Robotstofzuiger IRobot of LG Hom-Bot? En de katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Robotstofzuiger IRobot of LG Hom-Bot? En de katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:32

Pfff wat een uitzoekwerk.. al tijden ben ik nu aan het vergelijken en het nadenken welke robotstofzuiger ons maatje mag worden.

Na veel speurwerk blijven er nog twee types voor ons over:
De LG VR64701LVMP
http://www.robotstofzuigerstore.nl/prod ... 1lvmp.html

En de IRobot Roomba 800 serie
http://www.robotstofzuigerstore.nl/prod ... a-880.html

Nu hebben we het hele huis met grote 60x60 tegels, geen drempels dus volgens ons is het toch wel de ideale plek voor een nieuw vriendje als Irobbie of Hombie in huis.
Maar ja welke?

Wat puntjes...
Onze kat is extreem bang voor de gewone stofzuiger, lees je hoeft alleen maar hem aan te raken en mevrouw is al in paniek.
Nu heb ik zoveel filmpjes gekeken en lijkt de LG wel veel en veel stiller en ook lees ik dat veel in reviews als positief punt. Bij de IRobot lees ik als negatief punt het geluid. Nu heb ik wel een IRobot in real life aan het werk gezien en vond ik het wel mee vallen en niet te vergelijken met een stofzuiger, maar meer met zo'n bestuurbare auto.
Ik vind de LG wat meer gericht zuigen, de IRobot maakt volgens mij meer een kriskras route naar mijn idee en doet er dan veel langer over?
Voordeel van de IRobot zijn de speciale rubberen borstels en dat alles eenvoudig te vervangen is, wat bij LG volgens mij lastiger is?

Ah ja waarom nog dit topic?
Mijn vraag is of er mensen zijn met deze types( of merken) robotstofzuigers en de ervaringen ten opzichte van geluid, vervangen onderdelen etc. is?

En de belangrijkste vraag hoe reageren jullie katten erop?

Alvast bedankt voor het lezen en de hulp in de aanschaf van een nieuw maatje :D

Sanet

Re: Robotstofzuiger IRobot of LG Hom-Bot? En de katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:36

Wij durven niet, als de katten wel eens gaan kotsen, dan verspreidt dat apparaat alles egaal over de hele woonkamer :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:39

Ik verkoop ze (o.a.) op m'n werk.. En kan je vertellen dat de borstels die er in zitten echt ruk zijn in combinatie met honden- of kattenharen. Alles gaat in de haren van die borstels zitten en dat moet je om de haverklap gaan schoonmaken.
Er is wel een robotstofzuiger van iRobot met rubberen borstels, maar die kost gelijk €600. Daarnaast is het opvangbakje van zo'n robotstofzuiger echt minimaal, dus nee.... Ik stofzuig zelf wel. Het lijkt mij nog niet goed genoeg ontwikkeld om samen te gaan met honden en katten.
Edit: zie dat je die met de rubberen borstels zelf ook had gevonden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:46

@ Sanet
Dat is inderdaad een risico, maar moet zeggen dat mijn katten eigenlijk vrijwel niet kotsen. Heel af en toe een haarbal, maar die detecteer ik wel voordat ik hem aan zet :D

@ Renee1991
Ik ben inderdaad naar die met rubberen borstels aan het kijken. Helaas, wil mijn vriend hoe dan ook zo'n ding, hij is het stofzuigen zo zat en hij kan niet tegen het zand onder zijn schoenen, dat knispert, soms lastig :))

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:48

De reactie van Renee1991 deel ik niet, de robotstofzuiger vind ik namelijk ideaal om dagelijks de hondenharen even mee op te laten zuigen. Ik leeg het bakje wel dagelijks. Ervaring met een kat heb ik niet, wel met een hond die erg giftig reageert op de stofzuiger. Op de robotstofzuiger reageert ze absoluut niet. Verder heb ik een Dirt Devil en dus geen ervaring met de types die jij noemt.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:54

Hier al bijna anderhalf jaar ervaring met een robotzuiger, ook een Dirt Devil inderdaad, maar wel met twee halflangharige katten.
Voor de gewone stofzuiger gaan deze helden op de loop, voor de robot blijven ze doodleuk zitten en die laten ze zelfs rustig tegen zichzelf op botsen :+

