Minerva!! Ervaringen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Minerva!! Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:37

Na veel wikken en wegen weet ik het vrijwel zeker,
Ik wil docent beeldende kunst en vormgeving studeren.

Dit jaar haal ik als het goed is mijn MBO-4 diploma als
Grafisch vormgever. Omdat ik onderhand weet dat ik
Ik dit vakgebied niet fulltime wil gaan doen, zocht ik een
Andere studie wat mijn leegte voor later kan gaan opvullen.

Het lijkt mij namelijk vreselijk om als freelancer full-time alleen
Op een kantoortje te zitten zonder sociale contacten en enige
Vorm van beweging. Partime zie ik het dan weer wel zitten.
(Wat ik nu als bijbaantje ook uitoefen.)

Hoe dan ook, ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen.
De kans is groot dat ik deze opleiding op Minerva, Groningen wil
Gaan doen, wat inhoud dat ik daar toelatings examen moet gaan doen.

Het lijkt me leuk om wat meer over deze school, de mensen en het hele
Traject te weten te komen. Sowieso ben ik nog van plan een dagje mee te lopen.

Nog een specifiek vraagje: Op de site staat er dat je rekening moet houden
Met jaarlijkste materiaal/cursus kosten van 700-900 euro!!!?? Los dus van wat
Je aan schoolgeld moet betalen. Is dit echt zo? Moet je hier echt van uit
Gaan of kan je hier en daar wat skippen en is het lariekoek?

Ik moet namelijk alles zelf betalen, het lijkt me dat met deze nieuwe leenstelsel
Dat ze daar wel een beeeetje rekening mee houden?

Ik hoor graag van jullie !
Groetjes :D

Steef

Re: Minerva!! Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:21

Ik vind 700-900 euro nog best meevallen :o ik weet zeker dat ik jaarlijks meer aan boeken kwijt ben als ik alles zou kopen..

Uiteindelijk zul je altijd boeken tweedehands kunnen kopen of kunnen lenen in de bieb, ik zou je hier dus sowieso niet door tegen laten houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:28

Materiaal kosten kloppen. Persoonlijk vind ik het een stelletje losers. Ik heb toelating gedaan voor de opleiding tot grafisch vormgever en degene die mij moest beoordelen was een beeldhouwer. Ze zat alleen maar te mekkeren dat ik geen beelden had (nee duh, ik wil grafisch doen).

In de brief voor de toelating stond dat je 20 min gesprek had, nou dat was 10 minuten en geen tel meer (kookwekker aan :') ) in een donker hok.

En toen werd me aangeraden om een cursus à €900 te doen. Én dan mocht ik wel komen. Stelletje pipos.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:47

Echt? -O-

Deze info valt tegen zeg ..
Heb gewoon echt niet veel te besteden.
Maar ik wil zo graag -O-

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:52

alsje het zo graag wil kan je mischien kijken of er i België gelijkaardige dinge zijn? ons inschrjvingsgeld ligt een stuk lager en ik had bijvoorbeeld maar voor 200 euro boeken (di verschilt wel per richting)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:56

Ik denk dat welke studie je ook gaat doen, dat wel de bedragen zijn die erbij komen. Op boeken kun je natuurlijk wel bezuinigen door ze 2e hands te kopen maar met een creatieve opleiding zul je ook materiaal nodig hebben. Ze gaan op een opleiding echt geen rekening houden met t leenstelsel.

Volgens mij staat minerva prima bekend. Ik hoorde wel dat afgelopen jaar de toelating best streng was.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:02

Deze opleiding word ook gegeven aan het NHL in leeuwarden dacht ik. Ben ook bij minerva op de open dag geweest maar was ook snel weer weg :o maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:07

_Bitje_ schreef:
Echt? -O-

Maar ik wil zo graag -O-

Je moet de werkplaatsen aan het werk en daar betaal je gewoon per schroef, plankje etc.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:20

Ik studeer dan geen DBKV maar wel Illustratie aan de kunstacademie en ja je hebt veel materiaalkosten. Vaak zijn het kleine dingetjes die gewoon best in de papieren lopen.
Inderdaad in de werkplaatsen maar bijvoorbeeld ook je papier, potloden, verf. Oja ik heb geen boeken maar dat zal bij DBKV wel anders zijn denk ik. Of nouja we moesten 2 boeken aanschaffen voor alle 4 de jaren.

