Ov chipkaart HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bryce27

Ov chipkaart HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:39

Morgen moet ik voor de eerste dag naar school.
Ik heb een persoonlijke OV Chipkaart aangeschaft, en heb hier een saldo op gezet.
Zijn er bokkers die weten hoe ik dit kan gebruiken.
Ik heb een dagretour nodig.

Hoef ik nu alleen maar in en uit te checken?
Of moet ik met het geld dat op mijn kaart staat een kaartje kopen?

Ben net op het station geweest waar dus niemand is als je hulp nodig hebt.
En op de site van de NS word ik ook niet wijs uit.

Sorry als het wat onduidelijk is, ben gewoon bang dat alles morgen in de soep loopt anders :)
Heb de NS al een aantal keer geprobeerd te bellen maar krijg geen gehoor.

Ilona_Mambo

Re: Ov chipkaart HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:40

Als je in de bus stapt check je in, als je weer uitstapt check je uit, dat is het enige wat je moet doen, heel simpel dus. :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:41

Ilona_Mambo schreef:
Als je in de bus stapt check je in, als je weer uitstapt check je uit, dat is het enige wat je moet doen, heel simpel dus. :)

En bij de trein staan er dan paaltjes in het midden van het perron. Gewoon met de stroming meelopen en bij elke trein die je pakt in en uit checken

Sourire

Je kunt gewoon inchecken in de bus of voor de trein (en uitchecken natuurlijk). Wel zorgen dat er voldoende saldo op staat, als je dagelijks moet reizen met je ov kaart is automatisch opladen wellicht iets? Dat kun je online regelen.

Courses

Gewoon in en uitchecken inderdaad, bij de OV palen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:42

bus of trein, maakt niet uit. Zorg voor voldoende saldo op je kaart en dan hoef je alleen nog maar in en uit te checken :)

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:42

Bij de NS is het anders dan in de bus... Je kunt niet zomaar inchecken morgenochtend. Tenminste niet in 'mijn' tijd. :') Je moet het reizen op saldo aan zetten voor de NS. Dus morgen extra vroeg uit de veren en langs een balie op het station om het te regelen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:43

Voor met de trein reizen moet je ook nog aangeven welke klasse je wilt reizen. Dat kan online, dan moet je een account aanmaken, en het kan op de grotere stations. Verder is het idd in- en uitchecken, en je saldo aanvullen als het onder de 20 euro zakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:44

xBerber schreef:
Ilona_Mambo schreef:

En bij de trein staan er dan paaltjes in het midden van het perron. Gewoon met de stroming meelopen en bij elke trein die je pakt in en uit checken

Even kleine aanvulling hier op als ik zo vrij mag zijn. Ik weet niet of je moet overstappen? Als je overstapt op dezelfde vervoerder (dus van een ns trein naar een andere ns trein) dan hoef je niets te doen, behalve bij het allereerste begin en aan het einde in- en uitchecken. Stap je echter over op een andere vervoerder dus bijv. van ns naar veolia. Moet je je uitchecken bij de eerste vervoerder (in mijn voorbeeld ns) en dan inchecken bij de andere vervoerder (mijn voorbeeld veolia) Op het eind van de 2e vervoerder check je dan natuurlijk bij die vervoerder uit. Zijn heel duidelijk verschillende paaltjes per vervoerder.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:45

xBerber schreef:
Ilona_Mambo schreef:

Even een aanvulling, dit klopt zo niet helemaal Reis je bet gehele traject met bijvoorbeeld de NS dan check je in op het beginperron (daar waar je de eerste trein pakt), je checkt dan uit op het laatste perron. Dus je hoeft niet op elk tussenperron in em uit te checken. Is je eerste trein NS, dan check je im bij NS op het beginperron. Je checkt uit bij de NS op het perron waar je overstapt naar de trein van een andere vervoerder, en checkt daar im bij de andere vervoerder.

[edit] mosterd. :+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:45

Ibbel schreef:
Voor met de trein reizen moet je ook nog aangeven welke klasse je wilt reizen. Dat kan online, dan moet je een account aanmaken, en het kan op de grotere stations. Verder is het idd in- en uitchecken, en je saldo aanvullen als het onder de 20 euro zakt.

Aanvulling: dat kan op alle stations in de NS automaat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:46

xxPaige schreef:
Bij de NS is het anders dan in de bus... Je kunt niet zomaar inchecken morgenochtend. Tenminste niet in 'mijn' tijd. :') Je moet het reizen op saldo aan zetten voor de NS. Dus morgen extra vroeg uit de veren en langs een balie op het station om het te regelen :)

Eh, ik heb voor het eerst nu ook een ov kaart maar dat hoef ik niet te doen hoor.
Standaard pakt ie 2e klas en je kan eventueel samen reis korting erop zetten als je samen reist.

Als je maar gewoon zorgt voor voldoende saldo kan je overal in en uitstappen als je maar wel in en uit checkt.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:48

heb net wel mijn kaart geactiveerd en aangegeven dat ik altijd 2e klas reis verder. Verder staat er niks op over reizen/dagretours.
Ik heb 3 dagen een dagretour nodig en vanaf volgende week een maandkaart.

Ik moet tussendoor een keer overstappen moet ik dan tussendoor ook nog een uitchecken en opnieuw inchecken?

Nog een aantal pogingen doen om de ns aan de telefoon te krijgen :o

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:50

bryce27 schreef:
heb net wel mijn kaart geactiveerd en aangegeven dat ik altijd 2e klas reis verder. Verder staat er niks op over reizen/dagretours.

Ik moet tussendoor een keer overstappen moet ik dan tussendoor ook nog een uitchecken en opnieuw inchecken?

Je moet uitchecken en inchecken wanneer je wisselt van vervoerder (zoals hier boven beschreven) of wisselt van vervoersmiddel (bijv van bus naar trein). Het is echt niet moeilijk, komt goed! :D Alleen zorgen voor voldoende saldo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:51

Welk traject ga je reizen TS?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:51

om de ns aan de telefoon te krijgen???? Echt waar? Zo moeilijk is het toch niet?

Je checkt in op het station en checkt uit daar waar je uitstapt. Behalve als je wisselt van vervoerder dan moet je tussendoor ook in en uitchecken. Als je op de reisplanner kijkt op ns.nl staat er als het goed is de vervoerder bij.

edit: Er wordt gewoon iedere stuk dat je reist een enkele reis van je kaart afgetrokken. Dus op de heenreis 1 keer, op de terugreis 1 keer.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 26-08-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:51

Szan schreef:

Weert -> overstappen in Eindhoven -> Helmond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:52

bryce27 schreef:

Je checkt in op het station waarvan je vertrekt. Gewoon pasje voor de paal houden en je hoort dan één keer BLIEP. Dan kan je gaan zitten.

Bij je overstap ligt het er aan reis je verder met NS? dan doe je niks.
Reis je met een andere vervoerder dan check je uit bij NS en in bij de andere vervoerder.

Op het eindpunt check je uit dan hoor je duidelijk 2x BLIEP BLIEP.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:52

bryce27 schreef:
Szan schreef:

Is dat allemaal met de trein en de NS?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:53

dagretour miet je online kopen en die kun je dan op je ov kaart laden let wel dagretour is 50 euro ongveer weet niet waar je heen moet maar je kunt wsl beter saldo op je kaart zetten en dan gewoon in en uitchecken

Maartje1990

@ Ts: Ik reis ook die stukken en dat is gewoon ns! Dus je hoeft alleen in weert in te checken en dan op helmond weer uit te checken :)

Szan

Dat is alleen NS traject, dus alleen in Weert inchecken en op Helmond uitchecken.
Terugweg precies omgekeerd: in Helmond inchecken en pas op Weert uitchecken.

Op eindhoven hoef je niets te doen dus.

Wel zorgen voor genoeg saldo om in te checken steeds :)

Anoniem

bryce27 schreef:
Szan schreef:

Even gekeken dit is beide NS.

Dus je checkt in in weert en pas in helmond weer uit!

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:53

Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik check morgen in en op eindbestemming uit.
Moet goed komen denk ik :D

Ga alleen van sprinter naar intercity maar blijft gewoon onder NS rijden

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:54

Dat laatste maakt niet uit. Gaat helemaal goedkomen hoor!