Vandaag is mijn dorp weer een beetje lelijker geworden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Vandaag is mijn dorp weer een beetje lelijker geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:35

Ik woon in een redelijk klein dorp op het platteland van Groningen.
Het is een simpel dorp. We hebben een kerk, een basisschooltje en een gymzaal/voetbalvereniging met veld.
Iedereen kent iedereen.
Behalve ik. Ik ken bijna niemand.
Ik woon hier nu meer dan 10 jaar. Volgend jaar wonen we hier 15 jaar.
We kwamen hier wonen toen ik halverwege groep 7 was. We verhuisden halverwege het schooljaar.
Ik vond het vreselijk. Ik kon mn draai niet vinden, werd weer gepest, ik had geen vrienden.
Nogsteeds heb ik een hekel aan hier wonen. Het huis, de plek waar het staat.
Vaak wil ik vluchten, even bij huis weg.
Maar ook bij middelbare school had ik eigenlijk geen vrienden.
Ik mocht nooit ergens heen, mocht nooit ergens blijven eten, mocht nooit ergens blijven slapen.
Dus na het weekend hoorde ik altijd iedereens geweldig leuke verhalen wat ze allemaal hadden gedaan.
En ik? Ik was thuis geweest. Niks gedaan.
Waar ik een beetje in kon vluchten was wandelen met de hond.
De weg langs de dijk van het eemskanaal was eigenlijk altijd rustig.
Er stonden grote blokken dat er geen groot verkeer langs kon. Alleen auto's en kleiner.
De dorpelingen noemen het de hobbelweg. Je kan het wel raden: vanwege de hobbels in de weg.
Het is een lelijke weg. Hij is bultig en overal zijn oude en nieuwe stukjes asfalt. De weg heeft vele reparaties gehad.
De bulten kwamen door de populieren die langs de dijk stonden. De wortels duwden het wegdek in beweging.
Diezelfde wortels hebben ook bijgedragen aan de bijna-dijkdoorbraak die we hier hebben gehad een aantal jaar geleden.
De gemeente wist van de zwakke dijk, en heeft deze geprobeerd te verstevigen met damwanden. Tot ongeveer 20 meter voor de zwakke plek in de dijk, deze plek was bekend bij hun.
Ze zijn gestopt op het punt dat ze buiten de dorpsgrens kwamen. Maar net buiten het dorp staat een boerderij met 1000en kippen en een tiental paarden. Die boerderij staat naast de dijk. Naast de zwakke plek in die dijk.
Nadat het hele dijk gedoe over was heeft de provincie besloten alle populieren langs de dijk weg te halen. Kilometers prachtige populieren. Honderden, misschien wel 1000 bomen zijn gekapt.
Zo ook bij ons dorp.
Wat wij terugkregen(na een hele hoop vergaderingen en boze mensen) waren een 20 tal fruitbomen.
Momenteel zijn het nog redelijk zielige boompjes, ze staan en nu 2 jaar.
Maar door het kappen van de bomen was en een pad onderaan de dijk gekomen, lager dan de weg.
We hoefden dus niet meer met de hond langs de weg te lopen.
Langzaam begonnen de boompjes wat blad te krijgen, en dit jaar had een deel voor het eerst fruit hangen. Prachtig. Al die appeltjes en peren van oude, bijne uitgestorven rassen. De pruimen wilden nog niet dit jaar, hopelijk volgens jaar.
Liefkozend werd dit pad het dijkpark genoemd. Het was niks bijzonders.
Een rij fruitbomen, met hoog gras en riet eronder, en een pad erlangs.
Maar wat was het fijn om daar te lopen met de hond.
Eindelijk een plek waar je de hond kon laten rennen en los kon laten, zonder angst dat de hond de weg op zou rennen.
De bijna 2 meter hoge riet zorgde namelijk voor een natuurlijke barriere. Een stuk van ongeveer 2 meter breed tussen de bomen, en het stuk naar de weg.
Het pad werd verzorgd door de dorpelingen. Het pad werd gemaaid door een man een paar huizen verderop met zijn zitmaaier. De bomen werden gesnoeid door de hovenier aan de andere kant van de straat. Mensen gaven de bomen water uit de sloot ernaast met emmers die er voor die reden waren neergelegd.
Maar schijnbaar was er de afspraak dat de gemeente ook zou komen maaien.
Dit hebben ze gisteren gedaan.
Voor het eerst dit jaar.
Met grote dikke zware trekkers kwamen ze.
en nu?
Het pad is lelijk. Trekkersporen hebben de grond vernield en het is super slordig gemaaid.
Alsof iemand het even snel wilde doen in een half uurtje.
En alles is plat. Nou ja niet alles. Her en der staan nog plekken met riet. Geen zin of geen tijd om ze nog weg te maaien.
En het hele pad vernielt.
De honden kunnen zomaar weer de weg op rennen.
Het plekje van rust is weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je kan het mooie groene pad zien, wat dus regelmatig werd gemaaid.
Hier kan je ook de verloren stukjes riet en hoog gras zien tussen de bomen.
Eerst groeiden er allerlei prachtige wildbloemen. Ik heb zo veel vlinders gezien afgelopen jaar.
En nu is alles plat.

