101 gebeld voor de buurvrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

101 gebeld voor de buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:06

Wij wonen nu dik twee jaar in een superleuk appartementsblok, nieuwbouw, goede beglazing tegen lawaai... Tot een dik halfjaar geleden hadden we hier alle rust. Geen contact met de buren, of heel minimaal, maar ook geen last van elkaar. Het spoor ligt hier vlakbij en zelfs de treinen hoor je niet, dus van de buren hoorde je al helemaal niets.

Tot de nieuwe buurvrouw er dus kwam. Het is een jonge Nederlandse vrouw (ik woon in BE), in haar eentje, duur appartement, wat ze in dit dorp komt doen uit NL is mij een raadsel, maar goed.

De eerste maanden ging alles prima. Af en toe waren er wel wat vreemde dingen. Zo kwam de politie eens heel geheimzinnig naar haar auto vragen, of zagen we hier verschillende mannen passeren, maar goed. Ieder zijn eigen ding.

Maar een tijdje geleden ging het mis. Regelmatig hoorde we ruzies, maar op een keer escaleerde de boel. Ik was niet thuis en mijn vriend wilde net naar de winkel, toen hij een enorme ruzie hoorde. De deur van hun appartement stond ook open, waardoor het lawaai nog erger te horen was. Er werd, of zo leek het toch, met dingen gegooid en heel hard geschreeuwd, dus is mijn (dappere maar spierballoze) vriend naar boven gelopen en het appartement binnen gegaan.
Zij was aan het roepen dat een zekere meneer moest weggaan, waarop mijn vriend tegen die man ook zei dat het beter was als hij wegging. Dit gebeurde natuurlijk niet, waarop mijn vriend teruggekeerd is naar ons appartement en 101 gebeld heeft.

Toen is het een weekje héél stil geweest, maar daarna begon het opnieuw. En opnieuw en opnieuw. We hebben hier zoals gezegd héél goeie isolatie, dus het feit dat we al iets hoorde, zei al iets, maar nu was het echt geschreeuw. En mevrouw kan dus zeer goed schreeuwen.

Een uurtje geleden kwam mijn vriend naar beneden. Hij was aan het gamen en had door zijn headset geschreeuw gehoord. We gingen in de hal staan en het gekrijs dat ik toen hoorde, alsof het appartement in brand stond, ging bij mij door merg en been. Dit kon echt niet en was gewoon bang voor wat daar aan de hand was.

Mijn vriend vond het niet nodig, maar ik besloot de lokale politie te bellen. Daar zeiden ze me dat ik beter 101 kon bellen. Dus heb ik dat gedaan.

Toen ze hier waren, heb ik ze binnengelaten en zijn ze bij haar geweest. Ze zijn binnen gaan kijken en achteraf even bij mij gepasseerd. Het bleek een telefoon"gesprek" geweest te zijn. Maar ze zeiden dat ik altijd mocht bellen, beter te vaak dan te weinig. Achteraf vond ik het wel stom, ze zijn uiteindelijk voor niks geweest, maar anderzijds denk ik dan weer dat ze misschien zo toch eens een eyeopener krijgt wat betreft zo krijsen in een appartement en de kerel(s) waarmee ze omgaat. Ik wil het natuurlijk niet vervelender voor haar maken dan het allicht al is, maar wil anderzijds ook weer niet dat ze ooit in het ziekenhuis belandt of erger.

Nog bokkers die dit ooit hebben meegemaakt? Wat hadden jullie gedaan of zouden jullie doen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:11

Ik woon ook in een appartement. Onder me en 2 naaste buren hoor ik nooit maar boven hoor ik altijd. Dat zijn gewoon hele lawaaierige mensen.

