Huis kopen hoe gaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Huis kopen hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:05

Ja blond ik ben 31 jaar en ga voor het eerst een huis kopen met mijn partner (nu wonen we in zijn huis)

Het "regelwerk" komt op mij aan maar ik heb eigenlijk geen idee.

We zijn bij een huis wezen kijken waar we graag zouden willen wonen.

Volgens hypotheek berekeningen op site rabo kunnen we meer dan vraagprijs huis.

En nu?

Eerst nog een keer kijken?

En wat doe je dan?

Eerst afspraak bank of eerst bieden?

Cowboy55

Re: Huis kopen hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:10

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:11

Wij zijn eerst bij de bank langs geweest, om te zien tot hoever we maximaal konden gaan, zodat vanaf we een huisje naar onze zin vonden, niet eerst heel die rompslomp moesten doorlopen. Eventueel de verschillende banken op voorhand al tegen elkaar laten "vechten" voor de laagste rentevoet is ook handig.
Dan inderdaad gaan rondkijken en een huisje naar onze zin gevonden en we hebben bij de eerste bezichtiging meteen een bod gedaan, omdat we snel wooden zijn. Daarvoor is het handig om op voorhand al te weten wat wel en niet kan. Soms moet het snel gaan als er meerdere geïnteresseerden zijn.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:12

eerst kijken bij een hypotheekadviseur wat je daadwerkelijk kan lenen en dan t huis bekijken je kan dan een aankoopmakelaar in de hand nemen of het zelf den (wij hebben het zelf gedaan) als je zeker bent dat je dat huis wil bewonen kan je een bod uitbrengen en zo ga je in onderhandeling

als je tot een bedrag bent uitgekomen ga je een voorlopig koopcontract tekenen nadat je dat gedaan hebt moet je de hypotheek afsluiten voor een bepaalde datum

dit is heel kort en bondig hoe het in zijn werk gaat (wij krijgen 23 november de sleutel)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:13

Bedankt voor de adviezen!

We hebben 19 oktober een gesprek met een makelaar over "ons" eigen huis.
En volgende week levert de boekhouder gegevens aan voor de bank. Dus eerste actie word afspraak bij de bank.

Voor evt biedingen kan ik een collega inschakelen, werk in een organisatie waar ook makelaars werken. Maar voelde me ze blond om te gaan vragen hoe ik het aan moet pakken. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:20

Ga eerst meerdere keren kijken, je ziet de 2e en eventueel 3e keer hele andere dingen als dat je de eerste keer zag. Bedenk wat je eventueel zou willen veranderen/verbouwen. Neem iemand mee die daar verstand van heeft, ook wat het kostenplaatje daarvan gaat worden. Vraag bij de gemeente na of er dingen gaan veranderen in de toekomst, bestemmingsplannen enzovoorts, die kunnen je daar antwoorden op geven. Als het een wat ouder huis betreft zou ik een bouwkundig onderzoek laten verrichten, zo kan je verrassingen voorkomen en sta je sterker mocht er wel wat zijn aan het huis.
Heb je de belangrijke dingen op een rijtje en je weet zeker dat je het financieel rond gaat krijgen kan je een bod uit gaan brengen, verkoper kan dit accepteren of met een tegenbod komen. Hier kan jij dan weer op reageren, net zolang tot je zegt van oké dit bod is akkoord of we zien er van af. Eenmaal akkoord voor de prijs teken je een voorlopig koopcontract bij de makelaar, dan op zoek naar een notaris waar alles rond wordt gemaakt, die regelt ook de dingen bij het kadaster enzovoort. Weet ook op wat voor termijn je kan beschikken over het geld bij de bank, dat kan je ook een datum aangeven bij de verkoper voor het passeren en de sleuteloverdracht.
Neem bij de sleuteloverdracht goed de tijd om de woning te inspecteren, bekijk alles, probeer de oven/magnetron/koelkast/vriezer/cv uit, bekijk of er geen lekkage is op platte daken de gootjes.. Voor een makelaar is het vaak even snel het huis in, oké alles is leeg en netjes prima weg wezen dan. Niet doen neem echt even de tijd, je betaald tenslotte ook voor de spullen die je overneemt en dat moet gewoon goed zijn!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 07-10-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:21

friesam schreef:
Maar voelde me ze blond om te gaan vragen hoe ik het aan moet pakken. :')

LOL! Gewoon vragen hoor! Beter dat dan achteraf met vragen blijven zitten. Ik geef het zelf gewoon aan: "Ga er voor het gemak vanuit dat ik niks van dit onderwerp af weet. Dus begin maar bij nul."

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:22

Xanthippe schreef:
Eventueel de verschillende banken op voorhand al tegen elkaar laten "vechten" voor de laagste rentevoet is ook handig.

Niet eventueel, met zekerheid !!

Ga er vanuit dat banken er niet zijn om jouw te helpen, die zijn er voor het eigen gewin. Om je een poot uit te draaien om het maar eens cynisch uit te drukken. Dingen als woekerpolis laten zien dat helaas nog realiteit is ook |( Vooral de eigen bank zal daar gebruik van maken, omdat je daar al zit zul je minder snel naar een ander gaan, dus komen ze weg met minder gunstige condities!