Wel een tip, laat het ding nooit zonder toezicht draaien. Inderdaad is het gevalletje kots een reden, maar soms kunnen ze zich vastdraaien in een hoek. En bij mij is er zelfs een kat die het prachtig vind om het ding te storen bij het werk, dus dat moet even in goede banen geleidt worden _O-

Verder, regelmatig onderhoud aan de borstels, en het legen van de (helaas vaak te) kleine stofopvangbak. Maar ik kan eerlijk zeggen dat ik nog steeds blij ben met het ding. De haren worden prima meegezogen, zelfs grit wordt grotendeels opgepikt. Ik kan hooguit zeggen dat ik spijt heb dat ik er niet eerder eentje gekocht heb. Het is zo'n uitkomst als ik eens weinig tijd heb. Dat ding draait z'n rondje terwijl ik vast een bak thee neem.

En helaas voor je vriend, de robot is slechts een hulpje, het kan nooit een echte stofzuiger volledig vervangen. Maar hier voldoet het ding prima, om gewoon even snel de haren en het stof van de vloer te halen. Dan komt het betere stofzuigen wel in het weekend :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:14

En de Dyson robotstofzuiger? Die halftrack valt vast in de smaak bij het vriendje. Ben alleen bang dat hij duur is. -O-

Miele heeft dacht ik ook een robotstofzuiger. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:12

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:37

Wij hebben nu ruim 2 jaar minimaal 1 robotstofzuiger. Vriendlief koopt kapotte via marktplaats en repareert ze dan. We hebben dus verschillende modellen getest bij onze katten. En ik moet zeggen dat de roomba het in eerste instantie won.... totdat we een neato in handen kregen. Wat een mooi ding is dat! Zuigt als een tierelier. En maakt daar bij het starten ook wel de herrie naar....
De katten gaan voor geen enkele roobie aan de kant.
Wij hebben naast de roobies ook nog een dweil/wis apparaat. Geen herrie, en perfect om het parket weer te laten glanzend....

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:44

Wij hebben de roomba, werkt perfect voor de haren van de hondjes. En ja hij maakt wat geluid maar meestal zet ik hem aan, wanneer ik even weg of boven ben. Idd kriskras door het huis, maar volgens mij pakt ie wel alles. Vriendlief maakt hem schoon en leegt het bakje. En mijn hondjes blaffen altijd op gewone stofzuiger alleen bij de roomba doen ze niks.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:54

Bagheera_206 schreef:
[ Video ]

Ik loop ook al jaren te zeuren om zo'n ding, 2 honden-3 katten-4 mensen in huis en buiten ook een veestapeltje. Alles haar en zand dus en twijfels over het gebruik met al die haren.
Deze ziet er leuk uit maar wie heeft er nu zo'n leeg huis?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:08

De Dyson is volgens mij nog in de maak als ik dat zo zie :D
Ik ben ook bang voor de prijs :oo

@ rabbeltje
Dat is handig :))
Ik ga nog is even naar de Neato kijken, dank je wel!
Ben wel bang dat poeslief deze wel iets enger gaat vinden. Het is zo jammer dat er maar zo weinig daadwerkelijk te bekijken zijn bij winkels.

@ Invisible
Thanks voor je ervaring.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:31

Recent heb ik een robotstofzuiger van Marktplaats geplukt, ook een defect exemplaar net als de vriend van rabbeltje. Weinig voor betaald maar erg blij mee! Hij vervangt de normale stofzuiger niet 100% maar hij is super voor het tussendoor schoon houden van het grootste deel van de vloer. Een keer in de zoveel tijd zelf even zuigen voor de lastige hoeken en klaar ben je. Het helpt wel als je je huis een klein beetje robotvriendelijk maakt. In ons geval was dat vooral het wegwerken van een paar dunne kabeltjes (die eet hij anders op :9) en het 2mm ophogen van onze bank (dan past hij er net onderdoor).

