Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:13

Hoi bokkers,

vanmorgen ben ik aangereden op mijn scooter, even het verhaal;
ik reed door een straat en een auto kwam achteruit van een pad afgereden. Of hij had me niet gezien of hij dacht dat het gewoon kon, maar ik moest dus vol in de rem en kon maar net op tijd remmen. Toen reed de auto verder en ik dus ook weer en vervolgens stopte hij plotseling in de bocht, ik stond op tijd stil. Daarna reed de auto achteruit en toen zat ik eronder vast met mijn voorwiel en kon ik geen kant meer op. Ik zag in eerste instantie niet dat/waarom die achteruit ging, omdat ik geen overzicht had over de bocht dus kon ik niet achteruit gaan. Er was een mevrouw die hem probeerde te stoppen maar hij bleef maar achteruit rijden. Gelukkig (na voor mijn gevoel een paar minuten := ) stopte die uiteindelijk.

Er kwam een vrouw naar mij toe dat het mijn schuld was, omdat ik aan het 'plakken' was. Klopt ook enigszins wel, want hij stoof zo voor mij de weg op, dus zat er inderdaad eventjes dicht op. De meneer van de auto heeft haar gegevens genoteerd zodat zij voor hem kan getuigen en ik heb 3 mensen die dan voor mij kunnen getuigen.

Nu vraag ik me dus af of het echt mijn schuld is en of ik aansprakelijk ben?

Heb geen lichamelijke schade, maar ben wel echt enorm geschrokken. Scooter is er helaas wat minder aan toe :(:)

Ben niet zo zeker van dit topic, dus liever geen aanvallende reacties :o

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:15

Als hij achteruit reed dan is dat toch een bijzonder manoeuvre?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:15

jij bent een zwake weggebruikt dus normaal sta je wel sterker.

In België is het ook zo wie van een oprijbaan komt dat die nooit op eender wie voorang zou hebbben, dus als dit bij jullie ook zo is denk ik eerder dat hij fout i.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:16

Oei wat een vervelend ongeluk! Lijkt in mijn opzicht toch de fout van de auto, als die gewoon goed in de spiegels had gekeken had hij je wel gezien lijkt mij.

Dinopino

Na mij weten ben je altijd verkeerd wanneer je achteruit rijdt.

Sabbientje

Re: Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Mijn mening (ik ken de wet namelijk niet uit mijn hoofd) : De auto doet een bijzondere verrichting (achteruitrijden) Dus deze is fout.

jorika1986

Heb je een schadeformulier ingevuld?

Zo ja, de achterkant ook goed invullen en opsturen naar je verzekering!
Zo nee, heeft deze meneer niets om te verhalen! En jij ook niet!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:17

Formulier invullen en goed de juiste vakjes aankruisen (waaronder achteruitrijden er op stond) en hele korte omschrijving aan voorkant met "stopte abrupt en reed mij achteruit aan terwijl ik stil stond" ook vakje "stond stil" aankruisen. (En dan later uitgebreid achterkant invullen)

En dan lekker de verzekeringen het uit laten vechten!

Volgens mij heeft hij jou aangereden in een bijzondere manouvre en is het ZIJN fout. JIJ bent nl niet achterop gereden, dan zou bumperkleven pas kunnen worden aangehaald.. Want jij zou er dan op geknald toen hij stil stond.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-10-15 12:19, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:17

Auto reed achteruit, dat is een bijzondere manouevre en ik heb altijd geleerd dat je dan altijd laatste rechten hebt en in dit geval zou die dan schuldig zijn.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:18

Alles wat achteruit rijd is aansprakelijk. Ook al zal je er dicht er op hebben gezeten, achteruitrijdend verkeer heeft nooit voorrang.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:19

Vreemd verhaal, maar ik denk niet dat jij aansprakelijk bent. Jij stond immers stil, en de auto is tegen jou opgereden. Mij is altijd wijsgemaakt dat een stilstaand voertuig nooit in fout is, ongeacht de omstandigheden.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:19

jorika1986 schreef:
Heb je een schadeformulier ingevuld?

Zo ja, de achterkant ook goed invullen en opsturen naar je verzekering!
Zo nee, heeft deze meneer niets om te verhalen! En jij ook niet!

Nee geen schade formulier ingevuld! Ik kreeg alleen zijn gegevens en hij de mijne. Ik wist niet wat ik moest doen en mensen om mij heen zeiden dat ik z'n gegevens moest hebben. Hij zou het bij zijn verzekering gaan horen zei die. Maar dat schadeformulier weet ik dan dus voor de (hopelijk niet) volgende keer..