Indestal

Re: 101 gebeld voor de buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:14

Is ze aan de drugs?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:15

Dit was echt gekrijs, à la er gaat iemand dood of zo, een paniekkrijs zoals bij horrorfilms. Was echt akelig :\

Tcm, geen flauw idee. Ik heb in elk geval een heel vreemd gevoel bij haar. En op zich lijkt het thans een normale meid.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:16

Ik zou ook hebben gebeld trouwens, elke keer weer. Heb je al eens geprobeerd een gesprek met haar aan te gaan? Moet zeggen dat ik het zelf niet zou durven trouwens. Wij hebben een buurvrouw die ontzettend kan schreeuwen tegen haar kinderen, heb al een keer de kinderbescherming gebeld maar die willen niks doen. Moet eerst maar zelf met haar gaan praten, maar ik ben gewoon niet zo dapper (Sociale angststoornis) De mensen die voor ons hier woonde waarschuwde er al over, de mensen die achter haar wonen horen het ook, en de mensen die het pand eronder huren.. naja, je kan het al raden.

Maar blijven bellen, moet ik overigens ook doen..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:17

101? Ben ik nu heel dom? Wat is dat?
Ik bel in zulke situaties gewoon de politie?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:19

Belgische 112 ofzo?
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 03-10-15 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:19

Kan zijn dat ze aan de drugs is en haar remmingen kwijt ia...die kerels zijn wellicht uit dat circuit..heel vervelend, want wellicht haalt ze van alles binnen..

Ik heb ook omder een een stel gewoond waar soms de vlam in de pijp ging tot zware mishandelingen en ME voor de deur..waar zelfs een wapen bij gemoeid was..

Je gaat steeds luisteren of er weer iets fout gaat en je inderdaad moet bellen om een leven te redden..

Echt heel vervelend, maar als je veel last blijft houden, kan je misschien de woningbouwvereniging eens bellen...de klacht zal dan aan haar over grbracht gaan worden..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:20

Iris82 schreef:
Belgische 112 ofzo?

Ohw zag niet dat ts een belgische is :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:22

101 is hier politie, 100 is brandweer/ziekenwagen. 112 kan natuurlijk ook, maar dan kom je hier op dezelfde centrale.

Ze is net trouwens weggereden met haar vriend of wat het ook is.

Benfan, ik durf het ook niet zo goed. Maar sinds mijn vriend daar is binnengegaan, knikt ze wel altijd vriendelijk naar ons, dus ik denk dat ze het ergens wel voelt dat we bezorgd zijn. Dus ik ga zien hoe ze hier in de gang en buiten op me reageert en dan ga ik haar mogelijk wel eens aanspreken. Ik heb meer schrik van die kerel, is echt een kleerkast, uiterlijk een typische clichévoorbeeld van een amokmaker.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:22

101 is het Belgische alarm nummer voor politie, 100 is voor brandweer of ambulance.

Sterkte te,

Heb je het ook wel eens bij haar aangekaart? Mijn beleving is vaak dat Nederlanders makkelijker straight to the point zijn dan ons Belgen, dus leg het bij haar voor, vraag of er problemen zijn waar evt oplossingen voor gezocht kunnen worden,....

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:24

Cinnepin schreef:
101? Ben ik nu heel dom? Wat is dat?
Ik bel in zulke situaties gewoon de politie?

Ze woont in België he :)

Ts, ik zou wanneer er ruzies zijn gewoon weer bellen. Misschien, als je dat durft, een gesprek met haar aangaan dat je het heel vervelend vind en je er last van hebt. Dat je best begrijpt dat ze problemen heeft maar dat het heel storend is. Zeker als je het door een headset heen hoort bij een telefoon gesprek.
Als ze daar niet naar luistert zou ik de politie bellen ivm overlast. Eventueel ook de woningbouw als dit aanhoud.

Ze moet gewoon rekening houden met de rest van de buurt. Zeker als je er zoveel last van hebt terwijl het goed is geïsoleerd. Dan gaat ze wel echt tekeer hoor!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:27

Ja kan het niet goed omschrijven, ik heb alleszins nog nooit "live" zo'n geluid gehoord.