Persoonlijk houden wij van een heel simpel product. Niks spaarhypotheek, al helemaal geen beleggingshypotheek, gewoon x% rente en y euro aflossing. Nog mooier is als je boetevrij een hoger bedrag af mag lossen. Als je dan aan het eind van het jaar wat geld over hebt en de rente wordt hoger: hop, gewoon een paar duizend euro aflossen, scheelt weer in de rente die je elke maand moet betalen.

Ook nadenken over de periode dat je de rente vast wilt zetten. Flexibele rente is eigenlijk altijd het goedkoopste, ook over de lange termijn. Maar 5 of 10 jaar vastzetten geeft meer zekerheid. Speel eens met de hypotheekvorm en/of rentevaste periode op https://www.independer.nl/hypotheek/zoekresultaat.aspx en zie wat het verschil is.

Succes met de zoektocht en aankoop :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:25

Rex_Rolfo schreef:
Xanthippe schreef:
Eventueel de verschillende banken op voorhand al tegen elkaar laten "vechten" voor de laagste rentevoet is ook handig.

Persoonlijk houden wij van een heel simpel product. Niks spaarhypotheek <KNIP>

Zij zijn starters. Dus een spaarhypotheek mag voor hen vanaf 2013 sowieso niet meer.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:29

Wij zijn geen starters aangezien we een huis te verkopen hebben op naam van mijn partner.

Huis is kwestie is geen standaard huis maar een boerderijtje waar je de grond, omgeving enz ook betaald.
Ik denk dat ik een van mijn collega's vraag of hij tijd heeft met mij een keer te gaan kijken.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:30

Rex_Rolfo schreef:
Xanthippe schreef:

Niet eventueel, met zekerheid !!

Ja uiteraard, de "eventueel" sloeg op "op voorhand" niet op het laten vechten voor rentevoeten.
Dat je dat moet doen, staat natuurlijk buiten kijf ;)

Die tip van meerdere keren te gaan kijken is inderdaad een goeie, alsook van iemand mee te nemen die er iets van kent, of in ieder geval een objectievere blik heeft.

Maak op voorhand ook aan elkaar duidelijk wat je echt wilt in een huis: een open haard, 2 wc's, een grote tuin, open bebouwing, halfopen,... En maak eventueel een top 5. Als er dan een huis op je weg komt waar je verliefd op wordt voor welke redden dan ook, kan je die langs je lijstje halen en kijken of het toch écht is wat je wilt... Niet zomaar settelen voor iets, gewoon omdat het kan!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:33

Het type huis dat we zoeken staan er geen 10 van te koop in de omgeving waar we willen wonen.

Dat dit huis het voor ons kan zijn daar zijn we over uit (tenzij er verborgen gebreken zijn of zo)

We kennen de voor en nadelen.

Dus naar 5 andere huizen gaan kijken om te vergelijken is niet de situatie nu.

We zoeken ook al 3 jaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:34

En let op als je echt verliefd wordt op een huis, en je weet dat er meerdere gegadigden zijn: gewoon bieden!

Je zit tenslotte helemaal nergens aan vast als je een bod gedaan hebt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:34

Amaris schreef:
En let op als je echt verliefd wordt op een huis, en je weet dat er meerdere gegadigden zijn: gewoon bieden!

Je zit tenslotte helemaal nergens aan vast als je een bod gedaan hebt.

Dat is mijn angst nu ook een beetje, ga toch eens met collega overleggen maar die is er natuurlijk net vandaag niet.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:38

Vanuit het perspectief van de bank: Eerst komt er een oriëntatie gesprek, dus voor de klant, wat kan je verwachten en wat kunnen wij jou als bank bieden.
In dit gesprek komt dus ook naar voren wat je wensen zijn mbt tot de hypotheek en zij kunnen hier globaal antwoord op geven.
Je kan via de notaris een bod uit brengen, gaan de verkopers hier mee akkoord, dan ga je terug naar de bank.
Vervolgens komt het hypotheek gesprek, hier ga je dieper op de zaken in en wordt alles geregistreerd zodat er een contract gemaakt kan worden. (Dit gebeurd in de meeste gevallen binnen een dag). Alles wordt eigenlijk voor je geregeld en jij hoeft alleen je handtekening te zetten.
Met deze papieren haal je de sleutel van je huis op en wordt de overdracht volbracht :)

Verder kan je ook nog iemand naar het huis laten kijken, wat zijn de gebreken, moet er verbouwd of vernieuwd worden en wat zullen de kosten hier van zijn. En zelf ook vooral nog een x langs gaan om te kijken of het huis nog steeds is wat je wilt..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:39

friesam schreef:
Wij zijn geen starters aangezien we een huis te verkopen hebben op naam van mijn partner.