Snollygoster schreef:
Vreemd verhaal, maar ik denk niet dat jij aansprakelijk bent. Jij stond immers stil, en de auto is tegen jou opgereden. Mij is altijd wijsgemaakt dat een stilstaand voertuig nooit in fout is, ongeacht de omstandigheden.

Valt toch wel redelijk mee hoe vreemd, haha. Misschien een beetje warrig getypt, maar ben nog een beetje geschrokken.

Maar bedankt voor de reacties in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Amira_ op 15-10-15 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:19

Ja en jij stond stil, dan is altijd de ander fout geloof ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:20

Achteruit rijden is een bijzondere verrichting en de automobilist had al het andere verkeer voorrang moeten verlenen. Was je aan het bumperkleven, dan kan het nog een stukje gedeelde schuld zijn omdat jullie beide fout zaten maar als jij gewoon stil stond is dat ook niet van toepassing. Maar jij had voorrang en hij had jou moeten laten passeren voordat hij achteruit ging rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:21

Wel alsnog een schade formulier in gaan vullen hoor! En opsturen naar je verzekeraar. Die mag het vervolgens voor je gaan uitzoeken. Als je afwacht wat de tegenpartij invult dan kan je bedrogen uitkomen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:21

Contact opnemen en schadeformulier invullen. Niet op hem gaan wachten na zijn check of hij wel of niet verzekerd zou kunnen krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:22

troi schreef:
Wel alsnog een schade formulier in gaan vullen hoor! En opsturen naar je verzekeraar. Die mag het vervolgens voor je gaan uitzoeken. Als je afwacht wat de tegenpartij invult dan kan je bedrogen uitkomen.

:j

En een verzekering zal met liefde proberen het te verhalen op de verzekering van de tegenpartij :j

eef_doortje

achteruitrijdend verkeer is altijd fout

beatje

Ik heb in Belgie eens een aanrijding met een scooter gehad.Die reed te hard nam haar bocht verkeerd en reed tegen mijn auto aan waardoor ze onder uit ging.Ze gaf ook gelijk haar fout toe.Toch moets mijn verzekering betalen omdat zij zogezegd een zwakkere weg gebruiker was.Ik vond dat toen maar vreemd en was het er ook niet mee eens ,ik stond nota bene stil.Dus ik denk op zich dat je wel sterk staat.

kiwiwitje

Contact opnemen met die persoon , voor formuliertjes, hij is fout. En nu kun jij je eigen schade betalen. Kloppen de gegevens niet direct aangifte gaan doen als je in ieder geval gegevens van getuigen en kenteken van de auto hebt..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:23

Okee dankjulliewel! Zal dat dan gelijk gaan regelen straks!

vuurneon schreef:
troi schreef:

:j

En een verzekering zal met liefde proberen het te verhalen op de verzekering van de tegenpartij :j

En zal zijn verzekering dat dan ook gaan proberen op mij?

kiwiwitje

Re: Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:24

Daar merk jij helemaal niks van.. Dat doen de verzekeringen onderling. En geloof me, jij kan echt niet fout zijn als een auto achteruit rijd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:25

Yep (geen verzekering die graag uit wil betalen immers haha als er meerdere partijen bij betrokken zijn), maar aangezien de automobilist de schade heeft veroorzaakt gaat dat niet lukken.

Gaat wel achter de schermen hoor :) Ik kreeg toen alleen een brief met de mededeling dat mijn verzekering de schade ging uitkeren aan de tegenpartij.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:26

Kunnen ze proberen, maar denk dat de kans dat hij t wint zeer zeer zeer klein is.

Mocht ie wel winnen betaalt je verzekering, je bent je schadevrije jaren kwijt en zal daardoor misschien wat meer verzekering betalen. (Althans das in nl)

Zou me daar niet te druk om maken. Kans dat jij je schade vergoed krijgt is veel groter!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:27

vuurneon schreef:
Yep (geen verzekering die graag uit wil betalen immers haha als er meerdere partijen bij betrokken zijn), maar aangezien de automobilist de schade heeft veroorzaakt gaat dat niet lukken.

Gaat wel achter de schermen hoor :) Ik kreeg toen alleen een brief met de mededeling dat mijn verzekering de schade ging uitkeren aan de tegenpartij.

Jaa begrijp ik! Maar okee goed om te weten :j