Mijn gedrag op bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Mijn gedrag op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:06

Hallo :wave:

Sommige mensen zullen me wel kennen van mijn.. nouja... Minder goede gedrag op bokt af en toe. Er is weer een periode aangebroken dat ik van alle kanten op bokt hoor dat ik me niet goed gedraag. Het begon met dat ik hondsbrutaal en vreselijk onbeleefd zou zijn. Omdat ik constant naar iets vroeg wat zeg maar geld kost. Constant erover doorjammeren. Ik ben een doordrijver en dat weet ik heel goed. Ik vind het ook vreselijk om mijn zin niet te krijgen. En ja daar kan ik wel mee leven hoor. Ik kan het alleen soms niet helemaal beheersen. Een dag erna krijt ik in een ander topic te horen dat ik te enthousiast zou zijn en allemaal dingen neerzet die niet waar zijn. Ja ik ben snel enthousiast dat klopt. Soms kan ik mezelf er ook niet in beheersen. Maar ik weer van mezelf ook dat ik vaak óf de slimmerik wil uithangen, óf de beste in iets wil zijn. En ik wil ook dolgraag meepraten met iedereen. Nou ja ik moet nog heel erg leren dat ik niet overal goed in kan zijn. Ik weet dat ik echt niet kan voetballen maar toch wil ik dan weer de beste zijn (wat dus nooit zo is) en zou ik alles beter weten :(
Ja verder ik ben pas 14 en de meeste hier zijn boven de 20. Dus al echt volwassen. Soms heb ik het idee dat dat soms niet helemaal samengaat af en toe. Het is voor mij soms ook lastig om me aan anderen aan te passen. Maar ik doe wel mijn best.
Verder kreeg ik datzelfde als gisteren weer in een ander topic te horen. Ditmaal ging ik gewoon uit van een aantal sites die ik had gelezen.
Toen kwam er een opmerking dat het zou komen door mijn leeftijd en omdat ik veel gevaren nog niet zie. Nou ja kan wel kloppen hoor het hoort denk ik bij de leeftijd maar in dit geval ging het om glaasje draaien en dat ga ik nooit doen zonder er echt iemand is die er heel ervaren mee is. En ook nog niet zolang ik minderjarig ben. Kijk zo verstandig ben ik wel. Ik wil het namelijk wel ooit een keertje uitproberen. Maar Dan wel veilig.

Verder wil ik mensen die me dat allemaal zeiden groot gelijk geven. Ik kan mezelf soms lastig beheersen in gedrag, hoe hard ik ook mijn best doe. En ik vind het al helemaal poedersuiker dat anderen voor mij mijn fouten moeten verbeteren. Als ik een fout maak zie ik dat zelf niet en moet je me dus op mijn vingers timmeren. Het liefste wil ik dan dat je toch wel wat bozer reageert. Hoe hard ik ook ontken, uiteindelijk geef ik toch toe. Ik ken mezelf daar te goed voor. Verder zouden mijn 'gedragsproblemen' misschien kunnen komen omdat ik een achterstand heb opgelopen in mijn eerste 3,5 jaar doordat ik mishandeld werd. Nu zit ik in een pleeggezin waar ik heel gelukkig ben. Hier word ik hier behandeld en leer ook nog steeds van alles. Mijn (pleeg)oma zegt dat de eerste 4 jaar van je leven Kwa opvoeding het belangrijkste zijn. Mijn pleegmoeder vind dat ik mijn achterstand goed heb ingehaald. Maar alsnog merk ik dat er dingen zijn die ik nog niet kan beheersen terwijl een kind van mijn leeftijd Dat allang zou moeten kunnen. Anderen hier op bokt raden ook aan om een psychiater in huis te nemen. Ik wil wel hoor, geen probleem. Maar 3x raden (sommige mensen weten dat goed van mij), mijn ouders willen niet. Ik ben minderjarig dus ik kan Dat niet zelf beslissen. Helaas pindakaas. En ik vind het zelf niet vreemd als ik nou een test zou doen en er zou bijvoorbeeld (ik noem maar even snel wat) uitkomen dat ik autistisch ben. Of ADHD of iets dergelijks heb. Ik bedoel in mijn echte gezin hebben we 4 kinderen. Met ze allemaal is wat mis behalve Ik tot nu toe. Ik ben de gezondste eruit. Maar ik zou zelf bijna zeggen dat ik ook wat zou hebben. Verder val ik misschien in de slachtofferrol wat ik zelf ook weet maar nogmaals ik kan dat moeilijk beheersen. Ik doe keihard mijn best maar ik ken dat verschil niet. (Dat heb ik bijvoorbeeld ook met het verschil tussen pesten en plagen) Ja Dat is irritant. En verder komen er even spannende tijden aan. Want mijn achternaam gaat veranderd worden en mijn (pleeg)broer gaat in december op uitzending naar Afghanistan voor een half jaar. Dus dat kan ook invloed hebben op mijn gedrag.
Verder wil ik vragen of mensen hier een beetje bij kunnen helpen door bijvoorbeeld verschillen tussen dingen te noemen en beter eigen fouten te kunnen herkennen. Nogmaals als je zegt dat ik naar een psychiater moet kom ik niet ver want mijn ouders accepteren dat niet.

Iris82

Re: Mijn gedrag op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:15

Je bent een slimme meid. Ik vind het vreselijk om te lezen dat je zo'n slechte start in je leven gehad hebt. Heel knap hoe je je gevoelens en ideeën onder woorden brengt.

