Hoe kennismaken met buren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Togechick

Hoe kennismaken met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:13

Afgelopen weekend zijn wij verhuisd van een appartementje in de stad naar een huis in een dorp. Ons nieuwe huis heeft 3,5 week flink in verbouwing gestaan voor we konden verhuizen. In deze tijd zijn er een paar lieve buren langs geweest met taart, bloemen etc. om zich voor te stellen, maar het was op die momenten heel lastig om ze binnen op de koffie te vragen. (We zaten dus in verbouwing, dus we hadden geen koffie, geen stoelen, geen vloer, geen muren, geen toilet/keuken, geen water.. :')) We hebben het wel uitgelegd en dan zeiden ze steeds:"Geeft niks, we komen wel een andere keer koffie drinken als jullie wat op orde zijn." (Het gaat hier om verschillende buren, niet dat al 5x dezelfde buren langs zijn geweest)

Nu zijn we een week verhuisd, nog lang niet zo opgeruimd als ik graag zou willen maar ik vermoed dat we ze nu iig met fatsoen zouden kunnen ontvangen. Alleen nu heb ik dus geen flauw idee hoe ik contact ga maken :o?
- Zelf langs de deur gaan met bloemen? Maar dan denken ze misschien dat we onszelf op dat moment bij hun willen uitnodigen, terwijl we ze juist best hier willen ontvangen nu. Plus dat ik me niet wil opdringen, misschien sta ik wel voor de deur terwijl het hun heel slecht uitkomt..
- Afwachten tot ik ze toevallig een keer tegen kom en dan proberen een afspraak te maken? Maar misschien kom ik ze pas heel laat weer tegen en tegen die tijd denken ze dat we asociaal zijn en geen contact willen..
Of kan ik sowieso beter wachten tot we meer opgeruimd zijn, want nu staan er nog best veel dozen en we zijn nog niet 100% klaar. Dus straks komen ze en dan krijgen ze misschien een beeld van ons dat we heel erg slordig zijn :roll: Maar het kan ook nog wel even duren voor we echt klaar zijn met uitpakken/inrichten.

Heeft iemand tips hoe je zoiets aanpakt? Voor de duidelijkheid: ik vind het echt heel erg leuk dat we nu op een plek wonen waar je je buren ook echt kent, dus het is niet dat ik dit met tegenzin doe. Maar mijn vriend en ik zijn allebei nogal verlegen dus we weten gewoon niet hoe we nu het best contact kunnen leggen. :?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:16

Klein feestje organiseren en een briefje in de bus doen bij de mensen die je uit wilt nodigen? Gewoon wat lekkers in huis halen, hoeft niets bijzonders te zijn en er een leuke avond van maken?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:19

Wij hebben gewoon een kaartje door de bus gedaan dat we een housewarming hielden en ook graag met hen kennis wilde maken. Op 1 na zijn ze alle 5 geweest en vonden ze t leuk dat we dit zo gedaan hadden.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:20

Wij hebben de buren op een avond uitgenodigd om kennis te maken met koffie en gebak. Zijn bij hun langs de deur geweest om ze uit te nodigen :)

Amandavd

Re: Hoe kennismaken met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:24

Ik zou bij ze allemaal een briefje in de bus doen dat jullie het super vonden hoe jullie zijn ontvangen en dat je ze graag wilt uitnodigen voor een bakje koffie en gebak op een middag/avond binnenkort.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:24

xmarliez schreef:
Klein feestje organiseren en een briefje in de bus doen bij de mensen die je uit wilt nodigen? Gewoon wat lekkers in huis halen, hoeft niets bijzonders te zijn en er een leuke avond van maken?

Dit hebben wij idd ook gedaan met de directe buren. Dat werkte prima :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:25

Wij hebben het ook zo gedaan: met een briefje in de bus uitgenodigd voor de housewarming.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:26

WillemYntJee schreef:
Wij hebben gewoon een kaartje door de bus gedaan dat we een housewarming hielden en ook graag met hen kennis wilde maken. Op 1 na zijn ze alle 5 geweest en vonden ze t leuk dat we dit zo gedaan hadden.

Dit zou ik ook doen. Bijvoorbeeld een zondagmiddag op korte termijn, van 16-18 uur of zo. Wel zorgen voor wat hapjes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:34

Dorien66 schreef:
WillemYntJee schreef:

Dit zou ik ook doen. Bijvoorbeeld een zondagmiddag op korte termijn, van 16-18 uur of zo. Wel zorgen voor wat hapjes.

Dit hebben wij ook gedaan in combi met dat mijn vader 50 werd.
Konden we mooi de buren uitnodigen en een extra feestje geven.

