Op jezelf gaan, waar een huis te vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Op jezelf gaan, waar een huis te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:51

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn samen opzoek naar een plekje voor onszelf. Echter is hier in de buurt niks betaalbaars te vinden (Haarlem +15 km). Mij vriend heeft gewoon een fulltime baan (ik ben nog student) maar overal moet je minimaal 4x de huurprijs als bruto maandsalaris hebben. Op sociale huurwoningen staan we ingeschreven maar zijn in 99% van de gevallen nummer 100 zoveel :+ Het schiet niet echt op. Iemand tips met bepaalde sites waar relatief goedkopere huurwoningen te vinden zijn?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:56

Is je vriend niet in staat om zelf een leuk huisje te kopen dankzij zijn baan? Eventueel kan jij dan bijspringen met geld zover het gaat, aangezien je nog student bent.
Huren is zo belachelijk duur en daarnaast zonde omdat je het geld 'weggooit'

Wij hebben heel lang naar een betaalbaar huur huis gezocht, maar die was hier in Dordrecht echt niet te vinden. Kopen was voor ons goedkoper.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:57

Funda is hier heel bekend, weet alleen niet of dat in jouw streek ook bekend is.
Je kan na inloggen, zelfs jouw zoek keuzes instellen zodat wanneer een huis vrij komt wat matcht met jouw wensen dat je dan een mail krijgt.

Ik zelf kijk er dagelijks op, en er worden best veel huizen aangeboden.

Succes met je zoektocht Ts!

Licor

Anti kraak misschien?

Winged

Tjah, als de banken niet zo lastig deden kon je tenminste nog aardig gemakkelijk kopen. Maar ik weet niet of vriendlief een vast contract heeft, maar zo nee... Dan is het hopeloos.

Marktplaats al geprobeerd?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:00

Op Funda staan inderdaad vaak huurwoningen, maar de grootste kans op succes heb je volgens mij nog door aan iedereen te vertellen dat jullie een woning zoeken en hen te vragen om hun ogen voor je open te houden. Ook worden soms op lokale verkoop- of weggeefpagina's op Facebook ook wel woningen gedeeld. Mij is het overigens niet gelukt om een leuke en betaalbare huurwoning te vinden, dus ik heb toch maar besloten om iets te kopen. Misschien is het voor jullie ook wel de moeite waard om dat eens te onderzoeken en overwegen!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:02

Funda kijken wij standaard op, antikraak hebben we meerdere malen op gereageerd maar geen reactie op ontvangen en kopen hebben we ook al overwogen. Gesprek met een hypotheekadviseur al gehad maar we hadden dan op dit moment zo'n 7000 euro spaargeld moeten hebben. Dit moest overigens uit eigen zak zijn gespaard (er mocht bijvoorbeeld niet iemand ons het geld voorschieten oid). Dus zijn een beetje het spoor bijster :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:04

huurmakelaar benaderen, die bemiddelen zegmaar tussen particuliere verhuurder en huurder.
Kost wel een bedragje (eenmalig ong 20% vd huur) maar je kunt altijd op ze terugvallen mocht er wat zijn.
Even googlen op huurmakelaar en je woonplaats en dan kom je er wsl wel een paar tegen. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:05

Helaas zoek je in een gewilde en dus dure omgevingd, dus het zal wel lastig worden. Hoe lang staan jullie al ingeschreven?

Soms is het een optie dat iemand anders garant staat voor jullie bijv. een ouder. Dan kan je toch nog in zo'n duurdere woning. Maar niet elke verhuurder accepteert dat en bovendien moeten ouders dat ook maar kunnen/willen. Ik heb op die manier wel een keer een woning kunnen huren met een vriendin.

Uiteindelijk is het ook een kwestie van geluk hebben. Wij stonden ook elke keer ver verwijderd van nr.1, totdat we reageerden op een erg klein huisje. Het was maar 28m2, maar ik had toch gereageerd omdat het een tuintje had. Toen kwamen we opeens wel op nr. 1 en bleek het huis een stuk groter te zijn dan online stond (niet groot, maar precies groot genoeg voor 2), mazzeltje dus.

