FB actie voor vluchtelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 23:37

Hi bokt!

Ik kwam net onderstaande actie tegen op Facebook en vroeg me af of er nog meer mensen meedoen :)
https://www.facebook.com/Gastgezinvoorv ... ng?fref=nf

Even een korte uitleg voor mensen die geen Facebook hebben:
Je kan je aanmelden als 'gastgezin' voor vluchtelingen, maar hoeft ze geen onderdak te geven. Het gaat alleen om een kop koffie, een aanspreekpunt, ze een keer uitnodigen om te eten, etc.

Zijn er nog meer mensen die hier aan meedoen? Ik ga me over een week opgeven, dan heb ik meer tijd. Er is nu ook een inschrijfformulier te vinden op Facebook. Er is geloof ik geen algemene website voor..

Ik vind het wel een mooi initiatief!

Sourire

Re: FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:41

Wat een leuk initiatief!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:43

Het is wel een mooi initiatief, een kennis van me nodigt al jaren daklozen uit om bij haar te komen eten met kerst ;)
Of ik het zelf zou doen? Neen, door nare ervaringen heb ik geen vertrouwen meer in vreemden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:17

Ik heb me opgegeven. Ze zijn welkom!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:20

Nee ik zou het niet doen eerlijk gezegd, ik zou bang zijn dat die mensen dan aan je gaan hangen. En dat ze meer hulp van je willen dan dat je kan geven.
Misschien een beetje banketstaaf maar dat is niet mijn ding.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:23

Nee, ik heb het niet op vreemde mensen en ik heb niet op buitenlanders. Ik weet het moet ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik heb tot nu toe alleen maar slechte ervaringen met buitenlanders.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:25

chamion schreef:
Nee, ik heb het niet op vreemde mensen en ik heb niet op buitenlanders. Ik weet het moet ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik heb tot nu toe alleen maar slechte ervaringen met buitenlanders.

Jammer dat je dan alleen de verkeerde bent tegen gekomen.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:33

chamion schreef:

inderdaad ja... Maar het lijkt hier nu dat je dit wel doet.

Ieder zijn eigen keuze of die meedoet aan dit initiatief maar kunnen we opmerkingen als deze vermijden in dit topic?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:51

chamion schreef:

Ik vind zulke uitspraken echt walgelijk en enorm bekrompen. Sta eens open voor een ander, half Nederland heeft een andere afkomst.

Ontopic; Ik vind het een prachtig initiatief. Ik twijfel om me op te geven, zoals al gezegd is zou ook ik bang zijn dat ze wellicht aan je gaan hangen of teveel (contact) willen. Ik vraag me af hoe de begeleiding daarin is. Aan de andere kant is het een prachtige manier om een lichtpuntje in het leven van deze mensen te zijn en een mooie kans om nieuwe mensen te leren kennen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:54

chamion schreef:

Hier precies zo...en trouwens waarom voor buitenlanders wel. Maar er zijn ook zat jonge dakloze moeders, daar worden geen initiatieven voor genomen. Die zijn t blijkbaar niet waard.
Ik vind het dus een enorm hypocriete actie!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:55

Amber7777 schreef:
chamion schreef:

Ieder zijn eigen keuze of die meedoet aan dit initiatief maar kunnen we opmerkingen als deze vermijden in dit topic?

Hoezo...omdat iemand een andere mening heeft mag deze niet gezegd worden??? Of mag je alleen je mening + onderbouwing geven als je er wel aan mee doet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:56

mooi initiatief, maar ik doe er niet aan mee. Angst dat mensen gaan hangen inderdaad, maar ik vind het ook wel heel heftig om een gezin of persoon met zo'n achtergrond zonder begeleiding zomaar in huis op te nemen en contact mee te maken. Ik vraag me af of ik daar zelf sterk genoeg voor ben...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:56

Mijn ervaring is dat veel vluchtelingen zelfstandige en troste mensen zijn die zich bezwaard voelen om ons 'lastig te vallen' met hun situatie, ik zou dan ook niet zo bang zijn dat mensen aan je gaan hangen. je kan ze altijd de weg wijzen naar instanties als Humanitas om ze op weg te helpen als ze meer nodig hebben dan jij kan bieden. Een warmer welkom dan de ijskoude berichten die nu op social media schaamteloos gespuid worden, al is het in de vorm van een kop koffie of een plek waar ze hun familie kunnen berichten dat ze het er levend vanaf hebben gebracht, lijkt me een enorme verbetering.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:57

Esther28 schreef:
chamion schreef:

Hier precies zo...en trouwens waarom voor buitenlanders wel. Maar er zijn ook zat jonge dakloze moeders, daar worden geen initiatieven voor genomen. Die zijn t blijkbaar niet waard.

Wat let je om die dakloze jonge moeders uit te nodigen?

Om met de buurt een clubje op te richten die dat soort dingen gaat doen?

Ik had de actie nog niet gezien, ga mij er thuis eens in verdiepen en met vriendlief overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:58

chamion schreef:

Dat kan ik me niet voorstellen. Ik zou zeggen, kom eens een keer langs op mijn werk. Ik werk samen met veel buitenlanders, allemaal gevlucht uit hun eigen land en alles moeten achterlaten. Stuk voor stuk hele aardige en hardwerkende mensen.

Ik vind het een goede actie. Er zijn al zoveel negatieve berichten over vluchtelingen, net alsof hun hier op vakantie komen. Die mensen hebben NIKS meer en vele hebben waarschijnlijk verschrikkelijke dingen meegemaakt, en hier worden ze door het grote deel van de bevolking uitgekotst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:59

je kunt je ook als vrijwilliger opgeven bij een AZC hoor... Dan hoef je ze niet in huis te halen maar ga je daarheen zo vaak als dat jij dat ziet zitten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:00

Esther28 schreef:
chamion schreef:

Waarom? Omdat de vluchtelingen nu eenmaal hot news zijn, en omdat er enorm veel zijn, en omdat er iets moet gebeuren, en omdat die mensen vaak totaal de weg niet weten, uit een vreemd land komen en niets meer hebben, de taal niet spreken en dood ongelukkig zijn.

Voor dakloze moeders wordt OOK heus wel veel gedaan, en over het algemeen weten die hun weg naar hulp wel te vinden, en daarbij spreken ze de taal neem ik aan.

Het is niet OF OF, het is EN EN. Dat mensen dat nou eens beginnen te snappen...

Als er ergens een half land weggevaagd wordt door een tsunami roep je toch ook niet 'ik geef niks want hier in de buurt zitten veel zwervers en daar wordt ook niets voor gedaan'. ON-ZIN.

Dus weet je wat je doet: nodig die dakloze moeders gezellig bij je uit, samen met een vluchteling. Denk dat je van beiden nog veel kunt leren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:00

joyce B schreef:
je kunt je ook als vrijwilliger opgeven bij een AZC hoor... Dan hoef je ze niet in huis te halen maar ga je daarheen zo vaak als dat jij dat ziet zitten.

Daar heb ik vrij recent ook naar gekeken, maar er zit hier niets in de buurt helaas.
Ik had daar graag iets mee gedaan.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:02

Esther28 schreef:
Amber7777 schreef:

Hoezo...omdat iemand een andere mening heeft mag deze niet gezegd worden??? Of mag je alleen je mening + onderbouwing geven als je er wel aan mee doet?

Jeetje zeg, staat mijn neus er nog op of heb je die afgebeten? :+
Natuurlijk heeft ieder zijn mening en zoals ik al gezegd heb is het aan iedereen zelf om te beslissen of die wel of niet meedoet aan dit initiatief, heb ik niks op tegen. Ik vind dit soort opmerkingen gewoon heel erg kwetsend aangezien er hiermee een volk wél over een kam geschoren wordt. Ik ben zelf half Libanees en vind dit dan ook echt een erg kortzichtige reactie. Maar dat is dan weer mijn mening ;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:02

*Wat irritant dat Bokt steeds mijn reactie gewoon niet plaatst, alles getypt en hoppa weg*.

