angst voor de toekomst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardcool

angst voor de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:06

Ik heb angst voor de toekomst Door de vluchtelingen.
Ik zeg niet dat elke vluchteling slechte dingen doen.
maar straks komt zo opvang achter me huis en ik ben bang dat ik in de nacht niet meer veilig kan lopen.
Ik ben bang dat vele IS strijders deze kant op komen en dat steeds meer aanslagen komen en meschien zelf een oorlog.
wat vinden jullie van? Het heeft niet alleen nadelen het kan ook voordelen hebben. .

Anoniem

Re: angst voor de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:08

Ik zou zeggen, laat je niet zo opnaaien door de media, want dat is vaak wat er gebeurd. Er kan altijd van alles gebeuren, een vluchteling is gewoon een mens zoals ieder ander dus dan zou je voor iedereen bang moeten zijn.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:18

Ik ga volledig mee met joolien.

Verder, veel van deze mensen vinden het vreselijk om zo ' gebruik' te moeten maken van het land van anderen en willen zo ontzettend veel terugdoen. Tuurlijk er zullen mensen tussenzitten met verkeerde plannen, maar wie zegt dat dit niet ook die lieve opa op de hoek kan zijn of die vrouw waarvan je de bloemen koopt?

Vluchtelingen zijn gewone mensen. Maakt het dan echt uit of er een azc bij jou in de buurt wordt gebouwd of bijvoorbeeld een bejaardentehuis?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:26

Onwetendheid brengt angst. Ik ga mee met de voorgaande posts. Misschien kan je een keer helpen als vrijwilliger bij een project voor vluchtelingen. Dan kom je wellicht wat te weten over het probleem op een persoonlijk niveau.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:31

TS: in tegenstelling tot de eerste 3 reacties vind ik het terecht dat je je zorgen maakt. De tijd zal het leren hoe dit af gaat lopen maar maak je er niet al te druk over, dan delf je zeker het onderspit.
Joolien, Daphna en Romy: ik zal wel een tsunami aan kritiek krijgen maar ik zeg: dream on!!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:32

Ja want op 17 miljoen mensen gaan die 50.000 mensen een verschil maken. :P

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:34

Ik ben het eens met frankiej. Geloof ook echt dat ze niet allemaal slecht zijn, maar ben eerlijk gezegd ook niet al te blij met het plan voor een opvangcentrum bij mij om de hoek.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:36

Nou ik vind het terecht ts er zitten veel goede bij maar hier ook in buurt azc en er zitten toch vreemde tussen vind het ook niet fijn. In dit dorp voornamelijk mannen

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:37

Veel Nederlanders delen je zorgen dus je staat niet alleen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:39

Vluchtelingen zijn vaak hoog opgeleide mensen die in hun thuisland een goede baan hadden (anders kunnen ze de reis niet betalen). Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar die lopen er nu ook al rond in elk land.

Een paar maanden geleden was er een serie over vluchtelingen op NPO en die vond ik erg mooi en verhelderend om te kijken. Hij heet "Rot op naar je eigen land" en geeft een beeld van de weg die vluchtelingen afleggen om in Europa te komen.

http://www.npo.nl/artikelen/rot-op-naar ... d-op-npo-2
Laatst bijgewerkt door Littera op 20-09-15 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:40

MarlindeRooz schreef:

Ja. Precies. En die 50.000 gaan huis aan huis met een mes iedereen doodsteken net zolang totdat Nederland leeg is en dan nemen de moslims het over.

TS Meid, laat je niet opnaaien zeg. Blijf zelf nadenken

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:40

Maar mag ik dan vragen waarom jullie je zo voelen?

Stel er breekt hier een oorlog uit en we moeten vluchten, zouden jullie het dan niet fijn vinden om in een land opgevangen te worden? Ideaal is het niet, maar het is beter dan in een gebied met oorlog wonen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:47

je ziet hopelijk toch wel wat er in de landen om ons heen gebeurt? Erg opvallend dat het vrijwel alleen maar mannen zijn? Als er gevlucht moet worden zou ik toch denken: vrouwen en kinderen eerst, niet andersom. De andere arabische landen houden heel wijselijk hun mond EN grens dicht.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:52

Dat komt omdat voornamelijk de mannen doelwit zijn/deze gedwongen worden mee te vechten. Ook is het zo dat het veel geld kost om te vluchten en het dus ' handiger ' is om eerst de man de sturen, want die kan hier werken en geld verdienen.

Ik zie wat er in anderen landen gebeurd ja, maar het probleem begint met landen die de grenzen dichthouden. Deze mensen hebben afgrijselijke dingen meegemaakt, waarom ze niet met respect behandelen?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:54

Het is een serieus probleem wat flexibiliteit vraagt van onze samenleving. Maar moet je daar van wakker liggen? Ik denk het niet. Laat de politiek dit oplossen en laten wij de echte vluchtelingen helpen als we dat kunnen. Als we het over politiek gaan hebben kunnen we beter in een ander topic verder gaan.

Angst voor IS in NL op burger niveau is onzinnig. De kans dat je verdrinkt in een zwembad om de hoek is vele malen groter. IS heeft andere prioriteiten zoals vechten in het midden oosten. Ze hebben het geloof ik vrij druk daar. Mensen in Nederland lastig vallen is geen prioriteit vermoed ik.

Ik maak mij om eerlijk te zijn wel zorgen over de verdeeldheid in de maatschappij. Angst is was de maatschappij opsplitst. Dit topic is een uiting van die angst.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:55

Dat is niet helemaal waar. In de omliggende landen zijn ook vluchtelingenkampen. Maar als je dan toch vlucht zou ik ook naar een westers land gaan. En reken maar dat ik zou vluchten mocht ik de kans krijgen, ze vluchten niet voor niets. Helaas ben ik zelf ook hypocriet of meet met twee maten. Want hoewel ik zelf ook zou vluchten maak ik mij ook zorgen. Er zijn inderdaad hele andere normen en waarden in de arabische landen en er vluchten voornamelijk mannen. In Duitsland gebeuren er al hele nare dingen in de vluchtelingenkampen omdat er zoveel mannen zijn. Ik ben ook een beetje bang voor de toekomst en ik weet het, heel hypocriet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:57

Het grootste probleem is dat deze stroom van vluchtelingen het paard van Troje is. Het gaat ellende opleveren, hoe dan ook.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:06

rien10 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja. Precies. En die 50.000 gaan huis aan huis met een mes iedereen doodsteken net zolang totdat Nederland leeg is en dan nemen de moslims het over.

TS Meid, laat je niet opnaaien zeg. Blijf zelf nadenken

Spijtig dat jullie ts niet serieus willen nemen. . Met dit soort reacties neemt haar angst en vrees niet bepaald af..

En 50.000? Er wordt geraamd dat er dit jaar circa 1 miljoen komen naar Europa. Er zijn er al ruim 400.000 en die gaan voornl naar Duitsland Nederland en Zweden. Maal gezinshereniging van 2a 3 man. Begrijpelijk dat iemand zich zorgen maakt, terecht of niet. . Dat bagatelliseren is niet bepaald slim.

Ts.. lees mee in de andere topics op NM over verdronken aylan en 3000 strijders Europa ingesmokkeld.. daar lees je voor en tegens van mensen maar ook worden bepaalde dingen ontkracht. Hardnekkige geruchten bev. Belangrijkste is dat je informeert. Lees bijv. Ook eens de site van vluchtelingenwerk eens door :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:11

Sammie, daarom ben ik ook voorstander van een beter systeem. Per land kijken naar het oppervlakte en de bevolkingsgrote etc. Dorpen waar meer vluchtelingen zijn dan dorpelingen is voor niemand goed. Niet voor veiligheid, maar ook niet voor eventuele integratie etc.

Toch ben ik niet bang voor de individuele vluchtelingen, iets waar ts wel last van lijkt te hebben. Ik heb met ze samengewerkt en ik kom in de azc's. De meesten hadden goede banen en goede opleidingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:13

@sammie, dat zeg ik dus ook "TS denk zelf na".

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 23:16

Ik heb nooit echt vertrouwen gehad in de mens. Komt Door de media en hoop dingen in me privé leven. Vandaar dat ik angstig ben voor zulke nieuwe mensen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:23

Ts, dat kan ik begrijpen. Is het dan niet handig om je nieuwe buren te leren kennen? Ga eens een keer met ze komen of eens helpen met een activiteit? Is voor hun goed voor hun taal, maar voor jou ook goed om aan je angst te werken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:24

hoe kom je aan die aantallen en hoe kom je aan die verdeelsleutel Sammie..

ik heb zelf in het AD het volgende aangetroffen

even het AD erbij gepakt voor de officiële cijfers (bron dus het UNHCR):

" in Turkije zitten nu 1,9 miljoen vluchtelingen uit Syrië, in Libanon 1,1 miljoen, in Jordanië 630.000 – de cijfers zijn van de UNHCR."

In jordanië is dat meer dan 25% van de bevolking.. Ik denk dan niet dat we erg ongelukkig moeten zijn met het aantal dat ons is toebedeeld..

In principe is het eerste land waar men aankomt verantwoordelijk voor de vluchteling.. Pas wanneer deze de toestroom niet meer aankunnen, kunnen ze een hulp verzoek indienen..

In dit geval is er een hulpverzoek geweest voor 150.000 vluchtelingen die elders opgevangen moeten worden.. Met de toegepaste verdeelsleutel heeft Nederland er hiervan 7000 toegewezen gekregen..

Dus bij lange na niet het 'grootste deel'.

Deze 7000 staan los van diegene die zich zelf aan de grenzen melden.. Maar zo makkelijk is dat niet.. dan zullen ze eerst weg moeten zien te komen uit het land waar ze binnenkomen. plus nog tig grenzen zien over te steken, zonder dat ze zich ergens registreren om dan uiteindelijk bij ons asiel aan te vragen.

over zee, moeten ze toch een heel eind peddelen, en uit de lucht vallen doen ze nu ook weer niet..

ja er is een grote stroom op gang.. Maar de aantallen die wij hier krijgen zijn niets in vergelijking bij de omringende landen. en ook niets in vergelijking met landen die vrijwillig meer op nemen dan de verdeelsleutel en buiten de mensen om die zich zo al melden.

--

ts, je moet je niet bang laten maken.. leven in angst is geen leven..
achter je kan ook een zware hollandse crimineel gaan wonen die morgen de hele buurt afknalt met een zwaar wapen.. of illegaal vuurwerk onder zijn bed verstopt.. of een tiener die het allemaal niet meer zit zitten en een wapen op zak heeft.. Of er breekt een brand uit omdat een dronke buurman met een sigaret aan in bed in slaap is gevallen in je appartement..

ben je daar ook allemaal bang voor?

Ja er zijn best redenen om verontrust te zijn, of vragen te stellen, maar in angst leven is geen leven.

Denk liever aan hoe het zou zijn geweest als wij de grenzen hadden gesloten voor de joden in WOII
of wanneer ons eigen koningshuis bij de grenzen van Canada met een raket terug was geschoten naar Nederland. Of wanneer alle engeland vaarders afgeduwd waren terug naar Nederland.

De rijke mensen die konden vluchten in WOII (vaak degene met een goed bedrijf of een goede opleiding en geld) gingen het verste weg.. in de hoop zo de oorlog uit te kunnen zitten ergens anders. De meesten zijn teruggekeerd, anderen hebben een nieuw bestaan opgebouwd..

Waarom zou het met deze vluchtelingen dan anders zijn.. omdat ze een ander geloof hebben.. Dat hadden de joden immers ook? En die zijn ook naar verweggistan gevlucht, het liefst verlieten ze europa richting Amerika, ver weg van Nazi Duitsland..

waarom nemen we het dan de gewone Syriër die geld genoeg heeft om te vluchten en ver weg te vluchten het kwalijk dat ze in Noord europa asiel willen en niet in Jordanië waar de situatie ondertussen uitzichtloos is..

Denk je dat joden als het even kon niet verder weg wilden vluchten dan Nederland? Natuurlijk..

Houd jezelf altijd in gedachte.. hoe zou ik mij voelen als ik in hun situatie was? daarnaast mag je best allert zijn op de rotte appel, maar om dan je ogen te sluiten voor het leed van het overgrote deel, dat zou je zelf ook niet willen toch?

---

Paardcool schreef:
Ik heb nooit echt vertrouwen gehad in de mens. Komt Door de media en hoop dingen in me privé leven. Vandaar dat ik angstig ben voor zulke nieuwe mensen.

het is goed dat je je hiervan bewust bent Paardcool. Waar je dan gewoon steeds aan moet denken is.. waarom zou ik hier dan banger voor worden, dan voor de andere dingen waar ik al bang voor ben..

en vooral ook hulp zoeken om met je angsten om te gaan.. want het is niet gezond om in argwaan en angst te leven.. Want wat je uitstraalt krijg je terug.. als je openminded de wereld tegemoet kunt treden zul je veel meer vriendelijkheid ervaren dan wanneer je iedereen van 'kwade' opzet verdenkt.. immers dat voel je als ander persoon en dan houd je gelijk afstand. dat is voor jou niet fijn, want mensen lijken dan afstandelijk tegen jou, maar eigenlijk komt het door de bril waardoor je mensen bij voorbaat bekijkt.. hier kun je denk ik het beste hulp voor zoeken, zodat je gelukkiger kunt leven, ongeacht wat er in de toekomst misschien wel of niet gaat gebeuren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:32

Er wordt al sinds begin dit jaar gezegd dat er geraamd 1 miljoen naar Europa komen. Vergeet hier trouwens ook niet Afrika bij hé. De focus ligt nu erg op Syrië, maar vanuit Eritrea en Soedan komen ze ook nog steeds. Ook vanuit Irak, Pakistan enz.. Dat werd destijds gezegd door bepaalde instanties. Instanties die hier kennis van zaken hebben. Iets van vluchtelingenwerk, ongetwijfeld. Is begin dit jaar geweest. Ik heb geen verdeelsleutel toegepast? Dat landen als Duitsland, Zweden en Nederland (en ook UK, maar daar is binnenkomen wat lastig met al dat water) in trek zijn wordt vrijwel dagelijks genoemd. Duitsland met kop en schouders bovenaan, dankzij Angela Merkel :) Tuurlijk zijn er ook mensen die naar andere landen gaan of blijven. De raming van 1 miljoen geldt voor Europa, niet voor wat er in Turkije enz. achter blijft. En het is ook alleen voor dit jaar. Dus volgend jaar weer anders :) Goed nu zitten we op ruim 400.000, met nog 3 maanden (en de winter) vraag ik mij af hoe ver we richting de 1 mln ook daadwerkelijk gaan komen. Duitsland heeft afgelopen week of week daarvoor al gezegd er 800.000 te verwachten. Het zijn geen uit de duim gezogen cijfers, hoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:47

Sammie, daarom ben ik ook blij dat ik niet in Jordanië woon, wat een drama moet het daar zijn.. zulke aantallen te verwerken moeten krijgen.. en dan europa die maar mondjes maat (als je naar de aantallen kijkt), mensen toe kan en wil laten.. Dan ben ik dankbaar dat ik hier woon en dat we het met zo relatief weinig vluchtelingen hoeven te stellen..

de mensen moeten ergens heen en het is niet realistisch om te verwachten dat alles maar door een paar landen kan worden opgevangen.. zelfs niet met hulp en logistieke input.

je moet overflowen.. en ik ben dankbaar dat we slechts met de overflow te maken hebben en geen griekenland zijn waar men binnenkomt drijven op en in alles wat de zee wel of niet kan oversteken.

ja het zijn grote aantallen, maar waar wij hier mee te maken hebben, is gelukkig maar een relatief laag cijfer.. ja het zijn grote hoeveelheden ineens. maar die mensen zullen echt niet op hoopjes blijven zitten en voor eeuwig hier blijven..

en ik ben realistisch, er zullen zeker rotte appelen tussen zitten. maar die hebben we ook tussen de kaaskoppen en die komen ook gewoon per vliegtuig met een aktetasje werkend voor een oliemaatschappij.