Jammer dat je niet eens met hulpverlening mag praten van je (pleeg?)ouders. Dommer word je er niet van.

Ik denk wel dat erkenning de eerste grote stap is en dat je nog genoeg zal leren de komende jaren want je staat er voor open.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:20

Ik ken je niet, dus weet niet wat je allemaal hebt gepost. Maar meid, je bent 14, vollop aan het puberen en opzoek naar jezelf. Je hebt ook al geen goede start in het leven gekend, wat het nog wat mentaal moeilijker maakt.

Mijn advies, praat veel met je oma/mama, vrienden, een begeleider op school,... Daar heb je zoveel meer aan dan op een paardenforum. Dat zijn ook de mensen die je echt kunnen helpen en kunnen doen laten groeien in het leven. Dat leer je niet op het internet.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:29

Iris82 schreef:
Je bent een slimme meid. Ik vind het vreselijk om te lezen dat je zo'n slechte start in je leven gehad hebt. Heel knap hoe je je gevoelens en ideeën onder woorden brengt.

Jammer dat je niet eens met hulpverlening mag praten van je (pleeg?)ouders. Dommer word je er niet van.

Ik denk wel dat erkenning de eerste grote stap is en dat je nog genoeg zal leren de komende jaren want je staat er voor open.

Ja veel mensen zeggen dat ik dingen goed kan verwoorden en heel sterk ben en duidelijk kan maken wat ik voel en wil. Ik ben een groot open boek dus ik heb nergens moeite mee. Ik heb zelfs uitgevonden dat ik mezelf gewoon kan zijn. Dat hebben de meeste in onze klas duidelijk niet :n
Er zijn er echt zoveel die meelopen met anderen, vreselijk. Dat heb ik nou nooit gehad :r

Ja ik vind het ook vervelend. Ik zou namelijk best wel een psychiater willen spreken. Het erge is nog (en dat heb ik al vaker gezegd maar op een andere manier dan) dat mijn ouders vinden dat ik gek ben als ik erover begin. Nou ja dan niet he. Dan leer ik me vooral ook beter te gedragen. Achteraf denk ik dat het misschien ook een rede heeft waarom ze dat niet doen. Misschien geven ze mij diep in hun hart gelijk maar zijn ze bang dat als ze het doen, dat pleegzorg dat oppikt als 'niet goed verzorgen' en dat ik dan weg moet. Ik kan me voorstellen dat ze daar bang voor zijn.

En ja ik sta er zeker voor open om dingen te leren. Of ze nou belangrijk zijn of niet. Hoe zou ik anders weten dat de inland-thaipan de giftigste slang op aarde zou zijn? Haha dat is maar even een voorbeeldje hoor. Ik ben heel leergierig in alles om me heen. Dus ook mijn gedrag. Ik heb soms zelf nog het idee dat ik mezelf nog niet helemaal heb ontwikkeld (terwijl ik dat wel wil) en bovendien dat ik mezelf niet eens helemaal ken. Ik heb bijvoorbeeld hele andere gedachtes dan mijn leeftijdgenoten. Terwijl ik denk of die wolk in de lucht nou een aambeeld of een ijskap is denken anderen in mijn klas over uitgaan, populair zijn, veel afspreken enz. Ik vind dat helemaal niet van belang. Ik heb één hele goede vriendin die ik nooit meer kwijt wil. Je weet wel, zo eentje die je niet snel vind. Daar heb ik genoeg aan. Verder vind ik het belangrijk dat iedereen normaal tegen me doet. Ik vind het erg dat mensen me compleet negeren en niet eens hoi zeggen als ze langslopen. Ik ken iemand die mij zo nu en dan eens een complimentje geeft. Dan Word ik natuurlijk blij. Dan denk ik, kijk zo hoort dat. Nouja misschien ben ik fysiek al wat verder dan hun in mijn ontwikkeling :j
In groep 8 zat Ik al helemaal op de middelbare school. Ik vond iedereen maar kinderachtig :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:34

Thea_Ste schreef:
Ik ken je niet, dus weet niet wat je allemaal hebt gepost. Maar meid, je bent 14, vollop aan het puberen en opzoek naar jezelf. Je hebt ook al geen goede start in het leven gekend, wat het nog wat mentaal moeilijker maakt.

Mijn advies, praat veel met je oma/mama, vrienden, een begeleider op school,... Daar heb je zoveel meer aan dan op een paardenforum. Dat zijn ook de mensen die je echt kunnen helpen en kunnen doen laten groeien in het leven. Dat leer je niet op het internet.

Haha ja dat zal ook wel wat bij de leeftijd horen. Maar van de ene kant ben ik er al en van de andere kant nog niet. Dat gaat me niet snel genoeg :')

Verder praat ik zoveel met mijn ouders, familie, mensen op school. Ik kan soms best ingewikkeld in elkaar zetten. Zo is mijn manier van opletten in de klas tekenen :')
Meestal als je dat zou zien zeg je o die let niet op. Nee hoor bij mij is het andersom :')
Zoals ik al zei, ik denk heel anders dan de meesten van mijn leeftijd. En verder zit ik in mijn gedachten al op de bbl opleiding om dierenarts assistente te worden :')
En ja praten doe ik zat. Ik heb op school meteen in het begin van het jaar al aangegeven dat ik soms problemen heb met het zien van mijn eigen fouten en sommige dingen in mijn gedrag nog niet zo goed beheers. Dus mocht er iets fout gaan, mijn mentor is van alles op de hoogte.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:38

Plak liever geen sticker op jezelf met bijvb Autist of ADHD. Als je eenmaal een sticker hebt kom je er nooit meer vanaf.
Knap dat je het op kunt schrijven, erkennen is altijd een eerste stap naar verbetering.
Wees niet té streng naar jezelf, je bent pas 14 en dit gedrag hoort ook wel een beetje bij je leeftijd.
Veel succes met alle veranderingen de komende tijd. Volgens mij heb je lieve pleegouders die het beste met je voor hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:42

Ik vind zelf een sticker juist fijn. Mensen snappen je dan een beetje beter en hebben meer begrip.
Ts als jij graag een psycholoog wilt zien, probeer dat dan vooral door te zetten! Mijn ouders vonden het in het begin ook een beetje gek, schaamden zich ervoor, ik mocht het niemand vertellen enzo.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 23:43

Ik "ken" je alleen van het topic wat je zelf al aanhaalde en ach, ik zie gewoon een enthousiaste meid die zich in die zaken interesseert. Eerlijk gezegd, op het wondere WWW is het soms lastig om waarheid van onzin te onderscheiden. Ik kijk nooit in profielen dus ik had geen idee dat je 14 was. Je komt op mij wel wat volwassener over. En ach, we zitten toch op Bokt om te discussiëren en van elkaar te leren? (Ik tenminste wel :oo en ik ben 31)

Misschien is het handig om als je info aanhaalt over een dergelijk onderwerp en waar je niet zeker van bent, gewoon te zeggen:" ik las op die en die site dat en dat, hoe zit dat met die info?" vragen staat vrij toch?

Zelf ben ik overigens een gigantische flapuit, die ook nog bot en sarcastisch is (lekkere combi). Ik probeer mijn post of mails op werk altijd even opzij te leggen zodat ik rustig kan nadenken en een antwoord kan vormen. Dat helpt mij om wat betere reacties te geven.

Het komt wel goed met jou +:)+

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:46

Ineke2 schreef:
Plak liever geen sticker op jezelf met bijvb Autist of ADHD. Als je eenmaal een sticker hebt kom je er nooit meer vanaf.
Knap dat je het op kunt schrijven, erkennen is altijd een eerste stap naar verbetering.
Wees niet té streng naar jezelf, je bent pas 14 en dit gedrag hoort ook wel een beetje bij je leeftijd.
Veel succes met alle veranderingen de komende tijd. Volgens mij heb je lieve pleegouders die het beste met je voor hebben.

Nee ik snap dat ik dat niet moet doen maar ik zou het verder ook niet vreemd vinden als ik er ooit achter kom dat ik het toch zou hebben :')
Ja erkennen wil ik veel leren. Kunnen jullie me mee helpen door bijvoorbeeld het verschil tussen iemand die in de slachtofferrol speelt en iemand die zegt waar het op staat te laten zien in een voorbeeld. Dan zie ik verschillen en kan ik er beter op letten.
Verder nou ja over de top perfectionistisch zijn is ook best lastig soms. Bij en beetje kritiek straf ik mezelf al. Ja die leraar vond dat ik een lelijk handschrift heb. Nou dan gaan we thuis maar handschrift oefenen he. Zo'n rotte dingen doe ik dan vaak ook nog. Vaak wel met resultaat <<)
En ja hoe kan ik aan mijn liefste pleegouders twijfelen? <3
Ze zijn schatten en ook gewoon echt voor mij mijn eigen ouders. Daarbij lijk ik stomtoevallig ook nog veel op mijn pleegmoeder. Van binnen en van buiten :')
Als je de naam van mijn echte moeder noemt hoor je me meestal zeggen, wie is dat?? Voor dat hoofdstuk heb ik me bijna volledig afgesloten :)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:49

Fehu schreef:
Ik "ken" je alleen van het topic wat je zelf al aanhaalde en ach, ik zie gewoon een enthousiaste meid die zich in die zaken interesseert. Eerlijk gezegd, op het wondere WWW is het soms lastig om waarheid van onzin te onderscheiden. Ik kijk nooit in profielen dus ik had geen idee dat je 14 was. Je komt op mij wel wat volwassener over. En ach, we zitten toch op Bokt om te discussiëren en van elkaar te leren? (Ik tenminste wel :oo en ik ben 31)

Misschien is het handig om als je info aanhaalt over een dergelijk onderwerp en waar je niet zeker van bent, gewoon te zeggen:" ik las op die en die site dat en dat, hoe zit dat met die info?" vragen staat vrij toch?

Zelf ben ik overigens een gigantische flapuit, die ook nog bot en sarcastisch is (lekkere combi). Ik probeer mijn post of mails op werk altijd even opzij te leggen zodat ik rustig kan nadenken en een antwoord kan vormen. Dat helpt mij om wat betere reacties te geven.

Het komt wel goed met jou +:)+

Wat een compliment man. Ik kom volwassener over :oo
Wel fijn om te horen :)
Bedankt :)

Ja is ook wel handig. Daar ga ik me de volgende keer iets meer op richten. Dat ik dat erbij meld. Wel slim. Bedankt voor de tip :)

Dat doe ik zelf ook regelmatig. In het echt leven zie je dat ook meteen als ik er iets uit flap wat niet zo bedoeld was. Meestal krijg ik daar reacties op en heb ik meteen spijt. Behalve bij de pesters. Daar kan ik wel een grote mond tegen hebben als dat moet. In dat stille lieve meisje in de klas kan soms (voor de pesters dan) een enorme duivel van een kind zitten }:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 23:50

Geryon schreef:
Ik vind zelf een sticker juist fijn. Mensen snappen je dan een beetje beter en hebben meer begrip.
Ts als jij graag een psycholoog wilt zien, probeer dat dan vooral door te zetten! Mijn ouders vonden het in het begin ook een beetje gek, schaamden zich ervoor, ik mocht het niemand vertellen enzo.

Ik heb het zover laten komen dat ik daardoor mijn mobiel moest inleveren. Dat is voor mij de grens van oké, ze zijn niet over te halen. Dan maar wachten Tot ik op mezelf woon

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:06

Dat ben ik nog vergeten

Op school heb ik nooit problemen met een leraar. Ik krijg ook allemaal positieve dingen te horen over hoe ik in de les ben :)
Dus in de klas lijkt me dat ik me goed gedraag :)
Maar ja ik snap dan ook niet waarom je je huiswerk niet zou maken en waarom je niet stil zou kunnen zijn. Daarbij snap ik al helemaal niet hoe je een leraar zou kunnnen uitdagen. Is toch allemaal nergens voor nodig??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:19

Om eerlijk te zijn ben je mij de laatste tijd ook gaan opvallen. Vooral in het stormchaserstopic, waar ik alleen meelees. Imo was daar niet het probleem dat je zo enthousiast bent (wat ook in andere topics niet het issue is), maar dat je daarin verliest wat je wel weet en wat niet. Daar komt dan dat stukje willen meepraten om de hoek kijken, je neemt dan een houding aan dat je precies weet waar je over praat, terwijl het vaak niet klopt. Als je ergend niet zeker van bent, doe dan niet alsof dat wel zo is. Datis echt veel storender dan enthousiast of onzeker zijn. Je wil dan gewoon TE graag meedoen met iedereen en neemt een houding aan die gewoon niet klopt. Je kan echt wel meedoen, maar dan op je eigen manier, die past bij jou en je leeftijd. Je hoeft niet alles te weten! Dat je dat wel wil, en ook het liefst NU, is juist een teken van onzekerheid. Alsof je die kennis nodig hebt om een goed persoon te zijn. Maar je bent goed zoals je bent, ook als je de ene wolk niet van de ander kan onderscheiden.

Wat me in dit topic ook weer opvalt, is juist jouw onzekerheid over jezelf. Je roept veel te hard dat je jezelf kan zijn, weet zo goed al je minpuntjes en dingen om aan te werken.... Je overschreeuwt jezelf meid. Dat je zo perfectionistisch bent, het gaat allemaal niet snel genoeg, je bent slimmer en volwassener en beter etc. Iemand die werkelijk zelfverzekerd is zou dit niet zo benadrukken en heeft het al helemaal niet nodig om continu met anderen te vergelijken. Je woorden lijken zelfverzekerheid uit te stralen, maar tussen de regels door zie ik een heeel bang en onzeker meisje die continu bang is afgewezen te worden om wie ze is.

Maar weet je, op jouw leeftijd is jezelf echt kennen en zelfverzekerd zijn gewoon onmogelijk. Je bent puber, je hoort op ontdekking te gaan naar wie je bent en enige onzekerheid hoort hier gewoon bij. Dus een deel is gewoon heel erg normaal voor jouw leeftijd, alhoewel ik wel denk dat je verleden hier een rol bij speelt. Je basis is slecht geweest, dat heeft invloed op zaken zoals zelfvertrouwen en vooral zelfacceptatie. Angst voor afwijzing is een heel logisch gevolg van zo'n verleden. Het hoeft gelukkig geen probleem te zijn, genoeg mensen die er na de puberteit gewoon overheen groeien.

Mijn advies? Gun jezelf eens de tijd en ruimte om jong te zijn. Wees die puber die je bent, met impulsiviteit waarmee je tegen dingen aanloopt. Leer van die lessen, ga nog een paar keer op je bek en sta weer op. Leer langzaam jezelf kennen, loop jezelf niet zo voorbij met allerlei beelden van hoe je zou moeten zijn. Je bent nog maar 14, volop in ontwikkeling. Dat kan je niet versnellen, dat heeft tijd nodig. Volwassen kan je de rest van je leven nog zijn!
En dus nogmaals: je bent goed zoals je bent. Je hoeft niet te benadrukken hoe goed je dit en dat kan, hoe positief leraren over je zijn of hoe volwassen je wel niet bent. Sterker nog, dat kan juist averechts werken. De mensen die niet verder kijken zullen je arrogant vinden. Anderen zullen er juist onzekerheid in zien. Je doel, laten zien hoe leuk je bent, bereik je iig niet mee. Dat bereik je wel door het te zijn, zonder het te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:36

Wees niet te streng voor jezelf, je bent pas 14. Ik ben nu 15, dus ik wil zeker niet doen alsof ik alles zo goed weet, maar ik krijg het idee dat je toch heel onzeker bent over jezelf. En dat is niet stom, dat is niet erg, dat heet puberen. Puberen hoort bij opgroeien.

Naar om te lezen dat je niet zo'n fijne start hebt gemaakt, en ik vind je helemaal niet overkomen als iemand die heel wat heeft gemist vroeger.
Ik heb je geregeld langs zien komen, de ene keer heel enthousiast, daarna weer serieus, maar ik heb je ook gezien als iemand die graag dingen wil leren.

Dat je dingen fout zegt is niet erg, dat je daarna ontkent kan mensen nog wel eens irriteren, dat klopt. Dat je daarna toegeeft dat je toch fout zat is wel fijn, dat doen heel veel mensen alsnog niet :)

Verder vind ik het knap van je dat je van jezelf je "mindere" (imo zijn het geen mindere kanten, dit is hoe jij bent) kan toegeven, zoals eerder genoemt, toegeven is de eerste stap naar verbetering.

Een psychiater om hulp vragen is niet raar, en als je graag hulp wilt kan je denk ik het beste een goed gesprek aangaan met je (pleeg)ouders daarover. Zet eventueel je argumenten op papier en leg goed uit waarom je het wilt. Waarschijnlijk snappen ze het wel als je het goed uitlegt aan ze.
Hulp van een psychiater kan heel fijn zijn, maar het moet wel iemand zijn die bij je past, denk daar ook aan ;)

En zoals hierboven ook genoemd word; gun jezelf de tijd. Bijna iedereen van jou leeftijd zit met zichzelf in de knoop, en de ene heeft daar meer last van dan de ander. Dat is niet erg, maar gun jezelf de tijd om te ontwikkelen en opgroeien! :) Verwacht niet teveel van jezelf en leg de lat zeker niet te hoog. Doe wat je leuk vind!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:06

prugelpiet schreef:
Wees niet te streng voor jezelf, je bent pas 14. Ik ben nu 15, dus ik wil zeker niet doen alsof ik alles zo goed weet, maar ik krijg het idee dat je toch heel onzeker bent over jezelf. En dat is niet stom, dat is niet erg, dat heet puberen. Puberen hoort bij opgroeien.

Naar om te lezen dat je niet zo'n fijne start hebt gemaakt, en ik vind je helemaal niet overkomen als iemand die heel wat heeft gemist vroeger.
Ik heb je geregeld langs zien komen, de ene keer heel enthousiast, daarna weer serieus, maar ik heb je ook gezien als iemand die graag dingen wil leren.

Dat je dingen fout zegt is niet erg, dat je daarna ontkent kan mensen nog wel eens irriteren, dat klopt. Dat je daarna toegeeft dat je toch fout zat is wel fijn, dat doen heel veel mensen alsnog niet :)

Verder vind ik het knap van je dat je van jezelf je "mindere" (imo zijn het geen mindere kanten, dit is hoe jij bent) kan toegeven, zoals eerder genoemt, toegeven is de eerste stap naar verbetering.

Een psychiater om hulp vragen is niet raar, en als je graag hulp wilt kan je denk ik het beste een goed gesprek aangaan met je (pleeg)ouders daarover. Zet eventueel je argumenten op papier en leg goed uit waarom je het wilt. Waarschijnlijk snappen ze het wel als je het goed uitlegt aan ze.
Hulp van een psychiater kan heel fijn zijn, maar het moet wel iemand zijn die bij je past, denk daar ook aan ;)

En zoals hierboven ook genoemd word; gun jezelf de tijd. Bijna iedereen van jou leeftijd zit met zichzelf in de knoop, en de ene heeft daar meer last van dan de ander. Dat is niet erg, maar gun jezelf de tijd om te ontwikkelen en opgroeien! :) Verwacht niet teveel van jezelf en leg de lat zeker niet te hoog. Doe wat je leuk vind!

Wow ik heb nog nooit geweten dat dat onzekerheid is. Mij wordt in het echte leven namelijk verteld dat ik heel sterk en zelfverzekerd ben. Ik ben denk ik ook wel wat sterker en zelfverzekerder dan de meeste want ik durf wel gewoon mezelf te zijn. In mijn klas is er een groot voorbeeld van. Ik zie heel veel mensen die dit jaar ineens heel anders zijn dan vorig jaar :(

Ja maar dat is niet het enige hoor. Ik werd (word nog steeds wel) gepest. Misschien heeft dat ook invloed. Op dit moment durven ze niet veel meer dan buitensluiten en roddelen om dat ik boven hun sta :=
en ja ik ben er dol op om dingen te leren :)
Kijk een lerares die vroeg vandaag of er iemand was die de bloedmaan had gezien. Ik was de enige met nog een jongen. Toen zeiden ze ja wie staat er nou om 5 uur op voor zoiets?
Ik denk er heel anders over. Ik vind het enorm interessant. Op zo'n momenten voelt het net alsof ik veel slimmer ben dan de rest.

Ja ik heb geleerd dat eerlijkheid boven alles gaat. Natuurlijk ontken ik in het begin omdat ik mijn eigen fout nog niet zie. Maar zodra ik het weet beken ik. Ik geef gewoon eerlijk toe dat ze gelijk hebben. Wat is het doel van blijven ontkennen als je zelf dondersGoed weet dat het geen nut heeft?

Ja natuurlijk dat ontdek ik nu. Ik ben een puber dan hoor ik dat toch te leren kennen of niet?

Ja daar komt het probleem. Ik ben een heel stuk slimmer als mijn beide pleegouders. Daardoor leg ik het vaak veel te moeilijk uit voor ze. Ze zeggen het niet altijd maar dan zeggen ze ja wat is dat voor onzin. Een psychiater is er alleen voor mensen die echt niet goed wijs zijn. Terwijl ik toch echt heb gezegd dat ze er ook voor de kleine probleempjes zijn. Dan kan ik het nog wel een paar keer zeggen maar dan vinden ze dat ik geen gelijk heb omdat ik nog maar 14 ben en minder verstand van dat soort dingen heb. Ik ben een stuk slimmer dan ze zelf denken gewoon omdat ze me niet kunnen bijhouden :')

Dat probeer ik ook. Maar het zit in de weg dat er een stuk is wat naar mijn gevoel al volgroeid is en een stuk nog niet. Daardoor gaat het wat sloom voor mij. Komt door dat ene stuk wat al verder is :')

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:22

Even ter duidelijkheid, een psychiater is iets anders dan een psycholoog. En ik denk eerder dat je bij een psycholoog aan kan kloppen dan bij een psychiater. Psychiater ga je echt heen voor medicatie. Psycholoog is een stap er onder. En als je gewoon binnen loopt bij het GGZ, of bij jeugdzorg kunnen hun echt wel iets voor je betekenen. Gewoon zeggen dat je thuis problemen hebt en wilt praten. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar niet bekend bent, je bent uit huis geplaatst. Dus eigenlijk zou er al iemand zijn die langs moet komen voor toezicht. Ook na 10 jaar nog. De vraag is alleen of je dat wilt? Zoals ik eerder al zei, alleen jij kan de stap daarvoor nemen. Niet afschuiven met ja maar me ouders vinden het niet goed. Nee, gewoon zelf daar de keus in nemen en erop afstappen. Als jij vind dat je hulp nodig hebt, en je ouders helpen je daar niet bij. Zoek dan zelf naar de juiste hulp. (waarvan ik vind dat bokt niet de juiste plaats is, en ik denk het hele internet niet).

Daarbij in het topic zie ik gewoon dat je al vaker ergens om "gezeurd" hebt. Je noemt het zelf doordrijven. Je geeft je verleden de schuld. Maar niet alles kun je daarop afschuiven. Tussen 4 en 14 jaar zit toch 10 jaar verschil. En in die tijd heb je echt wel kunnen leren wat zeuren in houd, en ook dat mensen dat niet waarderen. En zo te lezen weet je dat idd van jezelf. Ik vind niet dat als je in een spel topic komt, dat iedereen daar rekening mee hoeft te houden. Laat staan kan houden. Ze komen voor over het spel te praten. Dan is het gewoon super irri als iemand al vaker heeft gevraagd naar gratis accounts waar ze toch 60 euro voor hebben betaald. En ja dan worden ze even boos. Maar dan hoor je dus zelf daarvan te leren. Maar ik merk gewoon dat het dan na een half jaar weer het zelfde gedrag begint. En dat zie ik ook in andere topics waar je reageert in. Vind dus ook nogal vreemd dat dat met andere topics ook zo gaat. Dan gaat het even fout, daarna een tijdje goed. En daarna maak je precies dezelfde fout. Vraag me dus eigenlijk af of dit ook wel zin heeft, want ik heb eigenlijk het idee dat je er gewoon niet naar luistert. Wel op het moment dat je er mee zit. Maar dat het ook weer heel snel weg is.

Er word gezegd, plak geen sticker op jezelf. Maar dat doe je niet als je gewoon voor hulp aan klopt. Daarbij mochten ze wel iets vinden (en ze plakken echt niet zomaar een etiket op je) dan krijg je tenminste wel de juiste hulp daarvoor. (En ergens zou het me niet verbazen als je een vorm van autisme hebt "asperger"). Het kan ook gewoon dat alles er nu uit komt vanwege de jeugd, en daarvoor heb je gewoon hulp nodig. Want nu ben je het gewoon aan het zoeken, alleen niet op de plek waar je echt goed hulp kan krijgen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:07

Je laatste bericht laat het ook weer mooi zien....je bent idd best slim, slimmer dan goed voor je is ben ik bang. Want wat ik heel sterk tussen de regels doorlees, is dus juist het onzekere meisje in je, maar die wordt heeeel erg goed verborgen gehouden door een aangeleerde 'zelfverzekerde' houding. Je uit je onzekerheid niet 'standaard' zoals door je terug te trekken, jij gooit juist je kwaliteiten en sterke eigenschappen heel hard naar voren. Dat LIJKT zelfverzekerd, maar de manier waarop je het doet en het constante vergelijken met anderen, laten zien dat het slechts een houding is en geen echt intern gevoel.

Enne, volgroeid? Sorry, het zal zo voelen maar is onmogelijk. Je hebt wellicht wel zaken deels ontwikkeld die bij anderen later komen en andere interesses, maar volgroeid ben je zeker niet. Ook niet een deel, je hersenen zijn volop in de groei nu. Juist dat gevoel, al verder te zijn dan anderen en het verschil in ontwikkeling van bepaalde gebieden, is onderdeel van de puberteit.... En dat is nou juist heel goed! Je bent normaler dan je denkt, echt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:21

Zwerte schreef:
Je laatste bericht laat het ook weer mooi zien....je bent idd best slim, slimmer dan goed voor je is ben ik bang. Want wat ik heel sterk tussen de regels doorlees, is dus juist het onzekere meisje in je, maar die wordt heeeel erg goed verborgen gehouden door een aangeleerde 'zelfverzekerde' houding. Je uit je onzekerheid niet 'standaard' zoals door je terug te trekken, jij gooit juist je kwaliteiten en sterke eigenschappen heel hard naar voren. Dat LIJKT zelfverzekerd, maar de manier waarop je het doet en het constante vergelijken met anderen, laten zien dat het slechts een houding is en geen echt intern gevoel.

