Via mijn werk kan ik kiezen uit een vijftal auto's om te leasen, de prijs verschilt flink. Goedkoopste is €219,- en de duurste is €325,-. Uiteraard is dat ook de meest luxe uitvoering én de enige met trekhaak, wat van belang is.
Dit is de auto in kwestie en het volgende wordt geleverd:
- 16 inch lichtmetalen velgen
- Airco met stof en pollenfilter
- Cruise Control met adju..... een extra snufje.

- Dakreling
- Lederen stuurwiel en versnellingspook
- Multi Functionele display
- Radio/CD speler met ISB aansluiting en 6 speakers
- Technology pack: - 8 inch navigatiesysteem - 2.0 smartphonekoppeling (ofzoiets) - Parkeersensoren
- Trekhaak
De leaseprijs is inclusief: investering & afschrijving, rente, reperatie & onderhoud, banden (winter/zomer/onbeperkt), 24/7 internationale pechhulp, WA + casco verzekering, motorrijtuigenbelasting en (niet geheel onbelangrijk) BTW.
Het eigen risico per gebeurtenis staat op €300,- & het KM is berekend op 10.000km per jaar, dit is te weinig. Maar ik kan 5000 km 'bijkopen' voor €25,- per maand.
Maar is dit nou goedkoop of niet? Sluit ik hier daadwerkelijk een goede deal voor of niet? En hoe zit dat met ANWB en schadevrije jaren? Bouw ik die gewoon op of?
Ik betaal momenteel zo'n €75,- per maand aan verzekeringen, €136,- (als ik me niet vergis) aan motorrijtuigenbelasting, en we rijden een auto van 16 jaar. ANWB kost €94,- per jaar (Europa). Dus hier en daar ontstaan wat kwaaltjes en ik veracht dat dit er meer worden. Zo hebben we afgelopen Juli in totaal zo'n €500,- mogen aftikken in totaal. Nu moeten we eigenlijk een nieuwe set zomer en winterbanden, en dan ben je ook wel het nodige kwijt. Geteld dat wij iedere twee jaar wel een set verslijten kwam ik bij de lease terecht... Een grote beurt kost ongeveer zo'n €360,- zonder reparaties. Het heeft me dus flink aan het denken gezet.
Wie least en wilt zijn ervaringen delen?
Edit: De looptijd is 36 maanden.
)