Studie; veel vrije tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Studie; veel vrije tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:18

Hee bokkers,

Misschien is dit voor velen een bijzondere situatie, maar ik ben toch heel benieuwd! Ik studeer biologie aan de universiteit en ga voor de minor een half jaar bedrijfskunde doen. Nu had ik niet bedacht dat ik van 30 contacturen per week naar minder dan 10 zou gaan :Y) Heerlijk, die vrije tijd, maar wat doe je er mee? Mijn paard blijft thuis, ik heb voornamelijk hoorcolleges, hooguit één per dag, dus 22 uur per dag over.

Goed, een uurtje sporten. Avondje studievereniging. Keertje samen eten. Maar wat moét je met al die vrije tijd? :') Het is echt een bizar luxeprobleem maar ik vraag me toch echt af wat iedereen met al die tijd doet? Verder ben ik erachter gekomen dat het lastig is om voor een half jaar lid te worden van diverse verenigingen en dat je dan toch voor een jaar moet betalen. Hoe kom je dan aan nieuwe contacten in een wildvreemde stad?

Wie o wie laat mij het licht zien? :+

Anomien

Re: Studie; veel vrije tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:20

als ik zoveel tijd over zou hebben zou ik er een tweede (deel) studie bij doen.
Of bijbaan erbij, om je studiekosten zo laag mogelijk te houden.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:20

Wat ik met mijn overige tijd doe is gamen. :')
Misschien iets voor jou? :P

Over contacten leggen kan ik je helaas geen tips geven, ik leg zelf heel erg moeilijk contacten.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:21

Werk, bijbaan zoeken?
Vrijwilligers werk?

Verder kan ik je echt niet helpen, misschien van sporten en gezond leven een dagtaak maken? :') :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:23

Tjonge, luxeprobleem !

Zeker gaan werken. Neem aan dat je studie en vaste lasten ook niet goedkoop zijn?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:23

kan je dan niet op en neer naar huis ?
en anders zelfstudie uitzoeken ofzo ? of slapen :z

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:25

Knert schreef:
als ik zoveel tijd over zou hebben zou ik er een tweede (deel) studie bij doen.
Of bijbaan erbij, om je studiekosten zo laag mogelijk te houden.

Bijbaan is wel een goede, maar dat is dan ook weer hooguit voor een half jaar en in een studentenstad liggen de baantjes duidelijk niet voor het oprapen. Tweede studie heb ik naar gekeken, maar is weer niet zo makkelijk te regelen.

Retjethorse schreef:

Over contacten leggen kan ik je helaas geen tips geven, ik leg zelf heel erg moeilijk contacten.

Ja, is even leuk, maar dan slaat bij mij denk ik wel de eenzaamheid toe, ik wil wel mensen om me heen hebben. Heb jij daar geen last van?

aishcream schreef:
Werk, bijbaan zoeken?
Vrijwilligers werk?

Verder kan ik je echt niet helpen, misschien van sporten en gezond leven een dagtaak maken? :') :+

Vrijwilligerswerk kan ik inderdaad eens naar kijken! Nog niet aan gedacht. Tja, één uurtje sporten vind ik wel zat en van teveel vrije tijd ga ik alleen maar snaaien :Y) Óf ik sla compleet door en eet nauwelijks meer, dat heb ik ook al eens meegemaakt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:25

Werken :j

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:25

centjes gaan verdienen en umh tjaa wie weet kun jij misschien een bijrijdpaardje zoeken

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:26

Ik doe zelf ook een studie met zeer weinig contacturen per week, gemiddeld 8, maar komend blok maar 4 per week. Het is echter niet zo dat ik buiten mijn contacturen om niks aan mijn studie hoef te doen, studeer meestal zo'n 30 à 40 uur in de week, veel zelfstudie dus. Misschien is dat bij jouw minor ook het geval, dat je veel zelfstandig moet doen? Mocht je echt zo veel tijd over hebben, dan zou ik overwegen om (meer) te gaan werken :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:27

Roosch schreef:
Tjonge, luxeprobleem !

Zeker gaan werken. Neem aan dat je studie en vaste lasten ook niet goedkoop zijn?

Ja echt, die zag ik niet aankomen! :+

Valt wel mee op zich! Ik kom qua huur nog gewoon uit met m'n basisbeurs en heb in de vakantie fulltime gewerkt, dus op zich hoef ik het voor het geld niet echt te doen.

faunty schreef:
kan je dan niet op en neer naar huis ?
en anders zelfstudie uitzoeken ofzo ? of slapen :z

Achteraf gezien wel, maar ik heb dus wel een kamer gezocht in de nieuwe studiestad, omdat ik van een voller schema uitging. Maar 2x een uur reistijd per dag was eigenlijk wel welkom geweest :Y)
Zelfstudie is nog een optie, slapen zeer zeker ook! :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:27

Ik kan met niet herinneren dat ik zoveel vrije tijd had toen ik studeerde (medische biologie). Veel verplichte practica en werkcolleges...vaak van 's ochtends tot eind van de middag. Als,ik tijd over had gehad had ik er een baantje naast gezocht.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:29

_Sofie schreef:
Ik doe zelf ook een studie met zeer weinig contacturen per week, gemiddeld 8, maar komend blok maar 4 per week. Het is echter niet zo dat ik buiten mijn contacturen om niks aan mijn studie hoef te doen, studeer meestal zo'n 30 à 40 uur in de week, veel zelfstudie dus. Misschien is dat bij jouw minor ook het geval, dat je veel zelfstandig moet doen? Mocht je echt zo veel tijd over hebben, dan zou ik overwegen om (meer) te gaan werken :)

Tuurlijk moet ik meer doen dan die paar contacturen, maar ik leer heel makkelijk en heb nooit meer zo'n hoge studiedruk ervaren als op de middelbare school (gymnasium met 2 extra vakken). Dus ik zie dat nog niet zo gebeuren. Studeer je dan al die tijd alleen? Ik zie er vooral tegenop om al die tijd alleen te zitten op m'n kamer -O-

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:32

Science90 schreef:
_Sofie schreef:

Tuurlijk moet ik meer doen dan die paar contacturen, maar ik leer heel makkelijk en heb nooit meer zo'n hoge studiedruk ervaren als op de middelbare school (gymnasium met 2 extra vakken). Dus ik zie dat nog niet zo gebeuren. Studeer je dan al die tijd alleen? Ik zie er vooral tegenop om al die tijd alleen te zitten op m'n kamer -O-

Ik studeer vrijwel al die tijd alleen, behalve als ik naar het archief moet of naar bijzondere collecties of zo, dan kom ik nog wel onder de mensen (dit klinkt wel heel zielig eigenlijk, als ik het zo zeg :') :+ ).

Kan je niet lid worden van een leuke studentensportvereniging of zo? Of bijles geven? Dat is ook een baantje dat je makkelijk voor relatief korte tijd kan doen en waarbij je ook veel contact hebt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:35

_Sofie schreef:
Science90 schreef:

Ik studeer vrijwel al die tijd alleen, behalve als ik naar het archief moet of naar bijzondere collecties of zo, dan kom ik nog wel onder de mensen (dit klinkt wel heel zielig eigenlijk, als ik het zo zeg :') :+ ).

Kan je niet lid worden van een leuke studentensportvereniging of zo? Of bijles geven? Dat is ook een baantje dat je makkelijk voor relatief korte tijd kan doen en waarbij je ook veel contact hebt.

Haha, zielig valt nog wel mee, maar ik denk dat je er wel tegen moet kunnen. :P Ik weet niet of mij dat zou lukken.

Ik heb wel gekeken naar een dansvereniging, dat kan wel voor een half jaar en het lijkt me ook wel erg leuk! Bijles is ook een goede. Ik heb in het verleden ook al bijles gegeven en dat vond ik erg leuk! Zeker een hele goede tip, dank je wel!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:36

Science90 schreef:
Retjethorse schreef:

Ja, is even leuk, maar dan slaat bij mij denk ik wel de eenzaamheid toe, ik wil wel mensen om me heen hebben. Heb jij daar geen last van?

Nee, ik heb weinig last van eenzaamheid. Ik speel een game waar ik relatief veel vrienden op heb (die ik overigens via internet leren kennen heb, mijn vrienden van mijn omgeving gamen niet) en daar heb ik eigenlijk wel genoeg aan qua sociaal contact. Ik moet wel zeggen dat ik iemand ben die weinig last heeft van eenzaamheid. :P Ik heb niets tegen goed gezelschap maar lekker alleen zitten kan ook leuk zijn. :D

Mijn ouders zijn dit jaar 2 weken op vakantie gegaan, ik wou niet mee dus ik bleef alleen thuis met de dieren, en echt waar, ik geniet van het alleen zijn. :o

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:02

Klopt het dat je 30 contacturen hebt, maar dan maar naar 10 ervan gaat? Wat is er dan in die andere uren die je dus overslaat?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:23

Waarom niet gewoon voor een jaar betalen bij de vereniging? De meeste studentenverenigingen zijn toch niet zo duur? Je moet iets over hebben voor die sociale contacten... :P

Verder: bijbaantje, extra vakken bij je eigen of een andere studie, vrijwilligerswerk, bestuurs- of commissiewerk bij een vereniging, medezeggenschap van je studie. Dat zijn een beetje de dingen die ik naast mijn studie doe/gedaan heb. Mogelijkheden genoeg. :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 01:45

Misschien gewoon een of twee extra vakken kiezen?
Een paar vakken waar je anders niet aan zou denken, en die niet bij je eigen studie in de buurt komen, inleiding archeologie ofzo. :+

Omdat het extra vakken zijn, heb je de punten niet per sé nodig, en ligt er geen druk op bij tentamens enzo.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:42

MonaLieske schreef:
Waarom niet gewoon voor een jaar betalen bij de vereniging? De meeste studentenverenigingen zijn toch niet zo duur? Je moet iets over hebben voor die sociale contacten... :P

Verder: bijbaantje, extra vakken bij je eigen of een andere studie, vrijwilligerswerk, bestuurs- of commissiewerk bij een vereniging, medezeggenschap van je studie. Dat zijn een beetje de dingen die ik naast mijn studie doe/gedaan heb. Mogelijkheden genoeg. :)

Omdat dat wel heel erg prijzig is. Zo moet je voor verenigingen eerst een studentensportkaart voor een jaar aanvragen van 102 euro, daarbovenop komt dan jaarcontributie die variabel is en daarbovenop komen dan nog leskosten. Ik wil wel een maandsportkaart, zodat ik in ieder geval kan fitnessen, maar omdat het feitelijk maar voor september t/m december en een klein stukje januari is, scheelt dat meer dan 60 euro tov een jaarkaart. En ik ben het met je eens dat commissiewerk ook waardevol is, maar waar vind je dat voor een half jaar? Daar heeft toch niemand wat aan dan?

Wolkje schreef:
Een paar vakken waar je anders niet aan zou denken, en die niet bij je eigen studie in de buurt komen, inleiding archeologie ofzo. :+

Omdat het extra vakken zijn, heb je de punten niet per sé nodig, en ligt er geen druk op bij tentamens enzo.

Punt is dat ik dat dan weer bij een andere faculteit moet gaan aanvragen bij de examencommissie. Een hoop gedoe en er gaat zeker weer een maand overheen voordat het rond is. En dan heb ik waarschijnlijk toch te weinig motivatie om te studeren als het niet echt hoeft.

Nu ik alles hier lees (bedankt voor alle reacties!) kom ik erachter dat het me vooral om de gezelligheid gaat. Ik wil voorkomen dat ik straks hele dagen alleen op m'n kamer zit namelijk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:49

Ik hoef 1 hooguit 2 x per week naar school voor mijn master in oktober. Ik werk nu 24+ uur bij.
En dan verzorg ik nog 12 paarden dus vandaar dat ik een wat lichter werkrooster heb :+
Lekker bijverdienen joh, nu heb je nog tijd!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 20:04

chimello schreef:
Ik hoef 1 hooguit 2 x per week naar school voor mijn master in oktober. Ik werk nu 24+ uur bij.
En dan verzorg ik nog 12 paarden dus vandaar dat ik een wat lichter werkrooster heb :+
Lekker bijverdienen joh, nu heb je nog tijd!

Lijkt me wel een goed idee! Wat voor werk doe jij en wat zijn do's en don'ts voor een student die een baan zoekt?? :P

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:31

Science90 schreef:
MonaLieske schreef:

Omdat dat wel heel erg prijzig is. Zo moet je voor verenigingen eerst een studentensportkaart voor een jaar aanvragen van 102 euro, daarbovenop komt dan jaarcontributie die variabel is en daarbovenop komen dan nog leskosten. Ik wil wel een maandsportkaart, zodat ik in ieder geval kan fitnessen, maar omdat het feitelijk maar voor september t/m december en een klein stukje januari is, scheelt dat meer dan 60 euro tov een jaarkaart. En ik ben het met je eens dat commissiewerk ook waardevol is, maar waar vind je dat voor een half jaar? Daar heeft toch niemand wat aan dan?

Wolkje schreef:

Punt is dat ik dat dan weer bij een andere faculteit moet gaan aanvragen bij de examencommissie. Een hoop gedoe en er gaat zeker weer een maand overheen voordat het rond is. En dan heb ik waarschijnlijk toch te weinig motivatie om te studeren als het niet echt hoeft.

Nu ik alles hier lees (bedankt voor alle reacties!) kom ik erachter dat het me vooral om de gezelligheid gaat. Ik wil voorkomen dat ik straks hele dagen alleen op m'n kamer zit namelijk.

Gezien de prijzen voor de sportkaart die je noemt, vermoed ik dat het om de RU gaat? Ik had het overigens niet per se over sportverenigingen.

Als het inderdaad over de RU gaat: volgens mij is Synergy een hele actieve studievereniging, dus waarom niet gewoon bij hun informeren of je voor een half jaar iets kunt betekenen? Bij mijn studievereniging hebben we wel vaker commissies die niet het hele jaar actief zijn, bijvoorbeeld voor een lustrum of een symposium. Lijkt mij een goede manier om de mensen daar wat beter te leren kennen.

Je zou ook naar hele andere organisaties kunnen kijken, bijvoorbeeld de Rode Kruis Studentendesk of de Amnesty Studentengroep. Ik weet niet of je nog andere hobby's heb, maar er zijn ook muziek-, theater-, fotografie-, dansverenigingen. Of je mengt je juist meer tussen de internationale studenten, want die zijn er ook maar tijdelijk, in Nijmegen is er bijvoorbeeld Meet & Eat.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 19:50

MonaLieske schreef:
Gezien de prijzen voor de sportkaart die je noemt, vermoed ik dat het om de RU gaat? Ik had het overigens niet per se over sportverenigingen.

Als het inderdaad over de RU gaat: volgens mij is Synergy een hele actieve studievereniging, dus waarom niet gewoon bij hun informeren of je voor een half jaar iets kunt betekenen? Bij mijn studievereniging hebben we wel vaker commissies die niet het hele jaar actief zijn, bijvoorbeeld voor een lustrum of een symposium. Lijkt mij een goede manier om de mensen daar wat beter te leren kennen.

Je zou ook naar hele andere organisaties kunnen kijken, bijvoorbeeld de Rode Kruis Studentendesk of de Amnesty Studentengroep. Ik weet niet of je nog andere hobby's heb, maar er zijn ook muziek-, theater-, fotografie-, dansverenigingen. Of je mengt je juist meer tussen de internationale studenten, want die zijn er ook maar tijdelijk, in Nijmegen is er bijvoorbeeld Meet & Eat.

Ja, het gaat om de RU. Ik ben inderdaad meteen al lid geworden van Synergy. Hopelijk hebben zij regelmatig activiteiten. Dan is contact maken ook makkelijker. Tja andere hobby's... Pianoles lijkt me wel weer leuk en dans heb ik naar gekeken. Dans heb je ook een jaarkaart voor nodig. Piano weet ik eigenlijk niet of er iets voor studenten is. Internationaal lijkt me niet wat, mijn Engels is waardeloos en wat dat betreft heb ik flink faalangst :P

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:30

Piano weet ik ook niet. Er staat wel een oefenpiano in de Studentenkerk, maar dat is waarschijnlijk niet echt een manier om mensen te ontmoeten. :P

Je zult je vast stukken beter voelen over je Engels nadat je Spaanse en Italiaanse studenten hebt ontmoet. :)) Nee, als het internationale echt niets voor je is, is er een zelfde soort Huiskamerproject voor Nederlandse studenten: http://www.ru.nl/studentenkerk/activiteiten/huiskamer/ (het is in de Studentenkerk, maar het is niks christelijks of zo hoor).

Mocht je dinsdag of donderdag naar de 'gewone' hiphoplessen (daarmee bedoel ik die van het Sportcentrum, niet die van Dance Fever :P) gaan, wil ik ook best een keer meeten hoor! :)