Enquete invullen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jenniexxxx

Enquete invullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 11:18

Suusie22

Re: Enquete invullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:19

Ingevuld ;)

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:42

Thanks

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:51

Ook ingevuld, maar hoezo de vraag over Friezen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:56

JCDJK schreef:
Ook ingevuld, maar hoezo de vraag over Friezen?

Waarschijnlijk omdat die Fries spreken en hoewel er daar op scholen Nederlands gesproken moet worden, gebeurt dat in kleine dorpjes soms niet. Mijn tante woont daar en toen haar kinderen op de basisschool zaten, spraken ze daar Fries. Resultaat: kinderen maakten fouten als: "Ik gong naar school"

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 13:19

Omdat ik in Friesland woon, en we werken met ons PWS steeds meer naar Friesland toe zodat het Pws lokaler wordt.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 13:22

Wij kunnen hier ook wel Nederlands spreken hoor. Geen probleem haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:39

Ik heb hem ook ingevuld :)

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 13:45

8nnemiek schreef:
Ik heb hem ook ingevuld :)

Dankuuuu!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:52

Ingevuld.

Vond de vragen niet altijd even duidelijk. M'n het deel van allegtonen, denk niet dat zij nederlands kunnen schrijven maar zijn ze dan analfabeet? Misschien kunnen ze wel in.hun eigen taal schrijven. Dus vroeg me vooral af of je af vroeg of ze überhaupt kunnen schrijven of specifiek nederlands.

Hopelijk is.het een beetje duidelijk wat ik bedoel (dislect dus voor mij af en toe ook lastig om mijn verhaal duidelijk op tr schrijven. ;))

Succes verder met je pws.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:01

floorsil schreef:
Vond de vragen niet altijd even duidelijk. M'n het deel van allegtonen, denk niet dat zij nederlands kunnen schrijven maar zijn ze dan analfabeet? Misschien kunnen ze wel in.hun eigen taal schrijven.

Daar heb je een goed punt!

En ik wil geen Friezen beledigen hoor... maar omdat er een vraag kwam over waarom die vraag over Friesland sprak ik een vermoeden uit. De meeste Friezen kunnen gewoon Nederlands

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:07

Dorine92 schreef:
floorsil schreef:
Vond de vragen niet altijd even duidelijk. M'n het deel van allegtonen, denk niet dat zij nederlands kunnen schrijven maar zijn ze dan analfabeet? Misschien kunnen ze wel in.hun eigen taal schrijven.

Daar heb je een goed punt!

En ik wil geen Friezen beledigen hoor... maar omdat er een vraag kwam over waarom die vraag over Friesland sprak ik een vermoeden uit. De meeste Friezen kunnen gewoon Nederlands

Dat is inderdaad een goede vraag. Hier hebben wij uiteraard ook al over nagedacht, en dat is ook de reden waarom wij deze vraag hebben gesteld. Allochtonen die hier net in NL komen, kunnen geen NL spreken. Dit hoeft niet te betekenen dat ze analfabeet zijn, want zij kunnen hun moedertaal wellicht wel beheersen. Dit gaan we dus uitzoeken en mede door dit soort onderzoeken maakt dat het PWS een stuk interessanter.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:16

al klaar met invullen. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 14:25

laaggeletterdheid en geen Nederlands beheersen is inderdaad niet hetzelfde (het lijkt er niet eens op)..

ik spreek/schrijf/lees/versta geen Turks, Russisch of chinees..
ik lees en schrijf echter op het hoogste niveau..

of je laaggeletterd bent, kun je het beste meten aan je moerstaal.

ik vind het op zich wel een mooie enquette..

niet alleen meet je of mensen enig idee hebben over de aantallen.. Maar ook of mensen weten wat laaggeletterd zijn inhoud... Want reacties zoals hier in het topic zul je ook aantreffen de enquettes..

hiermee kun je vraag 1 meten aan de opmerkingen.. hoe bekend is het begrip laagletterig, en hoeveel mensen hebben hier een verkeerd beeld van.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:03

Ik kan wel merken dat je schrijft op het hoogste niveau

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:31

lol, ik vervang het even door.. ik kan op het hoogste niveau lezen en schrijven..

ik kan ook prima voor de vuist wegtikken en er net zo'n rommeltje van maken als ieder ander
(ik ben erg gevoelig voor domme spelfouten.. fouten die ik wel degelijk weet en in een artikel nooit zou maken, of in een brief eruit zou vissen.. maar als ik lekker zit te rammelen op mijn toetsenbord, dan vliegen ze je om de oren.. gevalletje milde adhd hier).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:55

Haha, ik moest me al beheersen om de spelfouten in je tekst niet te quoten :')
Herkenbaar hoor. Ik had altijd negens voor Nederlands en spelling, maar vervolgens zit je met je telefoon op bokt en schrijft snel snel een reactie.. Dan lijkt het vaak alsof heel Nederland licht analfabeet en/of dyslectisch is :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:14

dyslectisch, me hoela..
ik kom er eerlijk voor uit, ik ben op fora aartslui..

ik kan de sterren van de hemel schrijven,
maar ik ben te lui om mijn posts behoorlijk na te kijken..
of zelfs maar hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin..
of het aantal stippen van drie of twee terug te brengen naar 1

spelling en dictee op de lagere school minimaal een 8 op mijn rapport (meestal een 9 en zo af en toe een 10 als ik mijn zinnen erop zette).
meestal werd mijn cijfer gedrukt door concentratieproblemen.

soms moet ik mij wel eens bedwingen hoor, als ik zie hoeveel mensen wel niet dyslexie als 'excuus' gebruiken, terwijl er eigenlijk moet staan: online ben ik gewoon te lui om mijn best te doen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:18

...Friezen? Dat vond ik een beetje een rare vraag, dus die heb ik niet serieus ingevuld. Dat zijn ook mensen en daar hebben ze ook scholen.

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:29

Haarbal schreef:
...Friezen? Dat vond ik een beetje een rare vraag, dus die heb ik niet serieus ingevuld. Dat zijn ook mensen en daar hebben ze ook scholen.

Als je even de reacties had gelezen, had je gesnapt waarom die vraag werd gesteld ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:01

Heb de reacties gelezen en begrijp nog steeds niet wat Friezen ermee te maken hebben.

Mijn eigen ervaring is dat Friezen juist heel veel taalgevoel hebben, omdat ze van kleins af aan met minimaal twee talen in aanraking komen.

En ik weet het verschil wel tussen analfabeet en laaggeletterdheid .

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:15

jenniexxxx schreef:
Haarbal schreef:

Als je even de reacties had gelezen, had je gesnapt waarom die vraag werd gesteld ;)

Tsja, als ik een enquete ga invullen om iemand te helpen met school, ga ik niet eerst de reacties lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:38

Ik denk dat er best wat oude friezen zijn die op school nooit nederlands hebben geleerd, en het dus niet kunnen schrijven. Daar zal de vraag vandaan komen.

Óf, een fries is analfabeet als hij zijn moedertaal, het fries dus, niet kan schrijven. Ik weet niet of men les krijgt in fries schrijven, maar kan me voorstellen dat er dan enorm veel analfabeten in friesland zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:23

Ja kinderen krijgen op school Friese les.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:49

het gaat niet om het Fries als taal..
Al is het wel zo dat het de gebieden waar sterk dialect of taal gesproken wordt of veel 'straattaal'
meer mensen laaggeletterd zijn.. Analfabeet is het laagste niveau van lezen/schrijven, laaggeletterd zit daar net boven. beiden zijn niveau 1 van lees en schrijfvaardigheid.. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat de geschreven voertaal anders is dan de gesproken taal in het dagelijks leven. dan zou het in zo'n geval wellicht minder lastig zijn om de niveau's omhoog te gaan brengen.

het gemiddelde lees en schrijfvaardigheidsniveau in Nederland is sowieso opvallend laag, het gemiddelde schrijf en leesniveau is 2 tot laag in niveau 3.. Als je je bedenkt dat de meeste schriftelijke correspondentie van overheidsinstellingen op midden niveau 3 liggen, dan is het ook duidelijker waarom zoveel mensen moeite hebben met het begrijpen van bijvoorbeeld belastingen (gemiddeld tot hoog niveau 3) of waarom mensen vaak wetteksten maar voor een deel begrijpen en nuances daarin verkeerd uitleggen (niveau 4).

---

De vraag met betrekking tot de Friezen, heeft betrekking op het feit dat deze provincie van alle provincies het hoogste aantal laaggeletterden kent. De vraag is, weten mensen dus eigenlijk wel hoeveel mensen, bijvoorbeeld in een provincie als Friesland al moeite hebben met lezen en schrijven..

Er had ook Groot Amsterdam kunnen staan (volgens mij heeft die regio het allerhoogste cijfer), maar omdat men vaak geen idee heeft welk gebied groot Amsterdam nu precies is, is dat een weinig nuttige vraag..

de vraag over Friesland is gewoon een meetvraag, is men zich bewust van de omvang van het probleem.