Weet je, wij hebben er wel last van, maar dat is 1 ding. Het ergste is dat ik denk dat ze gewoon niet veilig is. En als ik dan nooit gebeld heb of eender wat, vergeef ik het mezelf nooit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:30

Ik zou gewoon even bij haar aanbellen met een appeltaart en vragen of ze koffie heeft en dat je even met haar wilt praten.

Dan aangeven wat de problemen zijn en waar je tegenaan loop en dat je je een beetje zorgen maakt.

Laat ze maar uitleggen hoe of wat.

Dan weet ze wat er speelt en daar ze zich niet als een viswijf kan gedragen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:31

Poeh.... Heftig dat soort dingen.

Afgelopen zomer waren we rustig aan het bbquen, toen we opeens een hoop gekrijs hoorde dat aanzwol tot een aantal scheldwoorden en zelfs het geluid van kapot glas. Ik schrok me dood, en riep dat er iemand in elkaar werd geslagen. Ook mijn vader zei dat het de schreeuw was van iemand in paniek. Mijn ouders renden meteen de buurt door om te kijken waar het precies vandaan kwam, terwijl mijn broertje en ik op het dak gingen kijken naar waar het vandaan kwam. Nergens wat te zien... Het was verder ook stil.
Bleek dat onze overburen het ook hadden gehoord en naar hun buren waren gerend. Daar naar binnen gegaan samen met mijn ouders die immidels ook daar waren. Bleek dat de man van een vrouw (die al in scheiding lagen) helemaal over de zeik was geraakt en met borden patat heeft lopen smijten, pinpassen door heeft geknipt en de vrouw ruw heeft vastgepakt. En dat alles onder de ogen van hun 2 zoons van ongeveer 8.... Zij hadden de hele tijd gehuild en tegen hun vader gezegd 'papa ik hou van je' Immidels was de vader ervandoor. Mijn ouders en de overburen hebben de vrouw geholpen met het bellen van de politie (man was al bekend daar zei ze) en haar moeder die haar ging opvangen.
Toen mijn ouders thuiskomen hebben we echt even een potje gehuild.... Het was zo heftig, hoop dat de kinderen en de ouders goed terecht zijn gekomen... Zo intens verdrietig.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:32

Hier helaas ook aan de hand. Sinds een jaar nieuwe buren, nu woon ik wel heel gehorig (zelfs snurken en telefoon is te horen). Veel ruzie, vooral 's nachts en loopt regelmatig uit de hand, zodat de politie door verschillende buren gebeld wordt. Echt heel vervelend. Maak me soms ook zorgen, wordt echt met van alles gegooid en het klinkt ook alsof de een echt door de ander wordt aangevallen. Ze wijzen echt alle contact af en had een schutting met tussengaatjes en die zijn allemaal dichtgemaakt, zelfs de poortdeur is helemaal dichtgetimmerd. Maak me soms wel zorgen, maar woon alleen, dus wil me er ook niet te veel mee bemoeien.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:34

Zo even aanbellen zit totaal niet in mij, op dat vlak ben ik een typische Vlaming, vrees ik... Bovendien weet je nooit wanneer die vent er is en die wil ik echt niet tegen het lijf lopen, to be honest...

UhNee, wat een verhaal, zo Triëst he. Ik zag gisteren nog een reportage over huiselijk geweld, misschien dat ik daarom nu onmiddellijk de reactie had om te bellen. Kippenvel.

Daffieduck, dat vind ik dus ook moeilijk. In hoeverre mag je je bemoeien en wanneer laat je het beter aan instanties over of wanneer trek je er je handen vanaf? Wil mijn kop niet in het zand steken, maar wil er ook niet te veel mee bezig zijn, heb zo al genoeg aan mijn hoofd...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:39

Je geeft aan verschillende mannen, en je maakt je zorgen als ze gilt als er eentje bij d'r is.....

