Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:39

Even frustraties kwijt...

Begin oktober ga ik op mezelf. Ik ben blij, ik heb 2000 apart gezet voor de inrichting van het huis. Heb uitgerekend dat ik dit ook kwijt zal zijn, dus jeej, das alvast geregeld.

Maar dan komt er nog bij; eind september moet ik 1200 euro lesgeld betalen.

Plus waarschijnlijk binnenkort de rest van mn rijbewijs. Het pakket heb ik afgekocht, maar ik moet nog ff 2 extra herexamens en extra lessen betalen. En dan hoop ik dat ik hem woensdag haal, anders worden het 3 herexamens...

Dan nog dat ik begin oktober de huur volledig zelf moet betalen, ik krijg die maand nog geen huurtoeslag. Krijg het later wel terug, daar gaat het niet om.

Maar nu organiseert school een reis. Ik wou zo graag mee! Half oktober. Voor die tijd ff 350 euro betalen, plus het eten moet je daar zelf kopen, en dan nog eens wat andere leuke dingetjes natuurlijk.

Iedereen gaat mee. Ik zou zo graag mee willen, ben vorig jaar ook niet mee geweest.
Zie ik beren op de weg? Moet ik gewoon gaan en maar zien waar het financiële schip strand?
Hoe doet iedereen dit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:41

Hier had je toch laatst ook al een topic over geopend?

Heb je een bijbaantje?
Voor je op jezelf gaat was het misschien handig geweest om je eerst erin te verdiepen op welke manier het haalbaar is voor jou.

Anoniem

Re: Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:43

Op mezelf gaan is wel haalbaar, maar nu komt alles in 1x. Ik had niet verwacht dat ik nog bezig was met het rijbewijs en dat die reis zo duur zou zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:43

Ik wou net zeggen, de tekst kom me behoorlijk bekend voor.. Hoe iedereen het kan betalen? Nou fulltime werken, anders zie ik niet hoe je op jezelf kan wonen en nog correct/ruim rond kan komen. Mij zou het zonder fulltime baan iig niet lukken.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:44

Ik weet wat ik per maand verdien en wat m'n vaste lasten zijn + iedere maand iets sparen.

Het bedrag wat ik overhoud dat pin ik aan het begin van de maand en verdeel ik over 4 weken.
Ik weet dus precies wat ik per week kan besteden aan boodschappen, op stap en eventueel kleding etc.

Eventuele extra uitjes etc moet gewoon voor gespaard worden, heb ik op dat moment het geld niet is het gewoon dikke vette pech helaas.

odilia1

Ik zou eerst alles wel goed uitrekenen. Stel dat je te kort komt en je kan de huur niet betalen. En wees gerust Haha wij kunnen ook niet alles hoor. Wat jij allemaal opsomt gaan bij mij de wenkbrauwen van omhoog. Het is moeilijk...ja alles kost heel veel...maar je moet prioriteiten stellen. Rijbewijs lijkt me ook belangrijk. Reis kan over paar jaar nog wel eens, toch? Succes! :(:)

MerleSimone

Keuzes maken.. En eerst afbetalen wat moet, dus je rijbewijs. En 2000 euro aan de inrichting uitgeven of eerst voor 500 euro het noodzakelijke en de rest sparen/aan die reis uitgeven.. het is maar net wat je belangrijker vind. Als je t geld eigenlijk niet hebt kun je niet op reis, punt.
Geld dat er niet is kun je niet uitgeven. Wat zijn je inkomsten? Werk je? Echt alles even op een rij zetten en afwegen wat je meer waard is. Je huis compleet inrichten kan over 2 maand ook nog wel ;)

Anoniem

Ik heb het over de rest van mn school en die werken echt niet fulltime. En ik werk al.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:45

Eerst even een vraag vanuit een ander standpunt: Ga je volledig op jezelf of ga je op kamers, gezien je leeftijd?

Je zult toch keuzes moeten maken. Dan neemt niet weg dat je misschien op een ongelukkig moment het huis uit bent gegaan. Studeer je nog? Misschien kun je bijvoorbeeld 1 maand 'lenen'. Er zijn zeker manieren om er voordeliger mee uit te zijn als je geld leent. Als je dit bijvoorbeeld op je spaarrekening zet dan verdien je eraan want je rente over je spaargeld is hoger dan wat DUO vraagt.

Je zult toch de gulden middenweg moeten vinden. En waarom zoveel lesgeld in een keer? Gaat het hier om geld van je rijbewijs of van je schoolgeld oid? En je ouders heb je daar al mee gepraat?

En zoals eerder ook is gezegd, als die reis enorm belangrijk voor je is zul je een deel van je inrichting moeten opgeven. Het is wat jij liever hebt. En de kringloop biedt enorm leuke spullen aan waar je vaak enorm mee op bezuinigd.

Edit: en een bijbaantje zoals eerder al gezegd is. Als jij één maand werkt dan kun jij, met jouw leeftijd, genoeg verdienen om bijvoorbeeld die reis te kunnen betalen. Maar hier moet je wel voor openstaan. Het zal een moeilijke tijd worden dan maar je zult echt keuzes moeten maken.
Laatst bijgewerkt door Buffelduke op 07-09-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:46

Wat is belangrijker/ nuttiger? Rijbewijs of reis? Ik zou het wel weten. Toen ik in de leer was heb ik de laatste 3 keren skireis met het werk af moeten zeggen omdat de pony ijzers nodig had of hoestte. Is niet eerlijk, is niet leuk maar prioriteiten stellen is nooit leuk.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 07-09-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:46

Inderdaad, prioriteiten stellen... de inrichting van een huis hoeft echt niet zo duur, en de meesten gaan als ze op zichzelf gaan ook niet meteen in een volwaardig huis, maar gewoon in een kamer, ingericht met kringloopmeubilair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:48

Schoolgeld is dat, die 1200 euro.

Ik ga volledig op mezelf...

Lenen is misschien nog wel een optie, maar doe ik liever niet.

Heb er met mn ouders en pleegouders over gepraat, maar die geven beide geen krimp. Die zeggen beide ga gewoon. Ja lekker makkelijk zeggen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:48

Lesgeld kun je ook in termijnen betalen kun je aangeven op duo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:49

Studie bekostigen en op jezelf wonen is nou eenmaal duur. Het is ontzettend poedersuiker, en sommige maanden zul je echt op een houtje moeten bijten :=

Ik betaal mijn collegegeld in termijnen. Aan de ene kant heel ongunstig omdat ik omgerekend meer betaal, maar aan de andere kant zou ik het anders niet kunnen betalen. Ik leen volledig bij op mijn studiefinanciering, waar mijn huur vanaf gaat en daar hou ik ongeveer 500 euro van over om mijn rekeningen etc en boodschappen te betalen. De ene maand heb ik daar makkelijk genoeg aan, de andere maand totaal niet. Zo moest ik deze maand schoolboeken voorschieten (krijg ik terug van mijn ouders uiteindelijk), een voice recorder kopen voor mijn opleiding (dag 50 euro) en mijn laptop laten maken omdat de batterij het niet meer goed deed. Dan zit ik de rest van de maand een beetje in de oliebol. Mijn ouders springen dan hier en daar bij, en als ik echt geen cent meer te makken heb ga ik bij mijn ouders bivakkeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:49

Maar je hebt dus al een huis gehuurd? Of moet je dat nog beslissen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:50

Werken, sparen en keuzes maken. Heel moeilijk is het niet en ja soms moet je er dan voor kiezen om weer niet mee op reis te gaan om wel iets anders te kunnen doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:51

Hoeveel uur werk je? Misschien kun je voor in de avonden of doordeweeks/weekeinden nog wat uren bijwerken.
Die reis zou ik vergeten. Dat kun je nu zo te lezen niet bekostigen en er komen nog wel meer reizen. Eerst maar eens zorgen dat je de eerste maanden rond komt en je rijbewijs haalt.

En verder: maak een spreadsheet met je maandelijke inkomsten en uitgaven. Heb je ook verzekeringen etc lopen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:52

Misschien kan je besparen op je inrichting?

Toen wij gingen samenwonen hebben we dat bij familie en vrienden laten vallen. Iedereen had nog wel iets op zolder staan waar ze graag vanaf wilden. Zo hebben we letterlijk de hele inboedel gratis gehad op ons bed na, dat hebben we bij Ikea gekocht.

