'oneerlijke' werkgever?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

'oneerlijke' werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:26

Goedemiddag.

Wat ik met dit topic hoop te bereiken is misschien toch tips, of hier iets tegen te doen is,
of dat zij dit gewoon mógen doen..
hoe ik dit kan bespreken.. of moet ik gewoon opzoek naar iets anders?

Zal proberen zo beknopt mogelijk mijn verhaal te doen maar ben bang dat het toch lang gaat worden.

In eerste instantie heb ik 3 jaar contracten gehad achter elkaar,
op dat moment was de toekomst van het bedrijf 'onzeker', midden in de crisis.
Weinig uren te besteden, ik kon dus geen vast contract krijgen, mijn baas heeft mij toen
letterlijk verteld hoe enorm jammer hij dat vond, want hij wilde me echt niet kwijt en hij hoopte
dat ik erover wilde denken om terug te komen.

Nou, dat gebeurde, na 3 maanden 'vakantie' solliciteerde ik opnieuw bij hetzelfde bedrijf,
ik kon 2 dagen later alweer beginnen; alsof ik nooit was weggeweest en iedereen was zó blij
dat ik er weer was. ik kreeg nu een jaarcontract; mét kans op vast, want het ging weer wat beter met de economie! *\o/*

Nu zijn we inmiddels weer een jaar verder, ik heb een nieuwe baas gekregen, maar verder is alles
het zelfde gebleven, fijne collega's en ook fijne leidinggevenden. het werk is nog steeds boeiend,
ik kan eerlijk zeggen dat geen dag het zelfde is en dat ik het altijd naar mijn zin heb.

pasgeleden werd ik op kantoor geroepen, omdat mijn contract dus bijna weer afliep.
Er werd verteld dat ik mijn werk niet goed doe, dat ik altijd shagerijnig ben en simpelweg niet
hard genoeg werk. achter mijn baas (met wie ik het gesprek had) stond 1 van de leidinggevenden
mee te knikken met wat hij zei.

wát.... ? de dag ervoor werd ik nog de hemel ingeprezen, want zonder mij hadden ze dit en dat nooooit afgekregen.. ?!

ik kreeg een 11 maanden contract..
ik was zo enorm overrompeld dat ik er niks tegen in heb gebracht behalve dat ik zei
dat ik het betreurde dat ze er zo over dachten, en dat ik mijn best ging doen me te verbeteren.
nu ben ik een week verder.. en begin me meer en meer af te vragen of, en waarom, ik dit ga pikken?

Ik heb begrepen dat de regels veranderd zijn? na 2 jaar een vast contract en anders loon voor
een bepaalde tijd doorbetalen oid? [heb het nog niet opgezocht verder]
dus.. ik kom nu op 1 jaar en 11 maanden uit.. doen ze dit simpelweg om zichzelf te beschermen,
om geen vaste contracten te hoeven geven, maar wel lekker goedkope krachten te kunnen houden?

en als ze inderdaad zo ontevreden zijn, waarom hebben ze me dan al die tijd gehouden? Lijkt mij dat
als je ontevreden bent over een werknemer, dat je deze géen contractverlenging geeft, en al helemaal
geen 11 maanden.. ?

heb het met enkele collega's besproken, en allemaal zeiden ze hetzelfde;
'wát?!' zij konden zich niet vinden in de kritiek die ik had gekregen, en hadden eigenlijk allemaal
verwacht dat ik een vast contract zou krijgen, aangezien er de weken daarvoor ook enkele
medewerkers een vast contract hadden gekregen [dit ging wel om weekend medewerkers dus 6uurs contracten]

tja.. en nu? doen zij dit rechtmatig? ik ben nooit aangesproken over de manier waarop ik mijn werk
doe, tot het moment dat ik het kantoor binnenstapte. Ik denk zelf dat ik weinig poten heb om op te
staan; tuurlijk mogen zij iemand een 11 maanden contract geven.. maar het is zó vreemd... zo raar..

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Kan ik contact op nemen met iemand hierover? zijn hier instanties voor?

een heleboel van mijn plannen vallen plotsklaps in het water; een eigen huisje gaat niet lukken, een eigen paardje niet...
zonder vast contract kan ik geen kant op..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:30

Heb geen idee van de wetgeving, maar wat rot... kan me voorstellen dat je hier helemaal niet op voorbereid was.