Wij hebben ook een kaartje in de bus gedaan, ze kwamen allemaal.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:34

Maar voor zo'n housewarming feestje moet je wel echt leuk ingericht zijn toch? Nu is het echt nog niet netjes opgeruimd en er ligt nog allemaal gereedschap overal en er hangen nog weinig lampen.. Niet echt gezellig voor een feestje. Daarom wilde ik ze liever om de beurt uitnodigen, dan heb ik zelf al iets minder stress omdat het wat informeler voelt ofzo -O-
Kirstenn: ben je toen langsgegaan en dat ze dezelfde avond naar je huis gingen of ben je gewoon langs geweest met "We willen graag een afspraak maken"?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:40

Dan nodig je ze uit voor een housewarming over 2, 3 weken. Dan ziet het er misschien weer anders uit? :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:41

tineke8889 schreef:
Maar voor zo'n housewarming feestje moet je wel echt leuk ingericht zijn toch? Nu is het echt nog niet netjes opgeruimd en er ligt nog allemaal gereedschap overal en er hangen nog weinig lampen.. Niet echt gezellig voor een feestje. Daarom wilde ik ze liever om de beurt uitnodigen, dan heb ik zelf al iets minder stress omdat het wat informeler voelt ofzo -O-
Kirstenn: ben je toen langsgegaan en dat ze dezelfde avond naar je huis gingen of ben je gewoon langs geweest met "We willen graag een afspraak maken"?

Ik weet niet hoe erg het nog niet af is...

Maar mensen kunnen er wel door heen kijken als er nog een peertje hangt in plaats van een lamp hoor..
Je nodigt ze ook niet uit voor morgen.
Meeste mensen kunnen niet steil op sprong.
Wij hadden ook de uitnodiging verzonden met de datum voor het feestje 3 weken erna.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:51

Die mensen weten toch allemaal ook dat het een tijdje duurt voor je na een verhuis alle dingetjes op orde hebt? Gereedschap kan aan de kant en met een beetje deko en wat lampjes maak je het zo gezellig.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:56

Dat is ook wel weer zo ja :)* Ik zal het vanavond eens aan mijn vriend voorleggen, maar idd over een paar weken koffie en gebak op een zondagmiddag durven zelfs wij misschien wel :P Dank voor de tips!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:01

Gewoon langs gaan en uitnodigen, ze snappen ook wel dat je niet helemaal op orde bent. Ik ken eerlijk gezegd ook niemand waar bij het na een verhuizing en verbouwing meteen helemaal perfect is.

Als je te lang wacht tot je perfect op orde bent kan dat overkomen als ongeinteresseerd. Dat is ook weer een nadeel misschien. Gewoon doen mensen bijten niet.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:04

Gewoon aanbellen en even voorstellen en weer weg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:34

Ik kwam ze allemaal tegen op straat. Toen even op ze afgelopen en me voorgesteld :) bij ons is t leeftijdsverschil zo groot dat ik niet iedereen thuis ga uitnodigen, maar zo kent iedereen mij toch :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:38

Idd kaartje in de bus en dan het partijtje over X aantal weken :)

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:41

Wij zijn een paar weken geleden verhuist en eigenlijk als we een van de buren tegen kwamen hebben we ons voorgesteld.
Maar anders idd een kaartje in de bus doen, om ze uit te nodigen.

Vrienden van ons hadden hun houwewarming heel letterlijk genomen en hadden iedereen die ze erbij wilde hebben uitgenodigd de avond dat ze de sleutels hadden ontvangen. Iedereen nam wat mee en zo is het huis opgewarmd als het ware.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:04

Wij hebben voor de verbouwing begon de buren een flesje wijn gebracht (voor eventuele overlast etc.) en zo konden we meteen kennismaken. Binnenkort hebben we onze housewarming en dan doen we bij hen ook gewoon een uitnodiging in de bus. Zo lossen wij het op in ieder geval.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:25

Ik hoop niet dat TS het erg vindt dat ik even inbreek, maar ik heb even een onderwerp-gerelateerd vraagje en om daar nou een nieuw topic voor te openen...
Wij zitten met dezelfde vraag en de tips uit dit topic gaan wij ook zeker meenemen.
Alleen wij wonen in een rijtjeshuis en tot waar ga je met het uitnodigen van de buren?
Doe je de hele rij (9 huizen) of doe je alleen "ons" blok? Het zijn twee geschakelde blokken van elk 5 huizen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:29

Ik zou denk ik alleen jouw 'blok' doen. De rest volstaat met gewoon even voorstellen denk ik.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:39

Een uitnodiging in de bus doen bij de buren voor een kop koffie met een gebakje en een kennismakings praatje.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:40

Geen probleem Nicolien, jullie krijgen ook bijna de sleutel toch? :):)

Idd alleen jouw "blok" om langs te gaan/uit te nodigen, de rest volgt vanzelf als je ze toevallig tegenkomt. En overburen als je die hebt?

Wij wonen vrijstaand op de hoek van een straat, we zijn bij de zijburen zelf langsgeweest toen we de sleutel net kregen. De zijburen in de straat naast ons zien we omdat we vlakbij parkeren, en die hebben een bloemetje gebracht :o Dus die wil ik ook wel uitnodigen (+ die zijn iets meer van onze leeftijd dat onze "echte" buren). Tegenover staat een blok rijtjeshuizen, daarvan doe ik denk ik ook alleen de mensen die echt tegenover ons wonen en niet het hele blok (dat zijn dan 3 rijtjeshuizen).

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:42

o ik ben stinkend jaloers op je, die buurten zijn er maar weinig, waar je zo warm word ontvangen.
Ik zou inderdaad ze uitnodigen met een briefje/ kaartje in de bus en dan wat hapjes op tafel zetten met wat drinken. Dat kan makkelijk over 2 weken of zo. Het is alleen maar fijn dat je alvast wat van je laat horen, vooral omdat ze ook toenadering hebben gezocht naar jullie.