Voet gebroken tijdens vakantie, vakantiedagen terug?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Voet gebroken tijdens vakantie, vakantiedagen terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:57

Wat vindt Bokt hiervan, ik kom er namelijk niet helemaal uit.

In april ben ik een weekje naar Griekenland geweest, van zaterdag t/m zaterdag. Op maandag brak ik een middenvoetsbeentje en belandde ik in het gips.
Ik heb hiervan melding gemaakt bij mijn werkgever, inclusief een foto van mijn gipsbeen. Er ging geen vlucht eerder dan mijn eigen vlucht en ben daar gebleven. Het weer was okee, dus ik kon gelukkig buiten liggen met een boek.

Nu heb ik verder niet moeilijk gedaan over mijn vakantiedagen. Ik kon immers wel uitrusten en buiten liggen. Na mijn vakantie was er een taxipoule geregeld en ben ik met gipsbeen gaan werken, voor zover dat ging.

Nu heb ik vanwege een dreigend arbeidsconflict een andere baan gezocht en gevonden. Ik ga hier dus weg. Nu doen ze erg moeilijk over een opzegtermijn (ze houden me aan de maximale 3 maanden, ontslagdatum 15 okt) en mijn nieuwe werkgever wil graag dat ik 1 oktober begin (onderwijs, 2 weken later is het alweer herfstvakantie en dit kwam beter uit). Ik heb mijn resterende vakantieverlof nodig om dat te kunnen doen. Nu is 30 september mijn laatste dag en 1 oktober mijn eerste. Ik heb al aangevraagd om mijn ontslag 3 dagen te vervroegen, zodat ik maandag, dinsdag en woensdag nog vrij ben. Dit is helaas 2x afgewezen.

Nu dacht ik ineens aan die vakantie in april. Zou er nog ergens een mogelijkheid zijn om die verlofuren terug te krijgen en in te zetten voor die 3 dagen? Normaal zou ik er niet moeilijk over doen, maar zou er andersom ook niet moeilijk gedaan worden over die 3 dagen. Helaas is dit wel het geval en omdat ik het zelf gevoelsmatig niet prettig vind om van de ene naar de andere baan te gaan, ben ik een beetje aan het kijken naar de mogelijkheden om die 3 dagen toch vrij te zijn.

IngridM

Re: Voet gebroken tijdens vakantie, vakantiedagen terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:02

Ja als jij je ziek hebt gemeld toen het gebeurde heb je recht op teruggave van je vakantiedagen!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:03

Gefeliciteerd met je nieuwe baan :)

Heb je je destijds wel ziekgemeld toen, buiten de melding om met foto's?
Wj waren ook in Griekenland én moeders óók dr voet gebroken en in het gips. Die heeft zich na 2 dagen toch maar ziek gemeld en die dagen krijgt zij nu vergoed, zodat ze in september nog even een weekje extra vrij heeft ;)
Dit kon echter alleen doordat ze zich officieel ziek had gemeld...en idd, ook zij bleef gewoon in Griekenland (ongeluk gebeurde p dag 1 en we waren er 14 dagen) en was niet verplicht weer terug naar Nl te reizen en zich daar verder te laten checken door het UWV,m het gips was immers al duidelijk ;)
Bij thuiskomst is zij overigens wel naar het ziekenhuis geweest en moest zij alles van de arts overhandigen voor haar verdere ziekmelding en opbouwen van werk.

Succes, ik hoop dat ze je die 3 dagen gunnen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 09:11

Bedankt Amy!

Hmmm, ik ben bang dat het dan lastig wordt. Ik heb onderstaande mail gestuurd. Niet letterlijk een ziekmelding dus :\
Citaat:
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Ik had er niet eens een paard voor nodig.

Ik ben gisteren gevallen omdat ik een afstapje miste. Foto's gemaakt in het ziekenhuis, maar ze konden het niet goed zien, foto's waten slecht. Voor de zekerheid in het gips gezet. Donderdag een second opinion en nieuwe foto's. Vermoeden is een scheurtje of een breuk in het middenvoetsbeentje van mijn kleine teen.

Hopelijk donderdag ook een fit to fly verklaring, anders mag ik niet met mijn eigen vliegtuig naar huis. Na het weekend dan in Nederland naar het ziekenhuis en hopelijk loopgips.

Ik ben slecht telefonisch bereikbaar, slecht bereik hier. Maar wel wifi. Vandaar via mail.

