23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:01

Ik ben wel eens een beetje benieuwd. Vaak lees ik hier op Bokt dat mensen het raar vinden dat je op je 20, 21e nog niet uit huis bent.

Ik ben 25 en woon nog thuis.
Rond mijn 18e ben ik gaan studeren, bleef lekker thuis wonen. Ik kom uit een dorp en hou van ruimte om me heen. Het idee van wonen in de stad (waar ik toen al zes jaar naar school ging) gaf me voornamelijk rillingen. En het studentenleven was wat mij betreft ook verre van nodig. Na drie jaar gingen mijn vriendinnen wel op kamers wonen en vonden het maar raar dat ik dat niet wilde. Lang verhaal (ik was alleen goed voor feestjes in het weekend), maar die vriendschap kwam daarmee ook aardig tot een einde.

Vorig jaar studeerde ik af en ik werk al ruim twee jaar voor hetzelfde bedrijf. In de eerste instantie om af te studeren, maar beter iets dan niets toch? Helaas heb ik een laag loon, waardoor ik (zelfs in mijn regio, Groningen) geen huurhuis zou kunnen betalen én mezelf erbij kan onderhouden.
Gelukkig heb ik hele lieve ouders die mij enorm supporten en waar het erg fijn wonen is. Ze willen het liefst dat ik tzt een eigen huisje kan kopen (zijn niet zo fan van huren, net als ik, bovendien is kopen hier niet veel duurder en dus een goede investering). Dus is thuis wonen verder ook geen probleem.

Dus ik ben op zoek naar een leuke andere baan, met voldoende inkomen. Of een leuke vriend hahaha. En als kopen niet lukt met een nieuwe baan, dan hoop ik dat ik in ieder geval voorlopig kan huren ergens.

Hoe pakken jullie dit allemaal aan?

Yonker

Re: 23+ en nog thuiswonend, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:03

Jup ik woon ook nog thuis (ben 25). Komt ook doordat ik 0-uren contract heb en geen vast inkomen. In december krijg ik een vast contract met uren of ik ben weg hier :Y)
Plan is voor mij wel om wat te huren in 2016.... kopen in je eentje is niet te doen....

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:04

Ik woon ook nog thuis. Ben afgelopen juni 23 geworden. Stilaan kijk ik wel uit naar een eigen stekje hoor...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:05

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:06

Mijn schoonzus is 33 en woont nog thuis :')
Niet echt gestudeerd (gewoon mbo) en werkt verder gewoon

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:08

Ik woon ook nog thuis ben nu 23.
Net klaar met mijn opleiding, dus nu solliciteren.
Heb eerst de opleiding Onderwijsassistent gevolgt en daarna Verzorgende IG.
Moet zelf mijn paard onderhouden, deze staat op een pensionstal, en dat met mijn weekend bijbaantje.
Echt sparen heb ik dus nog niet kunnen doen.

Gelukkig heeft mijn vriend een baan met vast contract.
Dus straks samen vollop sparen, en dan zien of we een leuk huisje tegenkomen, waarbij we de paarden aan huis kunnen hebben.
Aangezien we samen 3 paarden hebben.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:09

Hier ook! Op dit moment ben ik dan 1,5 jaar in Australië, maar ik woonde daarvoor nog thuis (was 24) en als ik straks naar huis ga, ga ik ook gewoon weer bij paps en mams wonen (ben dan bijna 27). :+ Wil wel op mezelf maar zal toch eerst een baan moeten vinden dan. Plus dat het in mijn regio (Gouda) heel lastig is om een sociaal huurhuisje te krijgen. Dus misschien dan toch doorsparen en kopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:12

Yonker schreef:
Jup ik woon ook nog thuis (ben 25). Komt ook doordat ik 0-uren contract heb en geen vast inkomen. In december krijg ik een vast contract met uren of ik ben weg hier :Y)
Plan is voor mij wel om wat te huren in 2016.... kopen in je eentje is niet te doen....

Oei, in jouw omgeving inderdaad niet zeg... Lijkt me behoorlijk prijzig!
Hier heb je tussen 100 en 120k een leuke starterswoning. Dat moet kunnen op 2500 bruto per maand.
En hier wordt ook veel door jongeren gekocht, erg vervelend om dat om je heen te zien gebeuren af en toe :') Maar gelukkig ligt het aan het werk en niet aan de huizen.

Pantykous schreef:
[LZP] 25+ en bij je ouders wonen.