Ik doe vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk. Mijn ervaring is dat deze mensen (vooral Syrische vluchtelingen) zich juist heel gauw bezwaard voelen om een beroep op iemand te doen. Vooral het oefenen van de taal vinden ze vaak prettig. En dat hoeft helemaal niet in je eigen huis hoor, je hoeft ze niet eens te vertellen waar je woont als je dat prettiger vindt. Ergens een kopje koffie drinken of helpen met boodschappen doen of wegwijs maken vinden ze vaak al heel fijn. Plus veel Syrische vluchtelingen zijn vaak (hoog) opgeleid, en je zult merken dat er vaak niet eens veel verschillen zitten in kleren/scholing/visie. Veel hebben een heel brede en open kijk naar de wereld.

Op de site van Vluchtelingenwerk zijn veel vacatures te vinden. Ik doe het bijvoorbeeld zo'n 3 uur per week, gewoon ergens op een locatie. Je hoeft dus niet mensen in je privésfeer te laten als je dat niet prettig vindt.

http://www.vluchtelingenwerk.nl/regio

Hier kan je jouw regio aanklikken. Als je doorklikt op 'Word vrijwilliger' kun je je postcode invullen en zien wat je kan doen in jouw omgeving.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 03-09-15 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:04

Esther28 je moet weten wanneer je moet reageren in een topic en wanneer je moet denken 'naahh niks voor mij ik klik het weg'.

Dat laatste kan veel oeverloze discussies en vervuiling schelen.

Niks voor jou dit idee? Prima :evaw:

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:06

Oh en Esther28, laat ik je er ook even op wijzen dat hier in België in de rusthuizen "onze" ouders/grootouders/... worden verzorgd door deze "buitenlanders" :) Heel veel van die sector zijn namelijk van andere afkomst en mijn overgrootmoeder werd heel erg goed door hen verzorgd. Spijtig dat jij alleen het "slechte" wilt zien.

@Sunrise: heel fijne en leerrijke reactie van iemand die er wat van kent! :)
Laatst bijgewerkt door HuppeltjeZ op 03-09-15 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:11

Hoe kun je dit nou zien en met droge ogen zeggen 'het zijn allemaal criminelen'

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:11

MarliesV schreef:
Wat let je om die dakloze jonge moeders uit te nodigen?

Om met de buurt een clubje op te richten die dat soort dingen gaat doen?

Ik had de actie nog niet gezien, ga mij er thuis eens in verdiepen en met vriendlief overleggen.

Dat klopt omdat er geen actie voor is. Dit was een artikel uit de krant vanochtend. Dit was meer omdat ik het gewoon echt hypocriet vind dat er nu ineens allerlei acties worden opgezet vanwege alle emopromo en over problemen als bovengenoemde hoor je verder nooit iemand over en waar zijn dan al die mensen die wel vluchtelingen in huis willen nemen maar de zwerver/zwerfster (met of zonder kinderen) nog geen blik waardig gunnen of hooguit een paar euro toegooien op straat...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:12

Amaris schreef:
Esther28 je moet weten wanneer je moet reageren in een topic en wanneer je moet denken 'naahh niks voor mij ik klik het weg'.

Dat laatste kan veel oeverloze discussies en vervuiling schelen.

Niks voor jou dit idee? Prima :evaw:

Nee hoor...omdat ik jouw mening niet deel? Ik laat me door jou niet uit een topic sturen.
We leven hier nog steeds in een democratie. Je hoeft mijn mening niet te lezen en er vooral ook niet op te reageren! Misschien moet je dan zelf wieberen :evaw: :evaw: