Grieks!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Grieks!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:35

Heejj allemaal!!

Ik hoor overal op bokt dat iedereen Grieks kent. Ik dacht, niet eerlijk, ik kan dat niet -O-
Want het leek me namelijk nogal interessant om Grieks te leren :j
Nu ben ik zo'n leergierig kind wat alles aan zichzelf leert. Van de spagaat tot bijna alle slangensoorten uit mijn kop knallen (ben ik nog mee bezig) tot talen leren. Ik krijg op school alleen maar Engels en dat kan ik zowat vloeiend en ik vind vmbo-GT al helemaal te makkelijk. (ik hoor op Havo, zelfs VWO te zitten maar de druk was in het eerste jaar veel te hoog waardoor ik ben gezakt)
Ik hoef er bijna letterlijk niets voor te doen om makkelijk een 9 te halen. Dus genoeg tijd om andere leuke dingen te leren. En nu begin ik met Grieks :Y)
Ik ben nu bezig met het alfabet leren. Als iemand even het hele alfabet hieronder neerzet kan ik controleren of Wikipedia goed zijn werk heeft gedaan. O ik leer het meeste via Wrts :j
Wens me succes. Ik houd jullie op de hoogte

Galathil

Re: Grieks!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:40

Bedoel je nieuw of oud grieks :') :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:42

Waarom wil je Grieks leren? :') Er zit wel een verschil tussen Grieks en Grieks wat je op school krijgt. Dat is namelijk Oud-Grieks.

Alfa bèta gamma delta epsilon dzeta eta theta jota kappa labda mu nu ksi omikron pi rho sigma tau upsilon phi chi psi omega.

Edit: Met de Griekse letters
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:44

Volgens mij kent op bokt lang niet iedereen Grieks hoor!

En bedoel je inderdaad oudgrieks of nieuwgrieks? Als je op een scholengemeenschap zit kun je vragen of je wat extra vakken mag doen bij HAVO of VWO? Gewoon even overleggen met de coordinator?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:49

Oud grieks raad ik idd niet aan als je geen gymnasium doet O:) , kun je ook niks mee op scholen en sommige studies na ;)

Nieuw grieks is wel praktisch :j

Oud grieks is trouwens alleen teksten vertalen , dus dat thuis leren lijkt me knap lastig, sites hebben het niet omdat het "dood " is O:)
Nieuw kun je leren praten etc

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:00

Ik zal altijd opkomen voor OudGrieks, maar in praktijk kun je dan beter met Latijn aan de slag. Daar zijn ook veel meer actieve spreekverenigingen van (naast het Vaticaan :P) en het helpt je bij het begrijpen en vertalen van andere talen.

Ik zie niet in waarom je alleen Oud-Grieks zou kunnen leren als je gymnasium doet, of bedoelde je dat niet Metaxa?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:01

Ik kan het alfabet lezen, omdat veel wiskundige symbolen zijn :') maar daar houdt het echt op. Ik zou dan liever Latijn willen leren, dan heb je de basis van de romaanse talen te pakken :)
Mocht je een medische opleiding willen doen, snap je ook beter de Latijnse benamingen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-09-15 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:02

Grieks? Veel op bokt?,...denk dat er in het Griekenland topic een paar mensen zijn die Grieks spreken. Maar ik denk dat het verder wel meevalt.

Ik zou wel modern Grieks willen leren. ben er tenslotte ieder jaar op vakantie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:04

vuurneon schreef:
Ik kan het alfabet lezen, omdat veel wiskundige symbolen zijn :') maar daar houdt het echt op. Ik zou dan liever Latijn willen leren, dan heb je de basis van de romaanse talen te pakken :)
Mocht je een medische opleiding willen doen, snap je ook beter de Latijnse benamingen.

De meeste medische termen komen uit het Grieks :P

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:05

Als je het interessant vindt, vooral doen. Ik leer Esperanto, niet omdat het nuttig is maar gewoon omdat ik het leuk vind, je hoeft niet iets te doen alleen maar omdat het praktisch is.
Als je oud Grieks wil doen zou ik het eens voorleggen bij je mentor oid, of je een keer met een boek aan de slag mag, makkelijke tekstjes vertalen etc :)

Of een andere taal natuurlijk. Maar ik geloof niet dat iedereen op bokt Grieks spreekt.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 09-09-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:06

O ja, wordt inderdaad beide gebruikt inderdaad :j

Ik spreek geen latijn of Grieks :') ik onthoud gewoon wat wat is en ik ontdek vrij vlot de logica ervan hahaha