Wat betreft je keuze sluit ik me helemaal aan bij Rabbeltje; kijk eens naar de Neato's. De Roomba's lijken maar wat te doen, ze rijden kriskras door je kamers heen en met een beetje geluk pakken ze dan alles mee (of niet, of 6x). De Neato deeltje je woning op in stukken van 5x5 meter en gaat die dan systematisch zuigen. Ook gaat hij terug naar zijn laadstation als hij niet alles gedaan krijgt in 1 lading en gaat daarna verder waar hij gebleven was. Erg leuk ding :j

Nieuw zijn ze behoorlijk aan de prijs, tweede hands komen ze wel eens voorbij op Marktplaats, zeker het wat oudere type (XV-15, die heb ik nu ook). De nieuwere types lijken niet heel veel verbeteringen te hebben behalve iets slimmere software en een ander kleurtje. Wel echt anders is de Botvac van Neato. Die zijn ook serieus duurder maar hebben wel een borsteltje aan de zijkant. De Neato is namelijk niet enorm goed in het meepakken van lastige hoekjes en randen. Gaat best goed, maar gaat beter met dat extra borsteltje.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:43

Ik heb de LG Homebot en ik ben dol op hem *\o/* . Wij hebben 2 katten en werken allebei 50 uur per week. Weinig tijd voor het huishouden dus. Ik laat hem iedere dag onze woning zuigen. Hij maakt wel behoorlijk geluid, wel anders dan een stofzuiger. Onze bange poes is er gelukkig niet bang voor. De kater kijkt er totaal niet naar om.

De LG leert waar obstakels staan. Als je de tafel verschoven hebt zal hij de eerste keer er zacht tegen aan botsen maar hij leert zelf de nieuwe route weer aan.

Het belangrijkste, mijn huis is haar vrij. Hij zuigt nauwkeurig dan ik. Helaas doet hij geen trappen :( dus die moet ik zelf doen 1x per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:49

Sorry, maar als ik het woord robot stofzuiger icm kat voorbij zie komen, moet ik steeds hier aan denken :=
Afbeelding

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:50

Sinds een paar jaar in het bezit van een Irobot Roomba, omgedoopt tot Sonny :D
Als ik me niet vergis de 785 (speciaal voor huisdieren).

In het begin vonden al onze huisdieren Sonny maar niks. Ze blijven er uit de buurt maar zijn er niet meer bang van. Hoewel, mijn eerste reu bleef vaak liggen en zat Sonny tegen hem aan te butsen en om hem heen te zuigen _O-

Sonny draait bij ons 5 dagen per week. Iedere ochtend een uur kriskras door het huis. Op maandag zit het bakje ramvol, dinsdag t/m vrijdag circa de helft minder.
Onze begane grond is vlak en open, hij kan overal gemakkelijk bij. De onderkant van de fauteuil scherm ik af door er een bakje voor te zetten zodat Sonny daar niet onder kan (hij wil zich daar wel 's vastrijden).

1x in de 3 weken controleren we de onderkant. Het zijn vooral mijn haren die om de borstel vast gaan zitten :roll: ik geloof dat de zijborstel het enige is wat we tot nu toe vervangen hebben.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:59

Wij hebben een LG hom-rob, roepnaam Elly :)) Echt ideaal met drie honden in huis en inderdaad veel zand van buiten. Dit is een speciale uitvoering voor honden en katten haren en doet het perfect. Gaat heel gestructureerd door het huis. Zit wel eens vast inderdaad maar toch, het scheelt zoveel werk.

We hebben nog geen onderdelen hoeven te vervangen, het geluid is veel minder dan een gewone stofzuiger. Honden vonden het even raar in het begin, maar negeren haar nu. Katten hebben we niet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:01

Hahaha het zijn ook míjn haren die voor problemen zorgen. Maar dat geldt voor élke stofzuiger. Mijn haar is láng en vreselijk sterk. Killing voor stofzuigers.
Wij zijn al tijden heel happy met roomba. M'n katten maakt het niks uit en ondanks dat ie om de dag zelf een programma loopt heb ik nog nooit versmeerde kattenkots in huis gehad.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:15

Wij hebben een Roomba genaamd Wall-E en hoewel ik het een ideaal ding vind (want ik heb een hekel aan stofzuigen) heeft hij ook zo zijn makken:
Elk licht gekleurd snoertje in huis wordt opgegeten, vooral die van de macbook is in trek.
Ik heb lange haren en dat betekend dat je na elke stofzuigbeurt de borstels schoon moet maken en haar van alle asjes moet halen (dus ook van de wielen, borstels, dat kleine borsteltje en het voorwiel).
Het bakje zit redelijk snel vol ca 2 -3 zuigbeurten.
Hij gaat inderdaad in een random patroon de kamer door, maar ik heb wel het idee dat hij overal komt. Hierdoor is hij met een kamer van 5 x 10 zo'n 2 uur bezig, het geluid is niet echt zacht dus ik zet m het liefste aan als ik niet in die kamer hoef te zijn (of gewoon als ik niet thuis ben).
En onze Wall-E is erg aanhankelijk, hij moet altijd net daar stofzuigen waar jij ook bent... en dus vlak achter je voeten, of tegen de wc deur bonken als je je daar schuil houd. :+

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:26

Een collega van mij heeft de LG robotstofzuiger, ze is er erg tevreden over. Het huis tussendoor ook lekker stofgezogen, ideaal met een hond is huis wat toch wel voor de nodige haren zorgt.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:38

Wij hebben een Philips stofzuiger : http://www.philips.nl/c-p/FC9910_01/robotstofzuiger En bij ons heet hij Harry :')

Toen we de hond hadden moest die dagelijks zijn ronde doen voor de haren, nu hebben we alleen nog 2 katten en komt hij gemiddeld om de dag voorbij zetten.
Onze katten kijken er niet naar, de hond destijds ook niet. Die bleef ook altijd liggen en stond echt niet op als Harry tegen hem aan reed _O-
Oh, het gebeurd wel eens dat Harry van slag is als we hem aan zetten, dat komt omdat 1 kat van ons er wel eens op zit als die op zijn laadstation staat geparkeerd.

Ik vind m wel wat lawaai maken, maar niet zoveel als een gewone stofzuiger.

Ik heb 1 Noorse boskat met pluizige vacht en dat blijft wel meer in de borstels zitten. De haren van de hond of mijn andere kat (Europees korthaar) niet. Maar de borstels zijn makkelijk eruit te halen en schoon te maken.

Wij zijn blij met Harry +:)+

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:55

Wat leuk om te zien dat anderen hun robotstofzuiger ook een naam hebben gegeven! :D _O-

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:08

Wij hebben een IRobot, wel een ander model (weet ff niet welke uit mijn hoofd) en 2 katten. Voor de gewone stofzuiger zijn ze als de dood voor deze bijna niet, ze gaan er niet op zitten. Maar gaan nog net aan de kant als hij er aan komt. Zitten rustig op de grond waar hij bezig is. (allen dochter lief van 1,5 is er bang voor. Die is er toen ze net kon tijgeren op geklommen en heeft hem toen aangedrukt en daar is ze zo van geschrokken)

Zitten nu tijdelijk bij mijn schoonvader en die heeft vloerbedekking en daar haalt hij nu nog na 5 weken heel veel stof uit wat een gewone stofzuiger nooit heeft gedaan dus de afgelopen 25 jaar. (voor het oog is het dus altijd schoon geweest maar werkelijk zit er dus heel veel stof in) Inmiddels hoeven we het bakje niet meer elke dag maar om e dag te legen dus word al wel minder.

Hij gaat lijkt idd wel kris kras door de ruimte heen, maar op den duur heeft hij wel een vaste route. Wij laten hem de woonkamer elke ochtend om 7 uur doen. Hebben we ingesteld.

Wij zijn er erg blij mee. Hoef nu nog maar ongeveer 1 keer in de maand met de gewone stofzuiger de hoekjes te doen waar hij niet bij kan.

zijn nu aan het verbouwen en hebben nu ook geen drempels meer en wil het zo inrichten dat hij bijna overal bij kan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:17

Sanet schreef:
Wij durven niet, als de katten wel eens gaan kotsen, dan verspreidt dat apparaat alles egaal over de hele woonkamer :/

_O- Lekker :')

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:07

MissYvette4u schreef:
Wat leuk om te zien dat anderen hun robotstofzuiger ook een naam hebben gegeven! :D _O-

Dat viel mij ook al op :)
En ja..... Onze Dirt Devil heet simpelweg Botje.... O:)