Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Star123

Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:47

Dit is een toegestaan schaduwaccount.
Ik wil me hart graag luchten.

Tja waar moet ik beginnen?

Mijn moeder en ik hebben een sterke band, ik hou veel van haar. Ik zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten maar toch is het niet altijd zo fijn met haar.

Mijn moeder heeft geen makkelijk leven. In de relatie met mijn vader is mijn moeder 15 jaar geleden geestelijk in de war geraakt. Mijn vader is een man die haar niet altijd begreep en soms dan ook rare dingen bij haar deed. Denk aan huiselijk geweld. Ze raakte geestelijk in de war dit uit zich in angsten. Angst voor mensen, angst voor rare dingen, angst voor apparaten die kapot gaan, bang dat iedereen op de wereld boos op haar is en haar haat. Mijn vader en moeder zijn 5 jaar geleden gescheiden. Dit was erg heftig voor haar. De relatie was nooit goed tussen hun maar toch was ze bang om er alleen voor te komen staan. Ik ben bij mijn moeder gaan wonen, mijn oudste zus woonde op haar zelf en mijn andere zus en broer gingen bij mijn vader wonen. Door de scheiding is er een soort scheur in het gezin gekomen. Ik heb nooit meer contact met mijn vader, weinig contact met mijn zussen en broer en mijn oudste zus heeft geen contact met mijn moeder. Allemaal niet makkelijk dus.

Mijn moeder heeft goeie en slechte tijden. In de goeie tijden heb ik heel veel plezier met haar... in de slechte tijden word ik erg verdrietig dat mijn moeder weer angsten heeft. En wens ik dat mijn moeder normaal was. Ze komt wekelijks bij een psychiater, dat helpt haar wel maar waarschijnlijk word ze nooit meer de vrouw die ze vroeger was voordat ze mijn vader leerde kennen. Het is voor mij in de zware tijden erg moeilijk om met haar te leven. Het vergt veel energie van mij. En het eist mijn geluk op, want waarom heb ik zo'n moeder en iemand anders niet. Waarom is mijn moeder niet een normale gelukkige vrouw? Ik zou haar zo graag gelukkig zien.

Mijn moeder vind dat mensen haar in de steek laten. Haar eigen kinderen behalve ik. Ze heeft geen contact met haar klein kinderen. Ze zit bij de kerk en de mensen van de kerk betekenen veel voor haar, ze beloven haar veel maar komen hun beloftes nooit na. Ze beloven dat ze vaker langs komen en vervolgens komen ze zelden langs. Hier wordt ze altijd heel verdrietig van en raakt ze des te meer in de war.

Als mijn moeder angsten heeft dan komt ze weinig buiten, durft niet alleen boodschappen te doen. Vraagt voortdurend aan mij of ze nog wel mag leven? Of ze niet dood moet? Als je deze woorden uit de mond van je eigen moeder hoort komen dan word ik wel een beetje bang. Bang dat ze haar zelf echt van kant gaat maken op een dag. Deze gedachte is verschrikkelijk, maar ik heb heel erg het gevoel dat het een keer gaat gebeuren.

Ik heb het gevoel dat ze niet oud gaat worden. Ik heb sterk het gevoel dat ik haar op een dag in huis aantref dat ze haar vechtlust heeft opgegeven. Mijn moeder houd vol mede dankzij mij. Ik ben een grote steun voor haar.

Ik ben bang dat als ik ooit op mijzelf ga wonen , ben nu 20 jaar. Laten we zeggen dat dat over een aantal jaar gebeurt. Dat ze dan alleen in haar eigen huis woont, dat er dan niet zo snel iemand merkt als zij weer in de war is en dat ze zich zelf dan helemaal van kant maakt. Omdat ze alleen is dan. Ik heb gewoon heel erg het gevoel dat het zo gaat aflopen. Dat is mijn grootste angst. Alleen verder zonder mijn moeder. Wie heb ik dan nog in deze wereld? Ik ga echt niet bij mijn vader wonen als ik nog niet op me zelf woon. Mijn band met mijn vader is helemaal niet goed. Als mijn moeder weg valt dan zal er een groot gat in mijn leven zijn. Ik zie dus nu al allemaal beelden van in de toekomst. Ik weet natuurlijk niet of het ook zo gaat lopen maar ze zou er wel toe in staat zijn als ze in de war is.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen. Ik vind het fijn dat ik mijn hart hier kan luchten, het is niet goed om zulke grote dingen te blijven opkroppen. Misschien zijn er wel mensen die iets in mijn verhaal herkennen en die misschien tips voor mij hebben. Ik heb een schaduw account aan gemaakt, bang dat mensen mij als het meisje met de geestelijke moeder gaan zien. Dat is niet wat ik wil. Ik ben een heel normaal meisje en ben zelf niet in de war.