Pas nog een heel topic over geweest. Ik ben 28 en ik woon nog thuis.

Wat een herkenbare OP zeg! (wel een beetje ouder dan twee weken zeg maar :P ) Maatschappelijk falen, zo voel ik het inmiddels gelukkig niet meer hoor. Maar zo heb ik het wel ervaren!
Wel fijn om eventjes te lezen dat er ook mensen zijn die er anders over denken dan wat ik normaal tegen kwam op Bokt...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:13

Ik woon nu nog thuis (23), maar verhuis in november naar mijn eigen huis *\o/* Ik heb het nooit een probleem gevonden om nog thuis te wonen, maar sinds ongeveer een jaar wilde ik toch wel heel graag een eigen plekje. Voordeel is wel dat ik de afgelopen jaren lekker heb kunnen sparen, zodat ik nu dit huis kon kopen :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:13

25 & woon thuis.
Van mijn eerste serieuze salaris (ik had al een mooie spaarpot voor onverwachtse kosten) natuurlijk een paard gekocht :o
Een groene ook nog.. Dus al mijn salarissen daarna zijn bijna opgegaan aan training, zadels, tandartsbezoekjes, dierenartsbezoekjes, osteopaat etc..

Verder heb ik vanaf mijn 14e altijd relaties gehad (langere, met serieuze insteek) en had ik verwacht dat ik allang makkelijk zou samenwonen. Is alleen toch anders gelopen :))

Ik spaar ondertussen wel gewoon goed verder en als het met paardlief stabieler gaat dan ga ik kijken voor een eigen plek :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:13

KirstenChes schreef:
Moet zelf mijn paard onderhouden, deze staat op een pensionstal, en dat met mijn weekend bijbaantje.

Dus straks samen vollop sparen, en dan zien of we een leuk huisje tegenkomen, waarbij we de paarden aan huis kunnen hebben.

Wel mooie banenkansen voor IG geloof ik!
Hopelijk lukt het jullie snel!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:17

Ik woon ook nog thuis ben 23. Net 2 maanden afgestuurd maar solliciteren is hopeloos.
Wil heel graag t huis uit maar heb er gewoonweg nog niet genoeg geld voor zolang ik geen baan heb. Dus maar Door solliciteren en hopen dat ik snel wat vind. Wel aan het sparen vanuit mijn bijbaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:17

Dreamy schreef:
25 & woon thuis.
Van mijn eerste serieuze salaris (ik had al een mooie spaarpot voor onverwachtse kosten) natuurlijk een paard gekocht :o
Een groene ook nog.. Dus al mijn salarissen daarna zijn bijna opgegaan aan training, zadels, tandartsbezoekjes, dierenartsbezoekjes, osteopaat etc..

Verder heb ik vanaf mijn 14e altijd relaties gehad (langere, met serieuze insteek) en had ik verwacht dat ik allang makkelijk zou samenwonen. Is alleen toch anders gelopen :))

Ik spaar ondertussen wel gewoon goed verder en als het met paardlief stabieler gaat dan ga ik kijken voor een eigen plek :j

Oefff, blij toe dat ik geen eigen paard heb zeg! Ik geef alsnog gemiddeld meer dan 200 euro per maand uit aan mijn hobby. Maar hoef geen hoefsmid, dierenartskosten en dergelijke te betalen. Alleen mijn eigen kosten. En aan de wedstrijden hou ik ook nog een klein beetje over, waardoor ik die kosten wat kan drukken. Ook wel een leuke spaarpot, ik kan met gemak de helft van mijn salaris op de spaarrekening zetten.

Maar ik heb mezelf een nieuwe auto beloofd zodra ik een andere baan heb. Want eenmaal uit huis zijn dat geen eenvoudige uitgaven meer vrees ik.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:19

Janine1990 schreef:
Yonker schreef:

Oei, in jouw omgeving inderdaad niet zeg... Lijkt me behoorlijk prijzig!
Hier heb je tussen 100 en 120k een leuke starterswoning. Dat moet kunnen op 2500 bruto per maand.
En hier wordt ook veel door jongeren gekocht, erg vervelend om dat om je heen te zien gebeuren af en toe :') Maar gelukkig ligt het aan het werk en niet aan de huizen.

.

Ja vind het vooral zo vervelend omdat ik alleen ben... en vrienden van me een huis zie kopen maarja die zijn allemaal samen.
Soms ben ik best jaloers dat ze het zo goed op de rit hebben, niet omdat ik het ze niet gun want ik gun het ze echt heel erg!! Maar gewoon van: dat zou ik ook wel willen.
Al ben ik wel van mening dat alleen wonen (dus helemaal alleen zonder partner) goed is voor je ontwikkeling :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:20

Ik heb ook heel lang thuis gewoond (tot ruim na mijn 25e), mijn man ook :j Beviel ons beide prima, konden zo fijn sparen en tja, anderen hadden wel commentaar maar snoerde dat zo de mond door te zeggen 'staat je geheel vrij om een huis voor mij te kopen hoor' :D
Konden zo wel sparen en hebben nu een fijn koophuis al bijna 2 jaar. Toen ging het snel, voordat wij nog geen half jaar samen woonden zijn wij getrouwd en voordat wij het huis 2 jaar hebben is onze kleine er al. Dus de 'verloren' tijd is ingehaald haha

Leven is niet te plannen. Huis moest vanwege mijn gezondheid aan bepaalde voorwaarden voldoen; een kamer huren viel daarmee al af en anti kraak wonen helemaal. Nu is ons huis helemaal 'ik proof'.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:23

Yonker schreef:
Ja vind het vooral zo vervelend omdat ik alleen ben... en vrienden van me een huis zie kopen maarja die zijn allemaal samen.
Soms ben ik best jaloers dat ze het zo goed op de rit hebben, niet omdat ik het ze niet gun want ik gun het ze echt heel erg!! Maar gewoon van: dat zou ik ook wel willen.
Al ben ik wel van mening dat alleen wonen (dus helemaal alleen zonder partner) goed is voor je ontwikkeling :j

Zo zie ik het nu inderdaad ook. Balen dat ik alleen ben. Maar om nu iemand te zoeken om uit huis te gaan... Nah... nee...
Hier worden woningen gekocht op één salaris door jongeren.

Hier zeggen ze dat ook hoor, ik krijg veel te horen dat ik eerst op mezelf moet voordat ik ga samenwonen. Maar ik zie wel... Whatever comes first ;)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:25

Ja zo is het ook maar net hoor!!
Ik zie het ook wel maar mijn bedoeling is toch wel 2016 eigen plekje te zoeken want ben er echt ontzettend aan toe....

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:25

Janine1990 schreef:
Dreamy schreef:
25 & woon thuis.

Oefff, blij toe dat ik geen eigen paard heb zeg! Ik geef alsnog gemiddeld meer dan 200 euro per maand uit aan mijn hobby. Maar hoef geen hoefsmid, dierenartskosten en dergelijke te betalen. Alleen mijn eigen kosten. En aan de wedstrijden hou ik ook nog een klein beetje over, waardoor ik die kosten wat kan drukken. Ook wel een leuke spaarpot, ik kan met gemak de helft van mijn salaris op de spaarrekening zetten.

Maar ik heb mezelf een nieuwe auto beloofd zodra ik een andere baan heb. Want eenmaal uit huis zijn dat geen eenvoudige uitgaven meer vrees ik.

In de zomer, en als het meezit met paard, lukt het me vaak ook alsnog de helft van mijn salaris te sparen per maand :j
Dus het tikt wel nogsteeds lekker aan nu. Alleen als ik dan bereken wat ik kwijt zou zijn aan op mezelf + paard @ the moment.... :( nope..
Fijne aan mijn werk is dat ze bijna altijd wel extra werk hebben, plus een vrouwentekort.. Overwerken kan dus bijna altijd! Alleen is dat dan weer lastig te combineren met paard :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:26

Ik woon ook nog thuis maar vlieg binnenkort uit :')
Heeft lang genoeg geduurd en ben er ook echt aan toe.
Begin volgende week met het schakeltraject voor de master en wil gewoon eens op de fiets naar college haha.
Ik heb een leuke en goedbetaalde baan, kan kopen wat ik wil, doen waar ik zin in heb.
Heeeeerlijk maar het "plekje voor mezelf" begint steeds zwaarder te wegen.
Dus inleveren op luxe maar wel lekker op de fiets :') Ben de auto ook een beetje zat.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 07-09-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:28

Wat ik me nou afvraag he.. Wel een persoonlijke vraag dus voel je niet verplicht om te antwoorden hoor zou je dat niet willen.

