Om eerlijk te zijn merk ik niet zoveel van dat taboe, maar ik ben dan ook nog in de leeftijd dat het nog niet perse van je verwacht wordt dat je kinderen krijgt. Ik heb altijd geroepen dat ik geen kinderen wil, maar inmiddels is het iets waar ik regelmatig over nadenk, zeker nu de eerste baby's in de vriendenkring zijn geboren. Er is alleen 1 probleem waar ik tegenaan loop: ik weet niet wat ik wil. Lekker belangrijk, zou je zeggen, je bent pas 26, maar voor mij ligt dat net een beetje anders.
Mijn man is 13 jaar ouder dan ik en loopt dus tegen de 40. In principe nog jong genoeg, maar ik zou er toch lastig vinden als hij (bij wijze van spreken) pas op zijn 50e vader zou worden. Hem interesseert het niet, maar het lijkt me toch vervelend als mensen zich gaat afvragen of het nou papa of opa is die met de kinderwagen loopt

Even terug naar mijn twijfels. Natuurlijk is het niet zo raar dat ik op mijn 26e nog niet sta te springen om mijn leven om te gooien (wat uiteraard gaat gebeuren als je een kind krijgt). Ik heb dus nog geen rammelende eierstokken, maar er speelt meer. Zo heb ik bijvoorbeeld een lichaam wat vaak niet mee wil werken. Ik heb o.a. een bijzonder slechte weerstand, krijg altijd alles in meervoud (bijv. 2x waterpokken, 2x krentenbaard, enz.) en heb last van huid- en rugklachten. Als ik het daar met mijn moeder over heb zegt ze vaak 'oh, dat had ik vroeger ook'. Er zitten dus een aantal dingen tussen die mogelijk erfelijk zijn. Daarnaast is er in mijn familie veel sprake van psychische klachten, waaronder depressies met zelfmoord tot gevolg. Ikzelf ben ook niet vrij van psychische klachten, alhoewel daar op dit moment goed mee te leven is.
In de familie van mijn man komen o.a. hartafwijkingen voor, waar zijn broer op jonge leeftijd aan overleden is.
Wat is dus lastig vind is of ik het risico wil lopen (een deel van) die problemen door te geven aan een kind. Ik weet zelf hoe vervelend het is om ergens 'last' van te hebben, wil ik dat een kind wel aandoen? Wil ik zo egoïstisch zijn, met als mogelijk gevolg dat mijn kind een minder leuk leven krijgt?
Verder zijn er natuurlijk nog de 'normale' redenen om te twijfelen aan het krijgen van kinderen: ik hou van reizen, heb 3 paarden die veel tijd en geld kosten, we hebben net een huis gekocht, er zijn al genoeg mensen op de wereld, enz. enz. enz.
Er zijn vast meer mensen op bokt die in mijn positie zitten of hebben gezeten. Wat zijn jullie redenen om te twijfelen aan het krijgen van kinderen? En als je uiteindelijk gekozen hebt: waarom heb je gekozen om er wel/niet voor te gaan?
Als ik vriendinnen moet geloven , als je die hebt dan denk je nerens ander meer aan dan aan kinderen.
Onder vrouwen is het denk ik een soort taboe, want ik hoor nooit soortgelijke verhalen, alleen maar rozengeur en maneschijn.
En na de initiële schrik geen seconde meer getwijfeld, deze hoort bij ons. Dwars door alle zwangerschapsellende heen. Daar zorgen die hormonen goed voor