Enne, volgroeid? Sorry, het zal zo voelen maar is onmogelijk. Je hebt wellicht wel zaken deels ontwikkeld die bij anderen later komen en andere interesses, maar volgroeid ben je zeker niet. Ook niet een deel, je hersenen zijn volop in de groei nu. Juist dat gevoel, al verder te zijn dan anderen en het verschil in ontwikkeling van bepaalde gebieden, is onderdeel van de puberteit.... En dat is nou juist heel goed! Je bent normaler dan je denkt, echt.

Ja dat merk ik zelf dus ook. Ik ben veel slimmer dan anderen. Ik denk zelf soms dat ik hoogbegaafd ben :(
Maar ik heb meegedaan met de nationale IQ test op tv en daar kwam een IQ van 116 uit

Dat is het misschien wel. Dat ik door me zelfverzekerd te gedragen niet zie wat die onzekerheid is :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:28

DanonePower schreef:
Even ter duidelijkheid, een psychiater is iets anders dan een psycholoog. En ik denk eerder dat je bij een psycholoog aan kan kloppen dan bij een psychiater. Psychiater ga je echt heen voor medicatie. Psycholoog is een stap er onder. En als je gewoon binnen loopt bij het GGZ, of bij jeugdzorg kunnen hun echt wel iets voor je betekenen. Gewoon zeggen dat je thuis problemen hebt en wilt praten. Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar niet bekend bent, je bent uit huis geplaatst. Dus eigenlijk zou er al iemand zijn die langs moet komen voor toezicht. Ook na 10 jaar nog. De vraag is alleen of je dat wilt? Zoals ik eerder al zei, alleen jij kan de stap daarvoor nemen. Niet afschuiven met ja maar me ouders vinden het niet goed. Nee, gewoon zelf daar de keus in nemen en erop afstappen. Als jij vind dat je hulp nodig hebt, en je ouders helpen je daar niet bij. Zoek dan zelf naar de juiste hulp. (waarvan ik vind dat bokt niet de juiste plaats is, en ik denk het hele internet niet).

Daarbij in het topic zie ik gewoon dat je al vaker ergens om "gezeurd" hebt. Je noemt het zelf doordrijven. Je geeft je verleden de schuld. Maar niet alles kun je daarop afschuiven. Tussen 4 en 14 jaar zit toch 10 jaar verschil. En in die tijd heb je echt wel kunnen leren wat zeuren in houd, en ook dat mensen dat niet waarderen. En zo te lezen weet je dat idd van jezelf. Ik vind niet dat als je in een spel topic komt, dat iedereen daar rekening mee hoeft te houden. Laat staan kan houden. Ze komen voor over het spel te praten. Dan is het gewoon super irri als iemand al vaker heeft gevraagd naar gratis accounts waar ze toch 60 euro voor hebben betaald. En ja dan worden ze even boos. Maar dan hoor je dus zelf daarvan te leren. Maar ik merk gewoon dat het dan na een half jaar weer het zelfde gedrag begint. En dat zie ik ook in andere topics waar je reageert in. Vind dus ook nogal vreemd dat dat met andere topics ook zo gaat. Dan gaat het even fout, daarna een tijdje goed. En daarna maak je precies dezelfde fout. Vraag me dus eigenlijk af of dit ook wel zin heeft, want ik heb eigenlijk het idee dat je er gewoon niet naar luistert. Wel op het moment dat je er mee zit. Maar dat het ook weer heel snel weg is.

Er word gezegd, plak geen sticker op jezelf. Maar dat doe je niet als je gewoon voor hulp aan klopt. Daarbij mochten ze wel iets vinden (en ze plakken echt niet zomaar een etiket op je) dan krijg je tenminste wel de juiste hulp daarvoor. (En ergens zou het me niet verbazen als je een vorm van autisme hebt "asperger"). Het kan ook gewoon dat alles er nu uit komt vanwege de jeugd, en daarvoor heb je gewoon hulp nodig. Want nu ben je het gewoon aan het zoeken, alleen niet op de plek waar je echt goed hulp kan krijgen.

Ja bedoel ik. Psycholoog :')
Ik ga kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen.
Verder houdt er iemand overzicht over ons. Ik wordt niet mishandeld of niks want thuis zelf gaat alles heel goed. Ook is hij op de hoogte van het pesten. Dus hij weet al het nodige.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:38

Misschien een domme vraag, maar als je over je ouders praat, bedoel je dan je echte ouders of je pleegouders? Kan je niet naar het bureau voor jeugdzorg (of Raad van Kinderbescherming), zodat zij dat zogezegd kunnen "voorschrijven"? Wie heeft het zorgrecht? Ouders, pleegouders, Jeugdzorg?