Kijk regelmatig op allerlei verschillende sites (ook bijv. marktplaats) en reageer snel als er iets tussen zit. Misschien is anti-kraak nog een optie om mee te beginnen. Dan weet je wel dat je er niet onbeperkt kan blijven, maar soms duurt het nog jaren voordat het gesloopt wordt. Wel kan je dan kort van tevoren horen dat je eruit moet.

xNathaliee

Re: Op jezelf gaan, waar een huis te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:08

Bij een huurmakelaar hebben we nog niet gekeken, thanks voor de tip ga gelijk Googlen :)

Verder is Haarlem niet per se waar we willen wonen maar bijvoorbeeld Heerhugowaard is weer het andere uiterste vooral ook omdat mijn vriend gewoon een vaste baan heeft. Maar het is of heel duur of betaalbaar en aan de andere kant van de wereld zo wat :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:09

xNathaliee schreef:
Funda kijken wij standaard op, antikraak hebben we meerdere malen op gereageerd maar geen reactie op ontvangen en kopen hebben we ook al overwogen. Gesprek met een hypotheekadviseur al gehad maar we hadden dan op dit moment zo'n 7000 euro spaargeld moeten hebben. Dit moest overigens uit eigen zak zijn gespaard (er mocht bijvoorbeeld niet iemand ons het geld voorschieten oid). Dus zijn een beetje het spoor bijster :+

Maar ook als je gaat huren moet je spaargeld achter de hand hebben. Borg + bemiddelingskosten + huur zorgt ervoor dat je de eerste maand vaak 3, soms 4x de huur moet betalen.
Nou is dat vaak geen €7000, maar het tikt wel aan.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:13

Ja dat klopt, we hadden uiteraard wel gespaard maar geen 7000 euro (extra naast je spaarpotje voor je inboedel).
Inmiddels ingeschreven bij een huurmakelaar, max huurprijs > 400 euro nou daar gaan we niks voor vinden he haha.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:16

En Marktplaats, daar staat wel wat op toch? Weet niet wat je budget is natuurlijk (hoef ik ook niet te weten hoor :) ).

edit: oh, als je max 400 te besteden hebt wordt het wel een uitdaging ja...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:17

Ik gok dat je alleen voor 400euro kan huren als je een sociale huurwoning toegewezen krijgt. Wij hadden hetzelfde probleem en zijn eerst particulier gaan huren en daarna vrije sector.

Maar ja, die last moet je dan ook kunnen dragen dus dat is dan ook lastig. Ik zou gewoon eens een oproepje op facebook doen. Misschien dat iemand daar iets voor je weet of krijg je wel wat aangeboden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:17

Maximale huurprijs van 400 euro is totaal niet realistisch, daar heb je een kamer voor.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:19

Ja dat is via die site onze maximale huurprijs haha. Nee wij zitten ongeveer te denken aan 800-900 incl.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:21

Oh joh, dan moet het wel lukken toch? Zeker als je Haarlem wilt loslaten. Op Marktplaats staat dan echt wel wat volgen mij.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:22

Ik ben op marktplaats aan het kijken :j echter zie ik vaak een huisje voor 750 euro en dan denk ik nou dit is te doen voor ons, moet je weer minimaal 33000 euro bruto per jaar verdienen..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:23

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:26

Heb ik ook al bekeken, daar staan vaak de inkomens eisen vermeld of dat een woning maar geschikt is voor 1 huurder of niet geschikt voor studenten (wat ik dus nog wel ben) :roll:
Net 1 gezien op marktplaats, hier in de buurt.. geschikt voor 1 persoon -O-
Laatst bijgewerkt door xNathaliee op 18-08-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:27

Nja als HIJ de hoofdhuurder is....

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:28

Ons eerste huis moesten wij alleen 4x maandhuur betalen en dan nog 1x 21% btw á975,- p/m excl :+

Bij dit huis moesten we aantonen dat er minimaal 40.000euro per jaar binnen kwam en geen borg niets. Dit huis is groter en wij betalen hier 704,- voor 125m2 huis en een grote voor en achtertuin.

Overigens zijn heel veel bedrijven die een IB-60 willen hebben. Particulier vragen ze hier niet om en moet je voor die prijs echt wel wat kunnen vinden. Wij hadden ook via een bureau geprobeerd een huis te huren maar echt belachelijke regels. Voor huizen van 700+ moest je onderhand 6000euro per maand verdienen..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:33

Ik zou interveste eens in de gaten houden! En mocht je IJmuiden niet te ver van Haarlem af vinden dan kan je altijd terecht bij FMT vastgoedbeheer. Ik weet dat veel vrienden van ons daar binnen no-time terecht konden, het is alleen wel anti kraak en dat moet je maar net willen :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 16:40

IJmuiden is zeeeeker niet te ver, bedankt!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:42

Ik zou Villex eens proberen.