Samenwonen in Groningen aan de andere kant van het land!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_AB_

Samenwonen in Groningen aan de andere kant van het land!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 02:03

Hoi bokkers!

Zeven jaar geleden leerde ik een hele leuke man kennen, die nu bijna een jaar mijn vriendje is!
Hij woont in Groningen en ik vlakbij Arnhem. Na overleg besloten dat ik naar Groningen kom zodra we een huisje naar onze zin hebben gevonden.
Dus nu ben ik op zoek naar leuke tips over Groningen, leuke wijken om te wonen, samen woont-tips, tips voor een leuke baan en eventueel gezellige bokkers rond de 25 á 30 jaar die het leven in Groningen misschien wel gezelliger maken!
Dank jullie wel alvast!
( Modjes , sorry als t verkeerd staat! )

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 02:16

Hoi hoi!

Ik woon sinds mijn 4e in Beijum, een Noordelijke wijk aan de rand van de stad Groningen. Het is een groene en gezellige wijk (al hebben sommige delen, o.a. achterin, een wat slechtere reputatie) maar dat word al een stuk beter. Ik ben op gegroeid in dit huis http://www.funda.nl/koop/groningen/huis-85940648-framaheerd-85/ met lieve mensen in de omgeving en kinderen van veel leeftijden, en woon nu op mezelf (nog steeds in Beijum) en mijn moeder is dit jaar naar een kleiner appartementje gegaan ;)
Ook help ik hier met het organiseren van evenementen voor kinderen en de wat oudere mensen. Zo zijn we nu inzamel acties aan het houden voor kerst pakketjes voor ze. Erg leuk!

Ook mag je PB'en voor meer info. Ik ben geboren en getogen in Groningen :D
Laatst bijgewerkt door Aleydis op 18-10-15 02:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 02:26

Nog een stadjer hier :wave:!
Helpman, Oosterpoort, Corpus den Hoorn en de wijken rondom het stadspark en noorderplantsoen zijn echt enorm leuk! Beijum, Lewenborg en Vinkhuizen zou ik in eerste instantie niet naar kijken, ver van het centrum en de populatie is bijzonder.. Dat moet je wel liggen :D. PB me gerust als je eens een kop koffie in de stad wil komen halen :)!

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 02:36

Pardon hoor, maar ik zit binnen 10minuten op de grote markt met de fiets vanaf Beijum en 15 met de bus. Ik ken meerdere mensen die hier zijn komen wonen vanuit een andere plaats/provincie en vinden het kei gezellig. Ook is hier een grote variatie aan mensen, maar het voelt aan als een groot dorp.

Kimbers

Re: Samenwonen in Groningen aan de andere kant van het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 04:22

In alle wijken heb je wel een straat of gedeelte waar je niet wil wonen. Dat mensen zeggen 'ga daar niet heen' is vaak meer van horen zeggen dan van daadwerkelijke ervaring.

Beijum en lewenborg zijn denk ik de meest groene wijken met veel recreatieve mogelijkheden dicht in de buurt. Ook zijn de straten rustig omdat alles een woonerf is.

de wijert, helpman en corpus liggen vlakbij het hoornse meer wat ook omringd is door een groot stuk groen.

er zijn zoveel wijken.. voor alles is wel wat te zeggen denk ik. Wat is voor jou plezierig wonen?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:16

Ik woon zelf in beijum en zou het je ook niet echt aanraden. Oosterpoort vind ik zelf erg fijn, maar ook de wijert en rond het paterswoldse meer is erg mooi.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:19

Wil je wat meer 'stads' dan zijn idd wijken als Helpman en de Oosterpoort leuk. Ik heb zelf aan de rand vd oosterparkwijk gewoond, aan de petrus campersingel. Met veel plezier gewoond, leuk en rustig appartement en ik was zo in de binnenstad.
Ook ik zou wijken als Vinkhuizen, Lewenborg en Beijum niet aanraden.. Je hebt er heus leuke stukjes tussen maar het zijn wel echt buitenwijken zeg maar.
Maar het is wel een stuk goedkoper dan de binnenstad en als je een beetje kritisch bent vind je daar vast ook een leuk huis in een leuke straat.
Of bedoel je dat je iets zoekt in de provincie Groningen ipv de stad?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 10:21

Hoi! Wat leuk al die reacties! :)
Beijum is vanaf Noord gezien aan de andere kant van de stad toch? Mijn vriend woont nu in Noord, vlakbij winkelcentrum Selwerd. Maar hij weet niet zo goed waar die geen wil. Vandaar dat ik jullie tips vraag!
@Majabeestje: We zoeken idd een huis in stad, niet in de provincie ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:21

Beijum en lewenborg zijn oprecht leuke, rustige, groene, kindvriendelijke wijken. Snap niet zo goed waar iedereen het negatieve beeld vandaan heeft. Zo'n 10/15 jaar geleden zijn beide wijken enorm opgeknapt en opgeschoond. Jammer dat het beeld is blijven hangen.

het zal denk ik toch echt een kwestie van bezichtigen zijn ts. Kijk of je het straatbeeld prettig vind, kijk naar de buren en of de voorzieningen in de buurt je aanspreken.