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:11

Wil je Grieks leren omdat 'iedereen' het kan, of omdat het je gewoon heel erg leuk lijkt? Want als ik je verhaaltje lees krijg ik het idee dat je het eigenlijk alleen maar wilt omdat 'iedereen' het kan. :)

Ik hoop wel dat je beseft dat als je oud Grieks gaat leren, dat er een groot verschil zit tussen lezen/schrijven en spreken. Oud Grieks spreken is namelijk niet helemaal het doel van het leren van de taal.
Dus als je echt graag een taal zou willen leren spreken zou ik voor 'nieuw' Grieks of een andere taal gaan, maar als je echt bent geïnteresseerd in het vertalen van oude teksten, zou je oud Grieks kunnen leren, of Latijn natuurlijk, ik denk dat dat iets makkelijker is aangezien het Latijn geen rare tekentjes heeft. :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:15

@manonfleur ik ben het helemaal eens met je post! Nog wel een toevoeging: ik heb zowel latijn als grieks op school en de tekens van het grieks ken je sneller dan je denkt. Maar desondanks kiest 90% van de mensen uiteindelijk Latijn omdat dat kwa grammatica makkelijker en kwa werkwoordsvormen logischer is.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:19

Sheran schreef:
Ik zal altijd opkomen voor OudGrieks, maar in praktijk kun je dan beter met Latijn aan de slag. Daar zijn ook veel meer actieve spreekverenigingen van (naast het Vaticaan :P) en het helpt je bij het begrijpen en vertalen van andere talen.

Ik zie niet in waarom je alleen Oud-Grieks zou kunnen leren als je gymnasium doet, of bedoelde je dat niet Metaxa?

Ik heb het zelf ook , en vind het heel erg leuk, maar nuttig? :=
Bedoelde dat je met oud grieks leren alleen teksten kan vertalen, en lijkt erg lastig thuis te leren, bovendien is er reden dat ze het alleen aan vwo + geven neem ik aan O:) Lijkt me niets iets wat je alleen en thuis kan leren

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:21

Sheran schreef:
vuurneon schreef:

De meeste medische termen komen uit het Grieks :P

Eens :j , grieks is een beetje een rare taal := , Latijn lijkt heel erg op frans , spaans etc, maar met woorden op engels vind ik!

Ja maar voor medicijnen studie heb je toch ook een vwo diploma nodig of vergis ik me nu?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:22

Ik wil nieuw Grieks leren :j
O bedankt voor het alfabet trouwens dan kan ik dat morgen even goed bekijken :j
Ik ben er voornamelijk dol op om mezelf iets te leren. Dan kan ik het in mijn eigen tempo en op mijn eigen manier doen. En Grieks lijkt me gewoon een hele leuke taal. Latijn wil ik ook een keer leren en Esperanto ook :')
Het ligt er een beetje aan hoe snel ik opschiet met Grieks maar als dat heel snel gaat is mijn doel voor 2016 veel :')
Erbij hoort dus dat ik goed Grieks kan spreken en misschien ook goed Esperanto. En daar achteraan nog een keertje Latijn :j
Ik zal eens op een rijtje zetten wat ik nu mezelf aan het leren ben:
Kwa 'leren'
-Grieks sinds vandaag :')
-(bijna) alle slangen soorten
-(bijna) alle spinnen soorten
-wolken soorten :') (ik ben aangestoken door een topic :'))

Kwa dansen/sport
-tappen
-robot dansen
-ballet/modern
-lenigheid
-kracht

Kwa tekenen leer ik vooral via bokt heel veel :j
Nu ben ik ook digitaal begonnen

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:24

Als TS het met school kan regelen hoeft het niet per se alleen.

Grieks vind ik ook raar. Is heel erg anders dan wat ik al ken, maar wel leuk :D
Trouwens, Grieks en Latijn leer je niet te spreken. Is puur en alleen vertalen. Misschien als je er heel veel tijd in steekt dat je het misschien kan leren spreken, maar niemand weet precies hoe je het uitspreekt omdat het een dode taal is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:25

Finliox schreef:
Als TS het met school kan regelen hoeft het niet per sè alleen.

Grieks vind ik ook raar. Is heel erg anders dan wat ik al ken, maar wel leuk :D
Trouwens, Grieks en Latijn leer je niet te spreken. Is puur en alleen vertalen. Misschien als je er heel veel tijd in steekt dat je het misschien kan leren spreken, maar niemand weet precies hoe je het uitspreekt omdat het een dode taal is.

Nieuw Grieks kun je wel spreken :j
Je kunt even naar Griekenland gaan om te luisteren hoe je alles uitspreekt :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:26

Zo leer ik mezelf bijvoorbeeld gedichten, ridderromans en toneelteksten van Shakespeare :')

Ah, Nieuwgrieks :D. Hier haak ik af, haha :P Daar moet je online wel iets voor kunnen vinden denk ik.

Het lijkt me trouwens best eens leuk om een lesje Latijn aan het VMBO te geven, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat :) Misschien vinden sommigen het wel erg leuk. Volgens mij wordt het meer aan VWO+ gegeven omdat het niet zeer direct maatschappelijk nut heeft.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 09-09-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:26

drawerlover schreef:
Ik wil nieuw Grieks leren :j
O bedankt voor het alfabet trouwens dan kan ik dat morgen even goed bekijken :j
Ik ben er voornamelijk dol op om mezelf iets te leren. Dan kan ik het in mijn eigen tempo en op mijn eigen manier doen. En Grieks lijkt me gewoon een hele leuke taal. Latijn wil ik ook een keer leren en Esperanto ook :')
Het ligt er een beetje aan hoe snel ik opschiet met Grieks maar als dat heel snel gaat is mijn doel voor 2016 veel :')
Erbij hoort dus dat ik goed Grieks kan spreken en misschien ook goed Esperanto. En daar achteraan nog een keertje Latijn :j
Ik zal eens op een rijtje zetten wat ik nu mezelf aan het leren ben:
Kwa 'leren'
-Grieks sinds vandaag :')
-(bijna) alle slangen soorten
-(bijna) alle spinnen soorten
-wolken soorten :') (ik ben aangestoken door een topic :'))

Kwa dansen/sport
-tappen
-robot dansen
-ballet/modern
-lenigheid
-kracht

Kwa tekenen leer ik vooral via bokt heel veel :j
Nu ben ik ook digitaal begonnen

Oke :) , dacht al haha.
Nieuw Grieks lijkt mij ook leuk om te leren, erg mooi land!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:28

Overheen gelezen :o Ook omdat je ineens over Latijn begon, dat koppel ik toch wel aan elkaar :P

Nieuw Grieks wil ik ook graag leren trouwens, ooit. Echt een ontzettend mooie taal :o

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:35

Finliox schreef:
Overheen gelezen :o Ook omdat je ineens over Latijn begon, dat koppel ik toch wel aan elkaar :P

Nieuw Grieks wil ik ook graag leren trouwens, ooit. Echt een ontzettend mooie taal :o

Als je nu meeleert met dit topic <<)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:39

Ik wens je veel succes. Ooit ..Heb ik 4 jaar nieuwgrieks aan de Volksuniversiteit gedaan. Het is een vrij moeilijke taal. Het begint al met het alfabet. Dus schrijven en lezen is een extra moeilijkheid. Daarbij is de grammatica vrij moeilijk, die lijkt op het Duits, met naamvallen enz.
Ook de vervoegingen van dr werkwoorden zijn niet altijd logisch.

Kortom... Als je geen Griekenland fan of Griekse vrienden of familie hebt, zie ik niet echt een voordeel aan Grieks leren.
Ik zou Duits of Spaans of Portugees doen. En als je echt een uitdaging wilt: Chinees. Dit zijn talen, waar je als handelsland wat aan hebt.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:41

Gaaf dat je jezelf zo dingen leert! Ik zou graag Duits willen leren omdat ik de 2 jaar Duits die ik op school gehad zou moeten hebben, dus nauwelijks gehad heb, maar ben niet zo'n talenwonder. Heb mezelf wel heel veel geleerd over astrologie, maar ja, dat is weer iets heel anders en heb je juist weer niets aan :').

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 22:42

Electra63 schreef:
Ik wens je veel succes. Ooit ..Heb ik 4 jaar nieuwgrieks aan de Volksuniversiteit gedaan. Het is een vrij moeilijke taal. Het begint al met het alfabet. Dus schrijven en lezen is een extra moeilijkheid. Daarbij is de grammatica vrij moeilijk, die lijkt op het Duits, met naamvallen enz.
Ook de vervoegingen van dr werkwoorden zijn niet altijd logisch.

Kortom... Als je geen Griekenland fan of Griekse vrienden of familie hebt, zie ik niet echt een voordeel aan Grieks leren.
Ik zou Duits of Spaans of Portugees doen. En als je echt een uitdaging wilt: Chinees. Dit zijn talen, waar je als handelsland wat aan hebt.

Duits heb ik ook altijd vrij simpel gevonden dus als het met de naamvallen te vergelijken is met Grieks moet dat wel goed komen :')
En ik vind uitdagingen leuk. En als het uiteindelijk toch te moeilijk is dan haak ik toch een keertje af