Toevallig hadden de DBKV-ers van mijn school gisteren hun logopedie test in het lokaal naast mij, ze moesten zingen enzo :))

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:22

Vriendin van mij doet die opleiding, maar dan op het NHL :j
Ze was bij minerva gaan kijken, maar vergeleken met NHL zijn ze heel veel meer op het kunst gericht dan op het les geven. Ze wou niet kunstenaar worden maar docent. Zij had ook zoiets van snel weg bij minerva, ik ga naar NHL. Heeft ze nu gedaan. Dus wel een aanrader om ook daar te gaan kijken om het een beetje te vergelijken, zeker als je nog twijfelt.
Oh en niet dat ze weinig kunstzinnigs doet op NHL hoor, ze moest 50 portretten maken en die heeft ze nu af (binnen een maand tijd!) en ze heeft ook al een robot van karton gemaakt :) en waarschijnlijk nog meer waarvan ik niet weet.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:25

Ik studeer op het Hanze (webdesign) en daar kosten enkel de boeken rond de 360 euro. Daarbij komt dan nog je laptop die wel enige programma's aan moet kunnen. Heb je die nog niet moet je die ook nog aanschaffen en dan kom je wel boven de 700-900 euro uit alleen al voor je laptop. Dus ik vind het bedrag niet absurd.

Verder heb ik eigenlijk geen ervaring met Minerva.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:27

Kosten bij minerva komen oa door kwasten, verf, papier en alle andere materialen. Je wordt daar echt opgeleid als kunstenaar en alle kosten moet je zelf voor opdraaien.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:55

Op ieder kunstacademie komen er sowieso kosten voor de materiaal, dat is niet alleen op Minerva zo. Op ieder opleiding (HBO/WO) komt er altijd geld boven op de collegegeld. De boeken/syllabussen etc zijn helaas niet gratis.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:07

Ik heb gelukkig voor mijn huidige opleiding al een dure mac aangeschaft. Scheelt weer! Moet ie wel even nog 4 jaar volhouden.

Over materiaalkosten,
Ik snap dat je rekening moet houden met dingen printen, potloden en alles wat daarbij komt kijken, heel veel dingen heb ik wel en als er eens wat vervangen moet worden zijn dat geen grote bedragen. Maar zoals ik lees moeten ook de mensen van Docent-BKV vanalles aan materiaal erbij kopen wat een kunstenaars opleiding ook zou moeten doen? Dat vind ik raar. Zeker als dat zoveel is dat t boven de 200 euro komt p/j. :o Geen idee hoe ik dat zou moeten financieren. Ja lenen, jeey ik zie op die manier wel 30.000 studieschuld als vooruitzicht.
Kun je ook geen boeken lezen in de bieb? Of via minoren een aantal van die dingen waar hout en schroeven bij nodig is overslaan?

NHL.
Ik loop toevallig stage op de NHL, op de marketing en communicatie afdeling. Toevallig moest ik modellen spotten en kwam ik terecht in 1 van de lokalen van Docent-BKV. Ze waren aan het knutselen. Tuurlijk zal dat overal zo zijn maar vind het wel fijn als het verder en dieper gaat dan plak en knip werk. Maar het blijft zeker een goede 2e optie en ga binnekort ook hier even meelopen. De kosten lijken me hier ook minder?
Zouden jullie mij kunnen vertellen hoe zij die opleiding vinden, of ze veel leren?
De stad Groningen spreekt me alleen zo aan, en Minerva staat echt heeel goed aangeschreven.. }:0

Belgie,
Had al vaker zo iets gehoord.. Alleen om helemaal naar Belgie te gaan en mijn vriend(en) achter te laten voor 4 jaar omdat ik anders moet lenen vind ik ook zo'n naar idee. Maar bedankt voor de tip

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:11

miccamaaike schreef:
Volgens mij staat minerva prima bekend. Ik hoorde wel dat afgelopen jaar de toelating best streng was.

Zo iets had ik inderdaad ook gehoord. geeft wel een goed gevoel als je dan eenmaal wel door zo'n selectie bent. Maar inderdaad, wel eng en zal zeker de nodige stress oproepen.

Als iemand weet hoe de selecties gaan en hoe je je daarop kan voorbereiden en WAT je in je mars moet hebben om er door te komen, vertel me het gerust! :D :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:15

Maar die 700-900 euro is eigenlijk niet zo idioot veel. Zeker niet als het verspreid is over de hele jaar. Ik was vorig jaar voor de boeken alleen al 700 euro kwijt.

Je zou ook kunnen overwegen om te gaan werken voor deze kosten. Dan hoef je hiervoor geen lening te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:17

Als je mij een pb doet kan ik je precies uitleggen hoe mijn intake is gegaan. Anders ga ik dat vergeten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:19

WiancaR schreef:
_Bitje_ schreef:
Echt? -O-

Maar ik wil zo graag -O-

Je moet de werkplaatsen aan het werk en daar betaal je gewoon per schroef, plankje etc.

