Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Citaat:De kunst is om bij het opstellen van je doelen echt concreet te maken in hoe je het wil bereiken, of hoe vaak je het minstens moet doen om eraan te voldoen. Een vuistregel is dat een doel altijd SMART moet zijn:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Het doel ‘leer positief denken’ is niet SMART. Het is bijvoorbeeld niet specifiek en niet meetbaar. Wat is precies positief denken? Hoe weet je wanneer je positief hebt leren denken?
Het doel ‘Schrijf een maand lang elke dag 5 positieve dingen over die dag op’ is wel SMART.
Het is specifiek (je weet precies wat je moet doen), het is meetbaar (een maand lang 5 dingen per dag), het is acceptabel (je kunt alleen zelf bepalen wat een acceptabel doel is voor jou), het is realistisch (je gaat uit van factoren waar je invloed op hebt, het is geen doel dat onbetaalbaar is en daardoor onhaalbaar etc) en het is tijdsgebonden (na een maand is het doel gehaald).
Veel plannen, soms te weinig daadkracht. Onder het mom van 'te weinig tijd' of 'eerst nog even sparen' doe ik bepaalde dingen niet. Ik ben al bezig hier verandering in te brengen. Heb de laatste tijd ook al een aantal dingen gewoon gedaan en dat voelt goed
) Voor de rest doe ik gewoon de dingen die ik wil en die mij gelukkig maken... Het leeft heel fijn, natuurlijk zijn er genoeg verplichtingen en alles, maar als ik bedenk dat ik iets wil, dan doe ik het ook gewoon.
) half wat afgesproken maar geen tijd.. Het was super mooi weer en ik dacht "ik wil gaan fietsen" en ik ben toen ook gewoon heerlijk gaan fietsen het en kwam heerlijk vrolijk terug... Hij alleen wat minder vrolijk 
of het nu een x shoppen is, iets aparts koken, een bepaald boek lezen... Het zijn geen extreme dingen, gewoon kleine dingetjes...
, dan heb ik geld om dromen na te jagen

).
(Hoewel ik wel probeer elke week minstens één brief te schrijven, want heb meerdere pen pals en wil dat graag bijhouden)
En heus, zóveel (wat er echt toe doet) mis je niet hoor. Daarnaast is het heel erg lekker (beetje mindfulness) om dingen te doen zonder steeds op apps e.d te kijken.

Klijntje schreef:Wat een leuk idee
Ik heb sinds dit voorjaar elke week een 'internetloze dag', in mijn geval de dinsdag, mijn vaste vrije dag. Ik laat alle apparaten aan de kant, zit niet op whatsapp, fora, social media, email. De insteek was dat ik het wel leuk en handig vind allemaal, maar eigenlijk helemaal niet ontspan van alles 'moeten' bijhouden. Word eerder onrustig/overprikkeld van al die info en ruis (hsp trekje).
<SNIP>
Iris82 schreef:Heel erg herkenbaar. Het probleem is alleen dat ik dingen bedenk, ze net zo vlot weer vergeet en op de meest rare moment ze weer terugploppen in mijn hoofd en ik na al die jaren nog steeds geen ding/systeem gevonden heb wat mij ermee kan helpen.

chimello schreef:Moet zeggen de laatste tijd dor ik dat al best wel. Alleen wil ik gaan sporten en hebbik erg weinig tijd, toch wil ik het eigenlijk nog steeds. Wie weet haal ik hier de motivatie uitheb wel andere dingen gedaan die ik wel wilde maar niet echt deed. Nu sporten nog!