Trouwen als je al geregistreerd partner bent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Trouwen als je al geregistreerd partner bent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:03

Mijn vriendin en ik willen niets liever dan trouwen.
Maar de financiën laten voorlopig geen droombruiloft toe.
Nu hadden we eerst het idee om over twee jaar een hele simpele bruiloft te houden. Maar nu kan vooral ik het echte droomplaatje niet uit mijn hoofd zetten. Ik wil zo graag een echte trouwdag in een prachtige jurk.
Ook zouden we het liefst morgen nog ouders worden.
Dit is allemaal nogal een duur geintje uiteraard en allebei gaat dus echt niet. Dus moeten we kiezen eerst kinderen of eerst die droombruiloft trouwen.
Dan kiezen we toch voor kinderen omdat we er ook niet jonger op worden.

Omdat zeer waarschijnlijk een voor onze kinderen biologisch niet van mij zou zijn wil ik niets liever dan dat we allemaal de zelfde achternaam zodat we echt een gezinnetje zijn wat dat betreft. En door de wetsveranderingen van april vorig jaar is het kind dat biologisch gezien het kind van mijn vriendin is ook echt in alles mijn kind als we getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben.

Dus lijkt eerst een gp dan kindje(s) en dan door sparen voor die droombruiloft ideaal.
Maar wat kan nog wel en wat niet.
Het enige dat ik kan vinden is dat je in je eigen gemeente moet trouwen.
Maar mag dat ook ergens anders dan op t gemeentehuis?

Het gemeentehuis van Zeewolde is nogal treurig dus dat past echt niet in het droomplaatje.
Ook hebben we eigenlijk al een tijdje onze zinnen gezet op een prachtige locatie in Harderwijk. Is dit dan helemaal niet meer mogelijk of moeten we dan maar naar Harderwijk verhuizen ;)

Wat ik dus eigenlijk vooral wil weten of het trouwen heel veel anders wordt als we al een gp hebben of niet.

Courses

Re: Trouwen als je al geregistreerd partner bent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:08

Ik ga iets heel stoms zeggen maar je kan toch gewoon in HW trouwen? :P Zoveel mensen doen dat toch of zit ik nou echt verkeerd met trouwen/het feest ervan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:08

Volgens mij moet je dan je Ger. Partnerschap omzetten voordat je kan trouwen. Kan bij het gemeentehuis als t goed is :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:09

Wij wonen in Den Bosch en trouwen in een andere gemeente (Bernheze). Het is dus mogelijk hoor, TS!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:11

Als je GP wil omzetten in een huwelijk dan mag dat alleen in de gemeente waar je het GP bent aangegaan. Voor ons is dat Barneveld, hoewel we nu in de gemeente Apeldoorn wonen. Zo is ons dat in ieder geval uitgelegd 3 jaar geleden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 20:13

Mijn vader en zijn vriendin zijn sinds kort een geregistreerd partnerschap aan gegaan.
Dit doe je gewoon op het gemeente huis met 2 getuige en evt een paar anderen. (bij ons alle kinderen)
Je getuige tekent, jij tekent, je vriendin tekent, en haar getuige tekent.

Vervolgens de ambtenaar(?) die er bij was, is het gewoon nog mogelijk om later alsnog te trouwen met alles er op en er aan.

Edit: Volgens haar was het enige verschil met trouwen dat wanneer je uit elkaar gaat, je (mits je geen minderjarige kinderen hebt) niet naar de rechter hoeft om te "scheiden".

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:56

Celiien schreef:
Volgens mij moet je dan je Ger. Partnerschap omzetten voordat je kan trouwen. Kan bij het gemeentehuis als t goed is :j

Maar zoals ik het begrijp is dat omzetten het trouwen zelf. Dus je hebt daarna geen trouwceremonie meer omdat je dan dus al getrouwd bent.

Ik kan er zo weinig informatie over vinden en dat vind ik zo jammer. Of ik kan gewoon weer eens niet goed Googlen.

Dat in elke gemeente trouwen is dus alleen als je nog geen GP hebt (sorry voor de lelijke afkorting maar t is zo'n rot woord om te typen :') )

Pff ga wel gewoon de loterij winnen en nu alles doen hahaha. Veel eenvoudiger :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:05

x_Anne_x schreef:
Celiien schreef:

Maar zoals ik het begrijp is dat omzetten het trouwen zelf. Dus je hebt daarna geen trouwceremonie meer omdat je dan dus al getrouwd bent.

Ik kan er zo weinig informatie over vinden en dat vind ik zo jammer. Of ik kan gewoon weer eens niet goed Googlen.

Dat in elke gemeente trouwen is dus alleen als je nog geen GP hebt (sorry voor de lelijke afkorting maar t is zo'n rot woord om te typen :') )

Pff ga wel gewoon de loterij winnen en nu alles doen hahaha. Veel eenvoudiger :')

Je kan er ook voor kiezen om het 'gratis' aan de balie te doen idd, dan ben je gehuwd. Echter kan je er ook voor kiezen om dit ceremonieel te doen. Dus dan heb je inderdaad een huwelijksceremonie, de hele rataplan, maar ipv een 'nieuw huwelijk' is het een 'omzetting'. Maar dat maakt niet uit, ringen wisselen en het ja woord zeggen zit er nog steeds in naar mijn weten! Je tekent alleen een ander soort papiertje :=

Even een quote van de gemeente Groningen:
Citaat:
Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u met uw partner trouwen? Dan kan dat alleen door een omzetting.

U kunt een partnerschap omzetten in een huwelijk. Het is niet mogelijk om een huwelijk om te zetten in een partnerschap.

Voorwaarden

Houdt u rekening met de volgende voorwaarden bij de omzetting:

U kunt kiezen in welke gemeente u wilt trouwen. De omzetting vindt altijd plaats in uw woongemeente.
U hoeft geen melding te doen (voorheen ondertrouw).
Na de omzetting is er sprake van een huwelijk.
De omzetting vindt plaats zonder getuigen.
U geeft elkaar tijdens de omzetting niet het ‘ja-woord’.
Vaak wordt dit wel gedaan in overleg met de trouwambtenaar, maar dit heeft formeel geen betekenis.
U kunt een partnerschap omzetten in een huwelijk aan de balie of op een trouwlocatie in de woongemeente. Op deze locatie is een bijbehorende huwelijksceremonie mogelijk, als u dat wenst.
Als u een geregistreerd partnerschap hebt, dan kunt u niet vervolgens in het buitenland trouwen.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-09-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:09

aah kijk dat is al stuk duidelijker dan ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:13

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/trouwen-of-geregistreerd-partnerschap-sluiten schreef:
Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk
Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Dan kunt u uw geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Dit doet u bij de gemeente waar u woont. U kunt uw huwelijk niet laten omzetten in een geregistreerd partnerschap.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:21

Ja maar dat het bij je eigen gemeente is had ik al gevonden. Het gaat mij vooral om de inhoud ervan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:43

Dat mag je zelf invullen :)

Mijn vriendin had een doodnormale bruiloft, met witte jurk, hij in pak, Babs erbij, trouwringen etc etc alleen werd er dus gezegd 'omzetten van GP naar huwelijk' in plaats van 'huwelijksvoltrekking"

(grootste nadeel is idd dat het in je eigen gemeente moet.... en wij wilden beide niet trouwen in onze eigen gemeente omdat wij de locaties niet mooi genoeg vonden )

En je hebt als het goed is geen getuigen meer nodig, die had je al bij je GP en dat miste ik wel bij haar. Vind het juist mooi dat mijn en zijn ouders ons trouwboekje hebben ondertekend als getuigen <3

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:54

Ja dat vind ik ook wel erg jammer.
Maar ik denk dat financieel gezien dit toch wel de beste volgorde is.

-O-
mweh t is zo ingewikkeld

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:57

Tja, kinderen zijn ook duur dus vraag mij af of je dan wel lekker kan sparen :)
(Als ik al zie wat ik kwijt ben nu en kindje moet nog geboren worden :') )

Wij hadden voor 5000 euro echt een geweldige trouwdag, precies zoals wij het ook voor ons zagen toen wij begonnen met plannen :) Wij hebben ook GP overwogen, maar t is ook wel zalig als je geen beperkingen hebt met je bruiloft en dat het ook écht een huwelijksvoltrekking is ipv een omzetting.