Mijn oma heeft jaren zo'n buurman gehad waarvan mijn oma dacht dat hij zijn vriendin compleet afranselde. Maar nee dat was niet zo bleek later. Man had een beetje een rare kronkel "hij genoot er nl met de daad ervan als zij moord en brand schreeuwde" 8)7

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:41

Ja idd, en heb ook geen zin dat de agressie die in beiden zit zich op mij of mijn dieren gaat richten. Heb gelukkig wel de woningbouw achter me staan, in het ergste geval kan ik misschien verhuizen, maar liever niet, want de woning is qua locatie perfect en met tuin, die ik dan waarschijnlijk kwijt raak en wil over ca 2 jaar een huis kopen, dus liever verhuiskosten daarvoor bewaren.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:42

Ik denk zo, ze slaat ze zelf binnen...ze zit in een ander wereldje dan jij..en of ze veilig is, dat is iets op een dun randje, maar daar kiest ze zelf voor...

Sommige mensen hebben geweldadige relaties en daar komen ze door omstandigheden in terecht..

Je kunt haar wel eens aanspreken en vragen ze het allen redt, dat je soms het idee hebt dat ze hulp nodig heeft..
Maar als iemand op zo een manier een telefongesprek voert, dan denk ik dat ze toch in een andere sfeer leeft waar jij geen hulp in kan bieden..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 21:45

kiki1976 schreef:
Je geeft aan verschillende mannen, en je maakt je zorgen als ze gilt als er eentje bij d'r is.....

Mijn oma heeft jaren zo'n buurman gehad waarvan mijn oma dacht dat hij zijn vriendin compleet afranselde. Maar nee dat was niet zo bleek later. Man had een beetje een rare kronkel "hij genoot er nl met de daad ervan als zij moord en brand schreeuwde" 8)7

Nja dat is hier het geval niet jammer genoeg. Zoals ik zei is mijn vriend er al eens binnen gelopen als ze tegen elkaar bezig waren, wordt er soms met dingen gegooid... We horen ze vaak ook effectief tegen elkaar schreeuwen, dat hij weg moet gaan... En dat schreeuwde ze nu o.a. ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:53

Gewoon weer de politie bellen als het weer gebeurd. Liever een x te veel dan te weinig..
Maar ik zou niet weten of ik het in RL ook zo makkelijk kan doen zoals ik het hier vertel.

En misschien samen met je vriend een gesprekje met haar houden. Of ze ook hulp nodig heeft :)

Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:08

Lijkt alsof de vrouw een borderline type is. Dat schreeuwen kan heel goed komen uit een paniekaanval. Zou alleen niet echt weten wat je eraan kunt doen, rot zeg :(:) Misschien volgende keer de politie uitleggen dat je denkt dat mevrouw psychologische/psychiatrische hulp nodig heeft?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 22:12

Ja hulp op dat vlak heeft ze sowieso nodig, want dit is echt niet normaal imo. Ongeacht of ze verder wel of niet mentaal gezond is. Ik heb in elk geval een heel akelig gevoel bij die kerel, volgens mij houdt hij haar echt in zijn macht.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:15

Tsjah als je echt wilt weten wat er aan de hand is kan je dat natuurlijk op verschillende manieren doen.

Een bekende is om met een kleinigheidje langs te gaan, klein bloemetje of iets dergelijks. En om te zeggen dat je niet weet wat er aan de hand is, maar dat je het heel vervelend voor haar vind en als je iets voor haar kunt doen dat ze dat dan kan vragen. Veelal komt men dan eigenlijk al meteen met het hele verhaal.
(Wil niet zeggen dat ze om elk wissewasje bij je aan komt zetten, maar dit is vaak een eye opener voor mensen)

En dit hoeft absoluut niks met borderline te maken te hebben. Er kan zo veel meer achter zitten.