Iedere wijk heeft zo zijn charme, het is maar net wat je zoekt.

Beijum is trouwens in het noorden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:29

Ik zou eerder voor lewenborg gaan dan voor beijum en ik woon al m n hele leven aan deze kant van de stad. Beijum heeft hele leuke stukken maar rondom het winkelcentrum is het wel nogal 'aso' maar dat zal je rondom selwerd ook hebben. Ergens waar ik persoonlijk niet zou willen wonen. Lewenborg is pas geleden nog heel positief opgeknapt. Ik denk dat het echt heel persoonlijk is inderdaad!.
Oosterpoort is een jonge en populaire wijk. Daardoor ook wel wat duurder. Helpman vind ik ook wel leuk. Oosterpark is weer wat meer aso. (M n nicht is terug gevlucht naar Beijum bijv.) maar is wel een stuk beter geworden. Willen jullie gaan huren (sociaal of particulier) of juist kopen. Sociale huurwoningen in de populairdere wijken moet je echt wel een flinke tijd staan ingeschreven. Woningen in de korreweg/paddepoel of bepaalde delen beijum gaan voor minder inschrijftijd weg.
Ik sta 4.5 jaar ingeschreven maar ik doe echt totaal nog niet mee. Ik laat dan ook nog geen woning achter.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:41

Persoonlijk zou ik niet in Beijum willen wonen. Veel te ver weg en de sfeer spreekt me ook niet aan :P Ik woon zelf in de rivierenbuurt. Heerlijk wonen met een leuke mix van student en stadjer. Helpman en de Weijert vind ik ook leuk. Voordeel vind ik hier de ontsluiting: je bent zó op de A7/A28, echt ideaal. Ik heb 2 jaar in de indische buurt gewoond (Sumatralaan, sinds ik er weg ben hoor ik weer vanalles over criminaliteit := ) en dat vond ik altijd ook wel leuk en centraal.

Qua baan: wat voor opleiding/richting heb je gedaan? Callcenterbanen zijn er veel in Groningen, maar dat moet je ook maar net willen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:48

We willen voorlopig gaan huren! :)
Staan n jaar bij de woningbouw ingeschreven nu. En k zie idd ook wat jij zegt, Lenaa_tje! Ik kan makkelijker aan een huis in De korrewegwijk of Paddepoel komen dan aan n huis in bv Oosterpoort of Helpman.
Selwerd is idd ook rond het winkelcentrum wat aso. Maar dat schijnt Paddepoel ook te zijn...
Lastige keuzes!
Mn zwager gaat in de Antillenbuurt wonen, heeft ie n groot huis gekocht. Dat is ook Korrewegwijk toch?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:50

imd schreef:
Persoonlijk zou ik niet in Beijum willen wonen. Veel te ver weg en de sfeer spreekt me ook niet aan :P Ik woon zelf in de rivierenbuurt. Heerlijk wonen met een leuke mix van student en stadjer. Helpman en de Weijert vind ik ook leuk. Voordeel vind ik hier de ontsluiting: je bent zó op de A7/A28, echt ideaal. Ik heb 2 jaar in de indische buurt gewoond (Sumatralaan, sinds ik er weg ben hoor ik weer vanalles over criminaliteit := ) en dat vond ik altijd ook wel leuk en centraal.

Qua baan: wat voor opleiding/richting heb je gedaan? Callcenterbanen zijn er veel in Groningen, maar dat moet je ook maar net willen.

Ik heb bosbouw gestudeerd, maar daar is geen werk in te vinden!
Heb me nu bij randstad ingeschreven als werkzoekende.Dus t zal idd wel callcenter werk, klantenservice werk, iets in die richting worden :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:52

Ik wil je niet ontmoedigen, maar met een jaar aan punten bij de woningbouwvereniging kom je in Groningen echt niet aan een huurhuis in een straat die ok is. Ik kwam met vier jaar aan punten net aan terecht in een stuk in de Weijert op het randje van 'daar wil echt niemand wonen'.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:59

Ik kreeg na 1,5 jaar aan punten sparen een studio voor 1 persoon (voor jongeren onder de 23) in de Oosterparkwijk. Prima studio (rond de 25 vierkante meter), maar helaas wel tuig dat eromheen woonde en enorme overlast veroorzaakte.
Als je een woning voor jullie samen wilt, dan maak je met 1 jaar inschrijftijd geen schijn van kans. Ik denk dat je het over een jaar of 3 verder aan punten wel kunt gaan proberen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 12:01

Ik weet idd dat ik nog niet aan n sociale huurwoning kom! Dus we gaan ook particulier zoeken :)
Zodat we zsm samen wonen ^^

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:04

Ik had zelf na 3 jaar een kleine benedenwoning met tuin. Maar dat was een puinzooi toen ik erin ging, dus daar heb ik ook wel mazzel mee gehad. En dus een buurt die niet heel best bekend staat.
Particulier lijkt me dus verstandig. Is alleen wel stukken duurder, dus de kans dat je wat betaalbaars vindt in een fijne wijk is niet zo heel groot.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:05

Ik heb o.a. post bezorgd in de Korrewegwijk, Indische buurt en het Oosterpark. Korrewegwijk en Indische buurt zou ik zelf niet willen wonen, Oosterpark zijn vooral de opgeknapte straten gezellig geworden.

Ik woon nu zelf in Kostverloren, ook een prima wijkje.

Maar ja eigenlijk heb je overal wel minimaal 4 jaar aan punten nodig...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:06

Ik heb eerst in de schilderswijk gewoond en daarna in Vinkhuizen. Ik heb het op beide plaatsen enorm naar mijn zin gehad! Voor uitgaan was de schilderswijk handiger, maar om paard te rijden en voor de rust was Vinkhuizen beter :j

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 12:15

Ah, thanks voor de tips!
Toen ik globaal keek zag ik via funda al wel wat huisjes binnen ons budget ( 695, want dat is de huursubsidie grens) voorbij komen! Wist toen alleen niks van welke wijken fijn zijn en niet. Daar kan ik nu wat beter/gerichter naar zoeken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:29

Als je 700 aan huur kunt betalen(als je alle twee een baan hebt) dan kun je net zo goed kopen. Rente is historisch laag en prijzen zijn weer aan het stijgen maar er staat genoeg leuks te koop in Groningen. Aanrader is om inderdaad eens rond te fietsen/lopen in bepaalde wijken, sommigen zijn leuk andere minder maar het is een stad dus criminaliteit is overal. Je moet wel in staat zijn , als je iets leuks ziet , om snel te kunnen kijken en handelen dus misschien is de volgorde baan/hypotheek regelen/ huis zoeken de beste optie. Ik heb er vroeger wel wat gekocht voor de kinderen maar nu geen binding meer met de stad. Weet wel dat je vaak bij kopen veel meer kans maakt als je de hypotheek al geregeld hebt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:49

Leuk dat je naar Groningen komt!

Ik woon zelf in Corpus den Hoorn en daarvoor woonde in in Helpman (Groningen zuid) en dat vind ik allebei super fijne wijken om te wonen. :) De Wijert is ook een hele leuke wijk.

En ik vind inderdaad Beijum/korreweg ook echt geen fijne wijken als ik eerlijk ben :n die slechte reputatie is er niet voor niks, ik voel me daar altijd zwaar onveilig 's avonds. Veel hangjeugd etc. (kwam er vaak, mijn ex woonde in Beijum) Maargoed, iedereen beleeft dat anders. Ik zou er iig niet willen wonen.

En 'gezellige bokkers rond de 25 á 30 jaar' check :D

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 13:52

Moet het perse Groningen stad zijn of heb je ook interesse in de plaatsjes er om heen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:38

Ik woon ook in Groningen!
Woon sinds begin september in een studio in Paddepoel-Zuid. Paddepoel had niet mijn eerste voorkeur maar het is wel een deel van Groningen dat flink op de schop is gegaan de afgelopen jaren. Mijn flat is van 2013 en achter mij wordt op dit moment een nieuwe buurt gebouwd met gezinswoningen. Stond sinds 2011 ingeschreven bij de woningcorporaties en stond nu bovenaan om een studio te kunnen verkrijgen. Denk dat dat wel iets zegt over de wachtperiode die er is voor sociale huurwoningen (schrijf er toevallig ook m'n scriptie over :+ ).

Heb al in veel buurten in Groningen gewoond en de Oosterpoort is toch wel mijn favoriet!
En.... gezellige blokkers rond de 25 à 30, ook check! :D

Edit: zijn leuke, nette appartementen te koop voor een relatief lage prijs in Groningen.
Vooral ex-huurwoningen van woningcorporaties zijn vaak zeer goed onderhouden. Als dat een optie is zou ik dt zeker proberen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:45

Als je niet echt verbonden bent aan Groningen dan kan je ook heel leuk in Leek wonen, met de bus binnen 20 min in Groningen.