Grt Amanda

En na de 2nd opinion
Citaat:
Goedenmiddag allen,

Ik ben net terug uit de kliniek. Er zijn nieuwe foto's gemaakt omdat de foto's uit het gemeentelijk ziekenhuis niet goed waren. Er blijkt een breuk te zitten in mijn middenvoetsbeentje van mijn kleine teen, net onder de enkel. Het is een mooie breuk en gips is voldoende. Ik heb nieuw gips gekregen en mag zaterdag terug vliegen.
Ik moet minimaal 4 weken onbelast in het gips. Op 4 mei heb ik een afspraak in het Albert Schweitzer ziekenhuis om te kijken of het goed geneest. Hopelijk krijg ik dan loopgips, want hier kan ik niet op lopen.

Groeten,
Amanda

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:12

het is inderdaad van belang dat het een ziekmelding is geweest..
als dat het geval is, dan heb je recht op die vakantiedagen..

ik weet alleen niet of je er gewoon 'melding' van gemaakt hebt (omdat je wellicht na je vakantie van allerlei dingen moest regelen onder werktijd zoals ziekenhuisbezoekjes). of dat je een echte ziekmelding hebt gedaan.

als je het echter pas bent gaan aankaarten na het ontstaan van het arbeidsconflict, dan weet ik niet hoe het zit (dus eerst gewoon als vakantie gehouden.. en pas later proberen om te zetten naar ziekmelding om zo de vakantiedagen 'terug' te krijgen).. Beste wat je denk ik kunt doen is even langs het juridisch loket met de hele papierwinkel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 09:18

Ja, dat was mijn volgende optie. Maar zoals jij het stelt denk ik niet dat het er in zit.
Ik ben wat dat betreft ook wel eens te loyaal. In april was er nog weinig aan de hand en had ik zoiets van: ach, laat maar zitten.
Nu denk ik: sh*t, was ik er toch maar over begonnen.

In de toekomst kijken is soms best handig :+

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:22

Ai, dit lijkt idd meer op een 'op de hoogte stellen' aan je werkgever.
Heeft die jou niet geadviseerd je ziek te melden, of gevraagd of je je ziek wilde melden? Hoe is jouw mail behandeld?
Wel fijn dat je dit in ieder geval op papier hebt staan, met datum erbij.
Ga idd even langs het juridisch loket, jij hebt immers niet geweten dat je je ziek kon melden en hebt je werkgever keurig gemeld dat je een ongelukje hebt gehad en hem keurig op de hoogte gehouden van het verloop..wat je bij een ziekmelding ook doet ;) Wellicht dat je daar iets mee kunt.
Op welke dag na je vakantie ben je weer begonnen met werken? Meteen weer op de dag dat je verwacht werd? Is dat later geweest, dan heeft er dus wel een ziekmelding gestaan. Indien je wel later bent begonnen dat je verwachte eerste werkdag, heb je bij thuiskomst pas ziekgemeld?

pff, succes..het zou erg flauw zijn je die drie dagen niet te gunnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:24

Aman: als je ziek wordt tijdens je vakantie, waar een gebroken been ook onder valt, telt dat als ziektedagen en niet als vakantiedagen.

Wat van belang hierbij is wel dat jij dit op dat moment bij de werkgever moet aangeven. Het is niet van belang dat jij aangeeft dat dit een ziektemelding betreft, jij geeft aan dat je een gebroken voet hebt en dat is al voldoende om als ziektemelding te gelden

Ik wil je ook best helpen Aman, je kunt mij altijd pb-en of appen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 09:33

De mail is verzonden op 21 april, de dag nadat het gebeurde. Vakantie was van 18-25 april. Ik ben de maandag erna (27e) gelijk gaan werken. Wel halve dagen overigens, want hele dagen ging niet. Iets met een overstrekte knie vanwege slechte ondersteuning en blauwe tenen :=
Voet moest omhoog blijven, maar het krukje was niet fijn voor mijn knie. En voet naar beneden betekende blauwe tenen.

De antwoord mail was van de strekking: jemig wat een pech, hopelijk kun je nog van je vakantie genieten, sterkte namens ons.

Als antwoord op mijn 2e mail kwam: tot en met maandag heb je vakantie. We hebben woon-werk verkeer voor je geregeld als je zelf nog geen oplossing hebt gevonden.

Kortom, ze zijn van vakantie uit blijven gaan en ik heb er verder zelf ook niet bij nagedacht om het ziekmelden te benoemen. Was met zoveel dingen bezig (fit to fly verklaring die ik niet kreeg, reisverzekering, ziektekostenverzekering, enz.) dat ik die dagen alleen maar aan het bellen en mailen ben geweest. Heb er gewoon niet aan gedacht :\

Edit: ik wil dit overigens niet op het spits drijven. De relatie is al behoorlijk verstoord en ik wil straks nog wel fatsoenlijk de deur achter me sluiten als ik weg ga. Maar als ze het verzoek van die 3 dagen opnieuw afwijzen, zou ik wel wat achter de hand willen hebben. Kan ik altijd nog besluiten of ik het doorzet.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 24-08-15 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:35

Mijn man heeft 1x begin bouwvak zijn pezen gescheurd. Wel gewoon vakantie gehouden operatienkon pas na de bouwvak door fouten. Die bouwvak dagen hebben we terug gekregen (uitbetaald aan het einde van het jaar)

Onze eerste ski vakantie werd hij dag 2 ziek netjes gemeld en de baas heeft hem ziekgemeld. Hoefde me man niet speciaal aan te vragen.

Laatste keer brak manlirf zijn heup net voor onze tweede skivakantie. 4 februari gevroken 14 februari grwoon op vakantie gegaan met toestemming van de baas.
Hijbhad weinig aan de vakantie maar wou mij en de kids wel lekker laten genieten en we waren met mijn familie dus wel gezellig voor hem.

Het ljjkt mij dat deze mail genoeg moet zijn. Maar ik vraag me af of je baas zo lang na tijd nog geld terug kan krijgen van de verzekering. Je moet jezelf altijd ziek melden jij hebt recht op je vakantie

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:38

Wat fijn Douraque dat jij haar hiermee kan helpen! Zou zo flauw zijn.

Het mogen dan wel ziektedagen zijn, opgelopen tijdens je vakantiedagen. Daar kan je dan toch een bepald percentage van terugkrijgen? Mijn moeder bv haar 3 weken vakantie, waarvan op de 1e dag van de reis (zij was al op dag 5 van haar vakantiedagen), zij kreeg de resterende dagen weer vrij op te nemen terug? (ze kon het wegens drukte niet allemaal meer opnemen, maar wel een weekje, de andere dagen bleven staan en nam zij later op..is dit coulance van de werkgever geweest of officieel dan?)
Ben benieuwd hoe dit berekend wordt?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:56

Maar dat jij genoeg dagen hebt om die dagen vrij te nemen wil toch nog niet zeggen dat je baas je die moet geven? Hij kan ook weigeren die dagen vrij te geven en zeggen dat je je vakantiedagen dan maar uit moet laten betalen.
Of heb ik dit nu mis?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:59

Maar als zij ziek was tijdens haar vakantie heeft zij meer vakantiedagen dan dat ze momenteel heeft. En dat is nu juist het euvel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:15

Liselot: de dagen gebruiken om de periode 1-15 okt te overbruggen heb ik al toestemming voor. Het gaat om 3 dagen voor 1 oktober.
En verder wat Douraque zegt.

Ik ga je zo even een pb sturen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:18

Douraque schreef:
Maar als zij ziek was tijdens haar vakantie heeft zij meer vakantiedagen dan dat ze momenteel heeft. En dat is nu juist het euvel.

Aah dank, daar zit het hem dus in..weer wat geleerd :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:21

Volgens mij is die mail voldoende om als ziekmelding te gelden. Ik hoop dat douraque je verder kan helpen!

Wat een nare situatie!

Je voet is overigens goed genezen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:26

Niet ieder bedrijf vindt dit een ziekmelding of ziekteverzuim.
Soms wordt er gekeken of je nog kon genieten van je vakantie en in theorie kon jij dat hetzij beperkt.
Kijk als je in het ziekenhuis had moeten verblijven was het weer een ander verhaal.

Goeie leer voor de volgende keer je altijd ziek melden en vragen of dit ook zo is doorgekomen.
Snap dat je het nu ook niet op de spits wil drijven, tot eind september is nog best wel een tijd om daar te werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:28

De breuk is goed genezen :j
Helaas heb ik 4 weken met te strak gips rond gelopen, terwijl het ziekenhuis het wel mee vond vallen en ik geduld moest hebben. Hierdoor heb ik nog steeds last van drukplekken en beknelde pezen en mag ik van de week naar de fysio.

Maar goed, ik loop weer en doe alles weer, het is alleen wat ongemakkelijk af en toe. Er zijn veel ergere dingen.

Rumay: ja, zo zie ik het ook inderdaad. Het is het me niet waard om op die manier weg te gaan. Na hier 8 jaar te hebben gewerkt wil ik het gewoon goed afsluiten :j
Maar wilde wel even kijken naar de mogelijkheden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:29

rumay schreef:
Niet ieder bedrijf vindt dit een ziekmelding of ziekteverzuim.
Soms wordt er gekeken of je nog kon genieten van je vakantie en in theorie kon jij dat hetzij beperkt.
Kijk als je in het ziekenhuis had moeten verblijven was het weer een ander verhaal.