Misschien is dat een optie? Inrichting eerst 2dehands?

Anoniem

Ik heb al een huis, een nieuwbouwproject, die is waarschijnlijk begin oktober klaar..

Collegegeld ga ik ook maar in termijnen doen, maar dan nog.

Ik weet ook wel wat belangrijker is, maar iedereen hier zeurt nu tegen mij dat ik moet gaan, als ik dat niet doe laat ik een kans schieten en ben ik dom, bla bla... Maar ik kan het gwn niet betalen en daar ben ik op moment nogal pist om.

elenaMM77

niet teveel naar anderen kijken Amoj, daar ga je doodongelukkig van worden..
je bent 19, dus loon is geen vetpot..

ik neem aan dat je een kamer huurt of anti kraak gaat wonen, dus de woonlasten zijn overzichtelijk..

als je geen financiele ondersteuning krijgt van je ouders heb je 2 keuzes:
- accepteren dat je ouders dit niet kunnen of willen doen
- gerechtelijk ondersteuning afdwingen (maar zeg dan maar gedag naar de band met je ouders).

ik neem aan dat je niet voor de tweede optie zult kiezen, er zijn maar heel weinig mensen die dat ooit in overweging zullen nemen (puur omdat het een egoïstische keuze is, met name wanneer je ouders niet zo draagkrachtig zijn).

Dus blijft over.. werken.

Welkom in het echte leven..
niet iedereen heeft geld om op vakantie te gaan.. want hoe je het ook wend of keert, of je nu zelf wat boekt of via school.. het is en blijft een tripje en dat valt onder luxe.

wees blij met wat je wel hebt.. dat je financieel genoeg hebt om je rijbewijs te halen.
Dat je rond kunt komen blijkbaar..

En 2000 voor je inrichting? Ik denk dat je los moet laten dat je, zodra je op jezelf gaat wonen je een zelfde inrichting kunt veroorloven als ieamand van 21 die voor het eerst op zichzelf gaat wonen.. laat staan iemand die al jaren fulltime werkt.

een bed, een tafel om aan te eten en te leren en een bureau... met een beetje geluk kun je dat in totaal voor nog geen 150 euro van marktplaats af trekken. serviesgoed? kringloop is geduldig en je hoeft echt geen stapels te hebben.. leuke snuisterijtjes? het is zo koningsmarkt.

----

volledig op jezelf (dus een volwaardig huisje/appartementje), vind ik in jouw situatie (nog schoolgaand, geen vol inkomen, jeugdloon) niet de meest verstandige keuze om heel eerlijk te zijn..

ik zou toch kijken naar anti kraak of kamerverhuur (tenzij in jouw regio de kamers duurder zijn als gewoon zeer laag in de sociale woningbouw een heel klein appartementje vinden).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-09-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:53

Keihard werken en - jawel- keuzes maken. én én én gaat gewoon niet.

edit, ik was écht geen 2000 euro aan mijn inrichting kwijt toen ik op kamers ging hoor... Heb veel tweedehands dingetjes bij elkaar gesprokkeld en wat overbodige spullen gehad (housewarming) en wat van huis meegenomen (bed).
Laatst bijgewerkt door jorretje op 07-09-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:54

Ik las in het 'Op jezelf' topic dat je een compleet appartement huurt voor starters. Die zijn vaak erg prijzig. Dat zal wel een groot gedeelte van je budget opslokken, denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:55

Als student had ik een huurappartement wat ik deelde met twee andere studenten.
Het was ingericht met krijgertjes en kringloopspul.
Rijbewijs heb ik gehaald als werkende en niet als student, ik ging op de fiets en met het ov.
Dus ik zou het niet weten, ik kon het ook niet.

Ayasha
Blogger

Re: Waar haalt iedereen het geld vandaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:56

"iedereen" heeft geen zaken met jouw keuzes. Als je het niet kan betalen, kan je niet mee. Ook dat is deel van het "volwassen leven". :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:56

Ik weet ook niet wie die 'iedereen' is waar je het over hebt, want ik ken eigenlijk niemand met een studie + een eigen huisje, en zeker niet op 19-jarige leeftijd al :). Scheelt dat? :P