Artikel besteld, achteraf meer betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Artikel besteld, achteraf meer betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:14

Hallo bokkers!

Ik heb een vraagje ivm een aankoop uit een webshop.
Ik heb een artikel in pre-order in een webshop besteld (artikel zou er volgende week zijn), ik heb netjes het bedrag + verzendkosten overgemaakt.
Vandaag krijg ik een bericht dat er 10 euro extra kosten bijkomen omdat de verkoper een mail van de leverancier niet goed had gelezen, daar stond dus in dat de verkoopprijs 10 euro was opgeslagen. (deze mail was al bij de verkoper aangekomen voordat ik mijn bestelling had geplaatst) Ik krijg ter compensatie een kortingsbon voor een artikel van een ander merk of ik kan annuleren.

Nu ben ik het hier niet mee eens, ben ook informatie aan het opvragen bij consumentenbond, hoop dus dat deze morgen reageren...
Nadat ik het hier niet mee eens ben reageert de verkoper allesbehalve klantvriendelijk en zegt dat het ook niet haar schuld is. (Maar ik moet er blijkbaar wel voor opdraaien?)

Dit artikel is nu overigens nergens meer te koop en was een week geleden nog wel op enkele plaatsen te koop aan de prijs dat de verkoper het aanbood. Daarom vind ik dit ook zo zuur...

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die al eens in deze situatie hebben gezeten en wat toen de uitkomst is geweest en of er mensen zijn die hier meer van af weten.

Dit speelt zich trouwens af in België, dus het is mogelijk dat de wetgeving hier anders is dan in Nederland...

Alvast bedankt! :wave:

aman2002

Re: Artikel besteld, achteraf meer betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:21

Wat naar :( Het is helemaal niet goed van de verkoper om jouw daar voor laten opdraaien. Zij heeft immers niet goed gelezen. Het is dus haar probleem. Jij hoeft helemaal niks bij te betalen lijkt mij(geen expert).

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:02

Ja ik vind het ook apart! :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:06

Laatst had iemand dit met een boek wat na aflevering ineens duurder bleek dan tijdens bestellen. Ik kan het topic alleen zo snel niet vinden op mijn mobiel.

Uitoendelijk heeft zij het boek teruggestuurd omdat ze het geneuzel er even niet bij kon hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:09

En daarin stond dat een bedrijf het onder bepaalde omstandigheden gewoon moet verkopen voor de prijs waarvoor het is aangeboden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:12

ik denk niet dat je iets kan doen,vooral omdat je wel mag annuleren en dus je geld terugkrijgt dan.
een fout is menselijk.

is net zoals bv een webshop een fout begaat en plots iets aanbied aan een extreem lage prijs.
als je dat dan gaat bestellen,zul je het ook niet krijgen voor die prijs,maar ook een mail krijgen dat er een fout was,.....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:17

Maar het was geen "fout" het is echt overeen gekomen, duidelijk gezegd je kan dat artikel (+ ander artikel) + verzendkosten over maken op dit rekeningnummer: in totaal zoveel euro.

Daarom vind ik het niet kunnen, was wederzijds overeengekomen voor die prijs, en niet zo dat er een fout op de website stond en dat ik vlug heb besteld omdat ik zag dat het laag was.

Prijs was overigens niet laag, even duur als op een andere site, maar nu dus een stuk duurder en zijn ze op de andere sites reeds uitverkocht :(

Ik heb het topic van het boek gevonden, bedankt! Is niet helemaal hetzelfde en zij heeft het artikel al in handen natuurlijk...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:18

ben erg benieuwd wat de Consumentenbond gaat zegge. Ik heb ooits vernomen dat ze het artikel toch moeten leveren voor de prijs dat er afgesproken is.

Inprincipe is er een koop contract gemaakt omdat er besteld en betaald is. Beide partijen gingen hier mee akkoord

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:19

Ik heb het artikel trouwens via de facebookpagina van de webshop besteld, dus had echt contact met de verkoper. Is niet zo dat de prijs foutief op de webshop stond vermeld!

Ik ben ook erg benieuwd StalNollie...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:20

BenaLaars

tengeltje11 schreef:
ik denk niet dat je iets kan doen,vooral omdat je wel mag annuleren en dus je geld terugkrijgt dan.
een fout is menselijk.

is net zoals bv een webshop een fout begaat en plots iets aanbied aan een extreem lage prijs.
als je dat dan gaat bestellen,zul je het ook niet krijgen voor die prijs,maar ook een mail krijgen dat er een fout was,.....

Is helemaal niet "net zo iets"... Zit een aanzienlijk verschil tussen een extreem te laag geprijsd artikel en een verschil van €10.

Geen idee hoe het in België zit, maar in Nederland heb je recht op levering en zal de webshop zijn verlies moeten nemen. Leergeld noemen ze dat. Een fout is menselijk ja, maar verkoper zal moeten dealen met een door hem/haar gemaakte fout, en mag deze niet afschuiven op de consument.

Pattypaard

Tengeltje11, als er een extreem lage prijs bij het artikel op de webshop staat is het ook niet reëel om te denken dat je het artikel ook voor de prijs kan krijgen. Dat is het grote verschil in deze.
De prijs is niet extreem laag voor het product daar andere zaken het product voor dezelfde prijs aanboden.

De verkoopster heeft zelf een fout gemaakt door een onjuist bedrag te zeggen en af te laten rekenen. Natuurlijk is dat menselijk en jammer. Maar het is niet netjes om dit bedrag van je klanten te eisen en daarmee dus het probleem van je eigen fout op je klanten te verhalen. (Als in; Niet van jou probleem andermans probleem maken)

Hoe dit wettelijk zit durf ik helaas niet te zeggen. Maar klantvriendelijk is het iig zeker niet.
Op het moment dat er betaald is zou je zeggen dat de koop wel gesloten (en overeengekomen) is maar de levering nog openstaat.

Lijkt mij sterk dat ze het bedrag dat door beide partijen overeengekomen is, door een eigen gemaakte fout, nog zou kunnen aanpassen.

Anoniem

Als er in de winkel op het kaartje 10 euro staat en bij de kassa zeggen ze 'ja sorry mevrouw, het is toch 20 euro' dan mag jij 10 euro betalen. Omdat dat kaartje in de winkel hangt en jij dus op basis van dat kaartje je keuze hebt gemaakt. Lijkt me dus ook in de webshop.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:29

jullie zijn een bepaald bedrag overeen gekomen, jij hebt t bevestigt door middel van betalen of het nou een fout is of niet.
Dit heb ik ook wel eens gehad, ik werk in een hotel. Geef iemand een prijs voor een kamer n blijkt achteraf onjuist te zijn omdat ik iets verkeerd heb gedaan, stuur een bevestiging en gast bevestigt akkoord terug. Tja wij als bedrijf zijnde hebben het dan maar te moeten nemen. Simpel zat.
Ik hoop dat je eruit gaat komen. Maar volgen mij als het eenmaal overeen is gekomen e.d. geldt het overeengekomen bedrag. Weet het fijne er niet van maar zo werkt het bij ons.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:32

Ik ben blij dat de meeste het met me eens zijn.
Maar hoe overtuig ik de verkoper dat ik wél gelijk heb?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:34

Danique schreef:
Als er in de winkel op het kaartje 10 euro staat en bij de kassa zeggen ze 'ja sorry mevrouw, het is toch 20 euro' dan mag jij 10 euro betalen. Omdat dat kaartje in de winkel hangt en jij dus op basis van dat kaartje je keuze hebt gemaakt. Lijkt me dus ook in de webshop.

Dat is niet helemaal zo. Veel winkels hebben we bordjes met: "de kassa geeft altijd de juiste prijs aan" ofzo. en "druk en typfouten" voorbehouden is er ook zo eentje.
Het siert een winkel als ze je dan wel de lagere prijs laten betalen, maar volgens mij hoeft dat niet.