Goeie leer voor de volgende keer je altijd ziek melden en vragen of dit ook zo is doorgekomen.
Snap dat je het nu ook niet op de spits wil drijven, tot eind september is nog best wel een tijd om daar te werken.

Dat klopt dus totaal niet. Het gaat niet om de subjectieve mening van een bedrijf wanneer iemand wel of niet ziek is. Dat zou wat zijn als elk bedrijf zelf mag bepalen wanneer iets wel onder ziek zijn valt en wanneer niet :=

Been gebroken = ziek. Als zij in Nederland was geweest en dit was gebeurt, dan was zij ook ongeschikt om te werken.

En ik begrijp het in die zin wel, dat als jij ziek bent tijdens je vakantie kan je niet werken en heb je dus recht op die niet genoten vakantiedagen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:37

'Verkeerde topic"
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-08-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:37

Zit net nog even te kijken maar bij ons is het verplicht om van de behandelende arts in het buitenland een verklaring te hebben over je toestand en de diagnose. En die moet je bij terugkomst in nl overhandigen aan de ARBO arts.
Ben je daar wel geweest? Omdat je aangaf halve dagen te hebben gewerkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:45

:j
Ik heb een verklaring mee gekregen, overhandigd aan het ziekenhuis hier en de arbo. Al was het gezien het gips voor de arbo wel aardig duidelijk wat er was :+
Ik heb zelfs de röntgenfoto's mee gekregen :j

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:52

Sinds wanneer is een gebroken been ook meteen een ziekmelding? Afhankelijk van wat voor beroep je doet gaat het bij ziekmelding of je in staat bent om te werken of niet.
Als je de hele dag moet lopen is een gebroken been niet handig maar als je bv de hele dag op een stoel moet zitten en je wordt gehaald en gebracht kun je prima werken.
Als je er dan voor kiest om toch op vakantie te blijven en niet te gaan werken, lijkt het me niet dat de werkgever dit als ziekmelding hoeft te zien.

Zoals ik van je begrijp TS gaat het puur om wat dagen voor jezelf vrij te hebben en gaat hier niet om dagen die je vrij moet hebben om bij je nieuwe werkgever te gaan werken en heb je paar weken later alweer herfstvakantie. Ik zou het dan ook niet op de spits drijven en liever die tijd die je moet werken nog redelijk normaal te kunnen werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:59

Ik had weinig keus, er ging geen vliegtuig eerder :+
Anders was ik inderdaad wel gaan werken en had ik liever een andere keer vakantie gehad.

Maar inderdaad, dat laatste is precies mijn punt. Mijn werkgever drijft het wel aardig op het spits, ik wil zeker kijken wat mijn mogelijkheden zijn, maar me niet verlagen tot hetzelfde niveau.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:05

Raiza schreef:
Sinds wanneer is een gebroken been ook meteen een ziekmelding? Afhankelijk van wat voor beroep je doet gaat het bij ziekmelding of je in staat bent om te werken of niet.
Als je de hele dag moet lopen is een gebroken been niet handig maar als je bv de hele dag op een stoel moet zitten en je wordt gehaald en gebracht kun je prima werken.
Als je er dan voor kiest om toch op vakantie te blijven en niet te gaan werken, lijkt het me niet dat de werkgever dit als ziekmelding hoeft te zien.

Zoals ik van je begrijp TS gaat het puur om wat dagen voor jezelf vrij te hebben en gaat hier niet om dagen die je vrij moet hebben om bij je nieuwe werkgever te gaan werken en heb je paar weken later alweer herfstvakantie. Ik zou het dan ook niet op de spits drijven en liever die tijd die je moet werken nog redelijk normaal te kunnen werken.

Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens.
Als ik op mijn werk in mijn vakantie mijn been breek, zouden ze ook zeggen na de ziekenhuisdagen die je nodig hebt, om maar gewoon te komen als ik blijkbaar geen vakantie meer kan houden. Werken kan dan gewoon aangepast.
Dus lijkt me niet heel gek dat je niet gewoon al je vakantiedagen terug krijgt vanaf het moment dat je voet gebroken is. Dat jij nog in Griekenland bent, kan je werkgever ook niets aan doen eigenlijk.
Zou het uit de ogen van een werkgever normaal vinden om gewoon die dagen nog als vakantiedagen te zien. In ieder geval: kijken naar hoeveel ziektedagen het dag gekost als het een normale werkweek was. Dus bijvoorbeeld 1 dag ziek.

Jou werk kan er toch ook niets aan doen dat je niet eerder terug kon komen? Snap jou wel, maar ik snap je werkgever zeker ook.

Sterker nog: eerste ziektedag is bij ons in het CAO voor jezelf :') Tenzij het een bedrijfsongeval is.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 24-08-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt