Serieuze relatie als puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 15:53

Als eerst: als dit niet goed staat mag dit natuurlijk getemd en verplaatst worden

Na aanleiding van een ander topic waar in werd gezegd dat het vreemd zou zijn om op je 14e al een relatie te hebben maak ik dit topic aan.

Mijn vraag is of het écht zo abnormaal is om als puber al een serieuze relatie te hebben? Een schets van mijn situatie: ik ben zelf 14, over een maand word ik 15 en ik heb op dit moment iets langer 10 maanden een serieuze relatie met een jongen van (net) 18. Ik lees vaker op (bijvoorbeeld) bokt of andere forums dat je als puber geen serieuze relatie zou kunnen hebben omdat je hier mentaal nog niet ver genoeg voor zou zijn, denken meer mensen hier zo over? Graag hoor ik jullie mening! :)

Groetjes!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:54

ligt er maar net aan hoe volwassen jullie beide al zijn. ik vind zelf een 18-jarige veel te oud voor een meiske van 14 imo. Maar da's mijn mening.

Anoniem

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:56

Het is gebruikelijk dat je als puber jezelf gaat ontwikkelen. Het kan zijn dat je nog best wel verandert, maar vooral ga je je vaak afzetten tegen mensen om je heen, vanwege het ontwikkelen van autonomie. Dat wl nit zeggen dat je geen serieuze relatie aan kunt gaan, maar vaker liggen rond deze leeftijd de prioriteiten anders.
Overigens vind ik jullie leeftijden niet heel netjes, maar goed.

Chroosje

Re: Serieuze relatie als puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 15:57

Mag ik vragen waarom jullie dit denken? :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:57

Je zult eerder de uitzondering dan de regel zijn, maar het kan zeker :) mijn ouders zijn ook sinds hun 15e al samen :) inmiddels zijn ze 57 en 58 en nog altijd gelukkig samen en ook al weer 34 jaar getrouwd :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:59

Annabel schreef:
ligt er maar net aan hoe volwassen jullie beide al zijn. ik vind zelf een 18-jarige veel te oud voor een meiske van 14 imo. Maar da's mijn mening.

Geld dat dan ook voor de verhouding 20-25? :o

kimmysan

Ik heb zelf op m'n 15e een relatie gehad met een jongen van 20. Dat heeft uiteindelijk 2,5 jaar geduurd. Ik denk zeker wel dat het kan. Maar ik ben nu iemand tegen gekomen die veel beter bij mij past, omdat ik meer ervaring heb en weet wat ik wel/niet wil in een persoon, maar ook in het leven. Met een 'serieuze relatie' bedoel je neem ik aan dat je voorlopig bij elkaar blijft en ik was zelf gewoonweg niet in staat dat te beoordelen toen, maar iedereen is anders!

Sababber

Ik heb zelf vanaf mijn 14e een relatie, ik ben inmiddels 21 en ik ben nog steeds met deze (inmiddels) man samen. Hij was 16 toen onze relatie begon. Als je zo jong bent is het natuurlijk leuk om een relatie te hebben! Maar eerlijk gezegd zou het beter zijn geweest om later aan een relatie te zijn begonnen. We waren nog niet gevormd en dat is in de loop der jaren gebeurd. Nu beginnen we allebei vastigheid te krijgen in het leven waardoor we erg veel moeten aanpassen aan elkaar. Het was makkelijker geweest als je allebei al weet hoe je in het leven staat en dan iemand zoekt die bij je past :)

Wil niet zeggen dat het bij jou ook zo loopt.

Flux

Hoewel ik 14 toch wat jong vind moet het vast kunnen. Over een paar jaar weet je het pas zeker :P Maar als jullie samen netjes afspraken maken en elkaar niet gaan pushen dan zou het best stand kunnen houden.

Ik vind het eigenlijk een beetje een loze uitspraak. Iedereen kan wel zeggen dat je er mentaal niet klaar voor bent, maar of het werkt of niet merk je toch pas over een x aantal jaren? :P

Ik was zelf 16 toen ik een serieuze relatie kreeg. Inmiddels 6,5 jaar later; still going strong :)

Dreamy

Ik heb zelf vanaf mijn 14e tot 19e in een serieuze relatie gezeten. :j Als je beide dezelfde instelling hebt dan kan het zeker :j

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:00

kan gerust hoor :D
ik was 15, inmiddels zijn we dik 20 jaar verder en ben nog steeds samen met mijn toenmalige vriendje :D
hij was toen ook 18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:00

Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:01

miramii schreef:
Annabel schreef:

Geld dat dan ook voor de verhouding 20-25? :o

Dat is sowieso al een heel ander verhaal,

een 14 jarige zit nog in de vroege adolescentie, een 18 jarige in de 2e adolescentie. Je zit dan in een ander stadium van je ontwikkeling.

als je 20 bent ga je de 3e adolescentie in en die duurt tot ongeveer je 25ste, dus dan ben je meer op een lijn als op die jongere leeftijden..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:02

Ook liefde en relaties is iets wat bij de levenslessen hoort. De één begint wat eerder aan dit deel van het leven dan de ander.
Als jullie op dit moment gelukkig met elkaar zijn is dat helemaal goed.
Hou er rekening mee dat je nog erg jong bent. Je bent je nog volop aan het ontwikkelen. Er bestaat dus een kans dat jullie op een dag uit elkaar groeien of op elkaar uitgekeken raken.
Dat is niet erg. Ook dat hoort bij het leven. Ook daar leer je alleen maar van m.b.t latere partner(s) in je leven.

De eerste liefde is bijzonder. Koester het en geniet ervan. Hier ga je ongeacht hoe het loopt regelmatig aan terug denken in je leven. :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:03

Met andere woorden; over +- 5 jaar heb je je antwoord :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:03

Ik vind dat het kan, maar een serieuze relatie is op je 14de is heel anders dan op je 24ste. In een serieuze relatie maak je soms (toekomst)plannen en wil je samen verder groeien. Op je 14de kan je mentaal wel naar elkaar toegroeien, maar qua samenwonen gezinnetje en dat soort dingen is dat nog helemaal niet aan de orde.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:03

Joolien schreef:
Ten eerste is het strafbaar. Maar ook vind ik seks(er vanuit gaande dat het een serieuze relatie is?) wel passen bij iemand van 18 maar niet bij iemand van 14.
Daarnaast zit je in hele verschillende levensfases, en zou het niet goed zijn als jij je gaat conformeren aan iemand van 18.
Moet een serieuze relatie inhouden dat je seks hebt dan? Dit is niet aan de orde namelijk en hier zijn duidelijke afspraken over gemaakt waar wij het beiden over eens zijn. En over de strafbaarheid: vorige maand was hij dus nog 17, niet volwassen dus was het niet strafbaar, toen hadden wij al 9 maanden een relatie. Veranderd er nu veel aan omdat hij 18 is?

Palmera schreef:
Ook liefde en relaties is iets wat bij de levenslessen hoort. De één begint wat eerder aan dit deel van het leven dan de ander.
Als jullie op dit moment gelukkig met elkaar zijn is dat helemaal goed.
Hou er rekening mee dat je nog erg jong bent. Je bent je nog volop aan het ontwikkelen. Er bestaat dus een kans dat jullie op een dag uit elkaar groeien of op elkaar uitgekeken raken.
Dat is niet erg. Ook dat hoort bij het leven. Ook daar leer je alleen maar van m.b.t latere partner(s) in je leven.

De eerste liefde is bijzonder. Koester het en geniet ervan. Hier ga je ongeacht hoe het loopt regelmatig aan terug denken in je leven. :)
Dit besef ik ook heel goed, heb het ook al van meerdere mensen gehoord dat we uit elkaar zouden kunnen groeien, maar daar maak ik mij op dit moment niet druk om, het klikt goed tussen ons en we genieten van elkaar, zoals het hoort. :)
Laatst bijgewerkt door Chroosje op 18-09-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:07

Ik heb iemand in de familie die sinds haar 13de samen is met iemand die 5 jaar ouder is, het koppel is ondertussen 40 jaar samen en nog steeds stapel verliefd. En samen genieten ze van hun 3 kinderen en 5 kleinkinderen.
Waarom zou het niet kunnen? Alleen maar omdat er mensen zijn die het leeftijdsverschil te veel vinden of het meisje te jong vinden? TS, volg gewoon je hart en trek je niets aan van het oordeel van anderen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:09

Ik had op mn 14e een relatie met een jongen van 16. Dit heeft 4 jaar geduurd. Ik vind zelf 18 nog wel een stapje verder, dan kom je in de fase dat jullie levens echt gaan verschillen. School vs werk en dat soort zaken. Dit heeft toch meer impact dan je nu zal beseffen. Ik zeg niet dat het niet kan of niet goed is, maar het verschil ga je zeker merken en niet elk stel overleeft dat.

