Waarom niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:59

Al mijn hele leven wil ik 100 dingen tegelijk doen. Van kleine dingen zoals even een kaartje sturen, tot een opleiding of sport. Van de 100 keer dat ik gezegd heb 'dat wil ik doen', heb ik iets misschien maar 15 keer gedaan. En waarom? Geen idee!
Dus, het roer gaat om, vaak denk ik 'ik moet iets doen', en nu ga ik zolang het haalbaar is, ook kijken of ik alles gewoon kan doen wat binnen mijn macht valt! Ik merk namelijk dat ik veel niet doe uit luiigheid, of omdat ik het vergeet!
Dus, vanaf vandaag ga ik als ik denk dat ik het wil doen, gewoon doen!

Wie doet er met me mee?

Waarom ik dit bedenk? Ik wil al een tijd gaan zwemmen maar ik doe het maar niet, ik wil iets doen voor de vluchtelingen maar ik doe het maar niet. En net, kwam er een aardige Indiase meneer die vroeg om een leuk restaurant. Toen raadde ik hem iets aan en zei ik 'ik ben benieuwd wat u ervan vind'. Hij zo, 'nou dan stuur ik je toch een mail wat ik ervan vond?'
Toen dacht ik ehh ja waarom? Maar daarna dacht ik, waarom niet!!??? Dus gewoon mijn mail gegeven en ik ben wel benieuwd of hij me gaat mailen haha.

Gewoon suffe, kleine dingen soms, maar waarom niet he?

maj0

Re: Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:06

Wel een onwijs leuk idee, zit helaas financieel niet in de positie om veel dingen te doen maar lijkt me wel leuk doel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:07

Tof :D
Ik heb zelf heel veel van zulke dingen bereikt door een Day Zero Project te doen, en nog altijd houd ik een lijst bij met 'doelen' die ik wil halen. Zo'n lijst waar heel concreet dingen op staan helpt me enorm om het ook echt te realiseren :j
Dingen die ik bijvoorbeeld gedaan heb; een westernles nemen, eindelijk weer eens een afspraak maken bij de tandarts, met een goeie vriendin naar Berlijn (hadden we het al jaaaren over), EHBO cursus volgen etc

Tip uit het DZP-topic, ook voor als je zelf geen DZP gaat doen maar 'gewoon' bepaalde dingen wil bereiken;
Citaat:
De kunst is om bij het opstellen van je doelen echt concreet te maken in hoe je het wil bereiken, of hoe vaak je het minstens moet doen om eraan te voldoen. Een vuistregel is dat een doel altijd SMART moet zijn:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijdgebonden
Het doel ‘leer positief denken’ is niet SMART. Het is bijvoorbeeld niet specifiek en niet meetbaar. Wat is precies positief denken? Hoe weet je wanneer je positief hebt leren denken?
Het doel ‘Schrijf een maand lang elke dag 5 positieve dingen over die dag op’ is wel SMART.
Het is specifiek (je weet precies wat je moet doen), het is meetbaar (een maand lang 5 dingen per dag), het is acceptabel (je kunt alleen zelf bepalen wat een acceptabel doel is voor jou), het is realistisch (je gaat uit van factoren waar je invloed op hebt, het is geen doel dat onbetaalbaar is en daardoor onhaalbaar etc) en het is tijdsgebonden (na een maand is het doel gehaald).

Ik hoop dat het je lukt!

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:55

Super idee! Het niet doen van dingen is voor mij helaas heel herkenbaar :o Veel plannen, soms te weinig daadkracht. Onder het mom van 'te weinig tijd' of 'eerst nog even sparen' doe ik bepaalde dingen niet. Ik ben al bezig hier verandering in te brengen. Heb de laatste tijd ook al een aantal dingen gewoon gedaan en dat voelt goed :j

Succes met al je doelen!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:07

Ik ben zo'n muts die dat dus juist niet heeft (alhoewel sommige dingen op de planning staan omdat 10 dingen tegelijk doen niet zo werkt)...

De enige dingen waar ik tegen aan loop... "het weer zit niet altijd mee".... (Ik wilde bijvoorbeeld gaan fietsen naar locatie x, heerlijk in de regen ;)) Voor de rest doe ik gewoon de dingen die ik wil en die mij gelukkig maken... Het leeft heel fijn, natuurlijk zijn er genoeg verplichtingen en alles, maar als ik bedenk dat ik iets wil, dan doe ik het ook gewoon.

Wat ik wel merk, dat ik wel steeds meer "op mezelf" ga worden, gewoon omdat ik nu zo leef. "Ik heb zin om... dus...." (Het meest banketstaaf was vorig jaar... had met mijn ex/scharrel (hij zag het wat anders dan ik :')) half wat afgesproken maar geen tijd.. Het was super mooi weer en ik dacht "ik wil gaan fietsen" en ik ben toen ook gewoon heerlijk gaan fietsen het en kwam heerlijk vrolijk terug... Hij alleen wat minder vrolijk ;)

Ik wil gelukkig vaak normale dingen ;) of het nu een x shoppen is, iets aparts koken, een bepaald boek lezen... Het zijn geen extreme dingen, gewoon kleine dingetjes...

Just do it ofzoiets was het toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:41

De bank overvallen := , dan heb ik geld om dromen na te jagen :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:13

Wat een leuk idee :)
Ik heb sinds dit voorjaar elke week een 'internetloze dag', in mijn geval de dinsdag, mijn vaste vrije dag. Ik laat alle apparaten aan de kant, zit niet op whatsapp, fora, social media, email. De insteek was dat ik het wel leuk en handig vind allemaal, maar eigenlijk helemaal niet ontspan van alles 'moeten' bijhouden. Word eerder onrustig/overprikkeld van al die info en ruis (hsp trekje ;) ).
Mooie bijkomstigheid is dat ik elke dinsdag ineens zeeën van tijd heb om dingen te doen die ik al zo lang vaker wil doen: echte brieven schrijven, zomaar een eind fietsen, lekker lang met de hond wandelen, boek lezen, fotograferen, brood bakken, sjaal haken, noem maar op. Okee niet allemaal op dezelfde dag :') (Hoewel ik wel probeer elke week minstens één brief te schrijven, want heb meerdere pen pals en wil dat graag bijhouden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:47

Dat is ook een goeie Klijntje, want ik ben aardig fb en bokt verslaafd :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:57

Wauw Klijntje, enorm goed idee inderdaad! Iedere week gaat misschien lastig worden, maar dat ga ik zeker eens proberen!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:03

Probeer het maar eens, je zult zien hoeveel tijd je overhoudt :) En heus, zóveel (wat er echt toe doet) mis je niet hoor. Daarnaast is het heel erg lekker (beetje mindfulness) om dingen te doen zonder steeds op apps e.d te kijken.
Voor mij is het handig, elke week dezelfde dag, dan vergeet ik het minder makkelijk. Moet wel zeggen dat ik soms 's morgens mijn telefoon al gepakt heb, eea gecheckt en dan pas denk 'Ohja... Valse start' :=
Heeft die meneer je al teruggemaild Jolien? :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:18

Ik heb ook wel 's dat ik aan dingen denk die me zo mooi lijken, maar dat nooit zou gaan doen;zou het niet durven, of het is misschien gewoon niks voor me...
Maar de laatste tijd denk ik dan steeds weer van wáárom zou ik dat niet gaan doen??
Ik heb altijd gezegd dat ik nooit zou gaan vliegen,maar dat heb ik laatst toch voor het eerst gedaan; ben naar Wales geweest, en vond het verdomd mooi, en heb daar geen spijt van gehad.En nu zijn we alweer plannen aan het maken om er volgend jaar langer heen te gaan, en weer met vliegtuig :j
En heb altijd gezegd dat ik nooit in een luchtballon mee zou gaan vliegen.
Voor mijn vaders 50e verjaardag hebben we met de kinderen een kadobon gegeven waarmee hij mee kon vliegen in een luchtballon, en hij vond het supermooi, en heeft ervan genoten.
Helaas is hij vorig jaar overleden.
Maar nu begint 't mij toch wel te kriebelen om toch een keer met een luchtballon mee te gaan, om dat gevoel te hebben wat mijn vader ook had, dus kan zo zijn dat ik binnenkort in zo'n mandje ga stappen :D
Waarom niet??

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:46

Afbeelding

Story of my life :P
Ik zit al 8 maanden in Australie dankzij m'n waarom-niet instelling :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:50

Heel erg herkenbaar. Het probleem is alleen dat ik dingen bedenk, ze net zo vlot weer vergeet en op de meest rare moment ze weer terugploppen in mijn hoofd en ik na al die jaren nog steeds geen ding/systeem gevonden heb wat mij ermee kan helpen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:53

Klijntje schreef:
Wat een leuk idee :)
Ik heb sinds dit voorjaar elke week een 'internetloze dag', in mijn geval de dinsdag, mijn vaste vrije dag. Ik laat alle apparaten aan de kant, zit niet op whatsapp, fora, social media, email. De insteek was dat ik het wel leuk en handig vind allemaal, maar eigenlijk helemaal niet ontspan van alles 'moeten' bijhouden. Word eerder onrustig/overprikkeld van al die info en ruis (hsp trekje ;) ).
<SNIP>

Ik heb vanaf deze week een variant hierop: 2 avonden per week GEEN internet-interactie dingen. Dus geen chat, geen headset/microfoon, misschien wel wat gamen op de PC (misschien ook niet) maar even geen interactie met de buitenwereld. Ik ben er niet.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:08

Dat herken ik, dingen bedenken om er vervolgens niks mee te doen.

Zo heb ik een paar maanden geleden bedacht om weer eens te gaan korfballen.
Ik heb tot mijn 11de op korfbal gezeten en was hier erg fanatiek in.
Ik zat in het 1ste van mijn leeftijdscategorie, en we hadden iemand uit het Nederlands korfbalteam als trainer en coach.
Met het schoolkorfbaltoernooi was ik altijd topscoorder van mijn school.
Kortom heb ik het korfballen als geweldig ervaren.
Maar ik heb met het plan om het korfballen weer op te pakken niks gedaan. Een teamsport is niks meer voor mij en ik ben bang dat ik het nu minder leuk ga vinden.

Ook had ik bedacht om volgend jaar met een thuisstudie architectuur te beginnen, omdat het mij leuk leek om interieurdesigner te worden.
Helaas bedacht dat het zonder rijbewijs moeilijk is om naar klanten toe te gaan, en zo viel helaas ook het idee van de studie in duigen.
Het lijkt mij nog steeds wel erg leuk om die studie te volgen, maar het is wel erg prijzig en tijdrovend voor het motto waarom niet.

Ik riep altijd als klein meisje dat ik wereldberoemde actrice wilde worden. Helaas is dit tot nu toe niet gelukt. :+
Wel bedacht ik een paar maanden geleden dat het misschien wel leuk zou zijn om een keertje figurant te zijn.
Via internet gezocht en uiteindelijk mij bij een programma aangemeld. Ik kreeg al snel een mail ter bevestiging waar een uiterlijke datum in stond waarop ik zou horen waar en wanneer ik op de set moet verschijnen. Maar helaas heb ik nooit meer wat gehoord.
Daarom ben ik van plan om mij bij een ander programma aan te melden.

En een paar weken geleden bedacht ik om eens een boksles te gaan volgen.
Zo heb ik een sportschool gemaild die bokslessen geven. Maar in 1 week tijd werd er 3x van datum veranderd. Toen heb ik maar gezegd dat het zo niet meer hoeft.
Inmiddels een ander adres gevonden die kickbokslessen geven, maar daar heb ik tot nu toe niks mee gedaan omdat ik toch twijfel of het wat voor mij is.
Maar door dit topic moet ik het gewoon maar een keertje proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:58

Iris82 schreef:
Heel erg herkenbaar. Het probleem is alleen dat ik dingen bedenk, ze net zo vlot weer vergeet en op de meest rare moment ze weer terugploppen in mijn hoofd en ik na al die jaren nog steeds geen ding/systeem gevonden heb wat mij ermee kan helpen.