Even heel praktisch: hoe snel kunnen jullie aan een donor komen? Want als dat ook nog even kan duren, kun je ook alsnog voor die tijd trouwen en sparen nog :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-09-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:03

Op een gratis dag trouwen en over een paar jaar een echt feest met trouwceremonie? :)

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:47

Sammie schreef:
Op een gratis dag trouwen en over een paar jaar een echt feest met trouwceremonie? :)

Dat was wat ik nu ook dacht en dat kun je dan overal doen waar je zou willen

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:26

Mijn broertje is officieel tijdens het gratis uurtje getrouwd. Pas na ruim een half jaar hebben ze het feest gehouden, wel compleet met ceremonie en getuigen tekenen etc. Het kan dus wel, alleen het ceremonie-gedeelte is dan niet officieel geregistreerd. Je moet dan wel een babs vinden die dat wil doen en eventueel zelf dan de aktes maken of zo :)

Dus nu trouwen en later het feest is dus ook mogelijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:47

Paardennamen schreef:
Mijn broertje is officieel tijdens het gratis uurtje getrouwd. Pas na ruim een half jaar hebben ze het feest gehouden, wel compleet met ceremonie en getuigen tekenen etc. Het kan dus wel, alleen het ceremonie-gedeelte is dan niet officieel geregistreerd. Je moet dan wel een babs vinden die dat wil doen en eventueel zelf dan de aktes maken of zo :)

Dus nu trouwen en later het feest is dus ook mogelijk :)

Trouwen is 2 delen, het papierwerk dat de erkenning voor de buitenwereld regelt en het persoonlijke deel dat je met je partner en familie doet. Dat laatste is het stuk wat het echt maakt voor jezelf. Hoe je dat stuk inricht is geheel persoonlijk en daarvoor zijn met een gratis papierwerk optie geen officiële mensen voor nodig. Wie dus je voorzegt wat je beloofd aan je geliefde hoeft geen ambtenaar/priester/oid te zijn. Think outside the box.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:47

Ik kwam per toeval dit topic tegen.

Wij hadden vlak na het kopen van ons huis een GP gedaan.
Vorig jaar zijn we echt getrouwd.

Je kunt dit gewoon helemaal invullen zoals een echte bruiloft.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:54

Je kunt best in een andere gemeente trouwen, je moet het alleen aanvragen bij de gemeente. Dat duurt ongeveer een half jaar. Dan kun je trouwen waar je wilt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:06

Hoe staat het met de plannen Anne? :)

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:17

Als ik het zo hoor zou ik lekker snel en simpel je GP om laten zetten in een huwelijk in je eigen gemeente en vervolgens een mooie bruiloft vieren (binnen budget) op de locatie van jullie dromen. Een bruiloft hoeft echt niet zo duur te zijn om mooi te zijn, als je maar weet waar je kijken moet. Wij zijn op een dinsdag op het stadhuis met een hele korte en simpele 'ceremonie' getrouwd met alleen de eigen gezinnen erbij, en hebben de zaterdag daarop een bruiloft gevierd die we helemaal zelf ingedeeld hadden. In een prachtige tuin, aan het water. Wel met ceremonie, maar die deden we op z'n Amerikaans, staand onder zo'n boog. Een vriendin van ons was de 'ambtenaar' en mijn vader gaf de zegen. Voor ons gevoel zijn we getrouwd op die zaterdag, alleen officieel dus op dinsdag. ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:23

Wij doen precies hetzelfde.
As januari gaan wij voor een geregistreerd partnerschap.
Wr willen al jaren trouwen maar een leuke bruiloft kost een hoop en er kwam steeds wat tussen :+.

Nu ben ik zwanger (vam een tweeling zelfs) en wil graag de boel goed geregeld en ook dezelfde achternaam als mijn kinderen. Dus gaan we 'ff snel' op maandagochtend maar het gemeentehuis voor een gp.

Echter is een gp exact hetzelfde als trouwen op papier. Dus later trouwen stelt weinig voor. Je hebt dan ook geen getuigen meer nodig want dat bem je voor je gp al nodig. Is dus al gedaan.
Voor de gemeente is het puur even omzetten. Hier willen ze wel gewoon er dan nog een mooie ceremonie van maken. Je hoeft dus alleen verder niet meer te tekenen etc.

Het verschilt wel per gemeente wat ze willen doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:25

En het klopt inderdaad dat wanneer je een gp aangaat en je het later om wilt zetten in een huwelijk dat wel in dezelfde gemeente moet. Ookal ben je verhuist.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:24

Een GP verschilt wel van trouwen hoor, namelijk bij kinderen :o

Ik zou dat even goed uitzoeken.
Paar jaar terug was dat namelijk zo.