Waar mensen dan moeite mee hebben (en waarom het zelfs wettelijk niet eens mag!), is dat jullie verschillen qua ontwikkeling. Op je 14e ben je (over het algemeen) meer naief, makkelijker te beinvloeden en werken je hersenen gewoon echt anders dan op je 18e. Een echt gelijkwaardige relatie is dan lastig te bereiken.
Ik heb zelf nauwelijks een puberteit gehad, moest al jong volwassen worden door omstandigheden. Ik was dus zeker geen gemiddelde 14jarige, maar ook ik heb dit wel gemerkt. Het was toch wel lastig dat hij ging werken en dus een andere levensfase in ging, terwijl ik nog elke dag op mn fietsje naar school ging.
Ondanks dat ik al aardig volwassen was op jonge leeftijd, merk ik wel degelijk veel verschil t.o.v. latere leeftijd. Je denkt gewoon anders, kijkt anders naar je toekomst en ook anders naar relaties en liefde. Ook dat is een belangrijke reden waarom veel mensen vinden dat je als puber er niet moet aan beginnen. Ik ben meer van mening dat je vooral moet doen wat voor jou goed voelt. Je merkt het vanzelf wel of dit toekomst heeft of niet!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:10

Annabel schreef:
Dat is sowieso al een heel ander verhaal,

een 14 jarige zit nog in de vroege adolescentie, een 18 jarige in de 2e adolescentie. Je zit dan in een ander stadium van je ontwikkeling.

als je 20 bent ga je de 3e adolescentie in en die duurt tot ongeveer je 25ste, dus dan ben je meer op een lijn als op die jongere leeftijden..

Ik vraag het meer in de zin van; veel mensen vinden dat een wat groter leeftijdsverschil not done is.

Ik ben zeker van mening dat 14 wel heel jong is, maar dat neemt niet weg dat je samen volwassen kunt worden toch? Ik studeer nog, maar heb op alle scholen tot nu toe een extreem verschil gezien tussen de mentale groei van mensen. Sommigen zitten op hun 18e nog in de manier van denken van een 14 jarige en visa versa. Persoonlijk denk ik dat dit volledig afhangt van de personen zelf en hun ontwikkeling.
Ik heb beide gevallen langs zien komen: mensen die heel jong een relatie kregen en een aantal jaar later zijn getrouwd. Maar ook mensen die op hun 18e toch de relatie verbraken en ineens begonnen aan hun puberteit, omdat de relatie daar nooit ruimte voor geboden heeft. In beide gevallen: wie niet waagt, wie niet wint.

Rennie89

Chroosje schreef:
Mag ik vragen waarom jullie dit denken? :)

Eigen ervaringen gok ik zo lol. Ik ken weinig succesvolle relaties die begonnen zijn rond de 14 a 15 jaar. Betekent niet dat je geen relatie kan hebben overigens, maar ik vind het dan nog onder de noemer verkering vallen omdat je in die leeftijd andere prioriteiten en verwachtingen hebt als iemand van 20 jaar.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-09-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Sowieso mag je vriend geen seks met je hebben tot je 16 bent, simpelweg omdat het voor die leeftijd illegaal is.

Verder, serieuze relaties op die leeftijd kunnen zeker wel. Vriendin van me, nu 25, heeft al sinds haar 15e dezelfde vriend. Moet wel zeggen, zij scheelde niet zoveel van elkaar als jij met jouw vriend doet. Ik moet heel eerlijk zijn dat ik 14-18 op die leeftijd ook nog een behoorlijk verschil vind, voor de redenen die al eerder zijn genoemd (andere levensfase etc.)

Ayasha
Blogger

als die jongen respect heeft voor TS haar leeftijd en de daarbij horende relationele "beperkingen" de eerste paar jaren dan zie ik het probleem niet. :)
Ts kan best, een serieuze relatie nu. Het kan zijn dat jullie uit elkaar gaan groeien straks maar ach, dat kan op elke leeftijd. :) Niet te veel aantrekken van wat anderen zeggen, volg je gevoel. JIJ moet je goed voelen bij de situatie, niemand anders.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:11

Ach, toen ik net 14 was had ik ook iets met een jongen van 18, dat ging snel zat over, je leeft op die leeftijden gewoon 2 hele verschillende levens. Op mijn 15e kreeg ik met mijn huidige vriend, hij was toen 19 en dat was toen al een hele andere relatie, we houden het inmiddels 3 jaar vol en hebben het nogsteeds erg leuk :j

Maar als jullie samen happy zijn maakt het toch niet zo heel veel uit wat de buitenwereld er van vind?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:12

Een serieuze relatie kan prima :j
Of die relatie zolang stand houdt en je gaat samenwonen en kinderen krijgen? Dat vermoed ik niet. Situatie hierboven is echt meer uitzondering dan regel.
Omdat je allebei op deze leeftijd nog volop in ontwikkeling bent en het wel heel erg toevallig is als jullie beiden in dezelfde richting ontwikkelen.

Maar dat zegt toch niets over de serieusheid van je relatie nu?