Pinterest plantjes: wie freubelt met me mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Pinterest plantjes: wie freubelt met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:48

:wave:

Na lang wikken en wegen heb ik mijn laatste vissen weggebracht naar vrienden en mijn aquarium leeggemaakt. Je kan je wellicht voorstellen dat mijn woonkamer er nu heel wat minder gezellig uit ziet zonder mijn lichtgevende plantenbak van 120 liter. Nu wil ik wat gezellige plantjes neerzetten die relatief onderhoud vrij zijn, maar het mag wel apart zijn. En voor apart hebben we Pinterest. *\o/*

Wie gaat er meefreubelen? Of wie heeft al iets geprobeerd en heeft do's en dont's?

Ik heb al wat leuks gevonden en ga binnenkort kijken of ik hier niet te onhandig voor ben. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn ook welkom. Bij voorkeur met betrekking tot planten die lastig doodgaan en wel eens een dagje zonder water kunnen. O:)

miccamaaike

Re: Pinterest plantjes: wie freubelt met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:52

Ik ga eens even meelezen hier, ik ben koning planten doder dus wat goede tips kan ik wel gebruiken haha. Plaatjes zien er iig al leuk uit!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:52

Ja, ik! Alhoewel alles hier in huis kat-proof moet zijn kan ik soms hele avonden aan pinterest besteden.
Ik heb zelf zo'n plantje als het bovenste plaatje, alleen een iets grotere versie en die houd het lang uit. Zo lief ben ik namelijk niet voor mijn plantjes, vl moet ze regelmatig water geven omdat ik ze dan dus weer eens vergeten ben :x

Die theepot vind ik wel erg leuk zeg! Die was ik zelf nog niet tegengekomen. Of niet opgeslagen, kan natuurlijk ook.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:54

Mijn buurvrouw maakte een bepaald "decoratiestukje" van een stuk dood hout met daarop een vreemd plantje dat ze erop lijmde. Die was ook erg mooi, maar hoe het heette....
Uiteindelijk is hij dood gegaan omdat we hem te lang hadden laten beregenen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:57

Ik heb in mijn vensterbank 2 aloë vera's staan. In een stoere pot zijn ze niet zo lelijk als je zou denken en die krengen zijn echt niet dood te krijgen. Toen ik op vakantie was hebben ze helemaal geen water gehad. :o

En ik heb ook een pot met een rode vetplant (ik denk dat het een vetplant is... :') ) zoals de middelste op deze foto:
Afbeelding

Die kan je ook af en toe vergeten. O:)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:24

Afbeelding

De cactus is er al een jaar, en het andere plantje doet het ook goed met een verzuip-en-uitdroog systeem. Oftewel: cr*p! Die plant is er ook nog. *gooit er zoveel water bij dat hij het we een week mee kan doen* :x

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:25

Santigo_ schreef:
[ [url=m/Mgcuum.jpg]Afbeelding[/url] ]

De cactus is er al een jaar, en het andere plantje doet het ook goed met een verzuip-en-uitdroog systeem. Oftewel: cr*p! Die plant is er ook nog. *gooit er zoveel water bij dat hij het we een week mee kan doen* :x

en nee, die plantenspuit is niet voor planten gekocht maar voor de kat :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:27

in een ronde vissenkom grind (miss verschillende kleurtjes laagjes maken) daarin wat vetplantjes, cactus achtige en dan heb ik met satestokjes een frame gemaakt waaraan een inbouwspotje hangt voor het licht en als deksel een opgekeerde glazen taartplateau. Als ik al een x water geef verdampt dat weer door het lampje en snachts wordt dat weer water.. dus deze hoef je niet echt regelmatig water te geven op deze manier.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:05

Leuk die plaatjes uit de OP!
Volgende week ga ik verhuizen en dan wil ik ook zeker wat cactusjes/ vetplantjes in mijn kamer.
Dus dit topic komt als geroepen, dan kan ik alvast wat inspiratie opdoen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:07

Catussen en vetplantjes. Ik houd ervan. *\o/*

Heb alleen nog twee bakjes staan die opnieuw gedaan moeten worden, zijn helaas gesloopt door een plantverzuiper in een vakantie.

Zal zo eens een foto maken van mijn prikkelverzameling. Deels zelf opgekweekt vanuit zaad. :j

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:07

Allemaal plantjes makkelijk in onderhoud! Helemaal iets voor mij, hier gaat alles zonder hartslag dood.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:11

Ik zie leuke dingen hier! Ik ben gek op plantjes, maar helaas zijn mijn katten dat ook... Alles moet dus cat proof en dan kom je al gauw bij succulenten en cactussen terecht... Voordeel is wel dat ze weinig verzorging nodig hebben :P

Ik ben met name geïnteresseerd in manieren om plantjes te hebben zonder dat de katten erbij kunnen :P Want ondanks mijn (bijna) cat proof plantjes sneuvelt er helaas nog weleens wat... Als het mijn eigen katten niet zijn dan de pleegkittens wel...

Zelf al wat ideeën, maar inspiratie is altijd welkom! Ik vond die eerste ook erg leuk! Zoiets kan ik zelf ook makkelijk maken en ik heb nog zilveren steentjes, ooit gekocht om iets kerstigs mee te maken, maar ook wel leuk voor vetplantjes...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:20

Van een goed stekelige cactus zal een kan wel afblijven. Anders gaas eromheen of idd een glazenbak met deksel of andere afdekking.

Deze bakjes moeten nog gedaan worden, links is dood rechts worstelt kwetsbaar.
Afbeelding

Links is eigen kweeksel uit zaad, rechts overgekocht van een liefhebber die hem zelf tot minicactusje heeft gekocht ook vanaf 2 cm ongeveer.
Afbeelding

Mijn scheve parasolletje gekocht van liefhebber die zelf gekweekt heeft. Hier vanaf 2 cm klein.Afbeelding

Sorry foto staat dwars krijg hem niet goed op de foto. Deze lummel is van eigen zaad, gezaaid in het ziekenhuis heel lang geleden. Cactus heeft nogal een verleden. Is samen met twee broertjes meegeweest op vakantie en maanden wonen in een caravan. Tijdens vervoer een aantal keren omgevallen als baby van nog geen cm. Vervolgens zoek geraakt en bleek de hele winter in de caravan te hebben gestaan met nog overgebleven broertje. -O- broertje heeft het niet overleefd helaas, deze is nu 60 cm hoog. *\o/* van de 5 zaadjes dus een nu al best mega plant.
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:29

Hihi, ik krijg bijna medelijden met die cactus! :p Wat een levensverhaal...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:35

Ik heb ooit eens een cactus dood gekregen... :o

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:38

Ik lees ook mee! Heb ook veel leuke foto's gespot van vetplantjes in van die leuke glazen dingetjes. Heb hier een aantal vetplantjes die nu nog in saaie plastic potten [je weet wel, zo'n lelijk potje waar je ze in koopt bij het tuincentrum] staan. Heb er nu wel vertrouwen in dat ze het overleven dus toch maar gaan verpotten binnenkort!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:45

Ik vind dat ook een leuk idee :) heb ook veel al op pinterest gezien, dus vorig jaar dacht ik: Laat ik het eens uitproberen. Ik dacht een vetplant te hebben gekocht (nu twijfel ik eraan). Mooi landschapje gemaakt (op de ondergrond zand: Geen goed idee dus...) en binnen een paar weken was de plant dood. Dus 1 tip: Gooi geen zand op de bodem en aarde eroverheen met daarin het plantje. Het water sijpelt er namelijk doorheen en de plant krijgt geen water -_-

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:26

Mooie cactussen Karuna! En wat een levensverhaal heeft die laatste zeg!
En ja, je zou denken dat een kat wel van een goede stekelige afblijft... Mijn monster niet :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:49

@Santigo_: Hier ook zo'n kattenbeest wat een hap heeft weten te nemen uit een stekelige cactus.... Nu gaat het al lange tijd goed, nou ja, laatst waren ze wel weer zowat uit de potjes getrokken... Je kan ook nooit wat leuks in huis zetten met die katten van mij... :p

Maar weer inspiratie nu om toch weer wat leuks neer te zetten en duimen dat het mooi blijft :p

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:18

Herkenbaar :D ik heb een keer zoiets gezien in een ronde vaas, zo'n soort ronde 'vissenkom'. Dat lijkt me wel wat, is toch alweer een stukje lastiger plantjes uitgraven. Ga de pin eens zoeken die was ook erg leuk!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:22

Ballard_L schreef:
Ik vind dat ook een leuk idee :) heb ook veel al op pinterest gezien, dus vorig jaar dacht ik: Laat ik het eens uitproberen. Ik dacht een vetplant te hebben gekocht (nu twijfel ik eraan). Mooi landschapje gemaakt (op de ondergrond zand: Geen goed idee dus...) en binnen een paar weken was de plant dood. Dus 1 tip: Gooi geen zand op de bodem en aarde eroverheen met daarin het plantje. Het water sijpelt er namelijk doorheen en de plant krijgt geen water -_-

Ja lastig, want het moet wel genoeg draineren dat de wortels niet continu in het water staan want daar kunnen ze ook niet tegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:35

Ohh dat lijkt mij eigenlijk best leuk! Iets in een pot of bak waar de katten niet bij kunnen en wat bestand is tegen mijn "zwarte" vingers. Ik sta erom bekend cactussen en vetplanten vakkundig om zeep te kunnen helpen. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:42

Op zich is dat heel knap. Vooral cactussen zijn taaie rakkers. Zie mijn grootste maar de kunst daarmee is geen rijke potgrond maar zand of zandmengsel. Grind erboven op vinden ze fijn. Regelmatig maar niet teveel water, eentje bloeit zelfs regelmatig. En eens per jaar krijgen ze van mij heel minimaal mest. Maar ze krijgen wel regenwater geen kraanwater en op kamertemperatuur.

Morgen en overmorgen heeft een tuincentrum hier een leuke dag. Ga morgen even neuzen naar leuke cactusjes voor de twee bakjes. Mijn vaste aankoop mevrouw is er helaas mee gestopt.

Maar troost je ik het altijd ruzie met orgideeen. Mijn vader heeft er een aantal al jaren lang en bij mij gaan ze dood na de bloei. Heb nu een staan als poging weer. Vind ze namelijk wel mooi. :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:12

Ik had bijna een orchidee weggegooid, totdat moeders op bezoek kwam en zei 'kijk! Die gaat weer bloeien!'. Thanks mam, hij lag bijna in de kliko omdat ik dacht dat ie dood was. :Y)

Karuna wat voor grond zou je dan in zo'n vaas/kom het best kunnen doen? Als je die laagjes wilt maken? zandmengsel en grind misschien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:19

Wat leuk zeg, om je aquarium om te bouwen en plantjes erin te zetten!

Ik ben zelf al een tijdje aan t kijken naar fairy gardens. Zodra ik er tijd voor heb wil ik zoiets gaan maken!
In een aquarium kun je er dan bv zoiets van maken:
Afbeelding
Afbeelding