Broodje aan zwerver gegeven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Broodje aan zwerver gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:32

Op het station moest ik wachten tot ik werd opgehaald. Toen ik zat te wachten zag ik een zwerver voorbij lopen die een flesje drinken en een half sandwich uit de prullenbak aan het vissen was. Op dat moment dacht ik dus van goh ik heb nog een paar broodjes en als ik thuis kom gooi ik die toch weg. Dus ik ben die man achterna gelopen en gevraagd of hij de broodjes wilde. Eerst keek hij me aan alsof hij niet begreep wat ik zei toen ik hem het zakje met brood gaf keek hij me alsnog verbaasd aan waarna ik vroeg of hij ze wel wou hebben of niet. Het enigste wat uit zijn mond kwam was ''ja''. Geen idee of hij me verder wel kon verstaan. Mensen om mij heen keken mij aan alsof ik een debiel was. Is het nou zo gek om je brood aan iemand te geven? Omdat die vent mij net zo raar aan keek als de mensen vraag ik me nu af of ik er wel goed aan heb gedaan... denk je iets goed te doen hou je er een rot gevoel aan over -O-

Abercrombie

Re: Broodje aan zwerver gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:34

Verwarrende situatie inderdaad. Maar hij zal er vast blij mee geweest zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:34

Ik vind het niet gek van je. Heb wel eens hetzelfde gedaan als jij, jaren geleden toen ik nog naar school ging. Zelfde situatie, zwerver - prullenbak, ik - overgebleven broodjes. Niet rotvoelen, ik vind het een mooi gebaar van je. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:37

Nobel gebaar van je!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:38

Ik gok zo dat hij het gewoon niet gewend was dat iemand hem zoiets aanbied. Erg lief! Ik geef zwervers vaak geld, maar je hebt ze hier niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:38

Juist niet raar van je hoor, beter dan ze geld te geven imo :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:38

Fijn om te horen dat jullie het niet zo gek vinden :) Dat lucht in elk geval weer heel erg op. Ook om te lezen dat ik niet de enigste ben die dat heeft gedaan.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:39

je mag trots op je zelf zijn. er zijn zo veel mensen die hun brood maar gewoon in de vuilnisbak gooien terwijl het nog goed is. deze man zou er vast erg blij mee geweest zijn.

ik heb ook wel eens een flesje drinken en een broodje weggegeven (je maakt iemand dag weer goed) en beter dat als geld waar ze dingen voor kopen wat misschien niet de bedoeling is.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:39

Ik zie het best vaak gebeuren dat mensen hun lunch geven aan iemand die aan het bedelen is. Je doet een goeie zaak en je weet zeker dat ze er geen dingen van kunnen kopen die niet noodzakelijk zijn!
Misschien sprak de man geen Nederlands en zorgde dat voor de verwarring?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:40

Niet gek hoor; super juist ! Ik geef hier de man met zo'n krantje wel eens iets te eten of drinken. Geen geld. Drugs vind ik niet zo'n nuttige besteding haha

Abracadabra9

Goede daad verricht! :D
Heb ik ook weleens gedaan, helaas zag ik hem 5 meter verderop mijn broodjes in de prullenbak gooien, dat was dan weer jammer.

Abercrombie

Gydja schreef:
Fijn om te horen dat jullie het niet zo gek vinden :) Dat lucht in elk geval weer heel erg op. Ook om te lezen dat ik niet de enigste ben die dat heeft gedaan.

Wij waren in Las Vegas op huwelijksreis. Daar krijg je giga veel eten en is een "doggy bag" niet gek. Die nam ik ook vaak mee en gaf ik aan de eerste de beste zwerver op straat :j

Anoniem

Ik denk ook eerder dat deze man geen Nederlands sprak dan dat hij echt ondankbaar was. Ik vind het gewoon netjes, ik doe het zelf ook altijd als ik brood in mijn tas heb zitten dat ik niet meer op ga eten.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:41

Ik deed dat vroeger dagelijks op utrecht centraal, nou ja, ik legde het op het bankje en liep weg. Dan schuifelden ze er vanzelf naartoe. Goed van je hoor! Trek je maar niks van een ander aan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:42

Charr_x schreef:
Ik zie het best vaak gebeuren dat mensen hun lunch geven aan iemand die aan het bedelen is. Je doet een goeie zaak en je weet zeker dat ze er geen dingen van kunnen kopen die niet noodzakelijk zijn!

Geen idee. Ik heb hem verder niet horen praten. Alleen horen ja zeggen na dat hij me heel raar zat aan te kijken. Hij leek mij gewoon Nederlands. Hij snapte wel de zin ''wilt u dat wel hebben?'' ook zat hij mijn broodjes zeer vreemd te bekijken alle kanten van het zakje waar het in zat. Ja de broodjes waren een beetje geplet onder in mijn tas maar ze zijn nog gewoon eetbaar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:42

Amburtjoz schreef:
Heb ik ook weleens gedaan, helaas zag ik hem 5 meter verderop mijn broodjes in de prullenbak gooien, dat was dan weer jammer.

:') Misschien is ie op een glutenvrij dieet

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:43

Amburtjoz schreef:

Dat is best banketstaaf :(

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:44

Gydja schreef:
Charr_x schreef:

Geen idee. Ik heb hem verder niet horen praten. Alleen horen ja zeggen na dat hij me heel raar zat aan te kijken. Hij leek mij gewoon Nederlands. Hij snapte wel de zin ''wilt u dat wel hebben?'' ook zat hij mijn broodjes zeer vreemd te bekijken alle kanten van het zakje waar het in zat. Ja de broodjes waren een beetje geplet onder in mijn tas maar ze zijn nog gewoon eetbaar.