Bedankt voor het lezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Toegestaan schaduwaccount; Geestelijk zieke moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:49

Pfoe, wat een verhaal en wat een belasting voor haar kinderen. Natuurlijk ook voor haarzelf.
Uit je verhaal maak ik op dat ze niet opgenomen kan worden, klopt dat?

En jij bent wie je bent en dat staat los van jouw verwarde moeder. Je hebt je eigen identiteit en persoonlijkheid :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:52

TS: Er bestaan KOPP-groepen ( Kinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen). Ik wil je sterk aanraden om daar contact mee te leggen, omdat je van daaruit heel veel steun kunt krijgen mbt jouw nu oprecht lastige situatie.
Écht doen!!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:53

Jij staat los van je moeder, jij bent een eigen persoon en niet hetzelfde als je moeder.

Je moeder is zo te lezen inderdaad heel erg in de war.... Kan ze niet opgenomen worden? Want dat is denk ik toch wel echt het beste.....

Ik hoop dat het allemaal goed komt!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:53

Poeh wat een heftig verhaal, het enige wat ik kan doen is je heel veel wijsheid en sterkte wensen. Een veel te grote druk op je schouders maar zou ook niet weten hoe iets te veranderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:55

Heel aangrijpend verhaal maar, dit wil je denk niet horen, jij kunt als kind niet zorgen voor het geluk van je moeder. Je bent 20, ga nu het huis uit want er zal nooit een goed moment zijn met iemand waar je je verantwoordelijk voor voelt. Geluk maak je zelf en ik denk dat het heel verstandig is dat ook jij eens met die psych gaat praten over je gevoel en twijfels. Voor je het weet ben je tien jaar verder en is jouw jeugd weg en een aaneenschakeling van verantwoording geweest die jij of elk ander kind niet zou mogen dragen, dus aub, zoek hulp voor jezelf!!!!!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:59

Lastige situatie.....
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij er aan onderdoor gaat.... je geeft aan dat ze in haar verwarde periodes toch wel aardig beslag op je legt. Is het mogelijk dat als ze weer een periode 'helder' is dat je dit met haar bespreekt? Misschien kun je er afspraken over maken? Heeft ze een soort van borderline?
Veel sterkte iig!

*edit*
Als je alles al geprobeerd hebt (want kan dat niet uit je verhaal opmaken of er überhaupt iets geprobeerd is)
Dan zou ik als ik jou was toch echt voor mezelf kiezen! Het maakt je zoveel gelukkiger!
Laatst bijgewerkt door idylle op 25-08-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:01

Poeh wat een vreselijke en heftige situatie voor jou ;( .

Het is wel duidelijk dat je een enorme verantwoordelijkheid voelt voor je moeder, een onrealistische verantwoording eigenlijk. Immers kan het nooit van een kind worden verlangd dat het verantwoordelijk is voor zijn/haar ouder.

Star123 schreef:
Ze komt wekelijks bij een psychiater, dat helpt haar wel maar waarschijnlijk word ze nooit meer de vrouw die ze vroeger was voordat ze mijn vader leerde kennen.

Maar hoe weet je hoe je moeder was voordat ze je vader leerde kennen? Een nare relatie kan veel met een mens doen, maar ik denk dat je moeder al vatbaar moet zijn geweest voor de klachten die ze heeft, wellicht heeft haar toestand de relatie ook geen goed gedaan.

Citaat:
Het is voor mij in de zware tijden erg moeilijk om met haar te leven. Het vergt veel energie van mij. En het eist mijn geluk op, want waarom heb ik zo'n moeder en iemand anders niet. Waarom is mijn moeder niet een normale gelukkige vrouw? Ik zou haar zo graag gelukkig zien.

Ja heel logisch dat je je dat afvraagt. Jij bent het waard om de leukste ouders te hebben die je kunt wensen, maar in het leven heb je niets te kiezen en jij hebt simpelweg pech gehad.

Uiteindelijk zul je geen andere keuze hebben dan voor jezelf te kiezen. Hoe zwaar dat ook is. Ik zou je aanraden om ook met een prycholoog te gaan praten. Niet omdat er iets mis met je is, maar omdat je een heel normaal iemand bent in een heel abnormale situatie. Geen mens kan dat zomaar op eigen houtje aan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:10

Mijn moeder roept al meer dan 30 jaar dat ze er een einde aan maakt.
Mijn jeugd, mijn jonge leven heeft ze daarmee kapot gemaakt.
Paar jaar terug toen ze weer zo bezig was heb ik gevraagd of ik een touwtje moest komen brengen.
Sindsdien heb ik het contact drastisch verminderd en vertik het haar gezeur nog aan te horen.
En nu gaat het juist niet slechter met haar / ons.

Voorheen was ik moeder voor haar ipv zij voor mij.
Ik wil je de tip geven het niet zover te laten komen.
Zij is de volwassenen met haar eigen leven. Haar eigen keuzes.
Ook of ze nog wat van haar leven wil maken. Of niet....

Dikke knuffel en veel sterkte!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:11

Ik lees eigenlijk dat je je best verscheurd voelt tussen je vader en je moeder. Je geeft aan dat je je vader niet veel meer ziet. Komt dat ook doordat je loyaal aan je moeder wilt zijn. Of verwijt je hem stiekem dat je moeder zo ziek is?
Psychische ziektes worden vaak getriggerd door stress of omstandigheden, maar dat is nooit de oorzaak. Die zit in aanleg, genen of gewoon stomweg de hersenen. Verwijt dus je vader en moeder niets dat kost energie die je veel beter kunt gebruiken om een balans te vinden tussen de omstandigheden waar jij voor staat en het ondersteunen van je moeder. Verder is het goed veel te overleggen met je broer en zussen.

Wij kunnen niet voorkomen dat iemand niet meer wil leven. Jouw moeder moet zelf leven. Jij mag de reden niet worden dat zij wil blijven leven want dat is veel te zwaar voor jou dan heb jij geen leven meer maar leef je voor haar. Ik wil je verder nog mee geven dat de uiting van je moeder om te leven of niet te leven niet perse wil zeggen dat ze niet meer wil leven. Je kunt het zien als een vergissing van haar hersenen waardoor het wel zo voelt. Zij wil eigenlijk net als ieder ander zijn en deze problemen niet hebben. Zij wil gewoon jouw moeder zijn, boodschappen doen en de auto wassen.... Zorg goed voor jezelf, bedenk wat jou lucht geeft en wie jou hierbij kan steunen.
Er zijn trouwens ook groepen voor mensen die zich in jouw positie bevinden. Die groepen bestaan vaak uit lotgenoten maar soms zijn er ook professioneel geleide groepen en ze zitten door heel het land. Dit kun je namelijk niet alleen, daar ga je aan stuk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:17

Je tilt nogal moedig een behoorlijk zware last. Wat ben je loyaal naar je moeder en wat mag ze trots op je zijn! Toch is dit echt niet gezond. Je bent mantelzorger, maar de rollen zijn omgedraaid. Jouw hele eigen persoonlijke ontwikkeling en identiteit wordt nu hierdoor gevormd waardoor jij in de toekomst wellicht zelf echt problemen gaat ondervinden.

Hoe moeilijk het is ook is, je moet kiezen voor je eigen leven. Natuurlijk laat je je moeder niet vallen, maar zoek naar een balans die voor beiden goed genoeg is.

Ga je wel eens mee naar de psychiater? Heb je wel eens aangekaart of het wellicht mogelijk is dat ze begeleid gaat wonen? Je hebt zoveel vormen van hulp. Van af en toe een paar uurtjes in de week tot wonen in een woongroep met 24/7 begeleiding. Is dat bespreekbaar?

Dan kan jij vanuit een enigszins 'gezonde' situatie het contact met je moeder vast blijven houden maar ben je vooral weer dochter (en natuurlijk nog steeds mantelzorger) en niet meer haar verantwoordelijke.

Je moeder heeft weinig geleerd volgens mij om echt zelfstandig te functioneren (i.i.g. de laatste 15 jaar) eerst leunde ze op je vader, nu doet ze dat op jou. Dat doet ze niet omdat ze dat zo graag wilt, maar omdat ze niet anders kan, maar jij kan wel anders. Jij hoeft niet jij te zijn, maar kan ook een specifieke woonplek zijn die voldoet aan haar wensen en behoeftes.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:27

Wow wat heftig. Ik heb wel in een tijd gezeten dat ik er ook een einde aan wilde maken. Ik was toen pas 10 maar ik werd toen nogal wat gepest. Voor de rest heb ik zelf ook geen gemakkelijk leven gehad. Ik hoop dat dat verleden tijd blijft. Maar ik ben bang en ik heb het gevoel dat mij ook nog heel wat te wachten staat.
Ik zou zeggen, probeer met haar te praten. Vraag waarom ze denkt dat ze het niet meer verdient om te leven. En als ze bang is, waarvoor ze precies bang is. Dan moet je haar geruststellen dat er niets gebeurt en dat ze mensen die haar niet leuk vinden links moet laten liggen. Ga naar de mensen toe waar je goed mee bevriend bent en die WEL beloftes nakomen. Misschien werkt het een beetje en maakt het haar ook rustiger in haar hoofd. Ik weet het niet, ik ben pas 14 maar ik kan me wel goed indenken wat ze denkt. Ik denk dat als ik namelijk nu nog steeds echt flink gepest zou worden en ik niet naar mijn eigen moeder was gegaan, dat ik ook bang was. En dat ben ik soms evengoed nog. Vroeger was ik ook altijd bang dat ik alles fout zou doen en verpesten. En niemand vond me leuk want ze slaan en duwen me alleen maar de hele tijd. Maar ik ben op tijd naar mijn moeder gegaan en daardoor heb ik heel veel geleerd. Ik kan nu heel makkelijk iedereen laten zien dat ik niet meer de grond in te duwen ben. Dus ik ben ook een tijdje bang geweest. En je moet zeggen dat ze moet proberen om sterk te zijn. Als iemand zegt dat ze lelijk is, gewoon zeggen: "He, kijk eerst naar jezelf" En niet bang zijn van ik ben echt lelijk. En help haar een handje als het nodig is. Als zoiets gebeurt als je erbij bent moet je het de eerste paar keer even zelf zeggen. Als ze dan voorbij zijn gelopen zeg je tegen je moeder: "Kijk zo doe je dat. Je hoeft niet bang te zijn want degene die het zeggen zijn het vaak zelf."
Misschien werkt het.

Veel sterkte XX

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:29

Heftig, sterkte!

Cijfer je zelf niet weg in dit soort situaties, als jij het niet meer aan kan is het misschien beter om op jezelf te gaan en hulp te zoeken voor je moeder.

Google eens op manis depressief misschien herken je wat.

Heb je er al eens aangedacht om je moeder een tijdje op te laten nemen? kan echt reuze helpen!

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:30

Bedankt voor jullie reacties.

Er zijn wel testen gedaan door een psychiater en daar is uit gebleken dat ze angststoornissen heeft niet borderline ofzo.

Ze is in het verleden wel eens bijna opgenomen geworden maar ze wil dat absoluut niet. En volgens kan je een persoon niet dwingen, ze moeten het zelf willen.
Ik zie mijn moeder ook niet echt in een kliniek.... Ik denk dat ze dan pas echt gek wordt.

Ik ben eigenlijk zowat mijn hele leven gewend om op mijn moeder te passen en loyaal naar haar te zijn.

Ik ga zelf nooit mee naar de psychiater. Ze heeft ook een casemanager die elke 14 dagen bij haar thuis komt.

Het voelt inderdaad als of ik kan voorkomen dat ze zich zelf van kant maakt.

Zo'n groep om te praten lijkt me wel wat, alleen lijkt het me rot om te zeggen tegen mijn moeder om daar aan mee te doen vanwege haar.

Ik heb haar trouwens ook al een poging zien doen om haar van kant te maken. Het was ook om zo'n onzin reden. Ze is heel gehecht aan de kerk en vooral aan de apostel van de kerk. De apostel was er toen die zondag en zei gaat zelf niet naar de kerk vanwege mijn vader die daar ook zit maar ze luistert naar een radio waardoor ze het kan horen. Toen was er storing die zondag en kon ze niet luisteren naar de apostel. Ze betrok dat helemaal naar zichzelf toe, ze dacht dat ze niet mocht luisteren naar hem en dat ze dan maar dood moest. Toen ging ze paracetamol slikken, heel veel achter elkaar. Ik heb haar betrapt en heb haar zo gestopt. Maar wat was er gebeurt als ik er niet was? Zie daarom maak ik me ook zorgen als ik uit huis zal gaan. Dan is er niemand en worden dat soort dingen ook niet gestopt. Dan heb ik geen moeder meer.

@ Sallandval, ik weet hoe ze was uit verhalen van haar familie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:36

Krijgen jullie ook begeleiding aan huis?
Ik b3doel iemand waar je mee kunt praten,die helpt in de huishouding , dingen regelen eventueel..dat soort dingen.

En heeft je moeder ook medicatie....die haar helpt om beter met de zware kant van alles om te gaan?

En jij...kun je wel leuke dingen doen, lekker tijd voor jezelf.
Is nogal wat voor jou he :(:)

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:45

De casemanager die komt dan om met haar te praten om de 14 dagen. En ze krijgt hulp in de financiën. Verder niet. Huishouding doet ze zelf.

Mijn moeder zit aan de medicijnen en heeft angst pillen waar ze rustig van word.

Ik heb een vrij saai leven. Ik heb geen vrienden. Momenteel ga ik alleen met collega's op het werk om en mensen hier op bokt en op een groepsapp. Alleen mijn contract loopt af dus heb dan geen werk meer. Ik heb een paard waar ik iedere dag heen ga en een hond. De dieren geven me wel steun. Mensen niet echt omdat ik geen vrienden heb. Al mijn vriendschappen van scholen zijn allemaal verwatert. Ik heb dromen die mijn leven echt super leuk zouden maken maar dat zijn allemaal dromen die voor de toekomst zijn en die ik nu niet kan waar maken. Daardoor droom ik heel veel van de toekomst van mijzelf (niet het sombere deel wat misschien zou gebeuren) en leef ik soms weinig in het nu.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:49

Heb je verhaal met mede ogen gelezen ...
Wat een ontzettend rotte en verdrietige situatie is dit ;(

Van de ene kant je zieke moeder ( die zich niet wil laten opnemen) en jezelf, die er ook doodongeluk van wordt en geen eigen leven daardoor meer kan leiden.
Puur uit angst en loyaliteit naar je moeder leef jij in grote angst en probeert haar te helpen / op de been te houden ( ten koste van jezelf).
Klinkt als een symbiotische verhouding wat niet de bedoeling is.
Zij is in principe (soms) een gevaar voor zichzelf maar wil niet opgenomen worden. Dat is lekker makkelijk ( klinkt ontzettend hard want ze doet het niet expres) want zo blijft ze afhankelijk van anderen voor haar eigen gedrag zo. Soms is er voor zo'n besluit hulp van buitenaf nodig, die ervoor kan zorgen dat ze gaat inzien dat ze niet altijd weet wat goed voor haar is.

Als ik jou was, zou ik eens naar je ha gaan en dit bespreken.
Want zowel zal jouw moeder ( vermoedelijk) iets meer hulp dienen te krijgen maar ook jij.
Je lijdt er nu al zwaar onder (wat logisch is) en hulp voor jou hoe ermee om te gaan ed zal je misschien verder kunnen helpen om het voor jou draaglijker te maken..

Heel veel sterkte ermee...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:52

Ik denk dat je twee dingen in ieder geval zou moeten/kunnen doen: zelf gaan praten met de case manager, en daar aangeven dat er meer thuiszorg nodig is, want dat jij op dit moment 24/7 mantelzorg levert, waar je aan onderdoor gaat. Case manager heeft vermoedelijk gewoon geen idee wat jij doet, dus dat moet ze eerst, van jou, in eerste instantie zonder je moeder er bij, te horen krijgen.

Tweede wat je moet/kunt doen, is gaan praten met 'de kerk'. Als daar mensen zijn die dingen beloven die ze niet nakomen, moet je ze daar op aanspreken. Als dat kwartje érgens moet vallen en een gevoelige snaar zou moeten raken, is het daar wel. Desnoods eis je van ze dat ze niets meer beloven, dat is altijd nog beter dan je moeder teleurstellen. Maar liever natuurlijk dat je samen met hun een goed netwerk opzet, om jou te ontlasten en je moeder te helpen.

Star123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 19:06

@ Ibbel, dat vind ik wel goede ideeën.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:27

Ibbel goede tips.

Ts, mijn moeder heeft borderline.
Op een gegeven moment trok ik het thuis niet meer, ik ben op kamers gegaan.
Beste wat ik kon doen.

Nog steeds voelen mijn zusje en ik ons verantwoordelijk voor moeders.
Maar onze mannen en kinderen gaan voor.
Inmiddels durf ik af en toe voor mezelf, dan met name voor mijn gezin te kiezen ipv voor moeders.
Dat geeft rust.

Praten met lotgenoten kan ook erg fijn zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:31

Ik ga alleen even een paar dingen opmerken die me opvielen. Het komt wellicht heel erg hard over, maar de waarheid is soms hard en nodig om uit te spreken. Ik weet zelf wat het is om een moeder met problemen te hebben en nu op mn 30e begin ik pas aan mn eigen leven, na jaren therapie. Laat dat niet gebeuren! Je zegt al dat je je toekomstdromen opzij zet omdat het nu niet kan. Dat is zo vreselijk schadelijk voor je, de werkelijke impact ga je pas later voelen. Doe dat alsjeblieft niet, ga op zoek naar een manier waarop je wel je eigen leven kan leiden (ipv lijden...).

Zoals anderen ook al zeggen: jij kan je moeder niet gelukkig maken. Ik begrijp heel goed dat het zo voelt, ik begrijp zelf pas sinds enkele jaren dat dit niet zo werkt. Je doet zo je best, voelt je verantwoordelijk, en toch gaat het nog steeds slecht. Dat is echt een enorme last, een veel te grote last zelfs. Het is namelijk niet jouw verantwoordelijkheid! Dat je niet eens durft te praten met mensen omdat je het haar niet aan wil doen, vind ik eng herkenbaar. Ik durfde niet in therapie want dan zou mn moeder weten dat het zo slecht met me ging en dat kon ik haar toch niet aandoen?? Dat is bewijs dat je echt veel te ver gaat. Zij is je moeder en hoort er voor jou te zijn, niet andersom in deze mate. Problemen/moeite hebben met haar issues en daar hulp voor willen, is niet haar iets aandoen. Het is voor jezelf kiezen, het jezelf gunnen om gelukkig te zijn. Dat is alleen maar goed!

Dan nog de harde opmerkingen. Je zegt dat je bang bent haar te verliezen, dan heb je geen moeder meer. Maar wees eens heel eerlijk naar jezelf: heb je nu een moeder? Volgens mij niet. Zo te horen zorg je voor een psychiatrisch patient, ten koste van je eigen leven. Dat is geen moeder....

Je zegt ook dat je dit je hele leven al doet, zorgen voor je moeder. Maar wie zorgt er dan voor jou??? Waar is de zorg en aandacht voor jouw mentale wereld? Waar is de zorg om de impact van zulke grote problemen? Waar is uberhaupt de aandacht voor jou als persoon ipv als zorgverlener?

Ik weet nog dat ik bij een hulpverlener zat (paar jaar geleden) en mezelf verantwoordelijk voelde voor alles, dat had ik al op jonge leeftijd. Ik zei iets over dat het mn eigen keus was geweest om mezelf aan de kant te schuiven en voor haar te gaan zorgen. De beste man keek me kalm aan, deed zn hand opzij en zei: je was zo'n klein meisje...(hand om hoogte aan te geven). Alles wat ik toen probeerde te zeggen om het te rechtvaardigen, kreeg ik dezelfde opmerking terug. Zo'n klein meisje. Ja maar blablabla, nee, zo'n klein meisje.... Oh wat ben ik gebroken toen....dat kwam wel binnen.... Je bent levenslang gewend je verantwoordelijk te voelen, je aan te passen...het komt gewoon niet meer in je op dat je maar een kind was, zo onschuldig en zo kwetsbaar.... En dat er dus jou iets is aangedaan ipv dat je verantwoordelijk bent voor de ellende van een ander!!
Als jij dit ook al zolang doet, is dit ook op jou van toepassing. Als kind heb je geen keus, je bent afhankelijk van je ouders en als zij zo duidelijk jou nodig hebben, dan pas je je aan als je dat kan....je was onschuldig en afhankelijk en jouw moeder heeft dat kind opgezadelt met flinke psychiatrische problemen en dat doet ze nog steeds. Heeft ze vast niet bewust gedaan, maar het is wel gebeurd. Dusdanig erg, dat je nu op je 20e niet lijkt te beseffen hoe ongezond de situatie is en hoe hard je eigenlijk zou moeten wegrennen!
Want wie ben je zonder je moeder? Wie ben je nog als je niet voor haar hoeft te zorgen?

Eigenlijk ben je een gijzelaar van je eigen moeder. Door haar problemen kan jij geen toekomst opbouwen, ze houd je klein en afhankelijk en zelfs verantwoordelijk voor haar problemen.

Mijn advies is dus ook als eerst voor jezelf hulp te zoeken en ruimte te maken. Je moeder mag en moet weten dat dit zwaar voor jou is! Juist omdat je van haar houd, moet je aan jezelf gaan denken. Ze wil ook dat haar kind gelukkig is en op deze manier is dat niet mogelijk.
Verder is er heel veel mogelijk maar zal je zelf moeten bepalen wat voor jou de beste manier is. Sommigen zijn het beste af door het contact te verbreken, voor mij was dat gewoon geen optie en heb ik dus moeten leren ermee om te gaan op een andere manier.
Wat er imo dus wel nodig is, is dat jij je eigen leven gaat leiden en leert omgaan met dat verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk en verder NIET. Maar dat zo voelen is een lange weg, daar ben je niet zomaar. Maar hou op met dit zo accepteren, ga voor jezelf leven! Op welke manier is aan jou...

Heel veel sterkte!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:41

Wat zwerte schrijft is voor mij 300% herkenbaar.
Lees aub haar tekst goed.
En volg niet onze voetstappen.
Want zo moet het niet. Hoort het niet is misschien beter als woord.

Maak aub je eigen leven.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:45

Ik sluit me helemaal aan bij de post van Zwerte. Al had/heb ik een vader met psychische problemen.
Doordat ik mijzelf wegcijferde, want hij had al genoeg aan zijn hoofd heb ik nooit gepuberd en mezelf en mijn eigen persoonlijkheid nooit echt ontwikkeld. Dat heeft mede ervoor gezorgd dat ik in een depressie ben geraakt, op m'n 20e.
Natuurlijk waren er meerdere factoren bij betrokken, maar wil wel zeggen dat het een heel belangrijk aandeel is geweest in mijn depressie. Gelukkig heb ik een vader die erg betrokken is en toen het klapte zijn we direct hulp gaan zoeken.
Wees dit alsjeblieft voor!

Sterkte meis!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:01

Dit klinkt misschien heel dramatisch, maar bedenk je dat hoe langer je je eigen leven stop zet, hoe meer permanente schade je hierdoor oploopt. Dat voelt nu niet zo denk ik, het zal voelen als eigen keus. Ik vrees dat die schade er nu al is (kan niet anders met zo'n leven...) maar je bent nu nog best jong en hebt nog veel kansen voor de toekomst.

Ik zei dus dat ik nu, ik ben 31, pas ben gaan leven. Dat bedoel ik letterlijk, tot vorig jaar was ik echt alleen maar aan het overleven. En nu is het nog steeds een dagelijkse strijd, maar ik ervaar nu ook goede momenten en kan mezelf zijn en me gelukkig voelen. Nou speelde er in mijn jeugd nog wel veel meer dan alleen mn moeder, maar het is wel het belangrijkste aandeel geweest in het ontwikkelen van mn problemen. En jouw verhaal klinkt ook alsof je overleeft ipv leeft.....
Ik heb nergens spijt van, alles is gegaan zoals het is gegaan, maar oh wat zou ik er veel voor over hebben om al die jaren terug te krijgen.... Had ik maar eerder geweten wat ik nu weet!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:11

Zwerte schreef:
Ik ga alleen even een paar dingen opmerken die me opvielen. Het komt wellicht heel erg hard over, maar de waarheid is soms hard en nodig om uit te spreken. Ik weet zelf wat het is om een moeder met problemen te hebben en nu op mn 30e begin ik pas aan mn eigen leven, na jaren therapie. Laat dat niet gebeuren! Je zegt al dat je je toekomstdromen opzij zet omdat het nu niet kan. Dat is zo vreselijk schadelijk voor je, de werkelijke impact ga je pas later voelen. Doe dat alsjeblieft niet, ga op zoek naar een manier waarop je wel je eigen leven kan leiden (ipv lijden...).

Zoals anderen ook al zeggen: jij kan je moeder niet gelukkig maken. Ik begrijp heel goed dat het zo voelt, ik begrijp zelf pas sinds enkele jaren dat dit niet zo werkt. Je doet zo je best, voelt je verantwoordelijk, en toch gaat het nog steeds slecht. Dat is echt een enorme last, een veel te grote last zelfs. Het is namelijk niet jouw verantwoordelijkheid! Dat je niet eens durft te praten met mensen omdat je het haar niet aan wil doen, vind ik eng herkenbaar. Ik durfde niet in therapie want dan zou mn moeder weten dat het zo slecht met me ging en dat kon ik haar toch niet aandoen?? Dat is bewijs dat je echt veel te ver gaat. Zij is je moeder en hoort er voor jou te zijn, niet andersom in deze mate. Problemen/moeite hebben met haar issues en daar hulp voor willen, is niet haar iets aandoen. Het is voor jezelf kiezen, het jezelf gunnen om gelukkig te zijn. Dat is alleen maar goed!

Dan nog de harde opmerkingen. Je zegt dat je bang bent haar te verliezen, dan heb je geen moeder meer. Maar wees eens heel eerlijk naar jezelf: heb je nu een moeder? Volgens mij niet. Zo te horen zorg je voor een psychiatrisch patient, ten koste van je eigen leven. Dat is geen moeder....

Je zegt ook dat je dit je hele leven al doet, zorgen voor je moeder. Maar wie zorgt er dan voor jou??? Waar is de zorg en aandacht voor jouw mentale wereld? Waar is de zorg om de impact van zulke grote problemen? Waar is uberhaupt de aandacht voor jou als persoon ipv als zorgverlener?

Ik weet nog dat ik bij een hulpverlener zat (paar jaar geleden) en mezelf verantwoordelijk voelde voor alles, dat had ik al op jonge leeftijd. Ik zei iets over dat het mn eigen keus was geweest om mezelf aan de kant te schuiven en voor haar te gaan zorgen. De beste man keek me kalm aan, deed zn hand opzij en zei: je was zo'n klein meisje...(hand om hoogte aan te geven). Alles wat ik toen probeerde te zeggen om het te rechtvaardigen, kreeg ik dezelfde opmerking terug. Zo'n klein meisje. Ja maar blablabla, nee, zo'n klein meisje.... Oh wat ben ik gebroken toen....dat kwam wel binnen.... Je bent levenslang gewend je verantwoordelijk te voelen, je aan te passen...het komt gewoon niet meer in je op dat je maar een kind was, zo onschuldig en zo kwetsbaar.... En dat er dus jou iets is aangedaan ipv dat je verantwoordelijk bent voor de ellende van een ander!!
Als jij dit ook al zolang doet, is dit ook op jou van toepassing. Als kind heb je geen keus, je bent afhankelijk van je ouders en als zij zo duidelijk jou nodig hebben, dan pas je je aan als je dat kan....je was onschuldig en afhankelijk en jouw moeder heeft dat kind opgezadelt met flinke psychiatrische problemen en dat doet ze nog steeds. Heeft ze vast niet bewust gedaan, maar het is wel gebeurd. Dusdanig erg, dat je nu op je 20e niet lijkt te beseffen hoe ongezond de situatie is en hoe hard je eigenlijk zou moeten wegrennen!
Want wie ben je zonder je moeder? Wie ben je nog als je niet voor haar hoeft te zorgen?

Eigenlijk ben je een gijzelaar van je eigen moeder. Door haar problemen kan jij geen toekomst opbouwen, ze houd je klein en afhankelijk en zelfs verantwoordelijk voor haar problemen.

Mijn advies is dus ook als eerst voor jezelf hulp te zoeken en ruimte te maken. Je moeder mag en moet weten dat dit zwaar voor jou is! Juist omdat je van haar houd, moet je aan jezelf gaan denken. Ze wil ook dat haar kind gelukkig is en op deze manier is dat niet mogelijk.
Verder is er heel veel mogelijk maar zal je zelf moeten bepalen wat voor jou de beste manier is. Sommigen zijn het beste af door het contact te verbreken, voor mij was dat gewoon geen optie en heb ik dus moeten leren ermee om te gaan op een andere manier.
Wat er imo dus wel nodig is, is dat jij je eigen leven gaat leiden en leert omgaan met dat verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk en verder NIET. Maar dat zo voelen is een lange weg, daar ben je niet zomaar. Maar hou op met dit zo accepteren, ga voor jezelf leven! Op welke manier is aan jou...

Heel veel sterkte!

Hier ben ik het eigenlijk zwaar mee eens. Toen ik gepest werd droeg ik ook alles zelf. Ik was 10. Dat was zwaar. Ik dacht ook dat ik me moest aanpassen. Ik dacht ook altijd dat ik mezelf opzij moest schuiven en een ander moest zijn. MIS! Hoe dan ook, je moet ervoor zorgen dat JIJ gelukkig bent. En ja iedereen snapt dat je je zorgen maakt over je moeder. Maar jijzelf is belangrijker dan je moeder. Ik kreeg het besef zelf omdat ik het niet meer kon. Het was te zwaar voor mij. En ik ging naar mijn moeder toe en ze heeft zoveel voor me gedaan... Enne... pb me in welke provincie je woont. Al ben ik maar 14, misschien wonen we in de buurt en kunnen we samen vriendinnen worden *\o/*
En ik kom altijd op voor anderen (daar ben ik achter gekomen toen ik het eens een keertje niet deed :')) en ik wil iedereen altijd helpen omdat ik weet hoe zwaar sommige dingen soms zijn. Maar dit is echt niet gezond voor jou. Dus dan ga ik je helpen. We kunnen ook evt gewoon zo contact met elkaar hebben als we ver weg wonen van elkaar. Ik kan je dan tips geven misschien. Nu denken anderen o god een 14 jarige die de last van iemand anders op haar schouders gaat dragen... Nee joh. Ik geef alleen tips en help misschien een klein beetje. Ik ben ook pas 14. Geen wonderkind maar wel ijzersterk en een kanjer in dingen oplossen. Al zeg ik het zelf. Maar ik kan niet wat een 30 jarige kan. Natuurlijk niet. Maar ik kan wel helpen en sturen. Dat doe ik met andere mensen ook. En dat werkt prima. In ieder geval ik wil wel contact zoeken met je en dan samen vrienden worden zodat je meer vrienden hebt. En misschien als het zover komt kan ik je op bepaalde gebieden helpen. Maar neem eerst het advies aan van mensen die er meer ervaring mee hebben als ik want ik heb het op een andere manier ervaren met mezelf. Dat bericht hierboven van Zwerte zou ik eerst eens lezen en haar tips aannemen. Beter dan van een minderjarige :j