Maar je hebt werk, werk je fulltime? Ook met het minimumloon zou je toch prima sociaal moeten kunnen huren? Buiten de grote steden zijn de wachttijden vaak niet eens heel erg lang.. En ik las 2500 bruto per maand, ik weet niet of dat je huidige salaris is, maar daarvan moet het al helemaal appeltje eitje zijn tenzij je er hele hoge standaarden op na houdt natuurlijk. Ik verdien echt véél minder bruto en kan daarvan gemakkelijk op mezelf én best leuk sparen.

Desalniettemin is er natuurlijk niets mis met langer bij je ouders wonen als je je daar prettig bij voelt. :)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:29

Janine1990 schreef:
KirstenChes schreef:

Wel mooie banenkansen voor IG geloof ik!
Hopelijk lukt het jullie snel!

Ja klopt! Dat is weer een voordeel. Dankjewel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:30

Ik ben 25 en woon pas sinds begin dit jaar alleen. Ik heb tot mijn 23ste gestudeerd (toen woonde ik altijd thuis, met uitzondering van een semester dat ik in Canada studeerde) en daarna had ik een baan waarbij ik maar 3 dagen per week werkte en dus niet genoeg verdiende om alleen te kunnen wonen. Begin dit jaar ben ik overgestapt naar een fulltime baan en nu woon ik al 8 maanden alleen, waarvan de laatste 2 maanden met mijn vriend. Ik vind alleen wonen heerlijk, maar ik had ook echt geen probleem met thuis wonen. Had het altijd wel erg gezellig met mijn ouders en ik vond het heerlijk om zo'n grote tuin, keuken en woonkamer te hebben :) Ik woonde dichtbij de stad, dichtbij m'n werk, ideaal. Heb er ook nooit commentaar over gekregen van vrienden of andere mensen :n

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:34

Ik ben 24 en woon ook nog thuis. Vooral omdat het thuis nog prima is, ik hartstikke dicht bij de uni woon en ik met mijn studie geen tijd heb voor een bijbaan om mezelf te onderhouden. Heb al wel 2,5 jaar relatie en we zijn nu aan het kijken voor een huisje samen, dus ergens volgend jaar zal ik toch uitvliegen.
Als medestudenten ernaar vragen voelt het toch een beetje beschaamd om toe te geven. Maar opzich heb ik er helemaal geen problemen mee dat ik nog thuis woon.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 14:38

Sourire schreef:
Wat ik me nou afvraag he.. Wel een persoonlijke vraag dus voel je niet verplicht om te antwoorden hoor zou je dat niet willen.

Maar je hebt werk, werk je fulltime? Ook met het minimumloon zou je toch prima sociaal moeten kunnen huren? Buiten de grote steden zijn de wachttijden vaak niet eens heel erg lang.. En ik las 2500 bruto per maand, ik weet niet of dat je huidige salaris is, maar daarvan moet het al helemaal appeltje eitje zijn tenzij je er hele hoge standaarden op na houdt natuurlijk. Ik verdien echt véél minder bruto en kan daarvan gemakkelijk op mezelf én best leuk sparen.

Desalniettemin is er natuurlijk niets mis met langer bij je ouders wonen als je je daar prettig bij voelt. :)

Ik werk 32 uur (meer kunnen ze me niet bieden, financieel gezien). En kom bruto nog niet aan de helft van die 2500 ;)
Omdat huur geen voorkeur heeft en ik met een HBO diploma toch wel meer moet kunnen verdienen ga ik in de eerste instantie voor koop. Zie er sowieso meer voordelen in koop dan in huur, zéker in mijn omgeving.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:38

Ook ik woon nog thuis en ben 26... Wil wel graag uit huis, maar heb al 6 jaar een eigen bedrijf en dan is het toch wat lastig... Kopen is geen optie (heb je 3 jaar HELE goede winstcijfers voor nodig) en de sociale huur heeft lange wachtrijen hier (ben al 3 jaar ingeschreven, maar sta vaak op plaats 5 tot 10 op de lijst)... Ik weet wel waar ik wil gaan wonen, maar daar zijn ook meer seniorenwoningen te huur dan gewone appartementen. Ben inderdaad ook nog vrijgezel, dus dan is behoorlijk veel om zomaar op te brengen. Zou het financieel wel aan kunnen, maar ja, daar kijkt de bank niet naar...
Mijn broertje (1,5 jaar jonger) krijgt volgende week de sleutel van zijn koop-appartement. Dat is het voordeel van BBL-opleidingen: vanaf je 16e fulltime werken en dus ook een (redelijk) normaal salaris hebben terwijl je baas je opleiding betaald. Dan kun je lekker sparen en genoeg opbouwen.