het gedoe niet waard. Maar ik ben door gepest zijn etc etc zo onzeker dat ik het niet naast me neer kan leggen. Ik heb al doorgegeven aan mijn leidinggevende dat ik er een ontzettend rot gevoel van krijg en dat de meeting zo zijn vruchten niet afwerpt, maar die doet er niet zoveel mee.
Ik weet het even niet meer -O- Iemand nog wat oppeppende woorden in de aanbieding?

Mag ik even deze zin van je herhalen?
We hebben een ontzettend uit elkaar gevallen team met allemaal ontzettend wijverige meiden

Dat gedrag, dat hoort erbij. Helaas. Ik leef met je mee hoor. Heb ook wel eens in zo´n kring gewerkt en ze lieten mij niet binnen. Ik ben gewoon niet zo. Echt een stel wijven bij elkaar.
En de meeste vrouwen, sorry dat ik het zeg, kunnen niet tegen kritiek. Die vatten dat dusdanig op alsof jij hen als persoon in z´n geheel afvalt, terwijl dat helemaal niet zo is. En dan zijn ze óók nog eens nadragend.

Wat dat betreft zijn mannen zo lekker ongecompliceerd. Je kunt zeggen wat je op je lever hebt, er kunnen eventueel woorden door vallen, maar daar blijft het bij. En het suddert niet door want de volgende dag is de lei gewoon weer schoon.

Ik heb ook geen advies voor je.
Ik kan gemakkelijk zeggen dat je het je niet moet aantrekken, dat weet jij zelf ook wel in je wijsheid. Maar verstand en gevoel he. Alles is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Probeer er desondanks boven te staan. Je weet dat dit niet aan jou ligt. Laat nooit iets merken en blijf doorgaan met je attent en correct te gedragen. Dan kunnen ze daar tenminste niets van zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:48

Is wel een feest van herkenning om te lezen Desiree.. Het liefst zou ik ook in een mannenteam werken :j
Even in het algemeen.. Had net een gesprekje met m'n leidinggevende omdat ik er toch best mee in mijn maag zat, die vertelde me dat haar contract niet wordt verlengd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:04

Renee1991 schreef:
.

Maar dat is niet jouw probleem. Of iig niet iets wat jij kunt veranderen.
Bij ons was het gelukkig andersom. Meiden die te weinig hun best deden werden door de groep min of meer niet geaccepteerd.

Ik denk dat jij vooral de eer aan jezelf moet houden. Misschien valt het over een tijdje wel weer mee. Ik zou de persoon waarom het echt gaat gewoon zoveel mogelijk negeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:21

Renee1991 schreef:
Is wel een feest van herkenning om te lezen Desiree.. Het liefst zou ik ook in een mannenteam werken :j
Even in het algemeen.. Had net een gesprekje met m'n leidinggevende omdat ik er toch best mee in mijn maag zat, die vertelde me dat haar contract niet wordt verlengd.

Dan is je probleem met die vrouw dus al opgelost in ieder geval. Dat is al iets.
Ik heb ook in een omgeving gewerkt met voornamelijk mannen. Was altijd wel lachen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:31

Renee1991 schreef:
Nee, want ik heb het meerdere malen met haar besproken voordat ik het hogerop zocht. Eerst gewoon lacherig, toen wat serieuzer, en vervolgens tamelijk boos.

Maar dat is dus niet jouw taak...
Focus op je eigen werkzaamheden, doe wat jij moet doen. Maak lol met collega's die dezelfde instelling hebben en stel je neutraal op tegen de "nutteloze rondhangers".
Het is de taak van je leidinggevende om werknemers aan te spreken. Mijn ervaring is dat dit vaak (uiteindelijk) ook gebeurt. Op rotte appels in het team zitten ze niet te wachten, daar ondervinden ze zelf ook hinder van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:30

Snorlex schreef:
Renee1991 schreef:

Maar dat is dus niet jouw taak...
Focus op je eigen werkzaamheden, doe wat jij moet doen. Maak lol met collega's die dezelfde instelling hebben en stel je neutraal op tegen de "nutteloze rondhangers".
Het is de taak van je leidinggevende om werknemers aan te spreken. Mijn ervaring is dat dit vaak (uiteindelijk) ook gebeurt. Op rotte appels in het team zitten ze niet te wachten, daar ondervinden ze zelf ook hinder van.

True, maar daarin moet je dus een keuze maken. Enerzijds kun je denken van 'schijt aan', ik spreek haar gewoon aan op haar gedrag. Dan heb je daar conflict over. Anderzijds kun je denken ik leg het bij mijn leidinggevende neer en die moet er verder maar wat mee doen, dan krijg je weer conflict omdat je dan het lef niet hebt gehad om het tegen de persoon zelf te zeggen. :+

Maar goed. Ik heb het er dus gisteren over gehad met m'n leidinggevende en dat luchtte wel op. Feit dat ze niet blijft geeft mij een hoop rust.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:27

Ik vind het wel typisch dat bokt zegt dat je je niet mag bemoeien met hoe een collega werkt. Als ik een collega heb die weinig uitvoert zou ik dat zéker zeggen. Ik ben anders de gene de het werk van de slome/luie kan opknappen.
Gelukkig werk ik in een heel fijn team. Als het al voor komt dat iets niet goed gedaan wordt dan spreken we elkaar gewoon aan op een normale manier. Heeeel af en toe via onze baas maar meestal gewoon direct. Werk prima hoor!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:49

Ik ga niet de plaats innemen van een leidinggevende. Ligt er natuurlijk ook aan hoe betrokken en aanspreekbaar de leidinggevende is.
Wil best eens tegen een collega zeggen "joh doe eens collegiaal en werk door", maar veel verder ga ik niet. Ik ga niet iemand echt "aanspreken" op zijn/haar gedrag.