Mensen die zwerven zijn vaak ook verward of psychotisch, misschien dat hij daarom wat vreemd keek.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:44

Goed gedaan hoor!
Ik heb ook weleens aan een ' bedelaar' aangeboden om een buskaartje te kopen. Zielig verhaal: hij moest naar een vriend, had geen geld voor buskaartje, blabla. Dus ik: kijk, daar komt de bus aan, zal ik een kaartje voor je kopen?
Toen liep hij boos weg ... ~~}>
En een keer in de trein ook een bedelaar mn brood aangeboden, omdat hij om geld vroeg in de trein... Die liep ook boos weg... mn mede reiziger en ik keken elkaar ook vreemd aan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:51

Ik denk dat het gewoon even een mooi voorbeeld was van iemand die met zijn mond vol tanden stond. Hij zal het vast nog niet vaak aangeboden gekregen hebben en daarom een beetje verbaasd.

Ik doe het wel eens als we eerst ergens gaan uiteten en dan nog verder weg gaan. Dan vraag ik het in een doosje mee en de eerste die ik tegenkom bied ik het aan. Vind ik niemand die het wil dan gaat het nog de prullenbak in, want dat gebeurd in het restaurant ook.
Vriendinnen keken me in het begin altijd zo raar aan, ze dachten eerst dat ik het eten ging meenemen in de cinema. Uiteraard niet, maar of ze het in het restaurant weg gooien, of ik probeer het nog aan iemand te geven die het nodig zou kunnen hebben. Lijkt mij de keuze snel gemaakt. Ik had vroeger ook altijd plastic vorkjes in mijn tas :') inmiddels heb ik wel geleerd dat ze meestal zelf een vork hebben :')

Nu, je hebt ook mensen die in de vuilbakken grabbelen, doen alsof ze daar van gaat eten in de hoop dat je hun geld geeft. Misschien dat hij daarom zo stom keek, kan ook altijd. Maar of je je broodjes daar weggaf, of thuis weggooide. Maakt uiteindelijk geen verschil, alleen dat je nu wel een goede daad gedaan hebt.
Ik geef ze trouwens ook nooit geld, altijd wat om te eten of drinken.

Zo heb ik ook ooit gehad dat er iemand blikjes op straat stond uit te delen, reclame gedoe. Een zwerver wou ook een blikje halen maar hij kreeg geen! Lekker onbeschoft. Ben ik dus mooi in de rij gaan staan voor een blikje en aan de man gegeven. Die zei me ook niet veel alleen een grote smile, het was dan op die dag ook +- 30 graden, een fris blikje had de man graag gehad.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:01

We hebben het er vandaag nog over gehad in de klas, je mag dan wel een goede daad gedaan hebben mooi gebaar, maar je voelt er je alsnog niet goed bij. Twee vriendinnen van mij hebben dat ook gedaan, eten gegeven aan een zwerver en die reageerde ook heel raar en ze voelden zich er ook niet goed bij. Vraag mij altijd af of zij zelf dat niet vernederend vinden, dat er even rijke luis kindjes hun eten komen geven. Maar ja, wie zal het zeggen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:03

Ik heb ook een keer mijn brood gedeeld met een zwerver. Hij at het gelijk met smaak op :j
Ik kreeg ook gelijk zijn levensverhaal te horen :')

Maar het kan dus wel gewaardeerd worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:09

IngridM schreef:
Niet gek hoor; super juist ! Ik geef hier de man met zo'n krantje wel eens iets te eten of drinken. Geen geld. Drugs vind ik niet zo'n nuttige besteding haha

drugs kan vrijwel niet aan de orde zijn.. om de straatkrant te mogen verkopen moet je clean zijn..

ik koop overigens een krant zonder hem aan te nemen.. zeg dan doodleuk 'verkoop m nog maar een keertje'.. staan ze vaak ook even raar te kijken, maar ze zijn er wat blij mee..

iemand die de straatkrant verkoopt geef ik geld..
iemand die zit te bedelen voor de supermarkt, die geef ik een zak broodjes.. meestal moeten ze die niet om de een of andere vage reden :') ..

mooi gebaar overigens TS, deed dat vroeger ook met regelmaat als het broodjes waren die ik mee had.. zonde om weg te gooien, en een zwerver heeft er een hoop plezier van ook al kijkt hij misschien er vreemd van op.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-09-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:10

Je mag trots zijn!
Ben er zeker van dat hij/zij er ook blij mee is geweest, maar omdat mensen zo'n mooi gebaar niet vaak maken, was hij/zij denk ik een beetje in de war!
Goed gedaan, je kan echt trots zijn, dat rotgevoel is nergens voor nodig!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:11

Goed gedaan hoor!

Je ziet tegenwoordig op YouTube vaak van die mooie geromantiseerde filmpjes over zwervers die spontaan in tranen uitbarsten uit pure dankbaarheid omdat ze iets krijgen. Ik geef ook vaak iets aan zwervers (geld, eten, iets te drinken, een sigaret, een buskaartje etc.) en vaak durven ze je niet eens aan te kijken. Dat betekent zeker niet dat ze niet dankbaar zijn, maar hierboven wordt ook al genoemd dat het vaak gaat om verwarde mensen.

Zeker aangezien de man zelf niet om je broodjes vroeg kwam het voor hem waarschijnlijk als een grote verrassing dat jij ze uit het niets zomaar aanbood. Ik weet vrij zeker dat hij ze gewoon lekker heeft opgepeuzeld hoor :)