Help! Vrijetijd te veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlorienM

Help! Vrijetijd te veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:36

Hoi!

Ik moet het toch even kwijt, en misschien is er iemand die mij hiermee kan helpen.

Dit was altijd waar ik van droomde, heel veel tijd om te doen wat ik wil. De afgelopen jaren dag in dag uit ontzettend veel stress om alles gedaan te krijgen wat ik die dag wilde doen en dan nog tijd te weinig hebben. Blijkt dat ik die drukte achteraf heerlijk vond. :+

Ik zal maar even uitleggen waar ik het over heb. Ik ben afgelopen jaar op het randje gezakt voor mijn Havo diploma en dus heeft mijn school me uitbesteed aan de Vavo (voor de mensen die dat niet kennen, hier volg je dan een jaar lang de vakken (max. 2 of 3 geloof ik) waar voor je bent gezakt en dan krijg je alsnog je diploma.) Dat betekent dat ik maandag van 8 tot half 11 S'avonds op school zit en woensdag van 6 tot half 11 S'avonds . Daarmee is mijn schoolweek al weer voorbij.

Aan het begin lijkt dat allemaal heel erg leuk , maar dat viel me toch vies tegen. Mijn vrienden zitten de hele dag op school dus die zie ik vrijwel alleen in het weekend en op de avondschool zit iedereen heel erg voor zichzelf dus daar heb je vrijwel geen contact met je klasgenoten. Ik begon aan mezelf te merken dat ik steeds later mijn bed uitkwam en overal heel lang over ging doen want " ik heb toch tijd genoeg". Op een gegeven moment ga je dat sociale wat je de hele dag op school hebt ook enorm missen. Je hebtwel contact met mensen maar dat is heel anders.

Het is niet zo dat ik de hele dag voor de tv hang , maar voor mijn gevoel toch te veel. Ik heb 2 eigen paarden (waarvan 1 met pensioen ) en ik werk bij de Albert Heijn (a 10 uur in de week) , ook deed ik vrijwilligerswerk bij een gehandicapten manege maar dat botste met mijn werk bij de AH dus dat doe ik sinds een week niet meer. Veel mensen zeggen "er is toch altijd wel wat bij de paarden te doen" maar op een gegeven moment zijn alle zadelkasten etc. Ook wel schoon :')

Wie o wie heeft ideeën om mijn tijd goed te benutten en helpt mij van mijn vrijetijd af? _/-\o_

_karin_

Re: Help! Vrijetijd te veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:39

Misschien is het leuk om een online cursus te volgen in iets wat jou interesseert, om je zo een beetje voor te bereiden op het HBO? (https://www.coursera.org/) En anders misschien wat meer werken bij de AH om te sparen, of een andere sport oppakken voor 1/2 keer per week waar je misschien in teamverband zit zodat je wat meer interactie krijgt met mensen?

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:46

Iets van een cursus heb ik inderdaad al aan gedacht maar zat dan meer te denken aan Spaans cursus. Ik zou heel graag meer willen werken, sta ook open voor meer uur maar zo veel hebben ze me niet nodig. Een andere sport heb ik ook aan zitten denken maar heb geen idee wat, heb op streetdance gezeten maar was gewoon barslecht := en ook voor balsport ben ik niet heel geschikt, ik kan geen bal fatsoenlijk raken :+ als je nog ideeën hebt hoor ik het graag!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:47

Jeetje hoe kan dat nou! Ik kom altijd tijd tekort. Zou nog wel meer paarden willen rijden, vaker schrijven bij wedstrijden, kür op muziek maken voor anderen, meer werken, cursussen volgen, piano leren spelen, het dansen weer oppakken, meer met vriendinnen afspreken, enz enz enz.
Misschien kan je een maatje vinden om lange buitenritten mee te maken? Veel werk maken van het avondeten? Of iets creatiefs gaan doen? Of vrienden worden met een gepensioneerd of bejaard iemand? Die hebben vaak wél tijd :D

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:53

Dat had ik dus ook altijd, snapte maar niet hoe mensen tijd over konden hebben. Het lijkt mij ook erg leuk om paarden voor iemand te rijden, ik kan vindt ik best wel leuk rijden maar gewoon niet goed genoeg om iemand verder te helpen in de sport oid. Daar ben ik nog te onervaren voor (Net de overstap naar L1 gemaakt) . Het is misschien wel een idee om wat vaker bij mijn opa en oma op bezoek te gaan .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:53

Kun je niet iets gaan doen wat aansluit op wat je na je Vavo wil gaan doen? Wil je een opleiding doen of gaan werken? Misschien kun je iets voorbereidends gaan doen, vrijwilligerswerk dat aansluit of misschien een cursus oid die je verdere opleiding makkelijker maakt?

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:54

Piano leren spelen zou ik ook erg graag willen, heb het een paar maand geprobeerd maar ook muziek is niet mijn sterkste kant . Ondanks dat ik het wel echt heel leuk vindt.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 11:56

Ik wil sowieso volgend jaar beginnen aan een HBO opleiding. Ik wou eigenlijk dit jaar beginnen met food & business in Nijmegen maar nu weet ik het allemaal niet meer zo zeker. Tips van leuke studies zijn dus ook heel erg welkom

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:58

Aangezien je tijd over hebt en twijfelt over je studie: heel veel meeloopdagen doen bij verschillende opleidingen!

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:27

Het probleem is dat ik dan wel eerst iets moet vinden wat me leuk lijkt. Heb het profiel N&G dus kan daar erg veel mee, wat het alleen maar moeilijker maakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:31

Heb je een studieloopbaanbegeleider in de buurt? Dan daar eerst eens een gesprekje mee aanknopen. En internettesten doen over wat bij jou past. Daarna inderdaad meeloopdagen, voorbereidende cursussen, een extra baantje...

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 12:36

Ik heb geen idee eigenlijk, ga ik eens naar kijken. Bedankt!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:41

Hier ook iemand met te veel vrije tijd, of eigenlijk alleen maar vrije tijd. Zit sinds januari zonder werk en tot nu toe ook nergens aangenomen. Mag geen vrijwilligerswerk doen van de gemeente en een studie/cursus is even niet te betalen :(

Ik lees dus even mee, misschien zit er voor mij ook nog een goede tip tussen :)

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:11

laten we een bokt meeting organiseren voor mensen met veel vrije tijd haha

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:14

Ik ben gestopt met mijn studie dus ik heb helaas ook zeeën van vrije tijd.
Heb afgelopen weken fulltime gewerkt, en nu een paar dagen vrij, ik word er echt onrustig van haha.

Ging uit nieuwsgierigheid even kijken naar vrijwilligerswerk in het buitenland.
Maar daar moet je zelf meer dan 1500/2000 euro inpompen (2 weken), voordat je vrijwilligerswerk mag doen.
Omgekeerde wereld lijkt wel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:19

En het voor de hand liggende antwoord: baantje zoeken? Levert nog geld op ook. Ben in mijn tussenjaar ook gaan werken, de ochtenden zodat ik tenminste m'n bed uit kwam.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:29

Als de AH je niet meer dan 10 uur p/w nodig heeft een extra baan zoeken?
Bijvb postbode of horeca werk zijn ook flexibele banen.

Sowieso nadenken over wat je na de VAVO wil doen. Je hebt er immers tijd zat voor ;)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:30

Wat een luxe, zou ook wel zoveel vrije tijd willen :') Ik kom zelf bijna nergens aan toe! Wat ik zou doen is veeeel lezen, want hier heb ik bijna nooit meer tijd voor en doe ik ontzettend graag! Als het je interesseert kan je inderdaad een cursus gaan volgen, misschien wel met je paard. Er zijn tegenwoordig veel online cursussen die je van thuis uit kan volgen en deze zijn een pak minder duur dan cursussen waar je persoonlijk les krijgt.
Ook zou je misschien een 2e baantje kunnen zoeken dat je wel kan combineren met al de rest?

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:36

Paard gerelateerde cursus lijkt me ook erg leuk, iemand daar ervaring mee?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:43

Gezien je situatie en leeftijd snap ik eigenlijk niet waarom je niet meer gaat werken... Als dat niet bij de AH kan, dan wel ergens anders. Kan me voorstellen dat je met 2 paarden & een HBO studie in het verschiet de centen meer dan goed kunt gebruiken?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:50

Aangezien je nog geen geschikte hbo opleiding weet:
Er zijn zat trajecten waar je onder begeleiding kan zoeken naar een leuke studie.
Vaak doen ze dat dmv meeloopdagen in de opleiding of praktijk, testen en dergelijk.

En verder
- een extra baan
- vrijwilligerswerk (goed voor je cv)
- cursus creatief iets volgen (koken, bakken, schilderen, tekenen)
- cursus ter voorbereiding van je opleiding
- extra bijrijdpaard zoeken (kan toch ook recreatief?)
- huis/kamer aanpakken en herinrichten

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:51

Heb nog niet zo lang een baan bij de AH , dus ben dan ook heel blij dat ik na heel veel te hebben gesolliciteerd ik eindelijk een baantje heb. Er wordt hier heel veel gesolliciteerd en omdat ik 18 wordt willen ze liever mensen hebben die een jaartje jonger zijn en dus minder kosten. Voor de baantjes in de horeca willen ze juist mensen van 18+ maar dat ben ik dus pas over een half jaar.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:51

Ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan. Had alleen maandagavond wiskunde. Toen ik wist dat ik ggezakt was ben ik gelijk meer werk gaan zoeken (werkte naar 4 uur bij de ah, ben daar weg gegaan) en had uiteindelijk twee banen en werkte een tijd elke dag en bijna 40 uur per week.
Dus misschien kan je meer gaan werken. :)

Edit: zie je vorige bericht al. Door zoeken kan geen kwaad.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:54

Afwassen en overdag diensten mag je gewoon wanneer je 17 bent :) Als je niet weg wilt bij AH kan je toch iets er naast zoeken? Als ik het zo lees heb je op dit moment 20 uur vrij die je ergens aan kunt besteden, er zullen vast restaurants zijn die daar een vacature voor hebben!

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:59

FlorienM schreef:
Paard gerelateerde cursus lijkt me ook erg leuk, iemand daar ervaring mee?

Ik heb onlangs een online cursus gevolgd over natural horsemanship en was hier heel tevreden over. Als je interesse hebt mag je PB sturen :)