Financieel afhankelijk van een ander?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Financieel afhankelijk van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:58

Zoals de titel al zegt. Daar ben ik dus wel benieuwd naar. Ik lees soms weleens dat mensen voor een bepaalde levensstijl afhankelijk zijn van hun partner of familie. Ik ken zelfs meerdere dames die bij hun partner blijven terwijl ze niet meer verliefd zijn, omdat ze anders hun paard niet meer kunnen bekostigen of het op andere vlakken financieel niet meer redden. Ze bleven soms zelfs bij hun vreemdgaande partner 'omdat het niet anders kan'.
Ik ben zelf financieel onafhankelijk, maar dat is ook niet altijd zo geweest.
Hoe zit dat met jullie? En is het een keus om financieel afhankelijk te zijn van een ander, of kan het soms gewoon niet anders?

xMarieke

Re: Financieel afhankelijk van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:02

Vind ik lastig te zeggen of ik financieel onafhankelijk ben. We hebben een kind en een koophuis. Hypotheek is ooit op basis van mijn salaris gekocht, dus in theorie zou ik het zelf kunnen betalen.
Maar dan nog met een kind is het lastig te zeggen, wat is dan financieel afhankelijk? Dat ik alles zelf voor onze dochter zou betalen? Dat zou waarschijnlijk lastig worden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:10

Bij mij is het absoluut geen keus. Ik heb zelf een wajong, daar kan je weinig mee. Gelukkig verdiend mn partner goed en hebben we met zijn salaris een boerderijtje kunnen kopen en mijn paarden aan huis staan. Ook die paarden zijn er dankzij zijn geld.
Ik zou het heel graag anders zien! Het liefste zou ik gewoon functioneren, fulltime werken en mn eigen broek omhoog houden. Dat gaat echter niet. Afhankelijk ben ik nou eenmaal, ik kan er maar beter mee leren leven en genieten van wat hij me kan geven.

Edit: dit zou voor mij echter nooit een reden zijn om bij hem te blijven. Daar ben ik veel te eerlijk voor. Liever straatarm en eerlijk, dan leven in een rijke leugen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:27

Ik ben financieel financieel onafhankelijk(genoeg) op dit moment uiteraard.

Ja,..het huis waar we nu in wonen kan ik niet in mijn eentje betalen. Maar dat is maar een hoop stenen. Hij zou er ook niet kunnen blijven wonen zonder mij overigens.

Ik verdien genoeg om, zou het moeten, met de kinderen in een kleiner huisje te gaan wonen en dan kan er ook nog wel een paard af en kunnen we ook op vakantie.

Maar dat is niet de enige rede waarom ik het fijn vind om mijn eigen inkomen te hebben.
Gewoon geen verantwoording hoeven afleggen om die ene te dure spijkerbroek te kopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:38

Het scheelt denk ik wel of je samen afhankelijk van elkaar bent of dat het maar één kant op gaat. Kan me indenken dat je als koppel met kinderen makkelijker rond kan komen dan wanneer beide ouders allebei hun eigen huis moeten bekostigen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:48

Financieel onafhankelijk en altijd geweest.

Dat is er van huisuit in gestampt en dat heb ik altijd ook gehad.

Ik werk al 31 jaar vanaf dat ik op mezelf ging wonen en kan prima mijn eigen broek ophouden.

Ik zou het niet eens willen.
Snap dat het soms in bepaalde situaties niet kan maar ik zou nooit voor geld bij mijn vent blijven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:49

Mijn man is financieel van mij afhankelijk en daarvoor was hij afhankelijk van z'n moeder en dáárvoor weer van zijn exvrouw.
Hij is een autistische savant en helaas is zijn expertise niet op het gebied van geld verdienen :+

Mijn leven zou financieel een heel stuk ruimer zijn zonder hem. Maar ja, weer zoveel armer in andere aspecten. Het enige dat ik kan doen is zorgen dat het ons dochtertje aan niets ontbreekt. Daarvoor willen wij beiden graag offers brengen :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:52

In theorie ben ik financieel onafhankelijk zoals dat heet. Echter ben ik als zelfstandiger weer (financieel) afhankelijk van m'n klanten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:55

Helaas ben ik financieel afhankelijk van mijn man, voor een deel moet ik zeggen want ik werk wel maar werk op niveau krijgen valt vies tegen. Zonder hem zou ik geen huis kunnen betalen; dan wordt het een 1 of met geluk 2 kamer flatje in een mindere buurt en dan teren op de toeslagen en aanvullende uitkeringen :=

Maar ik hoef niet mijn hand op te houden om wat te kopen, ik spaar ook zelf en betaal ook voor een stukje mee aan de vaste lasten. Ik zorg voor de financiële ademruimte, maar mijn man kan zonder mijn inkomen hier blijven wonen, andersom kan ik dat niet.

Echter zou ik zo dit huis opgeven en in een armoedig flatje wonen als de relatie heel slecht zou zijn. Ik ga niet om iemand blijven daarvoor. Mijn geluk is niet te koop :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-09-15 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:57

vuurneon schreef:
Helaas ben ik financieel afhankelijk van mijn man, voor een deel moet ik zeggen want ik werk wel maar werk op niveau krijgen valt vies tegen. Zonder hem zou ik geen huis kunnen betalen; dan wordt het een 1 of met geluk 2 kamer flatje in een mindere buurt en dan teren op de toeslagen en aanvullende uitkeringen :=

Maar ik hoef niet mijn hand op te houden om wat te kopen, ik spaar ook zelf en betaal ook voor een stukje mee aan de vaste lasten. Ik zorg voor de financiële ademruimte, maar mijn man kan zonder mijn inkomen hier blijven wonen, andersom kan ik dat niet.

Hier hetzelfde.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:00

Ik ben gelukkig financieel onafhankelijk, altijd al geweest en hoop dit ook zo te kunnen houden.
Het lijkt mij niks om om financiële redenen bij iemand te "moeten" blijven.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:01

Financieel onafhankelijk zijn is voor mij heel belangrijk. Heb vroeger ook altijd geroepen dat ik altijd zou willen blijven werken zodat ik "eigen" geld had. Inmiddels zit ik toch thuis, maar met de zekerheid van een wajong-uitkering. Stel dat mijn relatie verbroken is kom ik dus niet in de geldzorgen maar zal ik gewoon een huisje kunnen betalen.

Totaal teren op de zak van mijn partner zou ik echt niet kunnen, ook al zou het maar loon van 1 dag in de week zijn, ik vind t heel belangrijk om altijd nog je eigen boeltje te houden. Bij iemand blijven om het geld zou ik al helemaal niet kunnen. :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:04

Ik zou ook echt geen huismoeder willen zijn := Idee dat ik echt volledig moet teren op mijn man, nee... Niet als vrijwillige keuze :n

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:06

phormicola schreef:
Mijn man is financieel van mij afhankelijk en daarvoor was hij afhankelijk van z'n moeder en dáárvoor weer van zijn exvrouw.
Hij is een autistische savant en helaas is zijn expertise niet op het gebied van geld verdienen :+

Mijn leven zou financieel een heel stuk ruimer zijn zonder hem. Maar ja, weer zoveel armer in andere aspecten. Het enige dat ik kan doen is zorgen dat het ons dochtertje aan niets ontbreekt. Daarvoor willen wij beiden graag offers brengen :j

En jullie zelf..... Of beter gezegd en jij ben jij echt gelukkig want er moet wel liefde zijn om dit vol te houden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:11

vuurneon schreef:
Ik zou ook echt geen huismoeder willen zijn := Idee dat ik echt volledig moet teren op mijn man, nee... Niet als vrijwillige keuze :n

Is helaas niet altijd een vrijwillige keuze.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:15

tita schreef:
phormicola schreef:

En jullie zelf..... Of beter gezegd en jij ben jij echt gelukkig want er moet wel liefde zijn om dit vol te houden

Het is momenteel erg zwaar :j Wanneer je een kind krijgt gaat je biologie roepen dat de man moet bijdragen. Momenteel kan hij dat extra niet door depressie. Alles komt momenteel op mijn schouders. Ik ben huisvrouw, moeder en ik zorg voor brood op de plank.
Hierdoor kan ik soms niet bij mijn gevoelens voor hem komen.

Eerst maar door de tropenjaren heen en hij werken aan zijn depressie, wat hij gelukkig ook doet :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:18

Ik vind financieel onafhankelijk zijn of wegens financiele afhankelijkheid ondanks alles bij een partner blijven wel 2 heel verschillende dingen hoor.
Ik ben ook niet geheel financieel onafhankelijk, als ik mezelf en mijn paard zou moeten onderhouden om welke reden dan ook zal ik gewoon meer uren moeten gaan werken. Zolang ik dat niet hoef vind ik het prima zo!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:18

Mijn vriend is nu nog afhankelijk van mij. Hij studeert en samen hebben we een huis gekocht, maar ik betaal alles nu. Hij moet ook vaak in de weekenden voor school aan de slag dus een bijbaantje kan er niet bij. Ik ben blij dat hij studeert en volgend jaar is hij klaar. Misschien als we ooit aan kinderen beginnen draaien de rollen weer een beetje om, maar ik vind het niet erg zolang ik weet dat hij eraan werkt :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:19

Wilawander schreef:
vuurneon schreef:

Is helaas niet altijd een vrijwillige keuze.

Daarom zeg ik dat ook heel bewust dat ik er niet vrijwillig ervoor zou kiezen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:25

Ik ben van niemand afhankelijk maar ik ben ook weer afhankelijk van het UWV en m'n werk

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:25

Helaas op dit moment ben ik ook financieel afhankelijk van mijn vriend. Geen inkomen en wonen wel samen in een huis. Hij heeft ook alleen studiefinanciering dus hoe we het redden op dit moment weet ik ook niet helemaal _O-

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:34

vuurneon schreef:
Daarom zeg ik dat ook heel bewust dat ik er niet vrijwillig ervoor zou kiezen ;)

Bedoelde ik niks meer hoor. Heb dat ook gezegd tot ik geen keuze had.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:45

Op dit moment ben ik nog financieel afhankelijk van mijn vriend en ouders. Ik ben pas afgestudeerd dus druk op zoek naar werk. Zolang ik geen werk heb betalen mijn ouders mijn zorgverzekering en mijn vriend heeft een koophuis waar ik bij in woon. Nu had ik natuurlijk bij mijn ouders kunnen blijven wonen maarja, het is er zo ingesleten dat ik hier alweer 5 jaar woon.. Vervelend vind ik het in ieder geval wel! Zou graag onafhankelijk zijn, maar helaas, nog even flink zoeken naar een baan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:51

Hier sinds een tijdje financieel afhankelijk van mijn man. Dit sinds ik met een burn out thuis ben komen te zitten en uiteindelijk ontslag heb genomen.
Ik vind het zelf vreselijk, mijn man vindt dat ik me niet zo aan moet stellen ;)
Mijn man en ik zijn nu samen een bedrijf aan het starten. Was dit niet het geval, was ik op zoek gegaan naar een baan.
Ondanks dat het niet fijn voelt, is het ook wel even heel prettig en praktisch geweest om afgelopen periode thuis te zijn geweest bij de kinderen.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:52

Ik ben niet afhankelijk van het salaris van mijn man. Wel is ons huis gekocht op zijn salaris en alles wat ik binnen haal is voor de extra dingen, leuke dingen etc. Zou ik weer op mezelf moeten zou dat wel lukken alleen moet ik wel vele malen kleiner gaan wonen dan ik nu woon. Maar mijn dieren gaan gewoon met mij mee.

Wij gooien ons salaris op 1 bult en er wordt altijd wel even overlegd wat er wordt gekocht aan dure dingen maar zoals kleding etc haal ik gewoon wat ik nodig ben en wat ik mooi vind en andersom ook. Wij zijn allebei niet moeilijk en ik heb me nooit hoeven verantwoorden naar hem qua uitgave ofzo.