Vorige week heb ik mijn eerste eigen auto gekocht (bij een erkende dealer). Aangezien het om een auto gaat onder de € 4500,- zat er geen garantie op, hier heb ik ook voor getekend. Bij aankoop is afgesproken dat de auto een nieuwe APK zou krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een aantal dagen mocht ik de auto ophalen, nadat deze weg is geweest naar een poetsbedrijf en opnieuw APK is gekeurd.
Na aankomst thuis, bleek ik de papieren van de laatste APK keuring te missen, die hun zouden uitvoeren voor mij. Een dag later heb ik een mailtje gestuurd met de vraag of hun deze klaar konden leggen, zodat ik hem in het weekend op kon halen. Ik kreeg geen reactie, maar ben toch afgelopen zaterdag naar de dealer gereden om deze op te gaan halen (APK papier moeten hun immers al klaar hebben liggen leek mij). Bij de dealer aangekomen werd mij verteld dat deze pas maandag kon worden uitgeprint, dus ofwel ik kon maandag terug komen, of ze zouden hem opsturen. Ik koos voor de eerste optie (aangezien mijn werk zich dicht bij de dealer bevind), en ben er gisteren na mijn werk langs gereden. Na enige tijd wachten, kreeg ik het APK papiertje in mijn handen geduwd, opgevouwen en wel en werd ik (een beetje gehaast voor mijn gevoel) de deur uit gewerkt.
Thuis heb ik het APK papiertje bekeken en verbaaste mij er direct over. De auto is goedgekeurd, maar er zijn 2 aandachtspuntjes aangemerkt: punt 1: het profiel van de banden en punt 2: RA2 'overmatige olielekkage'. Dat is gek, want op de website van de dealer stond dat er veel meer profiel op de banden zat (heb hier nog een print screen van), dan dat de APK uiteindelijk uitwees. Als ik wist dat het profiel van de banden dusdanig slecht was, had ik de auto waarschijnlijk nooit gekocht, want ik heb voor de auto in kwestie al een flinke prijs betaald, in de veronderstelling dat ik nog wel even kon rijden zonder er extra kosten aan te hoeven maken.
Daarnaast is mij ook geen uitleg gegeven over de 'overmatige olielekkage'. Ik heb dus geen flauw idee waar deze lekkage zich bevind. Mijn vader heeft ook de motorkap al even open gedaan, maar kon met het blote oog geen lekkage waarnemen. Ik vind dan ook dat de dealer mij best wel even had mogen inlichten waar de lekkage zit, zodat ik dit zou kunnen oplossen.
Al met al, ben ik dus niet zo blij, maar ben ik bang dat ik niet in mijn recht sta. Ik heb immers een auto gekocht zonder garantie, maar toch voel ik mij enigszins misleid, met name de autobanden. Bij de advertentie van de auto stond immers heel iets anders, dan dat de APK uiteindelijk uitwees. Kan ik hier überhaupt nog iets mee, of moet ik mijn verlies nemen?
Is er een bokker die verstand heeft op dit gebied en mij wat inlichting kan verschaffen?
) Wat mij inderdaad ook een 'verdacht' gevoel gaf, was dat ze de APK papieren niet automatisch gaven, maar ik er specifiek om moest vragen. Geeft een nare nasmaak dit, beetje jammer..