Had gelezen dat je jaarlijks ook 95,- euro moet betalen aan de werkplaatsen?
Verplichte vrijwillige bijdrage? :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:24

MoonChloe schreef:
Maar die 700-900 euro is eigenlijk niet zo idioot veel. Zeker niet als het verspreid is over de hele jaar. Ik was vorig jaar voor de boeken alleen al 700 euro kwijt.

Je zou ook kunnen overwegen om te gaan werken voor deze kosten. Dan hoef je hiervoor geen lening te nemen.

Kamer:300,-
Zorg: 35,- (met zorgtoeslag eraf)
School: 240
---------------------------
575 aan alleen al vaste lasten p.m.

Ik verdien nu naast deze opleiding met weinig vrije tijd zo'n 130,- p.m. gewoon minimum loon.
Om dan ook nog te kunnen eten (100p.m.) en als je niet depressed wil worden moet er ook enige
ruimte zijn om een beetje geld te hebben om student te mogen zijn.

Als je mij kan vertellen hoe ik dit zonder lening kan doen ben je echt mijn held haha

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:25

Ja ik had ook al veel materialen voor ik begon, valt toch tegen hoeveel je aan moet schaffen hoor!
Afgelopen week bijvoorbeeld een etsplaatje, etspapier, courantpapier, etsinkt. Om over m'n eindproject nog maar niet te praten :=
Ja die materiaalkosten zijn als je alles bij elkaar optelt gewoon echt wel best hoog. Helaas kom je daar niet onderuit...
Maar hoezo is het raar dat de DBKVers dezelfde materialen moeten hebben als een "kunstenaarsopleiding"? Juist! Het heet niet voor niks Docent beeldende kunst. Vriend van mij is afgestudeerd en hij deed aardig kunstige dingen, zeg maar :+

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:29

Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoel dus geen lening voor materiaalkosten :) Niet in algemeen.

Volgens mij heeft MBO ook veel meer contacturen dan HBO, dus dat gaat waarschijnlijk al schelen. Je zou in zomervakantie meer uren kunnen werken en daarmee te sparen voor collegegeld/leefgeld. En natuurlijk zou je ook kunnen overwegen om thuis te blijven wonen, dat is helaas wel veel minder leuk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:34

MoonChloe schreef:
Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoel dus geen lening voor materiaalkosten :) Niet in algemeen.

Volgens mij heeft MBO ook veel meer contacturen dan HBO, dus dat gaat waarschijnlijk al schelen. Je zou in zomervakantie meer uren kunnen werken en daarmee te sparen voor collegegeld/leefgeld. En natuurlijk zou je ook kunnen overwegen om thuis te blijven wonen, dat is helaas wel veel minder leuk.

Dat is sowieso mijn plan. Maar ik ontkom er niet aan om straks mijn studie te moeten bij lenen...

En In sommige gevallen kan dat niet altijd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:35

Houd er rekening mee dat iedere opleiding heel erg duur is en dit een normale prijs is imo. Je kunt gewoon collegegeldkrediet lenen en dan uitrekenen hoeveel je extra per maand nodig hebt om jaarlijks die 900 euro te krijgen.
De schuld die je hebt los je af naar inkomen. De rente is minimaal en deze schuld staat niet in de weg als je een huis wilt kopen. Misschien eens op de site van duo kijken hoe het precies zit zodat je misschien wat gerustgesteld wordt? :)

Vervelend, ja. Een drama? Zeker niet. Je kunt makkelijker rondkomen en beter je studie betalen.
Studeren is nu eenmaal duur, daar is deze opleiding geen uitzondering in. Ik ben nu gestopt maar mijn boeken kosten alleen al 500 euro. Dit was met korting en na goed zoeken want voor de vakantie kostten ze 750 euro.
Mijn mbo vorig jaar was nog duurder. Daar was ik 1850 euro aan materiaalkosten kwijt :=

Als dit is wat je wil moet je je niet laten tegenhouden door zoiets. Het valt echt mee en bedenk je dat je de rest van je leven dit moet doen en daar dan weer geld mee verdiend :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:08

Wat!! zoveel? waar en wat heb jij gestudeerd dan @Ilaan :=

Ik haat lenen, heb het gewoon nooit willen doen. Leef nu ook van 50euro per maand voor eten en heel soms koop ik iets leuks. Geen leuke levenstijl. Maargoed, misschien moet ik het dan toch maar eens voor lief nemen en het gewoon doen! :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:15

Ik denk dat je er met t wegvallen van de studiefinanciering niet aan ontkomt om wat te gaan lenen. Denk dat niemand graag leent maar soms is het niet anders. Je investeert wel in je toekomst :)