Het is wat anders als de koop al rond is en de winkel komt er dan achter dat ze toch meer hadden moeten rekenen. Als ik in de h&m wat koop, en ik ben al half buiten, dan komen ze echt niet achter me aan rennen dat ik toch 3 euro meer had moeten betalen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:36

Door aan te geven dat het gewoon juridisch zo in elkaar steekt?

Zie hier:
Citaat:
Een koopovereenkomst komt tot stand door een aanbod van de verkoper, alsmede een aanvaarding van dit aanbod door de koper (art. 6:217 lid 1 BW). Voor een geldig aanbod is het juridisch noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de verkoper met elkaar overeenstemmen. Voor een geldige aanvaarding is noodzakelijk dat de wil en de verklaring van de koper met elkaar overeenstemmen (art. 3:33 BW).

Bij de koper zullen wil en verklaring zeker met elkaar overeenstemmen, hij is immers wel geïnteresseerd in een koopje. Bij de verkoper ligt dit anders. De verklaring (de te lage prijs) stemt immers niet overeen met zijn wil (verkopen tegen een redelijke prijs). De verkoper dient zich hier dus op het standpunt te stellen dat er geen sprake is van een geldig aanbod, doordat zijn wil ontbreekt.

Echter, ondanks het ontbreken van de wil van de verkoper, kan hij toch aan de overeenkomst gebonden zijn, namelijk wanneer er sprake is van een gerechtvaardigd vertrouwen bij de koper (art 3:35 BW). Oftewel: Mocht de koper er op vertrouwen dat het aanbod geldig was, of had hij (moeten) kunnen begrijpen dat er sprake was van een verkeerde prijs. Bij de beantwoording van deze vraag moet volgens de jurisprudentie uitgegaan worden van een gemiddelde geïnformeerde consument. Van en dergelijke consument mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van de globale prijzen en dat grove afwijkingen dus opvallen.

Als het prijsverschil van 10 euro dus geen aanleiding gaf om te denken dat dit een foutje was (een bedrag van 1 ipv 11 euro, en dan nog valt erover te twisten), is het juridisch gezien dus geen reden om de koopovereenkomst te ontbinden.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:43

Geldt dit ook voor België Blue_Eyes, of waar vind ik dit terug? Alvast bedankt!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:44

Het gaat om het bedrag van 97,50 euro wat nu dus 107,50 euro wordt...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:46

Het is de Nederlandse wet, hoe dat in Belgie zit zou je even op moeten zoeken. Ik krijg zelf als ik zoek alleen maar NL sites.
Wat dat bedrag betreft: dat is dus inderdaad geen raar verschil.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:51

Ik had al wat gezocht maar kon niet meteen iets vinden. Hopelijk stuurt de consumentenbond mij de correcte wetgeving mee! :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:53

Wat dat aan gaat heeft Bol.com echt punten bij me gescoord +:)+ . Ik had een limited edition cd/dvd besteld voor 20 euro. Nu heb ik voor dat bedrag wel vaker zoiets besteld en het was ook nog eens in de aanbieding, originele prijs stond er ook niet bij dus ik vond het niet absurd goedkoop. Het pakketje komt aan en tot mijn stomme verbazing zat er aanzienlijk meer in dan alleen de cd en dvd. Een zweetbandje, bandana, koelkastmagneet en drankflacon. Ik op de site kijken, maar de overige producten die er bij zaten stonden niet in de omschrijving en het koste weer bijna 80 euro :wow: . Heb het ook echt nergens goedkoper kunnen vinden. Maar heb er geen enkel mailtje of wat dan ook over gehad en ik vermoed toch echt dat het een foutje was :=

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 00:08

Dat is inderdaad netjes van Bol.com!
Ik stoor mij ook erg aan de klantonvriendelijkheid nu, lijkt net of het MIJN fout is dat de verkoper die mail van de leverancier niet heeft gelezen...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 00:17

En het is nog eens een verdraaid goeie cd ook :D .

Maar dit is inderdaad erg klantonvriendelijk. Heb toen ook, met stijgende verbazing, stukken uit het topic van Wilander gelezen. Hopelijk ben je morgen wat wijzer wat je rechten zijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:57

Nog niets gehoord :(