Je schreef dat je voor het eerst een huis ging kopen met je partner. Dat zette me op het verkeerde been. Sorry! (Schrijft zich in voor cursus begrijpend lezen)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:40

Cowboy55 schreef:
friesam schreef:

Je schreef dat je voor het eerst een huis ging kopen met je partner. Dat zette me op het verkeerde been. Sorry! (Schrijft zich in voor cursus begrijpend lezen)

Schrijf ik me in voor een cursus duidelijke uitleg :o

Het komt voor het eerst op mij aan (oeh dat is Brabants denk ik)
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 07-10-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:40

friesam schreef:
Huis is kwestie is geen standaard huis maar een boerderijtje ....

->
meggiemeg schreef:
Als het een wat ouder huis betreft zou ik een bouwkundig onderzoek laten verrichten

Heeft zelfs bij een nieuw huis nut. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
https://www.eigenhuis.nl/webwinkel/keur ... e-keuring/

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:42

Rex_Rolfo schreef:
friesam schreef:
Huis is kwestie is geen standaard huis maar een boerderijtje ....

->
meggiemeg schreef:
Als het een wat ouder huis betreft zou ik een bouwkundig onderzoek laten verrichten

Heeft zelfs bij een nieuw huis nut. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
https://www.eigenhuis.nl/webwinkel/keur ... e-keuring/

Kosten vallen mee (denk ik 909 inhoud)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:43

Om het even Boktiaans uit te drukken: een paard van 2-3000 euro moet van onder en boven op de foto gezet worden, bij een huis van 2-300.000 euro (of het dubbele / driedubbele) zou je die paar honderd euro willen besparen? ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:44

dan wil je de allerbelangrijkste tip meegeven!

verkoop eerst het huis van je vriend voordat jullie samen een ander huis kopen....

Hoeveel mensen daar al mee het schip in zijn gegaan met de gedachte..ons huis zal wel snel verkocht zijn......en dan toch jaren met dubbele lasten bleven zitten (en maar van 1 huis de hypotheek rente kunnen aftrekken..)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:45

Hypotheek regelen, dit kan bij aankoop een heel groot voordeel zijn. Als je kunt zeggen bij een bod, zonder voorbehoud van financiering dan zijn verkopers sneller geneigd om een lager bod te accepteren.
Even uitzoeken of de woning die jullie op het oog hebben de laatste 20 jaar al eens verkocht is geweest, dan kun je via de kadastertelefoon de verkoopprijs vaak achterhalen. En als het om een wat ouder boerderijtje gaat, kijk wat de gemeentelijke mogelijkheden zijn van verbouw/vergroten.
En vooral, genieten van de jacht op een woning, spannend, soms teleurstellend maar erg leuk.
O, vergeet niet te laten keuren, dus dit wel onder voorbehoud doen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:46

studiemiep schreef:
dan wil je de allerbelangrijkste tip meegeven!

verkoop eerst het huis van je vriend voordat jullie samen een ander huis kopen....

Hoeveel mensen daar al mee het schip in zijn gegaan met de gedachte..ons huis zal wel snel verkocht zijn......en dan toch jaren met dubbele lasten bleven zitten (en maar van 1 huis de hypotheek rente kunnen aftrekken..)

Dat is ook zeker te bedoeling!

We willen bieden en evt contract tekenen onder voorwaarde verkoop eigen huis.

De huidige eigenaar heeft zo ook een huis gekocht

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:47

Alles staat of valt bij de bank.

Mooi dat je volgens de berekening op de site voldoende kunt lenen maar ga het gesprek aan, ook over de rente.

Daarnaast neem ik aan dat jullie eerst het huis moeten verkopen van je partner? Of kan je alleen op jouw naam/inkomen het nieuwe huis financieren.
Zo niet dan zitten daar ook nog haken en ogen aan, verkoop is niet zomaar gebeurd en je hebt kans op dubbele lasten voor een tijd. Sommige huizen zijn zo verkocht maar hier in de buurt zijn zelfs huizen die er super uit zien na 3 jaar nog niet verkocht.

Laat je goed voorlichten, ga bij meerdere banken op gesprek, er rustig voor zitten en leg alles voors en tegens naast elkaar.

Als je zelf een hypotheekofferte niet goed kunt beoordelen zou je of het via je collega kunnen spelen of een aankoopmakelaar in de hand kunnen nemen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 13:49

bigone schreef:
Hypotheek regelen, dit kan bij aankoop een heel groot voordeel zijn. Als je kunt zeggen bij een bod, zonder voorbehoud van financiering dan zijn verkopers sneller geneigd om een lager bod te accepteren.
Even uitzoeken of de woning die jullie op het oog hebben de laatste 20 jaar al eens verkocht is geweest, dan kun je via de kadastertelefoon de verkoopprijs vaak achterhalen. En als het om een wat ouder boerderijtje gaat, kijk wat de gemeentelijke mogelijkheden zijn van verbouw/vergroten.
En vooral, genieten van de jacht op een woning, spannend, soms teleurstellend maar erg leuk.
O, vergeet niet te laten keuren, dus dit wel onder voorbehoud doen.

Het is 15 jaar geleden verkocht maar volledig opnieuw opgebouwd, dus prijs is veranderd.