Gelijk opschrijven of in je telefoon zetten?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:57

Dit heb ik ook een beetje. Daarom heb ik een day zero project. Maar dan nog gebeuren dingen vaak niet.,of ik haal iets in huis en ga er niet mee verder ( Thuisstudie).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:58

Doet me ook aan dit topic denken, beetje andere aanpak, zelfde insteek :D

[LZP] YES WOMEN

Werkt inderdaad erg goed zo'n levenshouding, je komt nog eens ergens en ontmoet nog eens nieuwe mensen :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:59

Moet zeggen de laatste tijd dor ik dat al best wel. Alleen wil ik gaan sporten en hebbik erg weinig tijd, toch wil ik het eigenlijk nog steeds. Wie weet haal ik hier de motivatie uit :+ heb wel andere dingen gedaan die ik wel wilde maar niet echt deed. Nu sporten nog!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:26

chimello schreef:
Moet zeggen de laatste tijd dor ik dat al best wel. Alleen wil ik gaan sporten en hebbik erg weinig tijd, toch wil ik het eigenlijk nog steeds. Wie weet haal ik hier de motivatie uit :+ heb wel andere dingen gedaan die ik wel wilde maar niet echt deed. Nu sporten nog!

Met sporten is het echt het begin wat moeilijk is. Daarna ga je het missen als je het niet doet. Ik zit nu met gekneusde ribben en baal enorm dat ik niet meer kan sporten. Ik kan niet wachten tot ik weer kan beginnen!

Dus ook al ga je in het begin maar elke keer voor 15 min hardlopen, je zult merken dat je op een gegeven moment toch een half uur weg bent.

Dus een kwartiertje hardlopen na je werk, waarom niet? :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:35

Ik meld me hier ook,

Wat blijheid zegt, ben ik ook gaan doen en dankzij het DZP doe ik veel meer dan eerst.
Ook heb ik een app gedownload voor mijn sporten, zodat ik iedere dag wat beweeg.

Eigenlijk zou er een App moeten zijn met een of meerdere opdrachten, gewoon kleine dingen, die je die dag doet en dan noteert of fotografeert.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:17

Ik herken mijzelf hier echt in. Alles willen doen, puntje bij paaltje: geen zin, geen geld, vergeten of lui.

Aantal maanden geleden te horen gekregen dat ik mijn baan verlies. Nu maar eens bedacht dat ik echt iets ga doen! 10 November zit ik in een vliegtuig om een jaar in Australie te gaan backpacken en werken. Daarna nog 2 maanden door Azie reizen alvorens ik terug kom.

Dit is typisch zo'n plan van mij, waardoor ik vaak door luiigheid en een stukje angst, het toch maar niet doe. Nu echter ga ik het wel doen. Geen luiigheid komt eraan te pas gezien ik mijn huurhuis opzeg, spullen moet verkopen, opslaan en nog een oliebol aan dingen moet uitzoeken, allemaal voor die tijd met een fulltime baan :)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:24

WoW gaaf Powerreiner. Dat lijkt me ook wel erg gaaf. Wat ga je daar voor werk doen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:32

Weet ik nog niet, dat zie ik daar wel. Het schijnt heel makkelijk te zijn om banen te krijgen als je niet heel kieskeurig bent dus ik laat het allemaal een beetje over me heen komen. Doel is om te werken en reizen dus ik zal uiteenlopende baantjes hebben. Wil wel graag een tijdje in de outback op een ranch gaan werken, maar in het kader van niks plannen leg ik me daar ook nog niet op vast.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:53

Heel veel succes en plezier!