Edit: heb je het 11maanden contract al ondertekend? Anders toch nog proberen aan eentje van 1jaar te komen?
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 07-09-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:30

Door je een contract voor 11 maanden aan te bieden zetten ze je zo lang mogelijk in zonder een vast contract aan te moeten bieden.
Ook hoeven ze bij ontslag geen transitievergoeding aan je te betalen.

Eigenlijk kun je er niet heel veel aan doen...
Tenzij je het juridisch pad wil bewandelen want: waarom iemand die "slecht" functioneert nog een contract voor 11 maanden aanbieden?
Een goede advocaat kan daar misschien wel iets leuks van maken...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:33

Vakbond inschakelen. (FNV of CNV) Het lijkt of je werkgever inderdaad hiermee onder een vaste aanstelling probeert uit te komen. Wettelijk gezien mag dit, maar zoals jij het beschrijft is het allerminst netjes. Op de website van de FNV en CNV kun je de regels terugvinden.
http://www.fnv.nl/mijn-vraag/arbeidscon ... reenkomst/

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:35

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze je een slechte beoordeling geven en vervolgens wel een contract van 11 maanden. Ze doen niets onrechtmatigs want 3 contracten binnen 2 jaar mag (dus hierna krijg je een jaarcontract en daarna moeten ze je of een vaste geven of er 6 maanden uit gooien als ik het goed begrepen heb). Maar dit hadden ze natuurlijk ook met een goede beoordeling kunnen doen en dan was het voor iedereen een stuk leuker gebleven.

Als je hier heel graag wil blijven zou ik even een gesprek met je dagelijkse supervisor aangaan en vragen waarom ze je ineens zo behandelen, en vragen om duidelijkheid over je vaste contract. En anders zou ik rustig aan op zoek gaan naar een leuke andere baan.

Overigens heb ik een paard en een huis en een tijdelijk contract. Ik zit in de onderzoekswereld, ik vermoed niet dat ik binnen 10 jaar een vast contract krijg dus daar ga ik niet op wachten. Ik werk hier al 5,5 jaar en hoop nog lang te mogen blijven maar het blijft een risico. Gelukkig heb je altijd recht op een X aantal maanden ww :)

Floortz

Re: 'oneerlijke' werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:39

Slechte beoordeling en een nieuw tijdelijk contract is gewoon onder druk zetten om bv geen salarisverhoging te hoeven betalen, iemand harder te laten lopen.... Truukjes waarmee een werkgever denkt (denkt... :roll: ) slim te zijn. Korte termijn politiek...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Ja inderdaad, al kan ik me voorstellen dat je er in plaats van harde werkers juist ongemotiveerde mensen mee kweekt.. maargoed daarom zou ik misschien geen (economisch) goede werkgever zijn :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:43

bedankt voor de snelle reacties!

Kirr, het contract is inderdaad ondertekend, dit is al 2 weken geleden geweest maar ik was zo overrompeld dat ik pas nu ga nadenken over hoe het is gegaan.

Wat mij steekt is inderdaad dat ik 11 maanden krijg, terwijl ze dus niet blij met me zijn?
Geef me dan minder, dus tijd om mezelf te bewijzen, of helemaal niks?!

Ik werk hier nu in totaal 4 jaar, maar 'officieel' gezien dus pas 1 jaar, aangezien ik er na 3 jaar dus 3 maanden uit ben geweest.
Ikzelf ben niet aangesloten bij een vakbond, mijn ouders wel, zou niet weten of dat uitmaakt?

Het gaat om een warenhuis trouwens.

Yessy, bedankt voor de reactie, een directe supervisor heb ik niet; wij regelen alles zelf op onze afdeling, ik heb 3 'leidinggevenden' die ik wel dagelijks zie, maar die dus niks over contracten ed. te zeggen hebben. dan is er 1 filiaalmanager, en 1 assistent filiaalmanager(die is er nu pas 3 weken), ik weet dus niet zo goed bij wie ik dan moet zijn, er hangt in onze kantine wel een blad met mail-contacten voor personeelszaken oid, misschien kan ik daar een mailtje aan wagen?

jammergenoeg zit ik nog met het jeugdloon, en gaat het hier om ongeschoold werk dus ik verdien echt vrij weinig, of toch iniedergeval niet genoeg om meer te doen dan mijn rekeningen op dit moment :o

*edit, en inderdaad, van dit gesprek word ik nou niet bepaald productiever; dan hadden ze met concrete dingen moeten komen ipv vaag 'je doet het niet goed genoeg'

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:44

Zo doen werkgevers nou eenmaal. Je zult je er bij neer moeten leggen. Werkgever verwachten van ons dat we zeer loyaal en ijverig zijn maar als het puntje bij het paaltje komt zijn zij niet loyaal aan ons. Vaste contracten daar doen ze gewoon steeds minder aan. Wen d'r maar aan.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:45

Ik zou een gesprek aangaan. Vragen naar je dossier en waar daaruit blijkt dat je in/na een ruim jaar (of hoe lang je er nu al werkt) niet voldoet en in welk falen in je werk de genoemde negatieve aspecten dan zijn gesignaleerd? En wijzen op de positieve opmerkingen die je kreeg. Doorvragen in het gesprek. Uitleggen dat je openstaat voor (positieve) kritiek maar dat je dit niet kunt plaatsen. Je kunt vragen: waarom heb je eerder geen signalen gekregen, of heb je die niet voldoende opgemerkt? Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt en daar werd ik en collega's van de ene op de andere dag gedumpt, terwijl inderdaad even daarvoor ik ook geprezen werd... Ik heb toen zelf opgezegd want de situatie werd ineens onhoudbaar (ik kon toen toevallig ergens anders terecht). Mijn ervaring is dat er geen houden meer aan is in zo'n situatie...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:47

Herkenbare politieke spelletjes....dat soort onzin gebeurt hier ook :7 dat is puur om geen vast contract te hoeven geven/vaste aanstelling

Spelletjes zijn in alle bedrijven, noem het grote mensen pesten en vuile streken....
ik ben ook al eens bijna de klos geweest, gelukkig overleefd en nu ben ik weer hot :+
6 jaar hot, 2 jaar NOT en nu weer 2 jaar hot :')
(wel vast contract al die tijd, maar is maar net welke mensen op dat moment de leiding hebben, als dat wisselt moeten er vaak weer koppen rollen)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 07-09-15 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Houd er maar rekening mee dat je na die 11 maand geen contract meer krijgt...

Ik denk dat ze deze botte manier als reden verkozen boven 'wij zitten aan nieuwe wetgeving vast en willen je na 11 maand eruit wippen'. Wie weet in de hoop dat je nu zelf weggaat.

Maar t is wel heeeeeeeeeeel apart....

Stampeltje

Het lijkt alsof de werkgever precies binnen de lijntjes blijft.

Maar je werkgever is dus te bescheten om je voor langere periode aan je te binden, of omdat ze op termijn iemand anders geschikter achten maar daar nu nog niet actief mee aan de slag willen. Of omdat ze niet te veel werknemers vast in dienst willen hebben. Ze tonen richting jou geen goodwill en door je een slechte beoordeling te geven lijkt het erop dat dit niet komt door gebrek aan financiële middelen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:04

Jeetje wat zuur. Ik denk wel dat ik zsm op zoek zou gaan naar wat anders, dit bedrijf is duidelijk niet van plan je een vast contract aan te bieden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:15

Kans is klein dat je een vast contract krijgt.
En diegene die erachter stond te knikken.....wat een gek.

Zet je cv lekker online nu of zeker een half jaar van te voren zodat je rustig op zoek kan naar wat anders.
Denk altijd maar dat ze dan wel balen als je op zegt.
Willen ze je echt hebben doen ze een goed bod met vast contract.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:22

Ik zou een gesprek aangaan met je leidinggevende. Goed vooraf op papier zetten wat je wilt zeggen en dat je vind dat je niet netjes wordt behandeld.

Daarna ik zou m'n energie vooral steken in het zoeken van een nieuwe baan en zorgen dat je zo snel mogelijk weg bent. Het is imo geen stijl om zo met je werknemers om te gaan en ik zou dan ook niet bij zo'n bedrijf willen werken. Zeker niet die elf maanden uit blijven zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:22

wat je het beste kunt doen is een portfolio aanleggen..

vooral als je bijvoorbeeld klussen doet waarvoor wordt afgetekend..

zelfs als dat niet gedaan wordt, dan ontvang je vast met regelmaat mail.. over afspraken, afspraken die gemaakt zijn, afrondingen..

je oude beoordelingspapieren (ook altijd bewaren)..

immers ze komen nu met iets dat de vorige beoordelingen tegenspreekt..

altijd je portfolio/map gewoon meenemen naar zo'n gesprek..
die map als alles goed is, zit vol met complimentjes, afgetekende projecten met akkoord en dat je tijdig hebt ingeleverd etc etc..

voor deze ronde kun je er waarschijnlijk niet veel meer aan doen.. maar de volgende keer gewoon zorgen dat jijzelf ook goed beslagen ten ijs zo'n gesprek in gaat.. dan zullen ze jouw spullen moeten weerleggen voor zij en jij je handtekening onder een slechte beoordeling plaatsen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 17:27

elenaMM77 schreef:
wat je het beste kunt doen is een portfolio aanleggen..

vooral als je bijvoorbeeld klussen doet waarvoor wordt afgetekend..

zelfs als dat niet gedaan wordt, dan ontvang je vast met regelmaat mail.. over afspraken, afspraken die gemaakt zijn, afrondingen..

je oude beoordelingspapieren (ook altijd bewaren)..

immers ze komen nu met iets dat de vorige beoordelingen tegenspreekt..

altijd je portfolio/map gewoon meenemen naar zo'n gesprek..
die map als alles goed is, zit vol met complimentjes, afgetekende projecten met akkoord en dat je tijdig hebt ingeleverd etc etc..

voor deze ronde kun je er waarschijnlijk niet veel meer aan doen.. maar de volgende keer gewoon zorgen dat jijzelf ook goed beslagen ten ijs zo'n gesprek in gaat.. dan zullen ze jouw spullen moeten weerleggen voor zij en jij je handtekening onder een slechte beoordeling plaatsen.

Ik heb geen klussen die worden afgetekend, geen mail, geen beoordelingsgesprekken gehad [behalve dus de contractverlengingen wat niet meer is dan 'ja je mag weer een jaartje dus teken maar']

Alles gaat hier verder mondeling; complimentjes maar ook op en aanmerkingen meestal door de directe leidinggevenden, zij lopen rond op de werkvloer, degene die gaat over de contracten zien wij eigenlijk 'weinig' tijdens een werkdag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:30

vraag iedere twee maanden een beoordelingsgesprek over je 'voortgang' naar aanleiding van je slechte beoordeling.. en vraag of ze het gesprek op papier willen zetten.. die dan verzamelen..

aanmerkingen zijn op zich nooit erg.. zeer zeker niet als er daarna een positieve beoordeling volgt, maar dan moeten ze het wel op schrift zetten..

ik zou trouwens die beoordeling die bij het contract hoorde ook nog even op papier zetten..

als ze vragen waarom:
Omdat ik nogal geschrokken ben van uw beoordeling, terwijl ik mondeling voornamelijk positieve berichten heb gekregen van mijn leidinggevenden. daarom zou ik het graag op papier hebben, zodat ik hiermee aan de slag kan voor mijzelf (zo lijkt het net alsof je het als reminder wilt.. maar ondertussen zend je ook het signaal uit dat je je zaakjes op orde hebt en dat ze je eigenlijk niet weer op die manier zullen kunnen afschepen).

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:57

Ik ga morgen even kijken of de manager er is, zal dan iniedergeval even een gesprek aanvragen (en dan duidelijk vermelden dat ik er niemand anders bij wil hebben).
Dan kan ik even rustig voor mezelf de punten op een rijtje zetten.

Solliciteren voor iets anders durf ik nog niet zo goed. Aan de ene kant heb ik op dit moment geen zin om bij mijn huidige werkgever te blijven, maar aan de andere kant vind ik het werk en mijn collega's geweldig.
Probleem is ook dat ik geen diploma's heb verder en dus moeilijk aan iets anders ga komen denk ik..

Maar goed, stap 1 wordt het gesprek; op welke manier(en) doe ik mijn werk niet goed, en waarom is mij dit niet eerder verteld zodat ik een kans op verbetering had?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:03

Je kunt het ook anders zien: dit was/is je kans om te verbeteren. Want als je echt niet funcioneerde, zou je geen verlenging van 11 maanden krijgen. Die 11 maanden zijn raar, maar tegenwoordig is dit heel normaal (zo kreeg ik verlenging van 5 maande) omdat de regels dus veranderd zijn. Ik vond (en vind) die 5 maanden ook een beetje eng, maar ook hoor ik ze zachtjes praten over vaste contracten.. Ik heb dus geen idee hoe het over 3 maanden met mij en mn baan zit. Maar ik heb echt geen 5 maande gekregen omdat ze me een loer willen draaien :n.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:26

Dit is het gevolg van de nieuwe wetgeving. Daarbij kampt de middenstand met teruglopende omzetten door de slechte economie en internet aankopen. Ze willen liever personeel met tijdelijke contracten, zodat zij gemakkelijker afscheid kunnen nemen. Na afloop van dit contract, hoeft jouw werkgever geen transitievergoedi te betalen.
Een slechte beoordeling geven, is wel onprofessioneel, zij hoeven geen reden op te geven waarom ze jou geen vaste aanstelling geven. Ze hadden kunnen zeggen: door de onzekere toekomst kunnen wij jou op dit moment geen vaste aanstelling geven, maar verlengen graag met 11 maanden. Aan het einde van dit contract, hopen wij jou een vaste aanstelling te kunnen geven. Misschien zijn de omstandigheden dan positief verbeterd.

Verder kan je niets doen, je werkgever staat in haar recht. Ik zou feedback vragen, zodat je jouw vaardigheden kan verbeteren, waardoor je, bij geen vaste aanstelling, meer kansen hebt op de arbeidsmarkt.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 06:50

Ts, ik zou lekker ergens anders gaan werken. Dikke kans dat ze je over 11 maanden geen vaste aanstelling gaan geven en zelfs als ze dat wel doen moet je je afvragen of je voor een werkgever/leidinggevende wil werken die het normaal vindt om zo met zijn personeel om te gaan.

Je hebt nu nog geen financiële langlopende verplichtingen, nu kun je nog gemakkelijker voor een andere baan kiezen. Je schrijft dat je geen huisje of paard wil kopen nu je nog geen vast contract hebt, maar ga je daar nu 11 maanden op wachten? Wat nu als je dat vaste contract erna weer niet krijgt? Dan heb je totaal 5(!) jaar ingezet voor dit werk en sta je alsnog op straat. Ik zou lekker gaan solliciteren als ik jou was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 06:59

Snorlex schreef:
Door je een contract voor 11 maanden aan te bieden zetten ze je zo lang mogelijk in zonder een vast contract aan te moeten bieden.
Ook hoeven ze bij ontslag geen transitievergoeding aan je te betalen.

Eigenlijk kun je er niet heel veel aan doen...
Tenzij je het juridisch pad wil bewandelen want: waarom iemand die "slecht" functioneert nog een contract voor 11 maanden aanbieden?
Een goede advocaat kan daar misschien wel iets leuks van maken...

Ja dit zou een optie kunnen zijn, echter de werkverhoudingen zijn dan natuurlijk ver te zoeken en zou dat al een reden zijn om daar te moeten vertrekken.
Als medewerker wordt het steeds moeilijker een vast dienstverband te krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 07:19

Iedere medewerker heeft recht op functioneringsgesprek. Vraag het aan. Bespreek wat goed gaat en wat minder goed gaat. Maak een ontwikkelingsplan. Vraag cursussen aan om je zelf te vebeteren voor de arbeidsmarkt. Je eigen ontwikkeling is je eigen verantwoordelijkheid en van de weekgever. In de nieuwe wet moet de werkgever zijn medewerkers scholen om een goede kans te hebben op de arbeidsmarkt. Zorg dat je het heft in eigen hand houdt en maak een plan om te groeien. Misschien wil je doorgroeien naar een leidinggevende baan. Dat kan je later helpen bij een andere baan.