Afbeelding
De dikke trekker sporen. Sommige plekken waren erger en dieper.

Wat ik hiermee wil bereiken?
Ik heb werkelijk geen idee.
Ik wilde het vooral even van me af schrijven.
Het is nogal een lang verhaal geworden omdat ik een beetje wilde uitleggen waarom ik hier zo sterk gevoelens over heb. Echt respect als je alles hebt gelezen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:45

Uhmm Eerlijk ? waar maak je je druk om :o
Igg die grond/gras/plantjes trekken wel weer bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:45

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:47

Wat naar voor jou en de medebewoners van je dorp, TS! Omdat jullie er zo veel werk en liefde in gestopt hadden. :n

Brainless

Re: Vandaag is mijn dorp weer een beetje lelijker geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:51

Zo ziet mijn weiland (en nog op veel plekken wat erger/modderiger) elk najaar na het schouwen uit en weet je?; daar zie je straks echt niets meer van.
Volgend jaar groeit alles weer terug omdat de zaden van de planten die er stonden in de grond zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:54

Eerlijk? Ik zou me hier niet zo druk om maken. Jij duidelijk wel. Wat let je om contact op te nemen met de gemeente. Ga met bewoners die actief hielpen het mooi te houden om de tafel. Daarmee ga je contacten opdoen en je kan het mooie plekje voor de komende jaren bewaken.

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:57

Misschien kunnen jullie bij de gemeente aangeven het sloot onderhoud zelf te doen inclusief kades.
Dan hoeven ze er niet meer zelf langs met de trekkers.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:05

Zonde hé! Wij wonen een stukje verderop en wat verder van het kanaal vandaan, maar iedere keer als ik bij mijn ouders ben en naar Appingedam rijd is het zo ontzettend kaal. Ik wist niet dat ze dat helemaal doorgetrokken hadden? Hebben ze alles tot aan Groningen weggehaald?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:09

Helaas wel ja. Echt alles. Aan beide kanten van het kanaal.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:11

Misschien kun je er wat positiefs uit halen. Bijvoorbeeld briefjes plastificeren en ophangen met een tekst als: ook geschrokken van dit ruwe onderhoud? Laten we samen een brief naar de gemeente schrijven!

Leg je gelijk nieuwe contacten met mededorpsbewoners. Ik ben er nog niet uit of een dorp nu wel of niet iets voor je is. Zou je niet gelukkiger zijn in een stad?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:14

Dit dorp is niks voor mij.
Er zijn een paar open minded mensen, maar de rest is allemaal erg bekrompen. Ik vind het een lelijk dorp, ik wil hier heel graag weg, en heb daar vaak pogingen voor gedaan, maar helaas steeds met tijdelijk 'succes'.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:19

Jammer zeg dat ze er zo lomp mee om zijn gegaan, Floor.
Wist overigens niet dat jij een hekel had aan Woltersum. :oo Ik vind het, ondanks dat ik er niet woon en er alleen kom voor paard, wel wat hebben. Echt een gehuchtje. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:23

Ja ik vind het echt vreselijk.
Deels misschien ook wel omdat ik geen paard in de buurt kan vinden om te rijden. Even mn gedachtes loslaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:41

Het is erg nat geweest en trekkers zijn zwaar.
Volgend voorjaar staat alles weer in bloei :)

Mag ik vragen waarom je ergens blijft wonen waar je je niet thuis voelt?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:44

Omdat ik nergens ander heen kan.
Ik heb geen inkomen, en ga sinds vorige week weer naar school. Ik doe BBL, dus krijg geen stufi en geen studentreispruduct.
Het idee is dat je een betaalde stage hebt maar die was niet te vinden, dus nu doe ik het gratis.
Deze plek is alles wat ik heb momenteel, and I hate every minute of it.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:48

Waarom stop je de opleiding niet en zoek je voorlopig even (simpel)werk in een andere provincie. Jaartje sparen en dan verder denken.

