Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:28

Ik open dit topic omdat ik niet weet wat te doen.

Vanmorgen is een tante van mij helaas overleden. Ze is aangetrouwd langs moeders kant. We hadden geen nauw contact maar het was toch meer dan elkaar eens zien met nieuwjaar.
Nu valt haar begrafenis op dezelfde dag en zelfde uur als mijn grootouders 50 jaar huwelijksjubileum langs vaderskant.

Nu weet ik niet wat te doen. Mijn ouders zijn aan het scheiden dus moeders gaat naar de begrafenis en vader naar het jubileum. Ik weet dat het langs beide kanten niet wordt gewaardeerd indien ik niet kom. Even over en weer rijden zit er niet in, beide locaties liggen 3 kwartier rijden van elkaar.

Als ik het logisch bekijk kies ik voor het jubileum want mijn grootouders zijn dichterij familie, maar gevoelsmatig kan ik geen keus maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:40

Gecondoleerd.

Ik zou naar de begrafenis gaan; dat kan maar 1x. Je kunt je grootouders ook later feliciteren/mee uit eten gaan/cadeautje geven. Je tante zal je niet nog een keer afscheid van kunnen nemen.

Ik vind iemand die overleden is persoonlijk belangrijker dan een feestje omdat iemand heeft bedacht dat op een rond getal samen zijn belangrijker is dan een jaartje meer of minder.

Anoniem

Re: Dilema, begrafenis en jubileum op zelfde dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 01:59

Nou, toen ik tegen mijn grootouders zei dat het op dezelfde dag was was de letterlijke reactie: Ah, spijtig dat je niet naar de begrafenis kunt. Het gaat echt niet gewaardeerd worden indien ik niet kom...

Moest ik kunnen zou ik naar beide gaan, kan me helaas niet in 2 delen :(

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 02:14

Allereerst gecondoleerd.

Het is jou keuze niet wat je vader, moeder of grootouders willen dus daar moet je je niks van aantrekken. Afscheid nemen van iemand kan je maar 1 keer doen. Je grootouders kan je inderdaad zoals Danique zegt later ook feliciteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 02:25

Als ze al zo reageren zou ik uit principe al naar die begrafenis gaan, maar zo ben ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 03:05

Als Op een neer rijden echt geen optie is ging ik met de begravenis om afscheid te nemen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 03:34

Danique schreef:
Als ze al zo reageren zou ik uit principe al naar die begrafenis gaan, maar zo ben ik.

Dit dus.

Wat een egoistische en respectloze reactie zeg..
Die kunnen van mij dan hun feest in hun reet steken..maar ik ben dan naar eem begravenis..

Gecondoleerd!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 03:50

Gecondoleerd en sterkte gewenst.

Ik zou persoonlijk naar de begrafenis toe gaan, om dezelfde redenen als hierboven worden genoemd. Je grootouders kan je na deze dag nog gewoon opzoeken, maar je tante zul je nooit meer zien. Ik vind de reactie van je grootouders niet netjes. De keuze ligt bij jezelf en je moet doen wat goed voelt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 04:20

Doen wat je gevoel zegt. Ik kan me voorstellen dat je intensiever contact hebt met jubileum, en dat was ook de bedoeling, indien aangetr tante niet overleden was.

Ik zou persoonlijk voor jubileum gaan, Dan voor begrafenis.

eer bewijzen doe je als mensen nog leven, en niet bij de dood!

En vind t ook erg dat er mensen op begrafenissen huilen en de betreffende persoon, de laatste jaren nooit bezocht hebben. Terwijl ze in zelfde dorp wonen en er mogelijkheden zat waren. Wie hou je dan voor de gek.

Afscheid nemen van personen, is niet altijd bij begrafenis, als je paar weken later naar t graf gaat en prive afscheid neemt en je bloem op graf achterlaat, kan meer afscheid geven dan op dag v begrafenis. En jij moet persoonlijk afscheid nemen, en hoe je dat doet, is jou keuze...begrafenis of op ander moment.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 05:30

Heb je niet een avond wake en een begrafenis? Dan zou je bijvoorbeeld naar de avond wake kunnen gaan en het jubileum. Aangezien de avond wake dan dus (meestal) de avond voor de begrafenis is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 05:43

Gecondoleerd.

Een begrafenis is niet alleen voor
de persoon die overleden is.. Het is ook voor de mensen die nog wél leven, zodat die het af kunnen sluiten. Ik zou persoonlijk dus naar de begrafenis gaan. Omdat het mij altijd heel erg helpt om het te realiseren, accepteren en af te sluiten. Voor mij is het na een begrafenis (of een andere manier wat dieren betreft) gewoon klaar en daarvoor kan ik gek genoeg soms nog hoop hebben of besef ik het gewoon niet goed genoeg. Daarnaast zou ik ook absoluut niet in een feeststemming zijn als ik een begrafenis van een familielid waar je wel íets mee hebt mist. Daarom denk ik dat de enige die echt een beslissing over zoiets kan maken, is jijzelf. Niemand anders kan voelen wat jij voelt en hoe jij denkt. Er is geen goed of fout voor de andere personen, het gaat om jou zelf.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:21

Ik zou beide doen.
Het is heen en weer rijden maar dan heb je het allemaal gehad.
En anders was ik denk ik gaan condoleren avond ervoor heb je dat soms, want je zegt zag haar alleen bij verplichtingen en het feestje op de dag.

Kan je niet gaan om je moeder te steunen? Of overleg met je moeder over hoe en wat.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:33

Misschien kan je naar de condoleance gaan? Dat is vaak een dag van te voren of nog iets eerder.
Anders zou ik toch proberen om beide te gaan. Van allebei een stukje.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:36

Gecondoleerd.

Ga naar de begrafenis. Ik zou persoonlijk niet op een feestje kunnen zijn als er iemand overleden was... Vind dat meer respect tonen dan naar een 'zoveel jaar getrouwd feestje'

En dan nog wat: 'niet gewaardeerd worden als je niet komt? Even serieus er is iemand overleden, waarom hebben mensen daar geen respect voor?

(Misschien een beetje hard, maar ben mijn halve familie al kwijt, en als iemand een feestje boven een begrafenis zou kiezen, dan zou ik klaar met je zijn :o Niet persoonlijk bedoelt TS, maar zo voel ik dat)
Laatst bijgewerkt door Hackie op 27-08-15 06:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:36

Ik zou eerst naar de begrafenis gaan en dan naar het jubileum. Drie kwartier rijden is nog wel te overzien... jubileum start vaak toch wat later dan een begrafenis, in de namiddag?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:52

Gecodoleerd.

Danique schreef:

Dat is inderdaad ook precies wat ik dacht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 06:55

Kan je niet een avond naar de aula gaan om afscheid te nemen? Meestal zijn er wel bepaalde tijden dat er daar bezoek kan komen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:01

Ik heb op 1 dag de begrafenis van de moeder van mn pa gehad (1,5u rijden ruim) en de laatste verjaardag (dat was toen al duidelijk) van de vader van mn ma. Kies daar maar uit...

In goed overleg beide gedaan. Ik wilde per se ook naar opa, maar kon papa en oma ook niet in de steek laten. Heel veel in de auto, maar dat moest maar. Wel in overleg met mijn vader eerder weggegaan en weliswaar later, maar wel even aanwezig bij opa.

Drie kwartier rijden zou voor mij dus echt geen probleem zijn om op en neer te rijden. Dat is dan maar even vervelend voor jezelf, maar het is ook geen dag die om jou draait

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:04

Ik zou naar het jubileum gaan. Simpelweg omdat voor mij grootouders belangrijker zijn dan een vage tante die ik nauwelijks zag.
Om toch respect te tonen naar de overledene en de nabestaande zou ik dan wel naar de condoleance avond gaan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:04

Ik zou naar het jubileum gaan. Als het een aangetrouwde tante is van een familie waar je verder niet bijster veel contact mee hebt tegenover zo'n jubileum van je grootouders die er ook niet eeuwig meer zijn.. Maar je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Zijn de 2 echt tegelijk? Anders zou je altijd of alleen naar de dienst of alleen naar de condoleance kunnen gaan en dan door naar het jubileum of andersom.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:05

Ik snap inderdaad niet waarom je beide niet kunt doen, drie kwartier is zo gereden. Daarbij zijn feestjes toch meestal 's avonds en een begrafenis meestal overdag?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:09

Gecondoleerd!
Aan de andere kant ook gefeliciteerd met je grootouders!

Is er voor je tante geen condoleance vooraf. Dat je daar al afscheid kunt nemen en je condoleance naar de familie kunt uiten. Dan de dag zelf naar je grootouders. Dan kun je gevoelsmatig bij beide aanwezig zijn.
Hoewel ik ook eerder voor de begrafenis zou kiezen. Het jubileum duurt een hele dag. Je kunt ook later op de dag nog langs gaan bij je grootouders.
Wel een vervelende situatie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:10

Gecondoleerd.

Ik zou naar beide gaan mits je dit zelf aan kunt en daar ook no hard feelings over hebben.
Het is jouw keuze om het zo te doen.
Het leven gaat nu eenmaal met een lach en een traan, helaas liggen ze soms heel dichtbij.
Maar het een sluit het ander niet uit.
Gewoon doen wat voor JOUW goed voelt en wat jij wilt en wat de rest ervan vind is onbelangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:18

Amandavd schreef:
Ik snap inderdaad niet waarom je beide niet kunt doen, drie kwartier is zo gereden. Daarbij zijn feestjes toch meestal 's avonds en een begrafenis meestal overdag?

Omdat ik al in de OP had gezet dat beiden op hetzelfde uur zijn, letterlijk. De reactie van mijn grootouders vind ik niet gek. Familie ligt al langer in onenigheid en sinds die scheiding is er kamp moeders en kamp vaders.

Iemand zei om te gaan om moeders te steunen? Ik heb geen goede band met mijn moeder, zeker niet nu ze er een vechtscheiding van gaat maken.

Zowel begrafenis als jubileum start om 11.30. Dus als ik na de begrafenis snel terug rij is het jubileum al gedaan of omgekeerd.

Verder zei iemand iets over afscheid kunnen nemen? Het klinkt cru maar we hadden afscheid genomen toen ze nog leefde. Het was een heel slepende ziekte.

Een avondwake etc is er niet. Ze hebben nogal een speciaal geloof...

Als ik ga is het puur om familie langs moeders kant niet in te steek te laten maar dan laat ik mijn grootouders in de steek. 50 jaar getrouwd vind ik overigens niet zomaar een feestje :( Grootouders wonen 3 huizen verder. We zijn er tot ons 12de opgegroeid en opgevoed. Het contact met hun is heel intens en ze hebben beide geen super goede gezondheid meer.

Goed, ik ga verder bekijken hoe ik het kan oplossen. Denk dat ik eens mijn nonkel ga bellen om te horen wat hij zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:22

Meid, dan is de beslissing toch gemaakt? Ga je naar je grootouders.

Bel je moeder s'morgens nog en laat weten dat je aan ze denkt. Stuur een mooi bloemstuk met een kaartje en ga dezelfde week nog even bij je moeders familie langs om te vragen hoe het gaat.