Vriend mee naar begrafenis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brinta12

Vriend mee naar begrafenis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 17:35

Mijn opa is na een lang ziekbed vorig weekend overleden. ik heb mijn vriend(3 jaar relatie) meegevraagd, ondanks dat hij mijn opa niet goed kent. Nu geeft hij aan dat hij best mij wil steunen, maar het niet helemaal prettig vindt omdat hij mijn familie niet goed kent. Ik begrijp hem volkomen, en vind het niet erg als hij niet mee zal gaan! Nu legt hij de keuze aan mij voor of hij mee zal moeten gaan... Wat vinden jullie van deze situatie? Ik vind het bijzonder lastig.. Ik had overigens geen supergoede band met mijn opa. ik ben wel een beetje verdrietig, maar niet heel erg.

Ayasha
Blogger

Re: Vriend mee naar begrafenis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:36

Als mijn man het fijn zou vinden als ik mee ga naar een begrafenis dan ga ik mee. Of ik de familie ken of niet, boeit me dan niet. :)
Maar bokkers kunnen voor jullie niet beslissen of hij nu wel of niet mee gaat. Hij moet sowieso niks. Hij gaat mee omdat ie dat wil (voor jou) of niet.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:38

Laat die arme jongen lekker thuis. Beter als zich daar ongemakkelijk gaan zitten voelen, zeker als hij je opa niet echt kende.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:39

Mijn vriend is meegeweest naar de begrafenis van mijn oma, hij had haar maar 3 keer gezien hooguit.
Ik vond het zelf fijn dat hij er was, ik heb ook het woord gedaan aangezien mijn vader (en de rest) dat niet aankon. Dus ik vond het fijn dan mijn vriend er bij was :j
Het scheelt wel dat ik mijn familie ook nog nooit gezien had, dus dat het voor mij net zo eng was als voor hem :+

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:40

ik zou hem gewoon meebrengen! daarbij 3 jaar en je familie nog niet kennen, moet daar niet eens verandering in komen. tis wel een rot situatie maar bij ons is het pas ook gebeurt. mijn beste vriendin haar oma was overleden en haar broer had zn kersverse vriendin ook laten komen, dan wel na de dienst, dus in de tijd dat je nog kan condoleren, goeie compromis toch?
trouwens ik kende de oma van mijn beste vriendin ook niet echt maar ben toch gegaan puur om haar te steunen, en toen de dienst was afgelopen vloog ze recht mn armen in, ze haat knuffelen, dus ik denk dat je hem op dat moment goed kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 16-09-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Melvern

Mijn Oma is een paar weken geleden overleden en mijn nicht had hetzelfde als jij. Nou was ze wel met die jongen heel veel bij mijn Oma in de laatste hele zware week. Hij kende de familie verder niet echt maar dat is juist op de begrafenis gebeurt. Het was fijn dat hij er voor haar was en hij viel heel goed binnen de familie.

JumpingRider

Als hij aanbiedt dat hij voor jou mee wil gaan zou ik hem gewoon meenemen.
Ik weet niet hoe jij daar in staat, maar ik zou het heel fijn vinden als mijn vriend me steunt en er is voor me. Daarbij zal jouw familie het waarschijnlijk wel erg waarderen als hij mee komt (je hoort familie/vrienden gewoon te steunen in zo'n tijd).

Toen mijn opa overleed had ik destijds pas 2 maanden een relatie en kende mijn vriend mijn familie ook nog helemaal niet. Mijn vriend is toen ook gewoon meegegaan en zijn naam stond zelfs ook al op het overlijdings bericht naast mijn naam. Ondertussen hebben we nu 8 jaar dus nu hoort hij wel echt bij de familie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:41

bettyvn; Mijn man en ik zijn twee jaar getrouwd en ik ken zijn familie amper en hij de mijne amper. En daar gaat niet al te snel verandering in komen. Niet iedereen is close met zijn/haar familie. :+

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:42

Mijn vriend ging ook met mij mee naar de begrafenis van mijn opa, en hij had mijn opa nog nooit gezien en kon hem ook niet. Vond het erg fijn dat hij met me mee was toch een beetje steun.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:42

De oom van mijn vriend is een tijd geleden overleden.
Heb hem nooit gezien en m'n vriend had ook niet veel contact met hem.
Heb hem gevraagd of hij wou dat ik meeging, want dan zou ik direct mijn werk er voor afzeggen.
Uiteindelijk heeft hij zelf besloten dat ik niet mee hoefde

Had ook duidelijk gezegd dat ik met alle liefde mee wou om hem te steunen ondanks dat ik de man niet kende.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:44

Mijn oma is een paar weken geleden overleden en mijn verloofde had haar zelfs nog nooit ontmoet. Toch is hij meegegaan om respect te getuigen aan mijn familie. Ik vond het erg fijn :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:45

Nog voor ik een half jaar een relatie met Sebas had, is zijn opa overleden. Ik had de beste man nog nooit gezien en ook de rest van de familie kende ik nauwelijks. We hebben toen even getwijfeld of ik wel mee zou 'moeten' naar de begrafenis, maar al snel kwamen we tot de conclusie dat ik dat wel zou doen. Als je erbij wil horen op de leuke dingen (verjaardagen, bruiloften), moet je er ook bij willen horen op de verdrietige dingen. Je bent een stel en zoiets maak je samen mee, was onze gedachte. Misschien is dit juist wel een mooi moment voor hem om wat dichter bij jou familie te komen, al is het maar omdat ze kunnen zien hoe hij jou steunt. En dat laatste gaat het uiteindelijk vooral om: als jij het nodig hebt, moet je hem gewoon meenemen!

En verder natuurlijk gecondoleerd. Close of niet, iemand verliezen is nooit leuk. Veel sterkte! :(:)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:54

Mijn vriend is meegegaan naar de begrafenis van mijn oma die hij nog nooit ontmoet had.
Vind het eerlijk gezegd wel zo respectvol :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:57

Ik ben ook meegegaan op de begrafenis van de opa van mijn vriend. Dat was direct de eerste en laatste keer dat ik die man gezien heb. Ik vond het niet meer dan normaal om mee te gaan met mijn vriend, ook al hebben we verder weinig contact met die kant van de familie. Ik was er voor hem, om hem te steunen en dan maakt het in mijn ogen verder niet uit of ik de rest wel of niet ken.

Ik denk dat je vriend gewoon moet doen waar hij zich goed bij voelt, maar wanneer jij denkt dat jij zijn support goed gebruiken kunt, je dat ook gewoon moet zeggen :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:06

Mijn vriend en ik waren nog geen 2 maanden samen toen zijn oma kwam te overlijden.
Haar en zijn familie had ik nooit ontmoet, maar ik ben wel meegegaan naar de begrafenis om hem te steunen. Erg vreemde setting om zijn familie te leren kennen overigens, maar ze waren allemaal erg blij dat ik mee was.

Amper 2 weken later overleed mijn oud-tante en hadden we weer een begrafenis. Hij kende mijn familie toen ook nog niet, maar is ook met mij mee geweest. Mijn familie kon dit ook alleen maar waarderen en ik was erg blij met zijn steun.

Dus wat Eleionomae boven mij zegt ben ik het mee eens. Als jij denkt zijn steun goed te kunnen gebruiken, dan moet je dat gewoon kunnen aangeven. :j

Gecondoleerd overigens. :(:)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:09

Ik ben meegegaan naar de begrafenis van de oma van me ex.. Oma had ik nooit ontmoet , ouders misschien 3 keer gezien en broer en zussen en andere familieleden nog nooit ontmoet ... We gingen ook nog maar net met elkaar maar hij wou erg graag dat ik mee ging. In het begin voelde ik me ontzettend ongemakkelijk maar niemand vond het raar dat ik er was..
En ik deed het voor hem.

Je vriend moet doen waar hij zich goed bij voelt. Maar als het eenmaal zover is en je hebt zijn steun nodig dan kan je dat gewoon zeggen.

Sterkte !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:10

Dit soort dingen doe je uit respect, niet om iemands familie te leren kennen. Na drie jaar kan die knakker toch wel simpel meegaan ipv hier over in discussie te willen gaan.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:29

Toen mijn opa overleed zat mijn broer in amerika en zijn vriendin zat in Nederland. Zij is toen mee geweest naar de crematie, dat was heel heftig voor haar. Wij vonden het wel heel fijn dat ze er was, maar had het heel goed begrepen als ze niet gekomen was. Nu is dit wel een iets andere situatie maar toch.

Veel sterkte!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:31

je gaat meestal niet voor de overledene maar voor de nabestaanden. ik zeg gewoon meegaan, jij kan de troost vast goed gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:37

Ik kan soms niet mee naar een begrafenis gaan als ik geen wissel kan krijgen op het werk en ook al ken ik een deel van mijn schoonfamilie amper, toch vind ik het altijd erg dat ik mijn partner op zo'n moment niet kan steunen. Er is wel begrip voor dat ik er niet steeds bij kan zijn, maar ik merk wel dat de familie het waardeert als ik wel aanwezig ben.
Mijn partner steunt mij ook wanneer er iemand uit mijn familie sterft en gaat dan ook met mij mee naar de plechtigheid.
Wanneer er een familielid van iemand uit onze persoonlijke vriendinkring overlijdt, dan gaan we meestal wel appart naar de dienst omdat we weinig contact hebben met mekaars vrienden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:44

Ik ben verschillende keren op begrafenissen geweest, waar ik noch de overledene, noch de familie kende.
Ik ging daar dan heen om een vriend(in) of collega te steunen die haar/zijn ouder of ander naast familielid had verloren. Dat werd zeer gewaardeerd.
Je kunt samen napraten.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:51

Afgelopen maand ook mijn stiefoma verloren. Mijn vriend vond het ook erg moeilijk om daarbij te zijn. Achteraf werd het gigantisch gewaardeerd dat hij er was. Door de hele familie! Hij hoort gewoon bij je.

Ook steunt hij jou, je ouders, evt. Zus of broer hiermee. Daarna kan je er ook nog over praten.

Dus ik zeg: zeker doen!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:52

Mijn vriend is onlangs ook mee geweest naar de crematie van mijn opa. Ik weet dat hij niet goed weet hoe hij met dat soort situaties om moet gaan, maar het heeft me zoveel gedaan dat hij er was om mij te steunen. Hij heeft het ook meer voor mij gedaan dan voor mijn opa of mijn familie en dat vind ik helemaal prima.
Ik zou gewoon aangeven aan je vriend dat je het fijn zou vinden als hij er bij is om jou te steunen omdat je opa veel voor je betekende. Ik weet niet hoe oud jullie zijn maar het lijkt me getuigen van liefde en volwassenheid als hij met je mee gaat.

Edit: ik lees dat je juist een minder goede band met je opa had. Wat dat betreft is het inderdaad jouw keuze en begrijp ik ook als je vriend thuis blijft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:20

Ik heb mijn vriend niet meegenomen naar de uitvaart van mijn oom omdat hij hem niet eens kende. Steun had ik wel van ons eigen gezin: de rest had de aanhang ook thuis gelaten om die reden (eigenlijk had niemand van de oomzeggers de aanhang mee...). Zelf vond ik mijn oom niet echt een fijne man dus dat speelde wel mee; voelde meer als een formaliteit dat ik erheen ging :o
Bij een andere oom ging hij juist wel mee, wou hij ook absoluut omdat ook hij zelf daar een fijn contact mee had.

Dus als hij liever niet mee wil en voor jou maakt het niet zoveel uit, zou ik hem thuis laten. Wil je hem perse erbij hebben, dan moet je dat goed uitleggen aan hem.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:28

Toen mijn tante overleed heb ik er niet aan gedacht om mijn toenmalige vriend mee te vragen. Hij is uit zichzelf gekomen en achteraf vond ik dit niet fijn (was geen goeie relatie) maar ik waardeerde het gebaar. Ik kon gewoon geen steun bij hem vinden maar bij mijn vriend van nu kan ik dat wel en als het opnieuw zou gebeuren zou ik hem er wel graag bij hebben