Ik weet hoe het is om een dorp te haten en heb gezorgd dat ik er op mijn 18e zo ver mogenlijk vandaan kon. Vervolgens heb ik 10 jaar later een ander land gezocht. Niets is onmogenlijk, je moet enkel even de mogenlijkheden zien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:52

Dat heb ik gedaan.
Ik zou zo graag hier weg willen.
Maar ik woon echt in de middle of nowhere.
De dichtstbijzijnde stad is Groningen en dat is 15 kilometer. En er zijn zooo weinig bijna geen Ghent te vinden voor mensen zonder diploma.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:56

Pizza's bezorgen, telemarketing, helpdesk inbound, nachtreceptie, etc etc. gewoon baantjes die studenten zoal doen (naast hun studie).
Kijk wat verder dan Groningen, Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Berlijn als je een beetje duits kan.
Plekken met tourisme.
Ergens een kamertje regelen en dan gaan nadenken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 23:58

En hoe zou ik daar moeten wonen zonder baan?
Zonder baan niks om te huren.
Geen plek om te wonen, geen kans op een baan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:02

Beetje creatief zijn hoor. Als je geen probleem hebt met slechte wijken heb je zo een kamertje. Gewoon een keer een stedentripje en dan de hele dag uitzendburo's in en uit.
Ik neem aan dat je nu ook boodschappen moet doen, of leef je volledig op kosten van je ouders?

Het is druivenseizoen in Frankrijk, ga een paar weken druiven plukken bijv.

Binnenkort start het skiseizoen. Ga vast solliciteren voor catering en bars.
Ben je er gelijk even uit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:11

Het is altijd wel mogelijk om ergens weg te komen als je echt wil. Je moet alleen geen grote luxe verwachten nee, en ja het budget zal dan krap zijn. Maar hee, dat of klagend in een dorpje blijven zitten ;)

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:12

Ja, dat is jammer, maar in het najaar wordt dit nou eenmaal gedaan. En vaak ook door mensen van een sociale werkplaats. Wat anderen ook zeggen, kijk of je hier wat aan kunt doen samen. En anders wachten tot volgend voorjaar.

Maar dan even ingaande op de rest van je verhaal.. Het is zo enorm negatief en alles is stom en slecht. Hiermee maak je het wel heel moeilijk voor jezelf. De enige die hier minder van wordt ben jij en ook de enige die hier wat aan kan doen ben jij.
Ook ik ben op m'n 11e verhuisd naar een kleiner dorp. Nu 10 jaar geleden en vind het hier heerlijk. Ja, ook ik werd gepest en we kennen niet het hele dorp, doordat we hier niet zijn opgegroeid.
Onderneem eens iets wat je leuk vindt, zoek nieuwe vrienden, een opleiding of werk dat je leuk vindt of een andere plek om met je hond te lopen?
Kop op, het leven is wat je er zelf van maakt! :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:13

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:31

fleurtjeuh schreef:
Dat heb ik gedaan.
Ik zou zo graag hier weg willen.
Maar ik woon echt in de middle of nowhere.
De dichtstbijzijnde stad is Groningen en dat is 15 kilometer.

15 kilometer, dat is niks! Je hebt geen idee wat "the middle of nowhere" is....
Wij hebben in een straal van 4 kilometer geen buren, het dichtstbijzijnde gehucht van 500 man is 15 kilometer, steden honderden kilometers uit de buurt. Ik ben overigens wél gelukkig met waar ik woon (maar dat is een andere zaak).
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 24-09-15 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:31

Kun je geen baan in (de omgeving van) Groningen zoeken, dan een paar maanden sparen en dan op zoek naar een eigen woning/kamer.