Lijkt me inderdaad dat een psycholoog je gewoon kan helpen alles op een rijtje te zetten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:55

drawerlover schreef:
Zwerte schreef:

Ja dat merk ik zelf dus ook. Ik ben veel slimmer dan anderen. Ik denk zelf soms dat ik hoogbegaafd ben :(
Maar ik heb meegedaan met de nationale IQ test op tv en daar kwam een IQ van 116 uit

Dat is het misschien wel. Dat ik door me zelfverzekerd te gedragen niet zie wat die onzekerheid is :')

Is best mogelijk dat je hoogbegaafd bent. Iqtest op tv is amusement, niet serieus. Daarbij komt mn vriend ook op zulke waardes uit, terwijl zn feitelijke iq 135 is. Sowieso is er enorme discussie over hoogbegaafdheid en iq. Een iq is ook maar een bepaalde meetmethode en hoogbegaafdheid is veel meer dan alleen een hoog iq of 'slim' zijn. Hoogbegaafd is o.a. snel verbanden leggen, snel en veel denken, genuanceerd, analytisch en probleemoplossend denken, leergierig etc. Het is een heel scala aan eigenschappen en niet alleen goed leren of onthouden, het is echt een andere manier van denken (en leven...) Maar het wordt tegenwoordig wel vreselijk snel geroepen, bij iedereen die iets slimmer is of makkelijk leert. Terwijl maar 2,5% van de mensen werkelijk hoogbegaafd is.

Dat stempeltje is niet zo relevant. Het gaat erom wat je met je eigenschappen doet. Zoals dat leergierige van je, maakt het uit of dat hoogbegaafdheid is of niet? Het is toch gewoon iets wat jij bent? Ok, het is afwijkend tov leeftijdsgenoten, maar niemand is hetzelfde en zo heeft iedereen wel dingen die anders zijn. Ik snapte vroeger ook nooit dat anderen niet alles willen weten en loop daar nog steeds wel eens tegenaan. Ik wil namelijk altijd alles begrijpen (niet eens zozeer weten) en dat begrijpen veel mensen dan weer niet. Ik vind dat gewoon fijn, dat is wie ik ben. Altijd nieuwsgierig, altijd alles willen doorgronden. Ik heb echter wel geleerd dat wat stiller te houden, me in te houden als dat sociaal gezien beter is. Zo leert iedereen in zn leven een balans te vinden tussen jezelf zijn en sociaal acceptabel gedrag. Heb je echt geen stempeltje voor nodig.

Ik denk dat je je onzekerheden best wel weet, maar dan moet je wel stilstaan bij jezelf. Letterlijk en figuurlijk. Niet meteen 5000 verklaringen bedenken, niet meteen van alles erbij halen. Hoe meer je zegt, hoe minder je voelt.
Stel jezelf maar eens deze vraag en denk daar minimaal een dag over na, voordat je een antwoord formuleert: als je werkelijk jezelf durft te zijn en zelfverzekerd bent, waarom ben je dan continu jezelf aan het vergelijken met anderen en leg je zoveel nadruk op je goede eigenschappen?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:01

Ga dan met die man in gesprek. Zeg dat je graag met iemand wilt praten. Niet omdat het met je pleegouders niet goed gaat, maar gewoon omdat je het even moeilijk hebt met bepaalde zaken.

Laat hem desnoods de openingspost van dit topic lezen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:08

TS, wat dapper ben jij!
Je bent 24/24 je eigen gezelschap, en dan is het heel goed om eens eerlijk naar jezelf te kijken.
(zouden meer mensen kunnen doen :) )
Er zijn legio etiketjes waar nogal wat mensen zich voor een deel in herkennen: hoogsensitief, hoogbegaafd, allerlei variaties van 'ismen, etc.
Dat jij een slechte start hebt gehad in het leven, zal sporen nalaten in je leven; bindingsangst (of juist het tegenovergestelde.. bindingsdrang/geldingsdrang,, moeite met vertrouwen) etc.
De reactie van je pleegouders kan ik mij goed voorstellen. Enerzijds ben je 'gewoon' een puber. Peuten zullen snel van alles vasthaken aan je jeugd, wat niet in alle gevallen helpend is.
En daarbij is toezicht van jeugdzorg op pleegouders/kinderen. ook niet altijd fair/helpend. Dus ik snap hen wel.
Maar in gesprek met hen gaan over wat je bezighoudt, lijkt mij sowieso verstandig. Misschien kom je dan op het spoor van de mogelijke extra steun die je nu nodig bent.
Maar chapeau, je doet het al goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:10

drawerlover schreef:

Eerlijk gezegd maak je op mij met je bovenstaande berichten noch een volwassen noch een bijzonder slimme indruk.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:19

Die onzekerheid valt me ook op. Ik wil jou absoluut niet afkraken maar afentoe zie ik jou topics een beetje als een schreeuw om aandacht. :o

Ook zei je dat je ouders je niet naar een psychiater willen hebben, heb je het hier over je stiefouders of niet?

Verder moet je misschien hulp via je school zoeken, je bent volop in ontwikkeling en school wilt je er vast graag mee helpen, ga eens met je mentor praten enzo.
T'is verder niet gek dat je zo onzeker bent of iets dergelijks, iedereen twijfelt weleens en zit weleens niet lekker in zijn vel enzo.

Komt wel goed meissie, ga eens lekker op school op zoek naar hulp, ook via school kom je vaak ook uit bij de testen om de 'stempel' te krijgen qua autisme en adhd!